صفحه اصلیعمومی

زادروز دو مخترع معروف روس: توپولف و کالاشنیکوف

 

«اندری توپولفAndrei Tupolev» طراح و مخترع بیش از یکصد نوع هواپیما دهم نوامبر سال ۱۸۸۸ در روسیه به دنیا آمد، در مهندسی مکانیک و تکنولوژی دکترا گرفت و دست به کار ساخت هواپیما زد و یکی از موسسان انستیتوی علوم هوایی ـ فضایی وطنش بود. معروفترین هواپیماهایی که توپولف طراحی کرد توپولف های ۱۳۴ و ۱۵۴ (TU) هستند. وی با ساختن بمب افکن دور پرواز توپولف ـ ۹۵ که قادر بود کره زمین را دور بزند شهرت جهانی یافت. بسیاری از کشورها ازجمله انگلستان و آمریکا، صرف نظر از کمونیست بودن توپولف، اورا عنوان عضویت افتخاری آکادمی های علوم خود دادند. توپولف که خدمت شایان به وطن خود کرده بود در سال ۱۹۷۲ درگذشت. پسر او که در علوم تکنولوژی دکترا دارد کار پدر را دنبال کرده و از طراحان معروف هواپیما در جهان بشمار می رود. وی که جای پدررا در صنایع هواپیماسازی روسیه گرفته است طراح جت مافوق سرعت صوت توپولف ۱۴۴ است.

 

* طراح معروف دیگر روسیه که او نیز در دهم نوامبر به دنیا آمده است مهندس میخائیل کالاشنیکوف Mikhail kalashnikov است. وی که در سال ۱۹۱۹ به دنیا آمده بود، در سال ۲۰۱۰ و در نود و یک سالگی هنوز سرگرم دادن نظر به تکمیل جنگ افزار بود. کالاشنیکوف ۲۳ دسامبر سه سال بعد (سال ۲۰۱۳) درگذشت که خبر فوت او تیتر صفحات اول روزنامه ها شده بود. تفنگهای ساخت او از «AK-47 = آ. ک. ـ ۴۷ یعنی تفنگ حمله مدل سال ۱۹۴۷» تا «آ. ک _ ۷۴» معروفترین تفنگهای جهان بشمار می روند و در ۶۰ سال منتهی به سال ۲۰۱۰ بیش از هر تفنگ دیگر تولید و توزیع شده اند.

کالاشنیکوف نیز مهندس میکانیک بود که جنگ جهانی دوم آغاز شد و به عنوان فرمانده تانک به جبهه رفت و در آنجا در سال ۱۹۴۱ شدیدا مجروح شد. همین جبهه رفتن، او را سازنده اسلحه کرد. هنوز در بیمارستان بود که یک اختراع خود را اعلام داشت و آن دستگاه خودکار شمارش فشنگهایی بود که یک تانک شلیک می کرد. کالاشنیکوف سپس به ساختن یک تفنگ خودکار همه کاره پرداخت و در سال ۱۹۴۷ آن را به اتمام رسانید که به تفنگ AK – 47 (آفتومات کالاشنیکوف ساخت ۱۹۴۷) معروف است. کالاشنیکوف سپس به تکمیل تفنگ خود ادامه داد و مسلسل «آر.پی.ک.» را ساخت. او که به کار تفنگ سازی ادامه داده بود دو بار از دولت شوروی مدال قهرمان سوسیالیستی گرفت. کالاشنیکوف نیز یک کمونیست بود. پس از فروپاشی شوروی، اصحاب صنایع اسلحه سازی آمریکا از او به کشور خود دعوت کردند و پذیرایی مفصل به عمل آوردند تا به اتفاق در آمریکا تفنگ کالاشنیکوف را بسازند که وی نپذیرفت و گفت که اگر یک کشور کوچکتر چنین پیشنهادی بدهد ممکن است با نظر مثبت آن را بررسی کند.

کالاشنیکوف در ۱۹۴۹ (سی سالگی)

منبع: http://www.iranianshistoryonthisday.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا