صفحه اصلی

خاطرات سفر ناصرالدین شاه به فرانسه

ناصرالدین شاه به نوشتن خاطرات روزانۀ خود اهتمامی جدی داشت و این کار را در سفرهای دور و درازش هم ترک نمی‌کرد. خود او نام یادداشت‌هایش را «روزنامه» گذاشته بود؛ این روزنامه‌ها جزئیاتی بسیار جالب و خواندنی از کارها و احوالات روزمرۀ شاه و درباریانش را در اختیار ما می‌گذارند.

دومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در فروردین سال ۱۲۵۷ شمسی آغاز شد؛ او در این سفر ابتدا به روسیه رفت و سپس عازم کشورهای مجارستان، آلمان، فرانسه و اتریش شد.

در اینجا خاطره‌ای از حضور او در شهر پاریس و گفتگوی او با وزیر مالیه فرانسه را می‌خوانید؛ گفتگویی که موجب حیرت شاه از اوضاع مالیات در آن کشور می‌شود.

موسیو لئون‌تیه وزیر مالیه فرانسه روزی به حضور آمد، آدم بسیار قابلی است، خیلی صحبت شد، از وضع گرفتن مالیات از رعیت سوال کردم، چیزها گفت که حیرت کردم، با اینکه اسم آزادی روی خودشان گذاشته‌اند از همه مقیدتر هستند و در حقیقت زیر زنجیر هستند. مثلا هرکس در شهر خانه دارد باید سالی مبلغی مالیات بدهد، به این معنی که می‌سنجند این خانه را اگر اجاره بدهند سالی چه مبلغ است اگر اجاره صدتومان است بیست تومان باید به دولت بدهد، هزارتومان صدتومان و همچنین.

هر کس سگ دارد باید پول بدهد، هرکس گربه نگاه بدارد مالیات گربه را باید بدهد، اسب، کالسکه، هر چیزی که شخص دارد باید یک مالیات علی‌حده به اسم آن شیء بدهد.

منبع:فرادید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا