صفحه اصلی

ترک اعتیاد به خرید لباس

 ما انسان ها برای فرار از استرس های روزمره به هر چیزی پناه می بریم. یکی از عادات و یا بهتر بگوییم اعتیادهایی که هزینه های زیادی را به خانواده تحمیل می کند، اعتیاد به خرید لباس است. در این مقاله به روش هایی اشاره می کنیم که با رعایت آن ها می توانید به راحتی از دست این عادت آزار دهنده و گران، رهایی یابید.

خرید و خرج پول برای لباس می تواند در برخی موارد تبدیل عادت و یا حتی اعتیاد گردد. اگر شما نیز به این اعتیاد و عادت گرفتارید و از سویی مشکل مالی داشته، جای کافی برای لباس های خریداری شده ندارید و یا به خاطر خریدهای مکرر با همسر و یا والدین خود به مشکل بر می خورید، این مقاله را تا به انتها بخوانید.
خوشبختانه روش های ساده ای برای ترک این عادت وجود دارد که با رعایت آن ها علاوه بر ترک این عادت آزار دهنده، زندگی  شادتری را نیز تجربه خواهید کرد.
۱- کمد لباس های خود را مرتب کنید.
الف. تمام لباس های خود را از کمد بیرون بیاورید. یکی از بهترین روش های فرونشندان اعتیاد به خرید لباس، ارزیابی و بررسی لباس هایی است که در حال حاظر دارید. برخی اوقات، در این جست و جو و کنکاش لباس هایی را می یابید که خودتان نیز تعجب می کنید چرا مدت هاست آن را نپوشیده اید. پس در مرحله اول همه لباس های خود را از درون کمد و دراور خارج کرده، آن ها دسته بندی کنید.
فرآیند گشتن در میان لباس ها و مرتب کردن آن ها به خودی خود لذت بخش بوده و می تواند جایگزین لذت خرید لباس گردد، ضمن اینکه این کار به شما کمک می کند تا بدانید واقعاً به چه لباس هایی نیاز دارید و خرید چه لباس هایی واقعاً ضروری نیست.

ب. لباس هایی را در هر فصل معمولاً استفاده می کنید، کنار بگذارید. لباس ها را تا کرده و مرتب کنید. سپس لباس هایی را که در یک ماه گذشته پوشیده اید، روی هم بگذارید.
مثلاً اگر در فصل گرم سال هستید و لباس های گرم برای شما کاربردی ندارند، تنها لباس هایی را کنار بگذارید که به درد فصل گرما می خورند.

ج. لباس های تعمیری را جدا کنید. باز هم لباس هایتان را بررسی کنید و اگر لباسی را می بینید که به علت نیاز داشتن به تعمیر مورد استفاده قرار نگرفته، آن را کنار گذاشته تا سر فرصت مناسب آن را تعمیر کنید. اطمینان یابید که لباس هایی را که برای تعمیر کنار می گذارید لباس هایی هستند که دوستشان داشته و در صورت تعمیر، آن ها را می پوشید.
اما اگر مطمئن نیستید که در صورت تعمیر لباس، آن را می پوشید، در صورت خراب بودن زیاد لباس، آن ها را بیاندازید و در صورت قابل استفاده بودن می توانید پس از تعمیر، آن ها را به  دست آدم های نیازمند برسانید.
اگر خودتان و یا مادرتان اهل خیاطی هستید، خودتان آن ها را تعمیر کنید و در غیر این صورت آن ها را به یک خیاط بدهید.

د. لباس ها را بر اساس زمانی که آن ها را می پوشید مرتب کنید. لباس هایی را که در محل کارتان می پوشید در یک قسمت، لباس های خانه را در قسمت دیگر و لباس های مهمانی را در بخش دیگری از کمد و یا دراور قرار دهید. به همین صورت برای لباس های تفریح، ورزش و … بخشی از کمد را اختصاص دهید.
این نحوه مرتب کردنِ لباس ها به شما یادآوری می کند که چه لباس هایی دارید و باعث می شود در موقعیت های مختلف از همه لباس های خود استفاده کنید.

۲- کارهای دیگر را جایگزین خرید کنید.
الف. وقتی احساس می کنید نیاز به خرید دارید، ورزش کنید. شاید شما نیز عادت دارید وقتی دچار استرس شده و یا غمگین می شوید، به خرید بروید. در این مواقع خریدِ هرچه از جمله خرید لباس هایی که واقعاً به آن ها نیاز ندارید، موقتاً حالتان را بهتر می کند. اگر با اندکی بررسی علت خرید رفتنتان را اینگونه تشخیص داده اید، سعی کنید عادات سالم تر و ارزان تری را جایگزین کنید تا در دراز مدت احساس بهتری پیدا کنید.
به جای رفتن به بازار، قدم بزنید، دوچرخه سواری کنید و به باشگاه بدنسازی بروید. حتی ۳۰ دقیقه پیاده روی در هوای آزاد به تسکین استرس و در نتیجه پیشگیری از هدر دادن پول برای خرید لباس های اضافی، کمک خواهد کرد.
ب. کلاس خیاطی بروید و برای خودتان لباس بدوزید. اگر به خاطر علاقه به مد و تنوع، لباس می خرید، به خودتان زحمت داده و در یک کلاس خیاطی حرفه ای ثبت نام کنید، سپس لباس های مد نظرتان را با صبر و حوصله بدوزید. همچنین می توانید لباس هایی را که از مد افتاده اند را با انجام تغییراتی به روز رسانی کنید.
اگر به خیاطی علاقمند هستید، پس از حرفه ای شدن، علاوه بر دوخت لباس برای خودتان، می توانید برای افراد محبوب خود نیز لباس دوخته و به عنوان هدیه به آن ها بدهید. حتی می توانید از طریق خیاطی کسب درآمد کنید.
ج. با یکی از دوستانتان برنامه ریزی کنید که در این مواقع حواس شما را پرت کند. یکی دیگر از روش های خوب برای کاهش استرس و پرت کردن حواس، ملاقات با یک دوست است. با یکی از دوستانتان تماس گرفته و از او بخواهید تا برای خوردن ناهار و یا نوشیدن یک قهوه، بیرون بروید.
اگر معمولاً با یکی از دوستانتان به خرید می روید، با یکی از دوستان دیگرتان تماس بگیرید و یا به همین دوستتان بگویید که امروز قصد خرید ندارید و علاقه دارید به تفریحی دیگر بروید.
د. برای یک هدف بزرگ به پس انداز کردن پول بپردازید. سعی کنید برای خود هدفی انتخاب کنید که برای رسیدن به آن به پول نسبتاً زیادی نیاز دارید، مانند یک سفر خارجی، خرید ماشین و یا عوض کردن خانه و سپس برای رسیدن به هدف مدنظر به پس انداز کردن پول خود بپردازید. زمانی که از مقابل یک لباس فروشی رد شدید و هوس خرید لباس به سرتان زد، هدفتان را به یاد آورید تا از خرید لباس منصرف شوید.
وقتی به خانه رسیدید آن مقدار پولی را که با نخریدن لباس صرفه جویی کرده اید را برای هدفتان کنار بگذارید. این کار حس خوبی را از نخریدن لباس برای شما به ارمغان خواهد آورد و به عبارتی موجب تشویق شما می گردد.

 

منبع: سایت ویکی هاو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا