صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه ۲۴شهریور ماه اشکذر

یین عبادی سیاسی نمازجمعه شهرستان اشکذر
بیست و ششمین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر
بیست و چهارم (۲۴) شهریور ماه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی
حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر
موضوع اصلی خطبه اول:
صلح امام حسن مجتبی (ع) به چه دلیلی بود ؟
رفتار مردم آن زمان با این صلح چگونه بود ؟
رفتار امام حسین (ع) با این صلح چگونه بود ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا و حُسن عاقبت را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، وَعَلَى الاْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِکَ، عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ، وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

دیروز که روز بیست و هشتم ماه صفر بود سالروز رحلت نبی مکرم اسلام و همین‌طور سالروز شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی علیه ‌السلام بود
و فردا که آخرین روز ماه صفر هست سالروز شهادت حضرت ثامن ‌الحجج علی بن موسی الرضا المرتضی
علیه آلاف تحیات و الثنا است
خدای متعال همه ما را از شیعیان و محبان آل پیغمبر قرار دهد و  توفیق اطاعت و پیروی از آن بزرگواران را به همه ما عنایت مرحمت بفرمایید
بحث اصلی خطبه اول:
یکی از موضوعاتی که در فرمایشات امام حسین علیه السلام آورده شده است
سخنان آن حضرت است در مورد صلح امام حسن با معاویه بن ابی ‌سفیان لعنه الله علیه
مستحضر هستید با توجه به پیمان شکنی یاران امام حسن (ع) در جنگ با معاویه (لعنه الله علیه) آن حضرت ناچار با صلح با معاویه شدند که داستان مفصل آن در تاریخ آمده است
وقتی که حضرت امام حسن مجتبی علیه ‌السلام با معاویه صلح کردند بعضی از اصحاب نزدیک آن حضرت هم ناراحت شدند از امام مجتبی (ع)
گله ‌مند شدند که شما چرا صلح کردید و گله ‌مندی شان را هم به خدمت امام حسین علیه السلام عرض کردند
و از امام حسین (ع) توقع داشتند که آقا این صلح را و صلح نامه را مخالفت کند و مردم را برای جنگ با معاویه آماده سازد
ولی امام حسین علیه السلام مکرر در مکرر تعهد خود را نسبت به صلح با امام حسن تا پایان عمر معاویه هم می‌گفتند و هم در عمل نشان دادند
من بعضی از فرمایشاتی که از حضرت نقل شده است که همه آنها دلالت بر موافقت امام حسین علیه السلام با آن تصمیم امام حسن مجتبی علیه السلام دارد را خدمت تون عرض می ‌کنم
فرمایش اول:
در تاریخ نقل کرده ‌اند که روزی گروهی از دوستان امام حسین
علیه السلام خدمت حضرت آمدند و ضمن مخالفت با صلح امام حسن علیه السلام از حضرت سیدالشهدا (ع) درخواست داشتند که امام حسن را متوجه این حقیقت کنند و برای جنگ با معاویه مردم را آماده سازند
امام حسین (ع) در جواب فرمودند:

قَدْ کانَ صُلْحٌ وَکانَتْ بَیْعَهً کُنْتُ لَها کارِها فَانْتَظِروُا مادامَ هذَا الرَّجُلُ حَیّا فَاِنْ یُهْلَکْ نَظَرْنا وَنَظَرْتُمْ
قرارداد صلح و بیعتی بین ما وجود دارد که خوشایند من نیست ولی با این حال صبر و تحمّل می کنم شما هم تا معاویه زنده است منتظر باشید، پس آنگاه که بمیرد ما و شما تجدید نظر می کنیم
بین ما به آنها یک صلحی برقرار شده است یک تعهدی شکل گرفته است و شما حداقل باید تا زمانی که معاویه زنده است صبر کنید
ما با معاویه صلح نامه امضا کردیم باید صبر کنیم تا ببینیم بعد از اینکه و به درک واصل شد و هلاک شد
چه باید بکنیم
یکی از اصحاب امام حسن علیه السلام یک شخصیت معروف و مجاهدی هم هست ولی گرفتار خطا شد
حُجر بن عَدی است
حجر از اصحاب امام حسن علیه ‌السلام است اما وقتی که اصحاب امام حسن پیمان ‌شکنی کردند و معاویه آنها را خرید و امام ناچارشد صلح کنند
یکی از کسانی بود که شدید ترین انتقادها را نسبت به امام مجتبی علیه ‌السلام داشت
یک روزی آمد خدمت امام حسین علیه السلام و به حضرت همین پیشنهاد را کرد که:
شما قیام کنید
حالا که حسن بن علی یعنی امام حسن مجتبی علیه ‌السلام صلح کرده است شما باید با معاویه وارد جنگ بشوید
حضرت امام حسین (ع) فرمودند:
انا قد بایعنا و عاهدنا و لا سبیل لنقض بیعتنا
ما بیعت کردیم و معاهده ای داریم و راهی برای شکستن بیعت نیست
ما با معاویه نامه امضا کردیم و این چیزی که تو درخواست می ‌کنی هیچ راهی به سوی آن نیست
اینجا یک نکته ‌ای که مورد توجه هست این است که:
امام حسین علیه السلام خودشون را در کنار امام حسن مجتبی (ع) صلح کننده ‌ای با معاویه می ‌دانند
نمی ‌گویند برادرم صلح کرد و من به اون راضی ام می گوید خود ما هم بیعت انجام داده ایم
خود ما هم با او صلح نامه و توافق نامه امضا کرده ایم
فرمایش دوم:
در تاریخ نقل کرده ‌اند که روزی جمعی از دوستان اهل بیت مانند سلیمان بن صرد خزاعی و سعید بن عبدالله حنفی
خدمت امام حسین علیه ‌السلام آمدند و صلح امام حسن علیه السلام را زیر سوال بردند
امام علیه السلام فرمایشاتی دارند که اشاره می ‌کنم به مضمون آنها:
امام حسین (ع) فرمودند:
من هم ناراحت هستم من مرگ را بر این صلح ترجیح می ‌دهم اما با رایزنی فکری که با برادرم امام حسن مجتبی شد ما هم به همین نتیجه رسیدیم که:
امروز برای بقای اسلام و مذهب و دین راهی جز اجرای صلح نامه و توافق ‌نامه بین ما و معاویه وجود ندارد
وقتی که حضرت امام حسین علیه السلام دیدند که از بعضی از اصحاب مردم ناراحت اند
به آیاتی از قرآن کریم استشهاد کردند
خدای متعال در قرآن می ‌فرماید:
چه بسا چیزهایی که شما آن را نمی‌پسندید ولی خیر شما در آن است یا در آیه دیگر فرمود:
چه بسا کاری که شما نمی ‌پسندید ولی خیر شما در آن است
چه بسا کارهایی که شما نمی ‌پسندید ولی خیر شما در آن است
چه بسا کارهایی که دوست می ‌دارید ولی شر شما در آن است
سِّر قضیه هم در این است:
شما چه خبر دارید که چه اتفاقاتی در پیش رو هست چه حوادثی در پیش رو هست این خداست که عالم است
بنابراین این طور نیست که انسان هر چه را که دوست می ‌دارد و آن را خوب می ‌داند برای او هم خیر باشد
ممکن است شما مردم امروز از صلح امام حسن ناراحت باشید اما خیر شما هم در همین باشد
چه این که از نظر تاریخی هم ثابت شد که این صلح امام حسن علیه ‌السلام بود که باعث ماندگاری اسلام و دین و مذهب و اهل بیت شد
در حقیقت بستر و زمینه قیام امام حسین علیه السلام که دین را احیا کرد توسط صلح امام حسن علیه السلام کلید خورد

فرمایش سوم:
باز در تاریخ نقل کرده اند که وقتی سلیمان بن صرد خدایی و سعید بن عبدالله اصرار کردند که آقا شما بیایید قیام کنید
حالا که امام حسن صلح کرده ‌است شما بیاید قیام کنید
حضرت در جواب فرمودند:
این یک کاری است که نه می ‌شود و نه به صلاح امت هست
یعنی آنچه را که امام حسن مجتبی برای مردم و مسلمان ‌ها در صلح با معاویه به صلاح می ‌دیده است من حسین ‌بن ‌علی هم همین را صلاح می ‌دانم
نه می ‌شود قیام کرد و نه به صلاح است که قیام شود
خب از این فرمایشاتی که حضرت نقل شده است به خوبی استفاده می شود که:
امام ‌حسین (ع) هم با صلحی که امام حسن علیه السلام با معاویه کردند راضی بود
هم در آن کار با امام حسن علیه السلام هم نظر بود و هم آن را در رفتار و در گفتار خودش تایید کرد
در سیره عملی آن حضرت هم امام حسین علیه السلام تا مادامی که معاویه زنده بود
چون معاویه بعد از شهادت امام حسن ده سال دیگه حکومت کرد
و در این ده سال بعد از شهادت امام حسن مجتبی که معاویه در قید حیات بود
امام حسین علیه اسلام همان سیره ای را در پیش گرفتند که امام مجتبی در پیش گرفته بودند
حالا این ‌ها در حقیقت یک مقدمه ‌ای بود که خواستم برای یکی از فرمایشات سیدالشهدا (ع) خدمتون عرض نقل کنم
در تاریخ نقل کردند که بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) وقتی که مردم جمع شدند برای دفن کردن بدن مطهر امام حسن مجتبی علیه السلام در قبرستان بقیع

امام حسین علیه السلام با چشمانی اشکبار و دلی غم زده و اندوهناک جملاتی را فرمودند در توصیف امام حسن مجتبی علیه السلام
این جملات خیلی زیبا و قشنگ است
خدا رحمت کند امام مجتبی علیه السلام را
بعد امام حسن (ع) چند تا خصوصیت برای حضرت امام حسن مجتبی بیان کردند که نشان دهنده عظمتی که امام حسن در نگاه سیدالشهدا (ع) دارد
بعد از اینکه رحمت خدا را برای امام حسن مجتبی (ع) از خدای متعال درخواست می ‌کنند
امام حسین (ع) فرمودند:
این تو بودی که حق را در جایگاه خود می ‌دیدی
یعنی در حقیقت تایید می کنند آن کاری که امام مجتبی انجام دادند پس تو بودی که می ‌دانستی جایگاه حق کجاست
این تو بودی ای برادر که هنگام هجوم باطل به بهترین شیوه و با راز داری حکم خدا را رعایت کردی
یعنی کاری که امام حسن (ع) در مورد صلح معاویه انجام دادند را یک حکم الهی می ‌داند که برگرفته از راهی است که قرآن کریم در مقابله با باطل نشان داده است که یکی هم راه تقیه و رازداری است که در آن زمان امامحسین (ع) می ‌فرماید:
بهترین راه را تو برادرم انتخاب کردی
این تو بودی که مشکلات سخت دنیا را با چشم حقارت می ‌نگریستی امام حسین در اینجا اشاره ‌ای می ‌کند به آن جهان ‌بینی توحیدی که امام حسن مجتبی علیه ‌السلام در مواجهه با سختی ‌ها و مشکلات دنیا داشتند
یعنی امام حسین (ع) تفسیر می ‌کند شخصیت امام مجتبی (ع) را به عنوان یک فرد مومنی که هر آنچه سختی و مشکلات برای او پیش می ‌آمد همه این مشکلات را به راحتی تحمل می ‌کرد و سختی ‌های دنیا را با چشم حقارت می ‌نگریست
این تو بودی ای برادر که برای اداره‌ آبرومندانه خانواده با دستی پاک از دنیا برمی ‌داشتی
تمام زندگی اقتصادی امام حسن (ع) را حضرت امام حسن (ع) ستایش می کنند
می گویند برادر من آن کسی بود در دنیا با پاک ‌دستی زندگی کرد
شاید بودند افرادی که حالا من در تاریخ ندیدم اگر هم هست من الان مورد نظرم نیست و حدس می ‌زنم
شاید بودند افرادی که مثلا فکر می کردند:
امام حسن مجتبی (ع) مثل بعضی از سران لشکرشون هدایایی از سوی معاویه دریافت کردند و در حقیقت نعوذبالله رشوه ‌ای به امام مجتبی داده شده تا حضرت آماده شده برای امضای صلح ‌نامه با معاویه
حضرت می ‌فرماید:
نه ای برادر تو کسی بودی که در دنیا با پاکدستی امور زندگی خود را تمشیت می‌کردی و اداره می ‌کردی
تو بودی که با کم ترین زحمت توطئه ها و مزاحمت ‌های دشمنان را برطرف می ‌کردی و با هزینه بسیار کم بهترین غنیمت را برای اسلام و مسلمان ‌ها بدست آوردی
یعنی با این صلح نامه یک خدمتی به اسلام و جامعه اسلامی شد
در پایان امام حسین (ع) می ‌فرمایند:
این روش و این سلوکی که شما در مواجهه با جریان معاویه داشتی حقا شایسته شما بود
چرا که شما از نسل پیامبران هستی و از پستان حکمت نوشیده ای
پس هم اکنون به سوی خدای متعال سفر می کنی و به بهشت جاودانه خداوند متعال میرسی ای برادر من
نکات پایانی خطبه اول:
از این فرمایشاتی که از امام حسین علیه السلام نقل کردم به خوبی استفاده می ‌شود که:
امام حسین علیه السلام در حقیقت در زمان امام حسن مجتبی (ع)
یک سربازی بود در خدمت امام زمان خودش
یک یار باوفایی بود
بعضی ‌ها گاهی جفا می کنند و می آیند شخصیت امام حسین را از یک جهت ممتاز می دانند
نسبت به امام حسن یا نسبت به ائمه اطهار دیگر
نه این بزرگواران همشون از نظر قداست و پاکی و این ‌ها مثل هم هستند و در ردیف هم هستند
منتها در شرایط زمانی که پیش می آید تصمیم ‌ها مختلف می ‌شود

معرفی کتاب انسان ۲۵۰ ساله :
یک کتابی از مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سیره اهل بیت علیهم‌السلام چاپ شده به نام:
انسان دویست و پنجاه ساله
می دانید کل دوران امامت ائمه علیهم ‌السلام از امیر مومنان تا امام حسن عسکری علیه ‌السلام
حدودا دویست و پنجاه سال بوده است
مقام معظم رهبری می ‌فرمایند:
شما در نظر بگیرید یک انسانی که دویست و پنجاه سال عمر می کند این انسان به مقتضای شرایط زمان سیاست هایش هم فرق می کند
گاهی ما تو مدیریت خانواده همینطور هستیم
گاهی وقت ها شما به عنوان پدر خانواده با فرزند خود قهر می ‌کنی گاهی با او آشتی می‌کنی
گاهی با عروس دعوا می ‌کنی گاهی باهاش آشتی می ‌کنی
گاهی با داماد خودت بد میشی گاهی خوب رفتار می کنی
این شرایط زمان را باید در نظر گرفت
شرایط زمانی که برای امام حسن پیش آمد اینجور بود که:
چاره ‌ای نبود که برای حفظ اسلام جز این که این صلح نامه امضا بشود

ملاحظه کردید که امام حسین علیه ‌السلام همه این ‌ها را
در راستای حفظ اسلام می ‌داند
این کار را بر اساس حکمت می ‌داند
و براساس یک راهنمایی ای که امام معصوم علیه السلام می ‌تواند برای اهل ایمان داشته باشد می پندارد
خدا انشالله به حق محمد و آل محمد توفیق معرفت اولیای خودش انبیای خودش و ائمه عظام را به همه ما عنایت و توفیق پیروی از آن‌ها را به ما عنایت و مرحمت بفرمایید
پروردگارا همه ما را جزو محبان خاندان اهل بیت (ع) و عزادران آنها قرار بده
اموات و شهدا را مشمول عفو و رحمتت قرار بده
رهبر کبیر انقلاب امام راحل را مشمول عفو رحمت قرار بده
پروردگارا به حق محمد و آل محمد و همه ما را توفیق پاسداری از مجاهدت ‌های مجاهدین راستین در راه اسلام قرآن و دین عنایت بفرما
امر عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرما رهبر معظم انقلاب و علمای اعلام و مرجع عظام و خدمتگزاران به اسلام و مسلمین در هر کجای این عالم که هستند تاییدشان بفرما
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لَفی خسر
الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم:

امام رضا (ع) تکیه گاه مطمئن در مقابل دشمنی دشمنان
بزرگترین آسیب شناسی دین از نظر قرآن : عمل کردن به دین و بخشی دیگر عمل نکردن به آن
زلزله عظیم مراکش
دشمن شناسی در مکتب اهل بیت (ع) چگونه است ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه و الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
بخش اول خطبه دوم:
همونطور که در خطبه اول هم اشاره کردم و همه شما مستحضرید
فردا که آخرین روز ماه صفر است سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام است جمعیت کثیری از هموطنان ما همشهری ‌های ما این توفیق را پیدا کردند که در این روزهای آخر ماه صفر جزو زائران امام رضا علیه السلام باشند
انشاالله همشون با زیارت قبول و سالم به خانه ‌هاشون برگردند و انشالله دعاهایی که همراه با توسل به امام هشتم علیه السلام دارند شامل حال همه ما هم بشوند
همه ماها که دلداده خاندان پیغمبر هستیم حداقل چند بار در زندگی مون برای خودمون برای خانوادمون برای کشورمون به هر حال الطافی و محبت ‌های از سوی خاندان پیغمبر و از امام رئوف حضرت رضا علیه السلام مشاهده کردیم لمس کردیم از انسان‌های موثق شنیده ‌ایم
به هر حال این بزرگواران به اذن خدا گره کار اهل ایمان را هر اندازه که صلاح باشد باز می کنند
امام رضا علیه السلام به عنوان امام رئوف شناخته می ‌شود
عرض کردم هر کدام از ماها بالاخره یکی دو بار در زندگی خودمون از عنایت حضرت بهره ‌ای برده ‌ایم
بر این باوریم که اگر این کشور با همه این دشمنی ‌هایی که دشمنان دارند و شیطنت ‌هایی که دارند به هر حال از شر آن‌ها آسیب جدی نمی ‌بیند و  این انقلاب و این نظام و این کشور با همه دشمنی ‌ها مانده است و مقاوم و سر پا ایستاده است
این هم به خاطر عنایتی است که اهل بیت علیهم السلام و این بزرگواران نزد خدا دارند
و این یکی از توصیه ‌های خود امام رضا علیه ‌السلام است که فرمودند:
إِذَا نَزَلَتْ بِکُمْ شَدِیدَهٌ فَاسْتَعِینُوا بِنَا عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ هُوَ قَوْلُهُ:
وَ لِلّهِ اَلْأَسْماءُ اَلْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها
هر وقت برای شما گرفتاری پیش آمد به وسیله ما از خداوند کمک بخواهید .که معنای کلام خدا در این آیه همین است
برای خدا اسماء نیکویی است،او را به آن اسم بخوانید
هر وقت در شدائد و سختی ‌ها و مشکلات قرار گرفتید از ناحیه ما از خدا طلب کمک کنید
یعنی ما را واسطه قرار دهید تا این مشکلات و شدائد را از شما دور کنیم
ما شیعیان نسبت به اهل بیت عصمت و طهارتعلیهم السلام چندین وظیفه مهم داریم که بعضی از آن‌ها را بهتر انجام می دهیم و بعضی از آن‌ها متاسفانه غفلت داریم
آنچه که همه ماها بر آن اصرار داریم و در حقیقت زندگی مون را با آن گره زده ایم
همین اظهار محبت کردن است
به خاندان پیغمبر
و ابراز برائت و بیزاری از دشمنان اهل بیت
در حقیقت این جزو کمال دین ماست
امام رضا علیه السلام فرمودند:
کَمالُ الدّینِ وَلایَتُنا وَالبَراءَهُ مِن عَدُوِّنا
کمال دین در ولایت ما
و بیزاری جستن از دشمنان ماست
هنگامی که قرآن فرمود:
اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا
این آیه راجع به ولایت امیر مومنان و ائمه اطهار علیهم السلام
حضرت در حقیقت آن کمال دین را توضیح می ‌دهند به این که:
کمال دین یکی داشتن ولایت ما اهل بیت است
یکی هم برائت جستن از دشمنان ما
همینطور در فرمایشات امام رضا علیه السلام و بقیه ائمه اطهار (ع) تاکید شده است که:
شیعیان ما باید مجالسی داشته باشند محافلی داشته باشند حلقاتی داشته باشند یا نشست ‌هایی داشته باشند که در آن نشست ‌ها و حلقه ‌ها
امر ما را و مذهب ما را احیا کنند و اگر کسی تلاشی و کوششی کرد برای برپایی مجلسی در راستای احیای ولایت ما و امر ما و مذهب ما این در حقیقت فردای قیامت از آن بهره از کاری که انجام داده است بهره ای خواهد گرفت

امام رضا علیه السلام فرمودند:
مَن جَلسَ مَجلسا یُحیا فیهِ أمرُنا لَم یَمُتْ قلبُهُ یَومَ تَموتُ القلوبُ
هر کس در مجلسى که یاد و نام ما در آن زنده نگه داشته مى شود بنشیند، در آن روزى که دلها مى میرند، دل او نمى میرد
کسی در مجلسی شرکت کند مثل مجلس روضه یا عزاداری یا جشن و شادی که تشکیل می شود که در آن مجلس امر ما یعنی:
مذهب ما ، مرام ما ، مسلمک و روش ما احیا می شود یا از احادیث ما می ‌گویند یا از مقامات ما می ‌گویند یا از سیره ما سخن می ‌گویند
اگر کسی چنین کرد
در روز قیامت که عده ‌ای با قلبی مرده محشور می ‌شوند قلب او مرده نخواهد بود
اما در کنار همه این عرض ارادت هایی که ما به ساحت مقدس اهل بیت (ع) داریم و ابراز محبت هایی که باید داشته باشیم و خدا به همه ما الحمدالله عنایت فرموده است
اما شاید بتوان گفت که بعضی از ماها یا اکثر ماها به هر حال گرفتار یک ضعف و کاستی هم در دین هستیم
که به آن باید توجه کنیم و از خود ائمه اطهار (ع) بخواهیم که این مشکل ما در امر دین را حل کنند
ببینید اسلام و احکام دین یک مجموعه بهم پیوسته است که
۱) اعتقاد
۲) اجرای آن
با هم عامل سعادت انسان و عاقبت به خیری انسان می شود
ما بعضی وقت ها دین مان را تقسیم کردیم
قرآن کریم یک آیه ‌ای دارد که مزمت می کند کسانی که قرآن را پاره پاره می ‌کنند
یعنی بخشی اش را می ‌گیرند بخشی اش نمی ‌گیرند
یا در آیه دیگر خداوند فرمود :
بعضیاش را قبول می کنند بعضی هایش را قبول نمی ‌کنند
باید آدم حداقل دنبال این باشدکه این رفع این نقص را در دین داری خودش برطرف کند
شاید عده ‌ای به این ضعف و نقص که یکی از آنها خود من هستم توجه نداریم
یعنی هر کدام از ماها بخشی از دین را می ‌گیریم بخش دیگش را بی ‌توجه هستیم
مثلا فرض بفرمایید
از کل احکام دین و معارف دین آن چیزی که در میان ما بیش از هر چیزی پر رنگ است همین مجالسی که به یاد اهل بیت تشکیل می شود
چهار میلیون نفر از ایران میروند کربلا بیست میلیون نفر در کربلا در اربعین جمع می شوند درسته
الان چند میلیون انسان مومن شیع از ایران و غیر ایران مهمان امام رضا هستند و در کنار سفره معنوی آن حضرت دارند رزق معنوی دریافت می نمایند درست است
اما آیا همه دین همین است ؟
آیا ما به عنوان یک مسلمان تکلیف دیگه ‌ای جز محبت داشتن و مودت داشتن و اظهار محبت کردن کار دیگه ‌ای نداریم ؟
یعنی اگرچنین بودیم شیعه هستیم یا یه چیزای دیگه هم هست که باید پررنگ ‌تر بشود
آن ها هم باید در کنار محبت و مودت دیده بشود
این یکی از ضعف ‌ها و نقص ‌هایی است به هر حال اکثر ماها نگیم همه بهش گرفتاریم
در حالی که انتظار اهل بیت علیهم السلام و حتی انتظار امام رضا علیه السلام غیر از آن چیزی که ما داریم بهش اکتفا می ‌کنیم

که فقط مجلس عزا بگیریم
اربعین برویم
زیارت امام رضا برویم
این روایت از امام رضا علیه السلام ببینید که ایشان فرمودند:
شیعیان ما چندتا خصوصیت ویژگی دارند

خصوصیت اول:
تسلیم امر ما هستند
یعنی آنچه را که ما به عنوان احکام دین برای آن‌ها می گوییم آن را می ‌پذیرند و قبول می ‌کنند و تسلیم امر ما هستند

خصوصیت دوم:
حرف های ما را می ‌پذیرند و قبول می ‌کنند و در مقابل آن تبعیت عملی دارند
خصوصیت سوم:
شیعیان ما دشمن مخالفان ما هستند
یک کینه ‌ای یا یک دشمنی در دا آن نسبت به جریان ‌های باطل
چه جریان ‌های باطل در جهان یا بیرون جهان اسلام وجود دارد
بله ما باید حقوق انسان ‌ها را احترام بگذاریم چه کافر چه مسلمان چه غیر این ها
از کافر حربی که در رفت ما نسبت به هر انسانی مسئولیت داریم که:
مودت داشته باشیم
محبت داشته باشیم
گره و مشکلش را باز کنیم
اما در دل ما باید به آن افراد مخالفت داشته باشیم یعنی در مسیر آن‌ها قرار نگیریم و همراه آنها نشویم
اگر کسی این سه تا خصوصیت نداشت و تسلیم ولایت ما نبود حرف ما را عمل نمی ‌کرد مخالف دشمنان ما نبود او از ما به حساب نمی آید
اگر با اسراییل دشمن نبودی
اگر با آمریکا دشمن نبودی
اگر با معاندان دشمن نبودی
و به نوعی همراهی می ‌کردی یا عشق و علاقه ‌ای به آنها در دلت وجود داشت
پس شما پیرو اهل بیت (ع) نیستی
پیرو اهل بیت آن کسی است که:
هم ولایت دارد نسبت به اهل بیت
هم در دلش برائت و بیزاری وجود دارد نسبت به دشمنان اهل بیت
حالا در حقیقت ایمان همین است
حالا یک فرمایش دیگه  از امام رضا (ع) نقل بکنیم
روایت از امام رضا علیه السلام که مضمونش از امیر مومنان در نهج البلاغه هم نقل شده است
امام رضا (ع) وقتی می خواهند ایمان را تعریف کنند می گویند:
داشتن ایمان به سه چیز است:
اول: باور داشتن در قلب
دوم: اظهار کردن با زبان
سوم: هم عمل کردن از طریق اعضا جوارح
بدانیم عمل کردن جزو وظیفه دینی و مذهبی ماست
عرض کردم که ما بحمدالله هممون در یک امر مشترک هستیم و آن داشتن ولایت و محبت اهل بیت است
اما در بقیه دین داری یک خرده آدم باید به فکر خودش باشد نکند خدایی نکرده فقط محبت باشد ولی عمل نباشد
سیره اهل بیت را آدم متوجه نباشد و به چیزهایی دل خودش را خوش کند که شاید برای آن ذخیره ابدی او را کفایت ننماید
خب این هم یک مطلبی که از محضر امام رضا علیه السلام بهره بردیم
بخش دوم خطبه دوم:
در دوتا از کشورهای اسلامی یکی در مراکش زلزله سهمگینی آمد و جان تعدادی از انسان ‌ها را گرفت
یکی در کشور لیبی سیل خانمان براندازی به راه انداخت که تاکنون بیش از ده هزار نفر از مسلمون‌ها آن‌ها بر اثر سیل جان باختند
خداوند انشالله به خانواده ‌هاشون صبر بده و اجر بدهد و انشالله خدا بلا را از سر مسلمون‌ها و مومنین عالم دور نماید و به ما هم توفیق بدهد که قدردان نعمت هایی که داریم باشیم
به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
بخش سوم خطبه دوم:
در دیداری که جمعی از مردم استان سیستان و بلوچستان با مقام معظم رهبری داشتند
حضرت آقا در حقیقت به مطلبی اشاره کردند که هم باید مورد توجه دولتمردان باشد و هم توجه مورد توجه آحاد مردم ما و آن این بود که: دشمن مشغول بحران سازی است
به هر حال در داخل کشور ما نقاط چالش ‌برانگیز و بحرانی وجود دارد که باید دولت نگذارد این چالش ها و بحران ‌ها پیدا شود
همه ما متوجه باشیم که دشمن گاهی کارش این است که:
این بحران ‌ها را تحریک کند و به حرکت در بیاورد و بین مردم اختلاف درست نماید
بعضی از آن‌ها را اشاره کردند:
قومیت
نژاد
جنسیت
مذهب و فرهنگ
که به هر حال در کشور ما مذاهب مختلف اسلامی هست
هویت ‌های مختلف عرب و کرد و بلوچ و عجم و غیرذلک
گاهی دشمن می ‌خواهد این نقاط را حساس کند و مردم را تحریک کند همه باید مواظب باشیم
که دشمن یکی از برنامه ‌هاشون این هست و دارند انجام می دهند
شما می ‌دانید که قبل از اینکه رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار نسبت به دشمن ما را حساس کنند
این قرآن و اهل بیت هستند
که ما شیعیان را نسبت به دشمن شناسی توجه و سوق دادند
من چند تا روایت بخوانم که در حقیقت شاهد بر عرض بنده باشد در تایید فرمایشات معظم رهبری:
۱) یک روایت از امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام است که فرمودند:
لا تَأمَنْ عَدُوّا و إن شَکَرَ
از هیچ دشمنی ایمن نباش اگرچه سپاسگزاری نماید
هیچ وقت از ناحیه دشمن احساس امنیت نکن حتی آن وقتی که از تو تشکر و قدردانی می کند
۲) در حدیث دیگری از امام فرمودند: تمام فریب خوردن ‌ها به خاطر غفلت کردن و به خواب زدن خود از نظر دشمن هست

۳) در حدیث سومی فرمودند:
انسانیکه از دشمنانش انتظار خیرخواهی و نصیحت داشته ‌باشد گرفتار شدیدترین مرتبه جهل نادانی است
این ‌ها نشان می‌دهد که:
گاهی ما باید دشمن هم نشست و برخواست داشته باشیم
اما نباید خنده ‌های آن ‌ها و تشکر های آن‌ها ما را بفریبد و فکر کنیم که این ها دیگه دشمن ما نیستند
دشمن در هر شرایطی دشمن است و در شرایط مختلف با شیوه ‌های مختلف می ‌خواهد به ما ضربه بزند که همه باید متوجه این امر باشیم

رهبری فرمودند:
امروز دشمنان ما
۱) امنیت
۲) وحدت
را هدف قرار گرفتند
همه باید مواظب باشیم هم مسیولین در مرحله اول و هم آحاد ملت که در دام دشمن نیفتیم انشالله
پروردگارا کاستی ‌ها نواقص آن را بر ما ببخش عیوب نفسانی ما را برطرف فرما و عزاداری سیدالشهدا و اصحاب مظلومش را از همه محبان و عاشقانش قبول فرما و در نامه اعمال ما ثبت و ضبط بفرما
پروردگار را به ما توفیق بده هر کار نیکی که انجام می ‌دهیم آن را حفظ کنیم و آن را نابود نکنیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تایید بفرما
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد
صدق الله العلی العظیم
والسَلام علیکُم و الرحمه الله و برکاتُه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا