صفحه اصلی

بروکلی و گوجه فرنگی، دو میوه مفید برای سلامت مردان

تحقيقات نشان مي دهد بروكلي و گوجه فرنگي، سبزيجاتي كه خاصيت ضدسرطاني آنها تأييد شده به لحاظ اثر بر تومورهاي پروستات نيز مورد توجه قرار گرفته اند و نكته مهم مصرف اين دو با هم است.

تحقیقات نشان می دهد بروکلی و گوجه فرنگی، سبزیجاتی که خاصیت ضدسرطانی آنها تأیید شده به لحاظ اثر بر تومورهای پروستات نیز مورد توجه قرار گرفته اند و نکته مهم مصرف این دو با هم است.
به گزارش وب مد محققان می گویند اثر مضاعف فوق به این دلیل است که ترکیبات فعال بیولوژیک مختلف هر یک در راههای ضدسرطانی متفاوت عمل می کنند.
آزمایشات انجام شده در موش های آزمایشگاهی نشان داده است تغذیه آنها با پودر گوجه و بروکلی باعث کاهش وزن تومورهای پروستات در این حیوان شده است. بروکلی به تنهایی باعث کاهش ۴۲ درصدی وزن تومورها شد و این میزان برای گوجه فرنگی ۳۴درصد بود.شاید تنها درمانی که به سطح اثر رژیم غذایی حاوی بروکلی و گوجه فرنگی می رسد جراحی است که گزینه مطلوبی برای مردان نیست.
به گفته محققان اینکه تأثیر این دو ماده خوراکی با اثر جراحی قابل مقایسه است حائز اهمیت می باشد.
توصیه این محققان به مردان سالمندی که مبتلا به سرطان پروستات با رشد کم هستند و شیمی درمانی و پرتودرمانی می کنند این است که تغییر رژیم غذایی شان به سمت مصرف بروکلی وگوجه بیشتر را جدی بگیرند.برای بهره مندی از فوائد ضد سرطانی این مواد که در مطالعه فوق مطرح شده، یک مرد ۵۵ساله باید روزانه ۴/۱ فنجان بروکلی خام و ۵/۲ فنجان گوجه تازه، یک فنجان سس گوجه مصرف کند.این مطالعه نشان می دهد خوردن موادغذایی بطور کامل بهتر از مصرف اجزاء جدا شده آنهاست. برای مثال خوردن یک گوجه فرنگی کامل بر دریافت قرص حاوی لیکوپن ارجحیت دارد و گوجه پخته حتی بهتر از خام آن است. پختن گوجه و بخارپز کردن یا حرارت دادن بروکلی قابلیت دسترسی بیولوژیک اجزاء ضدسرطانی موجود در آنها را افزایش می دهد.
همچنین درمورد بروکلی ترکیبات مفید پس از بریدن این سبزی به قطعات تشکیل می شوند. بنابراین توصیه می شود ۵دقیقه قبل از پختن به دو یا چهار قسمت تقسیم شود. بروکلی و گوجه فرنگی موادی هستند که تهیه و پخت آسانی دارند و برای وعده های مختلف غذایی شامل ناهار و شام و حتی خوراک جزئی عصرانه می توان از آنها استفاده کرد
منبع:روزنامه کیهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا