صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ اشکذر

موضوع اصلی خطبه اول: بیست و هفت
وظیفه و حقوق انسان در برابر مخلوقات الهی ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا و حُسن عاقبت را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید

در هفته‌ی قبل عرض کردیم
که یکی از فطریات انسان دگر دوستی است
یعنی انسان به اراده‌ی الهی مخلوقات خدا را دوست می‌دارد
حتی گاهی با دیدن آن‌ ها حالت نشاط به او دست می‌دهد
گاهی با دیدن یک درخت زیبا با دیدن یک حیوان زیبا شادمان و خوشحال شود
این نشانه‌ی این است که خدای متعال انسان را دگر دوست آفریده یعنی همین طور که خود را دوست می‌دارد مخلوقات و آفریده شده ‌های خدا را هم دوست می‌دارد
البته انسان با توجه به اینکه در میان مردم زندگی می‌کند در میان خانواده زندگی می‌کند گاهی این امر فطری گرفتار اختلال می‌شود یعنی گاهی این امر فطری در درون انسان رو به افول می‌رود و ضعف می‌رود
تا جایی که گاهی انسان عزیزترین و شریف‌ترین مخلوقات خدا را هم از بین می برد و می‌کشد
ولی خدای متعال دیگر دوستی را در فطرت انسان قرار داده و لازم است پدران و مادران اولیا و مربیان همه کسانی که در امور تربیت فرزندان نقش دارند این روحیه‌ی دگر دوستی را در دختران و پسران تقویت کنند

در ادامه‌ی بحث فته های قبل قرار است انشاالله در چندین خطبه‌ی نماز جمعه بعضی از لطایفی که در دستورات دین اسلام است و خدمت ‌شما به عنوان شاهد بر عرض خودم نقل کنم که البته لازم است در امروز در این خطبه نماز جمعه چند مطلب را به عنوان مقدمه خدمت شما تقدیم کنم

مقدمه‌ی اول:
بر اساس جهان بینی توحیدی خدای متعال خالق همه چیز هست
الله خالق کل شی
و خدای متعال این خلقت و آفرینش را به نحو احسن انجام داده است
عالم نظام احسن است
هیچ نظامی زیباتر و لطیف‌تر بهتر از این عالمی که الان هست قابل تصور نیست
خدای متعال عالم را به بهترین وضعی که امکان داشته آفریده ‌است
هیچ نقصی و عیبی در آفرینش خدا نیست
مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ
هیچ امر فوت شده‌ای و هیچ نقصی در خلقت خداوندی وجود ندارد
مقدمه‌ سوم:
مخلوقات فعل خدا هستند و خدای متعال از باب حب ذات خودش مخلوقات را هم دوست می‌دارد
یعنی عاشق مخلوقات خودش هست
این جمله‌ی زیبا در دعای اول صحیفه‌ی سجادیه است که امام سجاد عرض می‌ کند:
پروردگار عالم همه‌ی مخلوقات را بر اساس محبت به خودش خلق کرد و فرستاد پس همه محبوب خدا هستند
خدا از بابی که خالق است مخلوقات خودش را هم دوست می‌دارد

مقدمه‌ چهارم:
بر اساس مستندات قرآنی و حدیثی تمام مخلوقات عالمین زنده ‌اند دارای درک و شعور هستند
البته شعور و درکی که سنخیت با خود آنها داشته باشد
درک موجودات یکسان نیست ولی همه دارای درک دارای شعور هستند
از آیاتی از قرآن کریم می‌توان این مطلب را استفاده کرد:
اصولا می‌بینید که در قرآن کریم مسبح بودن بندگان نسبت به خدا را خدای متعال فراگیر دانسته است
یا در آیه‌ی دیگر فرمود:
وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ
هیچ چیز نیست مگر اینکه از طریق حمد خدا خدا را تسبیح می‌گوید
یعنی همه‌ی موجودات عالم مسبح و تسبیح‌گوی خدا هستند از طریق حمدی که به جا می آورند
این شی تمام مخلوقات ریز و درشت عالم را شامل می‌شود از سلول ‌های بدن خود انسان بگیرید تا ذرات ریز و درشت دیگری که در عالم هستند تا کرات آسمانی و کهکشان‌ها و همه‌ی مخلوقات
همه‌ی مخلوقات خدا و هر آنچه که اسم شی بر او سفر می‌کند تسبیح‌گوی خداست
از طریق حمدی که به جا می‌آورند
این یک نکته‌ی دیگر را هم باید توجه کرد : این تسبیح که موجودات و مخلوقات خدا دارند این همزمان و همراه است با تسبیحی که خلفای الهی و اولیای خدا به جا می‌آورند در سوره مبارکه صاد آنجا که خدای متعال از حضرت داوود علیه‌السلام سخن به میان آورده فرمود:
اصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَاذْکُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ
ذَا الْأَیْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ
به یاد بیاور داوود پیامبر را
داوود از پیامبران خداست
او کسی است که صاحب قدرت بوده است
او اهل رجوع به خدا و عنابه و ارتباط با خداست
بعد فرمود:
إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ یُسَبِّحْنَ بِالْعَشِیِّ وَالْإِشْرَاقِ وَالطَّیْرَ مَحْشُورَهً کُلٌّ لَهُ أَوَّابٌ
ما کوه‌ها را همراه با داوود تسبیح گو قرار دادیم و ما همراه با داوود علیه‌السلام جبال و کوه‌ها را در شامگاهان و بامداد و همین طور پرندگان را مسبح حق قرار دادیم
یعنی تمام این مخلوقات اشاره شد همراه با داود علیه السلام به همراه با تسبیح او مسبح خدا هستند و خدای متعال را تسبیح می‌کنند جدای از آیاتی که می‌شوند به آن استشهاد کرد یا روایاتی که در این زمینه وجود دارد
حکمای بزرگ الهی این حقیقت را مبرهن کردند یعنی هم حی بودن همه‌ی موجودات حتی جمادات مثل کوه و سنگ و هم مسبح بودن آنها
حیات یک امر فراگیر است و درک و شعور هم یک امر فراگیر است
این یک حقیقتی ا‌ست که از طرق براهین غلسفی و حکمی هم ثابت شده و درباره‌ی ارتباط همراه با محبتی که بین خدا و مخلوقات وجود دارد
فلاسفه‌ی بزرگ اقامه‌ی برهان کردند
مرحوم بو علی سینا یک رساله‌ای دارد به نام رساله العشق در اثبات با دلیل عقلی و فلسفی بر این معنا که عشق و علاقه‌ی مخلوقات به خدا و خدا به مخلوقات یک امری است جاری و ساری
مرحوم صدرالمتالهین یا همان ملاصدرا در جلد هفتم آثار آن کتاب قیم در آنجا بحث درباره‌ی همین عشق دارد
به اینکه بین خدا به مخلوقات خدا یک ارتباط همراه با محبت و عشق وجود دارد
مقدمه‌ پنجم:
مخلوقات و آفریده‌ شده ‌های خدا به معنای اول به دو گروه و دو دسته تقسیم می شوند:
دسته اول:
یک عده از مخلوقات جزو مخلوقاتی که در عالم مادی هستند در جهان عنصری و در عالم ماده هستند مثل خود جماد بعد حیوان و بعد انسان تمام این‌ ها در عالم مادی زندگی می‌کنند
دسته دوم:
بخش دیگه از موجودات موجوداتی هستند که مجرد هستند یعنی عاری از ماده هستند مثل فرشتگان و ارواح و این ‌ها برای خودشون در عالمی هستند
مقدمه‌ ششم:
مخلوقات به یک معنای دیگر (دوم) به دو گروه تقسیم می شوند:
دسته اول:
آنهایی که در محدوده‌ی ملک خدا هستند
دسته دوم:
آنهایی که جزو عالم ملکوت اند
که در قرآن کریم به هر دو مطلب اشاره شده است :
تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿۱﴾
بزرگوار و خجسته است آن خدایی که فرمانروایى به دست اوست و او بر هر چیزى تواناست
خدای متعال یک ملکی دارد یک پادشاهی و سلطنتی دارد بر این عالم ماده
یک عالم هم عالم ملکوت مثل آیه‌ی پایانی سوره‌ی مبارکه‌ یاسین که:
فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۸۳﴾
پس منزه است خداوندی که مالکیت و حاکمیت همه چیز در دست اوست، و همگی به سوی او باز می‏گردید
پس دو تا عالم داریم
عالم ملک
عالم ملکوت
یک تعبیر دیگری هم از قرآن کریم در تقسیم عالم استفاده می شود:
اول:
عالم خلق
دوم:
عالم امر
عالم خلق یعنی آن چیزی که مربوط به آفریده شده ‌های خدا در این عالم مادی ست خلقت انسان خلقت حیوان خلقت ماه و ستاره و امثال این ها
یک عالمی داریم به نام عالم امر که روح از عالم امر است:
وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا ﴿۸۵﴾
و در باره روح از تو مى ‏پرسند بگو روح از سنخ فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندکى داده نشده است
بعضی‌ها در تفسیر این گرفتار استباه فاحشی شده اند آنها می گویند:
معنای این آیه این است که شما نمی‌دانید روح چیه یعنی شما می‌تونید بفهمید
نه معنای آیه این نیست
ای پیامبر از تو درباره روح سوال می‌کنند پس بگو روح به عالم امر است
یعنی اگر می‌خواهید آن عالم را آن حقیقت روح را بشناسید باید عالم امر را بشناسید عالم امر در مقابل عالم خلق هست
مقدمه‌ هفتم:
همان‌طور گفته شد مخلوقات جهان مادی به چهارگروه تقسیم میشوند:
جمادات مثل کوه‌ها مثل ستارگان
نباتات مثل گیاهان و درخت‌ها
حیوانات
انسان
انسان از یک جهت جزو حیوانات قرار می‌گیرد چون حیات حیوانی است اما چون یک امتیازی دارد در برخورداری از حیات دیگری همراه با حیات حیوانی او را آمدند جدا کردند تا ممتازش کنند
مقدمه‌ هشتم:
انسان از آن جهت که مخلوق برتر هست بقیه ‌ی مخلوقات زیر سلطه ‌ی انسان هستند
خدای متعال فرمود:
ما شما انسان ها را مسخر کردیم بر عالم یعنی تمام مخلوقات دیگه در خدمت شما هستند
فرمودید زمین را کاووش کنید و رزق و روزی از آن در بیاورید پس انسان از این جهت ممتاز است از بقیه‌ی مخلوقات و موجودات خدا
و از این جهت هست که خدای متعال توصیه‌اش به انسان این است:
که انسان تو که خلیفه ‌اللهی یا به تعبیر دیگر می‌توانی به مقام خلافت الهی برسی
و تو وقتی خلیفه الله وجانشین خدا میشی که مظهر اسماء فعلیه خدا باشی
مظهر اسما فعلیه خدا شدن یعنی:
اگر خدای متعال مخلوقاتش را دوست می‌دارد تو هم باید به عنوان یک مخلوق که خلیفه‌ی الهی او هستی باید همان عشق و علاقه را به مخلوقات خدای متعال داشته باشی
مقدمه‌ نهم:
ممکن است بگویید که معنای دوست داشتن جمادات و نباتات و گیاهان و حیوانات و انسان چیست؟
خدای متعال از بندگانش از انسان‌ هایی که می‌توانند به مقام خلافت الهی برسند نسبت به بقیه موجودات و مخلوقات انتظاراتی دارد:
اول:
از آنها می خواهد که از بقیه‌ی مخلوقات حراست کنند
آنها را محافظت کنند
یعنی خلیفه ‌الله باید تلاش کند که مخلوقات دیگر حفظ بشوند
یعنی بی‌جهت آن ‌ها را از بین ببرد بی‌جهت کوهی را خراب نکند بی‌جهت حیوانی را نکشد بی‌جهت درختی را قطع نکند
دوم:
نگذارد به آنها آسیبی برسد و به آنها آسیب و آزار نرساند
سوم:
از هر کسی که می‌خواهد به این مخلوقات خدا آسیب برساند در مقابل او بایستد و تلاش کند که حیات همه‌ی مخلوقات حفظ شود
این تقریبا تمام آن چیزی است که در این زمینه از روایات معصومی از اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود
پس انسان وقتی خلیفه الله می‌شود در این مورد محل بحث که:
مواظب باشد و حراست نماید از بقا و ماندگاری هر مخلوقی و آنها را تغییر ندهد
تبدیلی در مخلوقات خدا ایجاد نکند
به آنها آسیب نرساند و جلو هر کسی که می‌خواهد به این مخلوقات خدا تجاوز و تعدی داشته باشد از او جلوگیری کند

مقدمه‌ دهم:
در اینجا این نکته را هم باید توجه داشت که همانطور که در هفته‌ی قبل گفته شد
انسان یک موجود عالی است و بقیه موجودات در این عالم عنصری و مادی دون او هستند
لذا هر موجود عالی می‌تواند از موجود دانی و پایین‌تر به اندازه‌ی نیاز خود استفاده کند
نمی‌تواند از آن را خراب کنه نمی‌تواند او را ویران کند
ببینید مثلا هر حیوانی برای ادامه‌ی حیات احتیاج به خانه دارد
انسان می‌تواند این زمین را بکند برای خانه درست کردن حیوان
حیوان می‌تواند برای خودش کاری کند و در آنجا زاد و ولد نماید
حیوانات در دریا همینطور در هرجایی
یعنی هر موجود عالی می‌تواند در دانی به اندازه‌ی نیازش تصرف کند
یعنی در حقیقت انسان بیش از همه از این طبیعت استفاده می کند و منظوری هم ندارد و همونطور که هفته‌ی قبل عرض شد
انسان حق ندارد بدون یک انگیزه‌ مشروع مثلا درختی را قطع کند یا حیوانی را بکشد
لذا گفتم فقهای ما فتوا دادند که:
اگر کسی برای تفریح به شکار برود یعنی احتیاج به گوشت ندارد که حیوانی را شکار کند فقط باید تفریح می رود می گویند این سفر سفر حرام است
چرا اگر واقعا برای برطرف کردن نیاز خودش به گوشت به مسافرت می‌رود به شکار می رود این اشکال ندارد
ولی برای صرف تفریح آدم بخواهد حیوانی که مجوز شرعی ندارد را بکشد حرام است
ظلم کردن به هر موجودی گناه است
اینکه امیرالمومنین فرمود:
حکومت دنیا را اگر در اختیار من قرار بدهند تا پوست جویی را از روی ظلم از دهان مورچه ‌ای بگیرم من این کار را نخواهم کرد
به خاطر همین که یک جنبنده‌ای که زندگی می‌کنه کاری هم به شما ندارد تو اتاق شما نمیاد تو زندگی شما نیست آزاری نمی‌رسونه زنبور باشه مار باشه عقرب باشه پلنگ باشه گرگ باشه
در سرزمین خودش دارد زندگی می‌کنه خطری برای شما ندارد
مقام خلافت الهی انسان اقتضا می‌کند مقام در دگر دوستی انسان اقتضا می‌کند که جان حیوانی را هم به خطر نیندازد
پیشوایان دین علیهم السلام هم خودشون اهل رعایت این حقیقت بوده ‌اند و هم به ما توصیه کرده ‌اند

پروردگارا به حق محمد و آل محمد ما را به وظایف دینی بیش از پیش آشنا بفرما
توفیق عبادت و بندگی و ترک گناه به همه ما عنایت فرما و اموات و درگذشتگان از اهل ایمان و شهدای عزیز و امام بزرگوار در این روز عزیز ُ روز جمعه مورد الطاف و رحمتی خاص خودت قرار بده و ما را هم ببخش و بیامرز
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لَفی خسر
الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق
و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)
موضوع خطبه دوم:
اشاره به مناسبت مهم و اصلی هفته پیش روی :
۱)ویژگی شیعیان و خصوصیات آنها از زبان امام علی (علیه السلام)
۲)دو مطالبه مهم امام جمعه محترم از استاندار و نماینده محترم مجلس
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

امروز آخرین جمعه‌ی ماه بسیار عظیم الشان ذی‌الحجه الحرام است
کم‌کم داریم نزدیک می‌شویم به ماه محرم الحرام ماه حزن و عزای شیعیان در راستای مظلومیت سید الشهدا علیه السلام شکل می‌گیرد
ما ذوالحجه که آخرین روزهای آن را می‌گذرانیم در کنار ماه شعبان جزو آن ماه ‌هایی است که بیشترین مناسبت‌های مربوط به اهل بیت علیهم السلام در آن است
مناسبت‌هایی که تمام آن ‌ها فرح‌بخش بود شادی آور بود که انشاالله همه‌ی ما از برکات این ماه ‌های شریف مخصوصا ماه شریفی که در آن قرار داریم استفاده کرده باشیم
من به همین مناسبت یک روایتی را از امیرمومنان علیه السلام نقل کنم :
امیرمومنان علیه السلام فرمودند:
خدای متعال نظری به زمین انداخت و برای ما شیعیانی را انتخاب کرد و برگزید که این شیعیان ما دارای خصوصیاتی مهم هستند
پس اولا شیعه ا‌ی شیعه‌ واقعی است که خدا او را انتخاب کرده باشد
منتها شاید یه کمی اگر دقت کنیم و همین‌جا توقفی داشته باشیم باید بریم ببینیم که آیا آن صفاتی که شیعه باید داشته باشه در ما هست تا شیعه ‌ی مختار باشیم و انتخاب شده باشیم یا خدایی نکرده اسم شیعه بودن را یدک می‌کشیم و گرفتار ضعف و کاستی‌هایی در اعتقاد در عمل و رفتار و اخلاق هستیم که با شیعه بودن ما خیلی ساگار نیست
اینجت آدم یه خورده باید توقف بکنه وجود خودش را بازرسی کند حسابرسی کند که یا شیعه هستیم آیا شیعه ای که خدا برای علی انتخاب کرده است هستیم یا نه
در این حدیث شریف امام علی علیه السلام چند تا خصوصیت برای شیعیانی که خدا آن ها را به عنوان شیعه انتخاب کرده نقل می‌کند:

خصوصیت اول:
این شیعیان کسانی هستند که ما را یاری می‌کنند
یاری کردن اهل بیت به همان انتظاری است که اهل بیت علیه‌السلام از ما دارند
ببینید گاهی دوران جبهه و جنگ است
گاهی دوران امام معصوم علیه السلام است
اما گاهی ما در دوران امام معصوم زندگی نمی‌کنیم اما می‌خواهیم شیعه باشیم
شیعه ‌بودن در دوران غیبت امام عصر که برای یاری کردن آن ‌هاست شاید مصداق روشن همان فرمایشی باشد که امام علی علیه‌السلام در نامه‌ای که به عثمان بن حنیف نوشتن و او را از جهتی مذمت کردند اشاره کردند:
شیعیان شما نمی‌توانید مثل من علی زندگی کنید قناعت کنید به کمترین غذا به ساده ‌ترین لباس و حالا که نمی توانید مثل من علی باشید من علی را یاری کنید به چهار چیز:
ولکن اعینونی بورع و اجتهاد و عفّه و سدادٍ
لکن مرا کمک دهید و با من همراهی کنید در پیشه کردن پرهیزکاری، ورع، در اجتهاد و تلاش و سخت کوشی، در عفت و پاکدامنی و در سداد و راستی
پس شیعه‌ای مختار خدای متعال هست که از خصوصیتش یاری اهل بیت باشد

خصوصیت دوم:
شیعیان مختار خدا کسانی هستند که وقتی که ما خوشحالیم آنها هم خوشحال اند
وقتی که ما محزون هستیم آنها هم محزون اند
این خصوصیت در میان شیعیان خیلی ظهور بیشتری دارد
هم نسبت به اعیادی که متعلق به اهل بیت است
هم در رسای اهل بیت علیه السلام
و در ایام سوگواری آنها
شیعیان خیلی موفق هستند
شما نگاه کنید این ماه ذی الحجه که مناسبت‌ های زیادی نسبت به ماه های دیگر داشت و بیشترین آن هم مربوط به عید غدیر بود مردم در سراسر کشور ما چه کردند
در بعضی از شهر های بزرگ این اطعامی که برای روز غدیر مورد سفارش است و مستحب را به صورت جمعی در فضاهای باز انجام دادند
در بعضی از مراکز استان ‌ها کیلومترها جاده محل پذیرایی از مردم بود
میلیون‌ها نفر در اتمام روز غدیر شرکت کردند یا اطعام دادند یا از سفره‌ای که به عنوان عید انداخته بودند بهره بردند
در مراسم عزای اهل بیت هم همینطور است ما الان محرم را در پیش داریم
ماهی که بعد از ذی الحجه هست را می‌بینید که شیعیان چیکار می‌کنند
لباس مشکی به تن می کنند
روضه خوانی می کنند
نوحه سرایی می کنند
هیات می گیرند و…
اینها نشانه این است که نسبتا می‌شود گفت که در این قضیه به هرحال عقب نیستیم

خصوصیت سوم:
شیعیانی که خدا برگزیده است این‌ها هم اهل بذل مال هم اهل بذل جان هستند
یعنی به راحتی برای ما و احیای مذهب ما خرج می‌کنند پول خرج می‌کنند در :
کارهای فرهنگی
کمک به محرومین
ساخت مراکز دینی
اجرای برنامه‌های دینی
خیلی راحت اهل بذل و بخشش هستند دستشن نمی‌لرزد
مثلا در ماه محرم اطعام کند
در روز غدیر امام کند
در نیمه‌ی شعبان اطعام کند
مال خود را به راحتی در راه تقویت دین الهی و مذهب جعفری می دهد
آنجایی که انسان باید جان بدهد تا این دین بماند
می‌بینید ما شهدا را داریم در این زمینه آنها الگوی ما هستند
این شهدای مدافع حرم که برای حفظ مضجع شریف زینب کبری سلام الله علیها
مضجع شریف امامان در عراق
آنها جان‌ فشانی کردند
جان خودشان را آنگونه به خطر انداختند و دشمن را ناکام و مایوس گذاشتند
بعد امام علیه السلام فرمودند:
کسانی که دارای این چهار خصوصیت باشند ما را یاری کنند
در شادی ما شاد
در عزای ما غمگین
اهل بذل مال و جان خود باشند
که در حقیقت اینها با ما هستند و در بهشت هم همراه ما هستند و خواهند بود

دو تذکر به جای امام جمعه شهرستان اشکذر
۱)جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و هنر

در این ماهنامه‌ی اشکذر که چند روز پیش چاپ شد
در صفحه‌ی اولش یک تیتری زده بود درباره‌ی جهاد دانشگاهی
من تشکر می‌کنم که این نوشتار را در ماهنامه آوردند
دو تا مطلب آن قابل اهمیت هست که من لازم می‌دانم اینجا از زبان من هم گفته شود
خدا رحمت نماید مرحوم آقای حاج علیرضا ‌توکلیان که این ساختمان را ساختند
بعد از اینکه قرار شد اینجا جهاد دانشگاهی بشود
دو تا شرط گذاشتند که مکتوب است هر دو تا شرط که خود من در آن جلسه حضور داشتم

شرط اول:
این فضا که ساخته می‌شود این ساختمان خیری که ساخته میشه همیشه به عنوان فضای آموزشی و علمی باشد
یعنی برای کارهای دیگه‌ای استفاده نشود
شرط دوم:
اگر در یک زمانی جهاد دانشگاهی که امروز میگن دانشگاه علم و هنر
اگر در یک زمانی احتیاج به این ساختمان نداشت حالا از شهرستان رفت یا ساختمان دیگه‌ای ساختند
که دیگه احتیاج به این ساختمان نداشت باید به مسیولین شهرستان واگذار کند و اونها در هر راهی که صلاح می دانند ساختمان را در خدمت علم و دانش و فرهنگ قرار بدهند
خب تاکنون با چند تن از مسولین استان در این رابطه هم جلساتی بوده هم صحبت‌هایی شده است
حضوری یا تلفنی
در جریان هستند
نامه‌هایی نوشته شده به خود ریاست محترم جهاد دانشگاهی و این ها
شما الان دیگه از این ساختمان رفتید احتیاج ندارید دانشگاه به یزد منتقل کردید جای دیگه‌ای هم ساختمان در خود اشکذر ساختید
ما را خالی گذاشتید و رفتید
خیلی دوستان زحمت کشیدند تا بتوانند بخشی از این ساختمان را به صورت اجاره‌ای در اختیار
حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران
قرار بدهند و بعد از مدت ها تلاش و رفت و آمد و گفت گو بخشی از آن را هم در حقیقت در اختیار
فنی حرفه‌ای شهرستان
قرار دادند
که البته هیچ کدوم از این دو تا کار نیت خیر محترم را برآورده نکرده است
هنوز هم قسمتی از این ساختمان در اختیار خود جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و هنر است
من تعجب می‌کنم واقعا ببینید به هر حال همه‌ی ما مسلمانیم
شرط مسلمان بودن به صرف ادعای اسلام داشتن نیست ادعای ایمان کردن نیست
آن وقت ما مسلمانیم که به عهد و پیمان خودمون عمل کنیم
توقع این بود که به مجردی که دانشگاه علم و هنر احتیاج به این ساختمان ندارد خودشون بیان بگن آقا ما احتیاج نداریم
به آن کسانی که باید واگذار کنند واگذار می‌کردند این کار را نکردند
این از یک انسان متدین خیلی بعید است که باید روش فشار بیارند تا به دینش عمل بکنه یا به عهدش عمل بکند
مطالبه شماره اول و طلب وصول آن از استاندار محترم و نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی:
خب من اینجا یک انتظار از استاندار محترم و از نماینده‌ی مان نمایند مجلس جناب آقای دکتر جوکار که اینا البته در جریان هستند و مفصل گفت و گو شده
ولی انشاالله همتی نمایند و دانشگاه ‌های علم و هنر و جهاد دانشگاهی به هر حال موظف بشوند به این تعهد اخلاقی و دینی که داده شده عمل کنند
ما امروز در مضیقه هستیم از نظر ساختمان‌های آموزشی
و صلاح نیست که اینجوری در حقیقت یه ملکی که یک جایی که باید در آن کارهای علمی صورت بگیرد
همه‌ی آن و بخشی از آن به معنای دیگر به اصطلاح راکد بماند و استفاده نشود
انشالله دوستان ما در فرمانداری هم با جدیت بیشتری پیگیری خواهند کرد
۲) شفاف سازی مقدار بودجه مسیولیت اجتماعی صنابع شهرستان اشکذر
ظاهرا از طریق گزارش‌ هایی که به ما و امثال ما می رسد بعضی از مراکز صنعتی در هر شهرستانی که در شهرستان ما هم مراکز صنعتی وجود دارد
بعضی از این‌ها بر اساس ضوابط و قانونی که وجود دارد یک بخشی از درآمدشون را باید اختصاص بدهند به مسیولیت ‌های اجتماعی
مسیولیت اجتماعی به این معنا که:
این‌ ها موظفند بخشی از درآمدشون را در کارهای فرهنگی
ورزشی
علمی
ساخت و ساز
عمران و آبادانی
در اختیار آن شهرستانی قرار بدهند که این صنعت یا این مرکز صنعتی در اونجا مستقر است
شواهد و قراین نشان می دهد که به طورکلی می‌شود گفت که:
واقعا به این تعهد عمل نشده یا اگر به این تعهد عمل شده گزارشی در اختیار افکار عمومی و مسیولین شهرستان قرار نگرفته
لذا مردم گله‌مندند
مسیولین شهرستان گله‌مند هستند
باز هم من اینجا این انتظار را از استاندار محترم و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر جوکار هم داریم که به هر حال در این قضیه هم شهرستان را یاری کنند
اگر دست مسیولین شهرستان برای کارهای فرهنگی و عمران و آبادانی باز باشدو در تمام نقاط شهرستان هر کدام با توجه به ظرفیتی که دارند و نیازی که دارند بهره‌مند شوند بخشی از مشکلات اینجا به لطف خداوند متعال حل و فصل خواهد شد
این انتظار به حق مردم است
اگر واقعا کار دارد درست انجام می‌گیرد بیایند گزارش کاری به مردم بدهند
اگر هم به صورت درست و صحیح انجام نمی‌گیرد حداقل بیان در کنار مردم قرار بگیرند و آنها هم جزو مطالبه‌گران باشند و انشالله این امر را با جدیت بیشتر پیگیری نمایند
می‌خواستم چندجمله ‌ای هم درباره‌ی ماه محرم عرایضی را عرض کنم که انشالله باشد برای هفته‌ی آینده
خب به پایان خطبه ها رسیدیم
پروردگارا به حق محمد و آل محمد از خطاها و لغزش ‌ها و اشتباهات ما درگذر ما را ببخش و بیامرز و امر و عاقبتمون ختم به خیر بفرما و رهبر عزیز انقلاب علمای اَعلام را تاییدشان فرما و فرج امام علیه ‌السلام تعجیل فرما و شر دشمنان اسلام قرآن و دین و این مملکت را به خودشون برگردان و دعاهای امام زمان (عج) در حق اهل ایمان دارند را شامل حال همه ما هم قرار بده

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد
صدق الله العلی العظیم
والسَلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا