بیت الشهدا

معرفی کتاب گوهر

گوهر

موضوع کتاب «گوهر» چیست؟ گوهر در واقع خاطرات خود نوشت مهدی جعفری نسب اشکذری است که در سه فصل با نام «تا آغاز انقلاب اسلامی»، «تا آغاز دفاع‌مقدس» و «دفاع‌مقدس» نوشته شده و انتهای آن نیز با ۲۷ عکس و  چند سند به پایان می‌رسد.

خاطرات مولف وقایع دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع‌مقدس در جبهه‌ها و خانواده‌های درگیر جنگ را در بر دارد. نویسنده، کتاب را با پیشینه خانوادگی خود، با هدف آشنایی مخاطب با خاستگاه فرهنگی و اجتماعی‌اش و نیز بینش‌ مردم اشکذر آغاز کرده است.

کتاب «گوهر» از متنی ساده و روان برخوردار است. نویسنده در ابتدای کتاب یادآور می شود که خاطراتی از جنگ و جبهه که خانواده وی و هزاران خانواده دیگر ایرانی با خود دارند ، فراموش شدنی نیستند . یاد ایثارها و شهادت فرزندان این آب و خاک چنان بر جان و ذهن و روان بستگان و دوستانشان نقش بسته که جز با رفتن جان به پایان نمی رسد ؛ هر چند سالیان زیادی بگذرد و گذر زمان و چرخش روزگار همه چیز را زیر و رو کند.

نویسنده کتاب گوهر در ادامه مقدمه خود، خاطرات و حوادث را عالمی معنوی می داند که انسان ها در آن سیر و سیاحت می‌کنند . خاطراتی که حدیث راه پرخون است که هزاران خانواده مثل خانواده جعفری از آن گذشته اند.

مهدی جعفری نسب این خاطرات را فقط حکایت زندگی و ازدواج و مرگ نمی داند بلکه قصه گروهی از فرزندان آدم و حوا در روزگاری به یادماندنی و عبرت آموز می داند.

فضای کلی کتاب در اشکذر کلید می‌خورد و نقطه آغاز کتاب، به دنیا آمدن «گوهر» در سال ۱۳۰۸ است. ماجرا‌های کتاب با بزرگ شدن وی و ازدواجش با علی و به دنیا آوردن فرزندانش تا پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ادامه می‌‌یابد.

راوی خاطرات، فرزند گوهر است و ماجراها را با توجه به تمام جزییات آن‌ها و فرهنگ مردم اشکذر بازگو می‌کند و جریان‌های تاریخی سال‌های پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع‌مقدس را زیر نظر دارد.

در صفحه ۲۳۱ کتاب، نویسنده از حضور جنگ‌زدگان در اشکذر با توجه به فضای اجتماعی و فرهنگی آن دوران چنین یاد کرده است: «با شروع جنگ،‌ گروهی از آوارگان و جنگ‌زدگان هم به اشکذر آمدند. آن‌ها را در خانه‌های سازمانی و بعضی ساختمان‌های دولتی و جا‌های دیگری که خالی افتاده بود، جا دادند.

بعضی‌های‌شان مختصر وسایلی با خود آورده بودند. کم و بیش با مردم اشکذر مراوده پیدا کردند؛ ولی رنگ پوست‌شان که سیاه‌تر بود، آن‌ها را در اشکذر متمایز کرده بود. اسم‌هایی داشتند مثل جاسم، ‌عبدالله، سمیر.

بعضی‌های‌شان خیلی خوب با مردم جوش می‌خوردند و در اشکذر ازدواج ‌کردند و کلا ماندگار شدند. رنگ سیاه بعضی‌هایشان که خیلی پررنگ بود در اوایل مردم اشکذر را به تعجب و تماشا وا می‌داشت؛ ولی به ‌تدریج برای همه عادی شد.»

چاپ نخست کتاب «گوهر» در قطع رقعی و ۳۶۶ صفحه، با شمارگان دو هزار ۵۰۰ نسخه و بهای ۶۹ هزار ریال توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

احسان عابدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا