عمومی

اطلاعاتی درباره ۸ سال دفاع مقدس

مقدمه:
به خود می بالیم در کشوری زندگی میکنیم که جای جای آن عطرآگین از حضور شهیدانی است که تاریخ مارا با نثار خون خویش ، برای سربلندی ایران عزیز رقم زدند.به روح پاکشان درود می فرستیم و خاضعانه در برابر آرمان های بزرگ امام سر فرود می آوریم.

آغاز تهاجم
در جریان کنفرانس سران اوپک که در سال ۱۳۵۳ در شهر الجزیره تشکیل شد ،  با تلاش هایی که رییس جمهور الجزایر به عمل آورد  ، مذاکراتی بین شاه ایران و صدام حسین انجام شد که نتیجه آن اعلامیه (۶ مارس ۱۹۷۵) بود که به قرداد ۱۹۷۵ الجزایر معروف شد.صدام حسین با پاره کردن قرداد ۱۹۷۵ الجزایر در مقابل دوربین های تلویزیونی ، جنگ و تجاوزعلیه ایران را در ساعت ۱۴/۲۰ روز ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ با حملات هوایی آغاز و ظرف چند ساعت ، ۱۹ نقطه مهم ، از جمله فرودگاه های کشور مارا مورد هدف قرار داد.
رژیم بعثی عراق در پی موافقت کاخ سفید ، عملیات تهاجم سر تا سری ارتش خود به خاک ایران را با رمز (یوم الرعد)به معنای (روز تندر) آغاز کرد.

دفاع مقدس و آمار
در کل دفاع مقدس ۷ سال و ۱۱ ماه ،  یا ۲۹۰۰روز و به عبارتی دیگر ۹۵ ماه طول کشید که این مدت دو برابر جنگ دو کره و دو برابر جنگ جهانی اول می باشد.
مجموعا در طول۸ سال دفاع مقدس ۱۶۳ عملیات کوچک و بزرگ وبه طور تقریبی هر ۷ ماه یک عملیات علیه دشمن انجام شده که در این میان ۱۹ عملیات بزرگ ، ۱۹ عملیات متوسط و۱۲۵ عملیات کوچک انجام شده است.

شهدا
تعداد کل شهدای جنگ ایران و عراق ، طی آخرین آمار ۱۸۸ هزار و ۱۵ نفر اعلام شده است.
در جنگ تحمیلی ۱۷۲۰۵۶ نفر در درگیری با دشمن و ۱۵۹۵۹ نفر در بمباران شهر ها به شهادت رسیده اند.

شرکای دزد ،  رفقای قافله
شوروی بزرگترین تامین کننده نیاز های تسلیحاتی عراق بود.
آمریکا بزرگترین متحد عراق بر علیه ایران بود.
آلمان بزرگترین کارخانه ساخت سلاح شیمیایی را در عراق ساخت.
فرانسه علاوه بر صدها هواپیما موشک و… یک بمب اتمی به عراق برای حمله به ایران هدیه نمود.
ایتالیا چند میلیون مین ضد نفر به عراق فرستاد.
سوئیس کابرد پروژه اورانیوم را در عراق آغاز کرد.
بلژیک قرداد ساخت پایگاه نظامی در عراق به قیمت ۸۳۰ میلیون دلار منعقد کرد.
برزیل قردادی ۱۰ ساله با عراق برای همکاری هسته ای امضاء کرد.
شیلی در ساخت بمب های خوشه ای به عراق کمک کرد.
اسپانیا سوئد ژاپن و آرژانتین کمک های نظامی متنوعی به عراق علیه ایران اعطا کردند.
اردن اولین کشوری بود که به طور رسمی از عراق حمایت کرد و نیروی انتظامی به عراق اعزام نمود.
کویت وام بلا عوض ۱۵ میلیون دلاری به عراق در جنگ علیه ایران اعطا کرد و جزیره بوبیان که جزو خاک این کشور می باشد را از آغاز تا پایان جنگ به عنوان پایگاه موشکی و باند پرواز هواپیماهای عراقی برای زدن کشتی ها و حتی موشک باران شهر های ایران در اختیار عراق گذاشته بود.
مصر ۳/۵ میلیارد دلار موشک و تسلیحات به صورت رایگان برای عراق فرستاد.
سودان صدها تن از سربازان ارتش خودرا به جبه های جنگ علیه ایران اعزام نمود.
سازمان ملل سکوت ، مسامحه و تعلل در مقابل جنگ نابرابر علیه ایران.

سقوط خرمشهر
از رویا های رژیم عراق اضافه کردن بندر خرمشهر به خاک عراق بود که سرانجام برای تحقق این رویا در۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ارتش صدام با استعداد ۲ لشکر به شهر خرمشهر هجوم آورد و پس از ۳۵ روز مقاومت بی نظیر و فراموش نشدنی  ، در تاریخ ۴ آبان ۱۳۵۹ خرمشهر را به تصرف ارتش خود در آورد.
ارتش عراق پس از اشغال خرمشهر ۷۰۰هزار تن کالا به همراه ۵۰۰اتومبیل خارجی که در بندر عظیم خرمشهر تخلیه شده بود را غارت برد.
پس از تخلیه اموال ، سرتیپ احمد زیدان ، فرمانده نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر دستور تخریب کامل شهر را صادر می کند.منازل شهر با ۳۰۰ تن 
»تی ان تی« (مواد انفجاری) تخریب می شود.

فتح خرمشهر
و سرانجام در روز سوم خرداد ۱۳۶۱در ساعت ۱۳/۵۰ خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال  در مرحله چهارم عملیات بیت المقدس به دست توانمند رزمندگان اسلام آزاد شد.

خاطرات
سال ۱۳۶۱ ، قرار بود کنفرانس سران کشور های غیر متعهد در بغداد برگزار شود.اگر این کنفرانس برگزار می شد صدام به مدت ۸ سال ریاست آن را بر عهده می گرفت.تنها راهی که می شد از برگزاری کنفرانس جلوگیری کرد
  ، نا امن نشان دادن بغداد بود که صدام به امنیت آن خیلی افتخار می کرد.
صبح روز ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۱ خلبان شجاع عباس دوران  ،  
که عراق برای سرش جایزه گذاشته بود.پس از بمباران پالایشگاه بغداد ، هواپیمای خود را که آتش گرفته بود به هتل محل برگزاری اجلاس سران غیر متعهد ها کوبید و بدین ترتیب با شهادت خود کاری کرد که این اجلاس به علت فقدان امنیت در بغداد ، برگزار نشود.پیکر پاک شهیددوران به همراه ۵۷۰ شهید دیگر در دوم مرداد ۱۳۸۱ به خاک میهن باز گشت.
در عملیات کربلای یک وقتی یکی از عراقی ها خود را تسلیم کرد  ، گفت:من شیعه هستم هنگام اعزام مادرم یک تکه پارچه ی سبز حرم امام حسین (علیه السلام) را به قصد تبرک به من داد و گفت:اگر اسیر شدی این پارچه نزد ایرانی ها خیلی ارزشمند است بگو مال کربلاست.باتو کاری نخواهند داشت.

دانستنیها
رژیم عراق از ابتدا تا پایان جنگ به هیچ یک از سربازان خود ،  کارت پایان خدمت نداد.
رژیم عراق در طول ۸ سال دفاع مقدس ، ۲۴۲ بار از سلاح های شیمیایی علیه ایران استفاده کرده است.
طبق اعلام سازمان حمایت از مجروحین سلاح شیمیایی مستقر در انگلیس ، عراق اولین رژیمی است که غیر نظامیان خود را با سلاح شیمیایی بمباران کرده است.

پایان مقاومت
و سرانجام جنگی که در تاریخ ۱۳۵۹/۶/۳۱ از طرف صدام با حمایت بیش از ۵۰ کشور ، با نام “قادسیه” و با هدف اصلی براندازی نظام جمهوری اسلامی ، بر ایران تحمیل شده بود در تاریخ ۱۳۶۷/۵/۷با سرکوب حمله مشترک منافقین و ارتش بعثی عراق متوقف شد.

پس از هشت سال دفاع دلیرانه رزمندگان ، نه تنها دشمن نتوانست یک وجب از خاک کشورمان را اشغال کند ، بلکه در اوج درماندگی و عجز ، شکست را پذیرفت و همگان به عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اعتراف نمودند.

منابع:
سیری در جنگ های ایران و عراق جلد های ۱ تا ۶ و تاملی در جنگ ایران و عراق
آمارها پرده بر می دارند
اطلس نبرد های ماندگار
همپای صاعقه
اولین های دفاع مقدس
نشریه امتداد و دیگر نشریات
کتب و سایت های مربوط به دفاع مقدس

amz1377.blogfa.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا