دانشنامه اشکذرفرهنگ عامه

مسابقات رینگ و اتولوک بازی در اشکذر

شاط، شادی و سلامت فردی رابطه مستقیمی با نشاط و سلامتی جامعه دارند؛ به‌طوری‌که هرچقدر این ۳ عنصر در تک‌تک افراد جامعه به‌وفور وجود داشته باشد متقابلاً جامعه نیز از این حیث در جایگاه مناسب‌تری قرار می‌گیرد؛ اما عمومیت بخشی به این ۳ عنصر نیاز به تلاش و اشتراک تمام طبقات جامعه فارغ از جنسیت و سن دارد.

یکی از مهم‌ترین مؤثرترین اقدام برای رسیدن به این مهم، برگزاری و احیاء بازی‌های بومی و محلی است، چه اینکه این بازی‌ها ریشه در فرهنگ هر قوم، روستا و شهر دارد. پس می‌توان با وام گرفتن از ۲ بال اصالت و اشتراک فرهنگی، مقدمات پروازجمعی را به‌سوی افق نشاط، شادی و سلامتی جامعه فراهم آورد.

در شهرستان اشکذر متاسفانه به دلیل نداشتن متولی در زمینه بازی‌های بومی محلی، اکثر این بازی‌های به دست فراموشی سپرده‌شده است و یا تلاشهای کم‌بضاعت مردمی برای جلوگیری از فراموشی این فرهنگ و آداب‌ورسوم شکل‌گرفته است.

یکی از بازی‌های محلی که شاید متولدان دهه ۵۰ تا ۷۰ آشنایی بیشتر داشته باشند؛ «رینگ و اتولوک بازی» است که تاکنون ۶ دوره این مسابقات در راستای نشاط عمومی در سطح شهرستان اشکذر به همت حسین ارز بین و با کمترین امکانات انجام‌شده است و حتی توانسته تا حدودی کودک درون افراد میان‌سال و حتی سالخوردگان را دوباره فعال و با صرف کمترین هزینه، بیشترین حس شادی را برای خانواده‌های شرکت‌کننده به ارمغان بیاورد.

یکی از ویژگی بازی بارز «رینگ و اتولوک بازی» برگزاری در فضای باز و بدون محدودیت سنی بودن آن است که اگر به این دو ویژگی این بازی توجه شود آنگاه به صداقت این ادعا که: حاصل برگزاری بازی «رینگ و اتولوک بازی» جز رسیدن به معجونی به نام نشاط، شادابی و سلامتی نیست پی خواهیم برد.

این مسابقات همه‌ساله از ۲ الی ۱۲ فروردین‌ماه در محله توده اشکذر برگزار می‌شود، فرصتی را فراهم آورده تا ضمن کسب نشاط و شادی برای کلیه شرکت‌کنندگان در این بازی، قدیمی‌ترها و بزرگ‌سالان نیز تجدید خاطره کنند و برای جوان‌ترها فرصت آشنایی و قرابت بیشتر با آداب‌ورسوم و فرهنگ پیشینیان خود را فراهم سازد.

به‌هرحال این فرصت‌های مردمی و خودجوش باید توسط مسئولان فرهنگی و ورزشی غنیمت شمرده شود؛ چه‌بسا این فعالیت­ها بستر‌ساز فعالیتی منسجم در این زمینه و در زمینه گردشگری در شهرستان اشکذر شود.

منبع :

اشکذر خبر،علی مشیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا