معارف

استقبال از ماه مبارک رمضان …!

ماه مبارک رمضان، عزیزترین‌ماه خداست. همه بندگان در این‌ ماه پربرکت فرصت می‌یابند تا به ضیافت الهی وارد و از فضایل معنوی آن بهره‌مند شوند.

حلول‌ ماه مبارک رمضان هر سال با برپایی برنامه‌هایی همراه است که به‌صورت خودجوش و با هدایت مردمی صورت می‌گیرد.‌ ماه رمضان به‌قدری باارزش است که مردم مؤمن ایران از مدتی قبل به استقبال و پیشواز‌ ماه خداوند می‌روند و حلول آن را گرامی می‌دارند. خب، حالا در شهرمان چطور می‌توانیم به استقبال و پیشواز این ‌ماه عزیز برویم؟ چه کارهایی انجام دهیم تا ‌ماه رمضان امسال، ‌ماه پربرکت‌تری برای ما، خانواده‌مان و همسایه‌هایمان باشد؟ اینجا پیشنهادهایی در همین زمینه بیان شده است.

  • غبارروبی از مساجد محله

یکی از سنت‌های خوب روزهای قبل از شروع ‌ماه مبارک رمضان، سنت غبارروبی از مساجد و اماکن مذهبی است. اگر همین روزها سری به مساجد محله‌تان بزنید، حتما می‌توانید در این کار مشارکت کنید. فقط هم مخصوص مساجد نیست، شما مثلا می‌توانید در غبارروبی نمازخانه اداره یا مدرسه‌تان هم کمک کنید.

چه کارهایی انجام می‌شود؟ مثلا دیگ و دیگچه‌ها برای پذیرایی از مهمانان خدا از انبار‌های مساجد بیرون می‌آیند. کتاب‌های دعا و مهرها و سجاده‌ها نو نوار می‌شوند، دیوارها دستمال کشیده می‌شوند، فرش‌ها اگر نیاز داشته باشند شست‌وشو خواهند شد و خلاصه همه‌‌چیز برای یک ‌ماه ضیافت مهیا می‌شود. بخشی از برنامه‌های مدیریت شهری برای استقبال از ‌ماه رمضان هم همین کمک به غبارروبی مساجد و رفع کم ‌و کسری‌هاست. پس از آنها هم می‌توانید کمک بگیرید، هرچند خود اهالی محله‌ها، کمیت هیچ مسجدی را لنگ نمی‌گذارند.

  • شناسایی نیازمندان محله

حتما در هر محله، تعدادی نیازمند زندگی می‌کنند که مخصوصا برای پهن کردن سفره افطار و سحر نیاز به کمک و یاری دیگران دارند. از طرفی خیلی از اهالی محله‌تان هم هستند که حاضرند برای این‌ماه مبارک کمک کنند تا هیچ سفره افطاری، بدون غذا نماند. شما باید این دو گروه را در همین روزها شناسایی کنید. کار سختی نیست، کافی است که از طریق مسجد یا حسینیه محله اطلاع‌رسانی کنید. خیلی زود افراد شناسایی می‌شوند و شما واسطه یک کار خیر بسیار خوب، قبل از شروع‌ ماه مبارک رمضان خواهید بود. می‌توانید اصلا کمیته‌ای محلی برای انجام این کار تشکیل دهید.

یادتان باشد که مهم‌تر از خود کمک کردن و دستگیری نیازمندان، همین مدیریت کمک‌های مردمی است؛ اینکه کمک‌ها به درستی جذب شود و به‌دست نیازمند واقعی برسد. خانم‌های محل در این زمینه می‌توانند فعال‌تر از آقایان باشند.

  • یک ماه، خادم افتخاری شوید

استقبال از خانه‌های خدا در ‌ماه مبارک رمضان به اندازه‌ای است که مسلما از توان خادم مسجد به تنهایی خارج است. خب، حالا بهترین فرصت فراهم شده که شما هم کمک‌دست او باشید. ثواب یک ‌ماه خادم افتخاری مسجد بودن شاید از خیلی کارها بیشتر باشد. خادمان مساجد در شب‌های قدر، پذیرای مهمانان بسیاری هستند؛

از این‌رو برای اینکه بتوانند به بهترین نحو از مهمانان خدا پذیرایی کنند نیازمند کمک‌های شما هستند. یکی از بهترین کارهای خیری که شما می‌توانید در این شب‌ها انجام دهید، خدمت‌رسانی به مهمانان ‌مساجد و هیئت‌هاست. شاید مسجد کم و کاستی‌هایی داشته باشد که نیازمند تخصص شما باشد؛ البته کمک‌ها هم ضرورت ندارد که حتما تخصصی باشد. شما با جفت کردن کفش‌ها، چای دادن و مرتب‌کردن مساجد بعد از مراسم هم می‌توانید بسیار مفید باشید و از این ثواب بزرگ بهره‌مند شوید.

  • راه‌اندازی ایستگاه صلواتی

سنت افطاری ساده هم در سال‌های اخیر حسابی پا گرفته و این کار پسندیده مورد تقدیر مقام‌معظم رهبری هم قرار گرفته است. مسلما موقع افطار، خیلی‌ها به دلایل مختلف در خیابان هستند و نمی‌توانند سر سفره افطار حاضر شوند. بهترین کار رساندن یک افطاری ساده به‌دست همین روزه‌داران است.

از همین روزها می‌توانید به فکر برپایی یک ایستگاه صلواتی در محله‌تان باشید. این ایستگاه صلواتی می‌تواند در گذر اصلی محله که محل رفت‌وآمد است باشد. این افطاری ساده، هم می‌تواند برای رهگذران باشد و هم نیازمندان محله. درباره ثواب افطاری دادن هم که آنقدر روایت هست که حتما شما چند تا از آنها را شنیده‌اید؛ مثل روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرموده‌اند: «ای مردم! هر کس از شما مومن روزه‌داری را در این ‌ماه افطاری دهد، برای او است در مقابل این عمل، ثواب آزاد کردن بنده، و آمرزش گناهان گذشته‌اش».

  • حمایتی از قبل از ‌ماه مبارک

حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست یکی دیگر از کارهای خیر و سنت‌های پسندیده است که با توجه به امکاناتی که کمیته امداد امام‌خمینی(ره) پیش از‌ ماه رمضان فراهم کرده است، به راحتی می‌توانید انجام دهید. کمیته امداد قرار است در مساجد و در مکان‌هایی که قرار است مراسم‌ مذهبی برگزار شود، برای جذب حامی و دریافت کمک‌های مردمی نیروهای افتخاری کمیته امداد حضور داشته باشند.

شما قبل از شروع‌ ماه مبارک رمضان با مراجعه به کمیته امداد منطقه‌تان می‌توانید با مشاهده مشخصات کودکان مورد نظر در شناسنامه‌هایی که به وسیله کمیته امداد تهیه شده است، با توجه به توانایی‌های مالی‌تان حمایت کنید. طرح اکرام در ۲بخش اکرام محسنین که شامل کودکان بدسرپرست می‌شود و طرح اکرام ایتام که شامل سرپرستی کودکان بی‌سرپرست است، برگزار می‌شود. شما با اختصاص دادن چند ده‌هزار تومان در هر ‌ماه برای هر کودک می‌توانید با توجه به توانایی‌هایتان هر تعداد کودک را که می‌خواهید به حمایت خود دربیاورید.

  • نان نذری در محله‌های شهر

توزیع نان نذری هم از آن برنامه‌هایی است که در‌ ماه رمضان رونق می‌گیرد و شما باید از همین روزها برای داشتن چنین نذری برنامه‌ریزی کنید. پخش نان نذری، سنتی است که از قدیم میان مردم رواج داشته است و نانوا‌ها در برخی از مناسبت‌ها نان نذری و رایگان به‌دست مردم می‌دهند.

امسال هم خیلی از نانوایی‌ها با کمک خیّرین به پخش نان نذری خواهند پرداخت. ولی بد نیست بدانید که قرار است مدیریت شهری هم در این زمینه برنامه‌ریزی کند تا طبق همین سنت قدیمی‌ در نیمه‌ماه رمضان و به مناسبت میلاد امام‌حسن‌مجتبی(ع) برخی از نانوایی‌ها در همه محله‌های شهرمان، نان رایگان به مردم بدهند. اگر قصد دارید در شب‌های خاص، مثل شب میلاد امام‌حسن(ع) این کار را انجام دهید، از همین حالا باید سراغ نانواهای محله بروید و بگویید که قصد این کار را دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا