عمومیعمومی

آداب و رسوم روز مادر در برخی کشورها

در کشور ما از سالیان پیش تا کنون،ولادت یگانه بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) را روز زن و روز مادر نامیده اند و این نامگذاری از آن جهت است که این بانوی گرانقدر از تمامی جهات،اسوه ی یگانه ای برای زنان و مادران عالم هستند و پاکی و شایستگی و دین داری شان،مثال زدنی است.

در این روز به مناسبت تولد ایشان،جشن های مختلفی در سرار کشور بر پا می شود و از مادران و زنان نمونه تقدیر به عمل می آید.مردم نیز برای مادران و همسران خود،هدیه و گل تهیه می کنند و به دیدارشان می روند و روزشان را گرامی می دارند.
بنا به نقل قول ها،یونان باستان،نخستین مردمی بودند که روز مادر را تجلیل می کردند .آنها روزی را به نام “پرستش مادر” داشتند و در آن روز هر پسر و یا دختر شاخه گلی را به مادرش تقدیم می کرد و به کف پای مادر می زد.
رومیان قدیم در روز مادر سلاحها را می شکستند و بدون سلاح به پابوسی مادران خود می رفتند و این کار چنین معنی داشت که هیچ مادری راضی نیست که سلاحی در جهان باقی بماند و فرزند خویش یا دیگری به آن کشته شود .
در قرون وسطی مردم اروپا روز مادر را جشن می گرفتند و درآن روز مکلف بودند که سه بار در روز ( صبح ، ظهر ، شام ) مادر را ببوسند .

در استرالیا، روز مادر در دومین یکشنبهٔ ماه مه جشن گرفته می‌شود ولی یک تعطیلی عمومی نیست. در این کشور، سنّت دادن هدیه به مادران در روز مادر اولین بار در سال ۱۹۲۴، توسط خانم «جانت هیدن»که ساکن سیدنی بود، شروع شد. خانم هیدن در ملاقاتی که از یک بیمارستان در نویینتون داشت، بیمارانی را دید که همگی مادرانی بسیار تنها و فراموش شده بودند؛ او برای اینکه آن‌ها را خوشحال کند سعی کرد که از سوی بچه‌های مدرسه‌های اطراف و مراکز تجاری محلی، نیروی پشتیبانی جمع آوری کند تا کمک مالی کافی برای دادن هدیه به تمام آن مادران تنها، فراهم شود.

روز مادر,روز زن,تاریخ روز زن

سال به سال میزان کمک جمع آوری شده توسط مراکز تجاری محلی و حتی شهردار بیش تر شد تا جایی که امروزه، در روز مادر، هدیه دادن به مادران بسیار معمول شده‌است. مردم استرالیا، معمولاً صبحانه را برای مادر خود به رخت خواب می‌آورند و به طور سنتی در روز مادر به مادرشان گل داودی را که ویژهٔ فصل پاییز است هدیه می‌دهند.
فرانسویان روز مادر را مانند جشن تولد برگزار می کنند.در این روز تمام خانواده دور هم جمع می شوند و با یک وعده غذای ویژه و کیک روز مادر راجشن می گیرند .
در آمریکا از سال ۱۸۱۴ روز مادر به رسمیت شناخته شد و هر سال دومین  روز ماه می،روز مادر نامیده می شود و در این روز کودکان گل سفیدی را که نشانه ی صفا و وفای مادر است بر سینه مادر نصب می کنند.

منبع:tebyan.net

wikipedia.org

beytoote.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا