اطلاعات عمومی

مهاجرت جمعی حیوانات

جهانی که ما در آن زندگی بسیار جادویی است و هر روز در آن اتفاقات خارق العاده ای روی می دهد، به ویژه در قلمرو حیوانات! هر سال در زمان مشخصی، گونه خاصی از حیوانات دور بکدیگر جمع می شوند و در تعداد حیرت انگیزی به مکان هایی مشخص مهاجرت می کنند. هدف مهاجرت جمعی حیوانات تهیه غذا، تولید مثل، به دنیا آوردن توله، بزرگ کردن آن ها و یا فرار از سرما است. برخی از مهاجرت ها قابل پیش بینی یا بسیار وسیع هستند به گونه ای که برای ما انسان ها فرصت مناسبی است تا برنامه سفر بریزیم و به تماشای رمز و راز آفرینش بنشینیم. در ادامه با همراه شوید تا برخی از این مهاجرت ها و مکان های ویژه را به شما معرفی کنیم.

خرچنگ

 

پارک ملی کوهستان‌ های گریت اسموکی در تنسی | Great Smoky Mountain National Park, Tennessee

اواخر ماه مه و اوایل ماه ژوئن میلیون ها میلیون کرم شب تاب در پارک ملی کوهستان‌ های گریت اسموکی ذر شهر ارواح الکمونت دور هم جمع می شوند. این تجمع را می توان بزرگ ترین گردهمایی هماهنگ کرم های شبتاب جهان نامید. مهاجرت جمعی حیوانات در این جا موجب می شود تا رقصی از نور شکل گیرد که از جلو و مرکز می توان به بهترین نحو آن را تماشا کرد. یک سفر کمپینگ به این پارک ملی زیبا در زمان مناسب سال تجربه ای است که جهان شما را روشن می کند.

کرم شبتاب

پارک ملی آرکتیک در آلاسکا | Arctic National Wildlife Refuge, Alaska

پناهگاه حیات وحش ملی منطق قطب شمال خانه گوزن های شمالی است که شامل حدود ۱۵۲،۰۰۰ گوزن و گله مرکزی قطب شمال می شود که از حدود ۲۳۴۰۰ راس گوزن تشکیل شده است. گوزن های شمالی مدام در حال ورجه وورجه کردن هستند و هر زمانی که شما به این محل بروید تعدادی از آن ها را خواهید دید. اما از اواسط ماه مه تا اولین هفته های ژوئن گوزن های ماده به دماغی شمالی مهاجرت می کنند تا فرزندان خود را به دنیا بیاورند جایی که سراسر با گل های وحشی پوشیده شده است. پس از مدت کوتاهی نرهای نیز در مهاجرت جمعی حیوانات شرکت می کنند  به دنبال آن ها تعداد زیادی خرس گریزلی، گرگ، عقاب های طلایی برای شکار سرازیر می شوند.

گوزن شمالی

 

خلیج بافین در گرینلند | Baffin Bay, Greenland

در طول ماه های زمستان نیمکره شمالی، بعضی از بزرگترین گروه ها از نهنگ های دریایی قطب شمال برای پیدا کردن غذا در خلیج بافین در گرینلند دور هم جمع می شوند. در حالی که حرکت این دسته از نهنگ ها کاملا غیر قابل پیش بینی است و تماشای آن ها در حیات وحش اتفاق است که کم تر کسی شانس تجربه کردن آن را دارد. اگر شما دوست دارید این حیوانات غول پیکر را ببینید بهترین شانستان هنگام مهاجرت جمعی حیوانات است، زمستان های گرینلند شاهد جمعیت زیادی از ۸۰۰۰۰ نهنگ دریایی قطب شمال است که در کره زمین باقی مانده اند.

نهنگ

ذخیره ‌گاه زیست ‌کره پروانه شهریار در مکزیک | Monarch Butterfly Bioshere Reserve, Mexico

در فصل زمستان حدفاصل ماه اکتبر تا فوریه پروانه های شهریار که در بخش شرقی ایالات متحده زندگی می کنند به جنوب مکزیک می روند تا از زمستان فرار کنند. آنها ماه های سرد را در میان درختان سر به فلک کشیده ذخیره گاه زیست کره پروانه شهریار سپری می کنند. مکانی از مهاجرت جمعی حیوانات که در سال ۲۰۰۸ جزو میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید. پروانه‌ های شهریار با داشتن عرض بالی برابر ۱۰ سانتیمتر از قابلیت زیادی برای پرواز در مسیرهای طولانی برخوردارند از این رو تنها گونه از پروانه ‌ها هستند که مانند بسیاری از پرنده‌ها مهاجرت شمال به جنوب دارند. بسیاری از این پروانه‌ های زیبا با طی مسیری بیش از ۴۵۰۰ کیلومتری از کانادا و آمریکا به مکزیک کوچ می‌کنند، اما از آنجایی که طول عمر آنها تنها دو ماه است، تکمیل این سفر طولانی به چهار نسل از این پروانه ‌های زیبا نیاز خواهد داشت.

پروانه

شبه‌ جزیره یوکاتان در مکزیک | Yucatán Peninsula, Mexico

در تابستان گرم، ماه ژوئن تا سپتامبر، جمعیت زیادی از کوسه نهنگ ها یا وال کوسه ها در نزدیکی سواحل شبه جزیره یوکاتان مزیک دور هم جمع می شوند تا از پلانگتون ها تغذیه کنند. کوسه های نهنگ منبع غذایی  پر ارزش را با دلفین ها، سفره ماهی ها و دیگر ماهی های غول پیکر مانند تن شریک می شوند. در برخی از سال ها مهاجرات حیوانات کوسه نهنگ کمی دورتر به سمت جنوب غربی انجام می شوند یعنی نزدیک جزایر ایلا موخرس و ایلا کنتوی. این مهاجرت نادر به زبان محلی های afuera نامیده می شود و در سال ۲۰۰۹، ۴۲۰ مورد از آن ها درکنار هم دیده شدند.

کوسه نهنگ

پارک ملی تورتوگئرو در کاستاریکا | Tortuguero National Park, Costa Rica

پارک ملی لاک پشت ها در شمال غربی سواحل کارائیب در کشور کاستا ریکا واقع شده است و یکی از سواحل ایمن و برای زندگی و تخم گذاری این موجودات در همپشایر غربی به شمار می رود. پارک ملی لاک پشت ها در سال ۱۹۷۰ میلادی تاسیس شد و از آن زمان سخت تلاش می کند تا از این گونه در خطر انقراض محافظت کند. مهاجرت جمعی حیوانات در بین ماه ها ژوئیه تا اواسط اکتبر انجام می شود که لاک پشت ها برای لانه گزینی به این جا می آیند. ماه آگوست و سپتامبر بهترین زمان است که بتوانید تعداد زیادی از آن ها را در کنار یکدیگر ببینید.

لاک پشت

جزیره کریسمس در استرالیا | Christmas Island, Australia

جزیره کریسمس خانه ۱۴ گونه متفاوت از خرچنگ هایی است که روی خشکی زندگی می کنند که شامل خرچنگ قرمز می شود. مهاجرت جمعی حیوانات در این جزیره شامل همین موجودات می شود و بسیار تماشایی است. هر ساله میلیون ‌ها خرچنگ قرمز به جزیره کریسمس می ‌آیند و خاک این جزیره را می ‌پوشانند. خرچنگ ‌های قرمز در مسیر حرکت و مهاجرت سالانه خود از این جزیره عبور می ‌کنند و یکی از زیباترین جاذبه ‌های طبیعی دنیا را به وجود می ‌آورند. تخمین زده می شود که تعداد آن ها چیزی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون باشد. در طی مهاجرت، خرچنگ ‌ها تولیدمثل می ‌کنند و تخم ‌های خود را در محیط‌ های مناسب می ‌گذارند. جمعیت جزیره کریسمس بیش از ۲۰۰۰ نفر است و آن ها در این روزها باید خود را از چنگال خرچنگ ‌ها حفظ کنند.

منابع: 

theculturetrip.com

الی گشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا