معارف

حضرت جوادالائمه علیه‌السلام باب المراد

۲۹ ذی‌القعده تاریخ شهادت بزرگ‌مردی از جنس آسمان است. مردی که نه عمر طولانی داشت و نه فرصت زیاد اما در همان فرصت کم زمین برای بهره‌مندی از وجود نورانی پر جود و کرمش چنان منبع فیض الهی شد که نامش را در تاریخ «جواد» نوشته‌اند. یعنی «بسیار بخشنده»!
امام جواد علیه‌السلام مدت‌زمان کوتاهی زمین را مفتخر به قدومشان فرمودند و در همان زمان کوتاه نیز مانند جد بزرگوار و پدر عظیم‌الشان خود بخش زیادی را عمر را در تنگنای زندان و خفقان به سر می‌بردند اما غبار کجا می‌تواند نور خورشید را بپوشاند؟!… اگر روح و جان کسی به ملکوت متصل باشد حتی یک‌لحظه از حضورش کافی است تا عالم را دگرگون کند.
این امام بزرگوار نیز در مدت‌زمان عمر پربرکتشان به دست‌گیری از نیازمندان و فقرا و همچنین گره‌گشایی از امور مردم شهرت داشتند تا جایی که هر غریبی که به شهر می‌رسید و کمک می‌خواست، از شیعه و سنی همه او را به امام ارجاع می‌دادند.
ذکر زندگی‌نامه و اعداد و ارقام زندگی ایشان خالی از لطف نیست، اما بیایید این بار از جهتی دیگر نگاه کنیم.
به دل‌هایمان رجوع کنیم… آیا امام همان فرد سفرکرده و یار عزیز ما نیست؟ آیا امام همان کسی نیست که می‌خواهیم به هر قیمتی او را راضی و خوشحال نگاه‌داریم؟… پس چرا دست روی دست بگذاریم و نهایتاً به شرکت در مراسم روضه‌ای بسنده کنیم؟
شاد کردن امام علیه‌السلام جز در اجرای نصایح و وصایای آن بزرگوار نیست. مگر نه این است که امام از ما می‌خواهد در زمان حضورش و حتی پس از او دست‌گیر نیازمندان باشیم؟ مگر امام جز نوازش یتیمان را از ما می‌خواهد؟ مگر شادی و خشنودی امام جز رفع کدورت میان برادران و خواهران مسلمان است؟ مگر رضایت امام در کمک به یکدیگر و به پا داشتن فرایض الهی نیست؟
پس چه خوب است در کنار تمامی عبادات و مراسماتی که در شهادت و ولادت ائمه علیهم‌السلام و به خصوص امام جواد علیه‌السلام برگزار می‌کنیم، به یاد داشته باشیم که زنده نگه‌داشتن راه و رسم آسمانی امام وظیفه اصلی ماست.
پس اگر به همت ما یتیمی چشم گریان بر بالین ننهاد آن روز اماممان را شاد کرده‌ایم و اگر فقیری گرسنه نخوابید اماممان دعایمان می‌کند…
و چه دل‌نشین است اگر به‌حکم «السابقون السابقون، اولئک المقربون» (واقعه ۱۰-۱۱) تقرب الهی را نیت کنیم و لبیک گوی «فاستبقو الخیرات» (مائده۴۸) باشیم و برای بودن در امتداد سبک زندگی باب المراد جوادالائمه از یکدیگر پیشی بگیریم تا چون ایشان دستگیر نیازمندان باشیم که اگر این‌چنین باشیم دستگیر ما نیز حضرت جوادالائمه علیه‌السلام خواهد بود.

میلاد اسماعیل زاده (http://amfm.ir)

 

ﺧﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺩﺯﺩ ﺯﺩﻩ ﯾﺎ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﺸﯿﺪﯼ؟
ﺗﻮ ﻫﻤﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﺸﯿﺪﯼ
ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﭘﻨﺠﺮﻩ ﻓﻮﻻﺩ ﺷﻤﺎ ﺟﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ
ﺍﻭ ﻃﺒﯿﺐ ﺍﺳﺖ ﺯﺳﻮﯼ ﺗﻮ، … ﺷﻔﺎ ﺑﺨﺸﯿﺪﯼ؟
ﻗﻄﺐ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﻣﺎ ﺿﻌﻔﺎ ﺷﺪ ﺣﺮﻣﺖ
ﺍﯾﻦ ﭼﻪ ﺣﺠﯿﺴﺖ ﺑﻪ ﺍﯾﻮﺍﻥ ﻃﻼ ﺑﺨﺸﯿﺪﯼ
ﮔﻨﺒﺪﺕ ﻣﺎﻝ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﺏ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩﺕ ﻣﺎﻝ ﻣﻦ
ﺟﺎﯼ ﻣﻦ ﭘﺸﺖ ﺩﺭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ

شعربرگرفته شده از baboljavad.blog.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا