عمومی

عجیب ترین بناهای خشت و گل در دنیا

شاید کمتر کسی فکر کند حتی بعد از ۵ دیماه ۱۳۸۲ و زلزله ی وحشتناک بم، هنوز این شهر بابزرگترین بنای خشتی آن شناخته می شود و حتی در دوره ای بم در فهرست میراث در خطر یونسکو قرار گرفت تا اهمیت این بنای خشتی هیچگاه فراموش نشود. با ۱۰ اثر تاریخی بی نظیر ساخته شده از خشت و گل در دنیا آشنا شوید.

تائوس پوئبلو در نیومکزیکو

در جنوب غربی ایالات متحده ی امریکا و در نیومکزیکو، خانه های باستانی تائوس پوئبلو با قدمتی حدود هزار سال هنوز محل سکونت مردم بومی این منطقه است. خانه های خشت و گلی که پوشیده از خشت خشک است و سقف آن از درختان سدر ساخته شده است. هر ساله و طی یک مراسم سنتی، ترمیم دیوارهای ضخیم و گچ بری این خانه ها توسط مردم این روستا انجام می شود.

بنای خشتی تائوس پوئبلو در نیومکزیکو

خیوه دیوار

در صحرای کزیلکوم ازبکستان، مجموعه ای از مساجد و مدارس دینی وجود دارد که خیوه دیوار، نام گرفته است.به عقیده ی باستان شناسان، سازنده ی آن سام پسر حضرت نوح (ع) بوده است و در زمانی حدود ۲۵۰۰ پیش ساخته شده و قلعه نام گرفته است. حصار این قلعه به ارتفاع ۱۰ متر می رسد و خاک رس استخراج شده از دریاچه ی خواک در آن وجود دارد.

29883_413

مسجد دیجین اوربر

مالی نیز جزء کشورهایی است که یکی از بناهای خشتی جهان در آن واقع است. مسجد دیجین اوربر، مسجدی است ساخته شده از گل و نی که در منطقه ی تیمبوکتو مالی قرار دارد.و جالب است بدانید با وجود بارش فراوان باران در مالی، شکل منسجم مسجد همچنان محفوظ است. محققان تاریخ ساخت آن را به ۱۳۲۵ میلادی تخمین زده اند.

مسجد خشتی

مسجد جامع بوبودیولاسو

بورکینافاسو در غرب آفریقا نیز مسجد جامعی را از حدود یک قرن پیش میزبان است که از خاک رس و چوب ساخته شده است.در حال حاضر متأسفانه مرمت آن نه به شکل سنتی (گل) بلکه با سیمان در حال انجام است.

Exif_JPEG_422

چان چان

در دره موچه کشور پرو، چان چان یک مجموعه ی بسیار زیبا از ساختمان خشتی و گلی است که پادشان سلسله چیمو در آن ساکن بوده است.مجموعه ای با یازده ارگ که مردم طبقه ی پایین خارج از دیوارهای ان زندگی می کردند. این بنا ها از جذاب ترین جاذبه های گردشگریدنیا هستند

Peru-Chan Chan tourism destinations

ایت‌های حدو

اواخر بعدازظهر و غروب آفتاب، این منطقه ی خشک مورد توجه گردشگران است.آیت های خدو در ورزازات مراکش و از شهرهای توریستی آن به حساب می آید که از خاک رس درست شده است.

29888_223

سیوا واحه

یک نوع گل محلی به نام کارشیف در مصر وجود دارد که سیوا واحه با آن ساخته شده است.با شن و ماسه جمع آوری شده از ساحل دریاچه، این نوع گل محلی ساخته می شد و در گذشته برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گرفت. در این منطقه چشمه های طبیعی و درختان نخل فراوان، باعث شده بود مسافران صحرا که برای تجارت از این منطقه عبور می کردند، اقامت و استراحت نیز داشته باشند.البته متأسفانه با فروپاشی امپراتوری روم، این منطقه نیز از رونق افتاد.

29891_305

شیبام

منطقه ای در کشور یمن به نام شیبام، ساختمان هایی با خشت و گل دارد که برای حفاظت از حمله دشمنان ۴۰ متر ارتفاع داشته و قدمت ان به قرن ۱۶ برمی گردد.خوشبختانه، انجام بازسازی برای محافظت این ساختمان ها در برابر باران و فرسایش، بارها انجام گرفته است

مسجد جامع جنه

جالب است بدانید که بزرگترین ساختمان گل جهان، در کشور مالی و مسجد جامع جنه است.این مسجد با قدمت حدود صد ساله در شهرستانی به همین نام در نزدیکی استان تیمبوکتو باستان واقع است.وجود بازار متنوع و رنگارنگ در اطراف این مسجد، رونق آن را چند برابر کرده است.

29887_935

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا