سلامت

سیاره ما، سلامت ما

شعارروز جهانی بهداشت ۲۰۲۲: سیاره ما، سلامت ما

سازمان جهانی بهداشت شعار روز جهانی بهداشت امسال را” سیاره ما، سلامت ما ” نامگذاری کرده است تا به کشور های مختلف هشدار دهد که تغییرات آب و هوایی در کمین به خطر انداختن سلامت بشر است.

در بحبوحه یک بیماری همه گیر، سیاره ای آلوده، بیماری های فزاینده ای مانند سرطان، آسم، بیماری های قلبی، در روز جهانی بهداشت ۲۰۲۲، WHO توجه جهانی را بر اقدامات فوری مورد نیاز برای سلامتی انسان ها و کره زمین متمرکز خواهد کرد و جنبشی را برای ایجاد جوامعی با تمرکز بر روی سلامتی ایجاد خواهد کرد.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که سالانه بیش از ۱۳ میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل عوامل محیطی قابل اجتناب است. این شامل بحران آب و هوایی است که بزرگترین تهدید سلامتی است که بشریت با آن مواجه است. بحران آب و هوا نیز یک بحران بهداشتی است.

تصمیمات سیاسی، اجتماعی و تجاری ما باعث بحران آب و هوا و سلامت می شود. بیش از ۹۰ درصد مردم هوای ناسالم ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی را تنفس می کنند. دنیایی که در حال گرم شدن است شاهد انتشار بیماری‌ها از پشه‌ها  نسبت به قبل بیشتر و سریع‌تر از همیشه است. حوادث آب و هوایی شدید، فرسایش خاک و کمبود آب  و خشکسالی باعث جابجایی مردم شده و بر سلامت آنها تأثیر می گذارد. انواع آلاینده ها و مواد پلاستیکی  در اعماق اقیانوس‌ها و بالای کوهها یافت می‌شوند و  با ورود به زنجیره غذایی سلامت مردم جهان را به خطر انداخته اند و سیستم‌های تولید غذاها و نوشیدنی‌های حاوی شکر و ناسالم موجی از چاقی را ایجاد کرده و خطر ابتلا به  سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش داده است.  در عین حال آلاینده ها و مواد پلاستیکی مسئول تولید  یک سوم گازهای گلخانه‌ای  در کره زمین هستند.

در حالی که همه‌گیری COVID-19 قدرت شفابخش علم را به ما نشان داد، نابرابری‌ها را در جهان ما نیز برجسته کرد. این بیماری همه گیر نقاط ضعف را در همه زمینه های جامعه آشکار کرده و بر ضرورت ایجاد جوامع پایدار، متعهد به دستیابی به سلامت عادلانه در حال حاضر و برای نسل های آینده بدون نقض محدودیت های اکولوژیکی تاکید کرده است. طرح کنونی اقتصاد منجر به توزیع ناعادلانه درآمد، ثروت و قدرت می‌شود و بسیاری از مردم هنوز در فقر و بی‌ثباتی زندگی می‌کنند. یک اقتصاد رفاهی، رفاه انسان، برابری و پایداری زیست محیطی را به عنوان اهداف خود دارد. این اهداف به سرمایه گذاری های بلندمدت، بودجه های رفاهی، حمایت اجتماعی، استراتژی های قانونی و مالی تبدیل می شوند. شکستن این چرخه های تخریب برای کره زمین و سلامت انسان مستلزم اقدامات قانونی، اصلاحات شرکتی و حمایت و تشویق افراد برای انتخاب سالم است.

منبع:WHO

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا