کتاب و کتابخوانی

معرفی کتاب رویای نیمه شب

کتاب رویای نیمه شب تجسم حقیقی از اتحاد میان دو مذهب شیعه و تسنن اسلام است. نوشتار صادقانه کتاب حاکی از آن است که علی رغم تفاوت در مذهب، می‌توان در کنار هم زندگی کرد.

کتاب رویای نیمه شب با بیانی شیوا علی رغم تفاوت در مذاهب شیعه و سنی، تجلیگر عشق راستین است.

اشاره خاص به معجزه امام زمان (عج) در کتاب رویای نیمه شب، به زیبایی و جذابیت مطالب کتاب دوچندان می‌افزاید.
آیا تاکنون داستان‌های مذهبی مطالعه کرده‌اید؟
تجسم کنید یک داستان دینی که مضمونی عاشقانه دارد و تم عشق در آن نقش اصلی را ایفاء می‌نماید.
بله امروز روی سخن از داستانی این چنین است. قصد داریم رمانی را معرفی کنیم که توسط یک نفر روحانی به نگارش درآمده است. حجت الاسلامی که بر اساس دین مقدس اسلام، عشق پاک را حرام نمی‌داند و خط بطلان بر آن نمی‌کشد. حجت الاسلام مظفر سالاری نویسنده کتاب رویای نیمه شب.

نگارشی بر زندگی‌نامه و افتخارات نویسنده کتاب رویای نیمه شب

نویسنده معروف کتاب رویای نیمه شب، در سال ۱۳۴۱ در بخشی از سرزمین ایران یعنی یزد پا به عرصه زندگی نهاد. یزدی که صفت بارز مردمان سخت‌کوش آن، دینداری و خداباوری است. حجت الاسلام مظفر سالاری تحصیل کرده حوزه علمیه قم می‌باشد.
نویسنده کتاب رویای نیمه شب در تمامی مدت زندگی‌اش همواره در الفتی ناگسستنی با کتاب و کتاب‌خوانی به سر برده است. حجت الاسلام مظفر سالاری در سال ۱۳۶۷ با شرکت در کلاس‌های ادبی و هنری تبلیغات، مدیریت اداره کتابخانه ادبی آنجا را بر عهده گرفت. همانطور که می‌دانیم مجله سلام بچه‌ها، یکی از نشریات مؤثر و مهم انقلاب در بخش ادبیات کشور است. سالاری در سال ۷۱ به سمت مسئول داستان، شروع به همکاری با این نشریه نمود. ایشان که نگارش داستان را جزء وظایف الهی برای خود منظور می‌دارد، کمی بعدتر با مجله پوپک همکاری خود را آغاز کرد. در تمامی این مدت به نوشتن داستان، فیلمنامه، نمایش‌های داستانی برای کودکان پرداخت. حتی مقالات زیادی هم نوشت و شاگردان بسیاری را آموزش داد.
در سه سال پیاپی در جشنواره‌های مطبوعات کانون در رابطه با نقد برگزیده شناخته شد. همچنین بارها کتاب‌ها و داستان‌های او در جشنواره‌های گوناگون منتخب و مورد تقدیر واقع شد. حجت الاسلام سالاری اولین جلد از مجموعه پنج جلدی داستان‌نویسی قدم به قدم را با نام گشایش داستان را در سال ۱۳۸۳ به چاپ رساند.
از دیگر مسئولیت‌های ایشان معاونت فرهنگ و هنری تبلیغات و مسئولیت سردبیری فصلنامه آفرینه می‌باشد.

از نیمه شبی در حلّه تا کتاب رویای نیمه شب

کتاب رویای نیمه شب در ابتدا به نام نیمه شبی در حلّه، توسط انتشارات بوستان کتاب قم در سال ۱۳۸۲ منتشر شد. این کتاب چندین مرتبه تجدید چاپ شده است. کتاب مذکور به عنوان رمان برگزیده ششمین دوره کتاب سال ولایت انتخاب شد. نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی، همچنین کتاب سال مجله سلام بچه‌ها و پوپک شناخته شد.

بنا بر اعتقاد نویسنده با توجه به اینکه زبان کتاب کمی رو به کهنگی داشت، تصمیم جدیدی در مورد آن اتخاذ گردید.

این بار پس از قریب به پانزده سال، کتاب به صورت کامل بازنویسی و مشکل کهنگی زبان نیز در آن برطرف گردید. سرانجام نیمه شبی در حله با نام جدید کتاب رویای نیمه شب توسط انتشارات  کتابستان معرفت در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسید. کتاب رویای نیمه شب در ۲۷۸ صفحه منتشر شد. ولی این بار موفقیت این نوشتار عاشقانه مذهبی به حدی بود که در سال ۱۳۹۷ به چاپ هشتاد خود نیز رسید.

مروری به اختصار بر موضوع کتاب رویای نیمه شب

ماجرای کتاب در قرون اولیه هجری و در شهر حلّه عراق آغاز می‌شود. حلّه زمانی به عنوان یکی از مراکز حوزه علمیه شیعه محسوب می‌شد. همچنین محل ولادت مجتهدان بسیاری نیز به حساب می‌آمد. کتاب رویای نیمه شب حکایتی عاشقانه اما مذهبی را روایت می‌کند. داستان از عشق جوانی نیک سیرت و پاک که سنی مسلک است، به نام هاشم سخن می‌راند. هاشم علی رغم مذهب تسنن عاشق دختری به نام ریحانه که شیعه است، می‌شود.
هاشم نوه زرگر و تاجر معروف جواهرات ابونعیم است. ریحانه نیز دختر ابوراجح  حمامی از شیعیان دانا و ارادتمندان حقیقی اهل بیت به حساب می‌آید. در خلال داستان به عشق دو جوان به یکدیگر پی خواهیم برد. اما نکته حائز اهمیت در این است که پسر جوان علی رغم عشق راستین به ریحانه، به خاطر اختلاف در مذهب، قدرت خواستگاری از دختر را نمی‌یابد. زیرا مطمئن است که با وجود اختلاف در مذهب هرگز نباید امید به وصل و ازدواج با ریحانه را داشته باشد. داستان با فراز و فرودهای زیادی همراه می شود. حوادث تلخ و شیرین بسیاری در قصه دلدادگی دو جوان عاشق دیده می‌شود. البته علاوه بر جذابیت موضوع که سخن از عشق است، قدرت قلم زیبای نویسنده نیز در جذابیت هر چه تمامتر داستان کتاب رویای نیمه شب و کشاندن مخاطب به انتهای کتاب تأثیری بسیار دارد. نویسنده در خلال داستان جذاب که عشق را در قالب عفیفانه به تصویر می‌کشد، به بیان کرامتی از امام زمان (عج) می‌پردازد. بدین ترتیب به زیباترین صورت نشان می‌دهد که اهل بیت (ع) مرکزیت و محوری اساسی در اتحاد شیعه و اهل تسنن هستند. در این کتاب مذهبی که مزین به داستانی عاشقانه است، در حین داستان نصایح و اندرزهای زیادی بیان می‌شود، همچنین شخصیت و شجاعت هاشم جوان عاشق نیز به خوبی بازگو گردیده و ….

ذکر نکاتی بر محبوبیت زیاد کتاب رویای نیمه شب

اساس نوشتار و شروع نگارش کتاب بر پایه توسل بر آقا امام زمان (عج) قرار گرفته است. احساس وجود امام در تمامی مدت نگارش از طرف نویسنده، بیشک یکی از نکات اصلی این محبوبیت به شمار می‌رود.
گرچه داستان کتاب تخیلی است، اما خمیرمایه داستان حقیقتی محض است. می‌توان با مطالعه صفحه ۱۹۲ جلد دوم کتاب شریف عبقری الحسان و اعتبار کتاب مذکور به حقایق نهفته در رویای نیمه شب رسید.
قلم رسا، بلیغ، نثر شیوا و پر تعهد نویسنده در جذب مخاطب بسیار خوب عمل می‌کند. بدین وسیله خواننده را تا انتهای مطالب کتاب می‌کشاند.

کتاب رویای نیمه شب تجسم حقیقی از اتحاد میان دو مذهب شیعه و تسنن اسلام است. نوشتار صادقانه کتاب حاکی از آن است که علی رغم تفاوت در مذهب، می‌توان در کنار هم زندگی کرد. زیرا دین اسلام در هر دو مذهب شیعه و سنی نویدبخش تعلقات مشترک خاصی همچون خدا و قرآن مقدس آن، قبله یکتای مسلمین و وجود عزیز پیامبر می‌باشد.
مناسب بودن کتاب جهت سنین نوجوانی و بزرگسالی، یاری‌رسان جذابیت و همه‌گیری کتاب است.

منبع: کتاب وب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا