تاریخ شفاهی اشکذردانشنامه اشکذرشهدا

یک اشکذری در سفارت آمریکا

آن روز آمریکا، آمریکای حریف شوروی بود و ادعاهایش در همان اندازه‌ها. ادعای «آزادی» داشت و «کارترش» هم با شعار احیای «حقوق بشر» در عالم آمده بود. دنیا، مرعوب سالوسِ آمریکایی بود و  حنجره‌ها ناتوان‌تر از امروز برای «اعتراض» و «استیضاح». اما ناگهان بمب خبری در دنیا منفجر شد: «لانه» آمریکایی‌ها در ایرانِ انقلابی تسخیر شد. هنوز چند صباحی از پیروزی انقلاب نمی‌گذشت. سرنوشت هیچ چیز معلوم نیست. چه کسی باور می‌کند که ایران هنوز جای پا محکم نکرده به جنگ «ابرقدرت» رفته است؟( مشرق نیوز)

قبل از تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در سال ۵۸ آمریکاییها اسناد سفارت را بوسیله دستگاههای مخصوص ریز ریز کردندوبه خیال خود امحاء کرده بودند ولی دانشجویان تسخیرکننده سفارت با تلاش و حوصله فراوان باریکه های اسناد ریز ریز شده را کنار هم گذاشتند واین اسناد را بازیابی کردند.

اسناد بازیابی شده به زبان انگلیسی بود به همین خاطرتعدادی از جوانان انقلابی  که به زبان انگلیسی مسلط بودند برای ترجمه اسناد دعوت شدند از جمله این افراد شهید سید حسین رازیان– با اصالت اشکذری وساکن تهران – بود.

سید حسین  آن ایام به سفارت آمریکا رفت وبعد از چند روز به خانه برگشت.( راوی خواهر شهید)

 

از : ایالت واشنگتن (پایتخت) ۲۶ جولی ۱۹۷۹

به : سفارت آمریکا در تهران٬ فوری

موضوع : درخواستهای شاه جهت اقامت در آمریکا (ایالت متحده)

ما در جستجوی این هستیم که به پرسشهای مکرر شاه و درخواست وی برای اقامت در آمریکاجوابگو باشیم. این موضوع از کانالهای مختلف جهت اقامت وی و شهبانو و بقیه فامیلش در آمریکا دنبالمی شود (او می تواند حداقل تا اکتبر در مکزیک اقامت داشته باشد).

من عقیده شخصی شما را در رابطه با این جا به جایی و اثر آن در مورد سلامت و ایمنی آمریکاییهای ساکن ایران (مخصوصا کارمندان آمریکایی سفارت) و روابط فیمابین ما و دولت ایران احتیاج دارم اگرمسایل زیر عنوان شود آیا در پاسخ شما تغییری حاصل می شود یا نه :

۱ـ اگر شاه از ادعای خود بر تاج و تخت صرف نظر کند.

۲ـ شاه اعلام کند که هیچ گونه فعالیت سیاسی به هیچ عنوان نداشته باشد.

ما به این امر واقفیم که راه حداقل کردن مخالفتهای با این امر و یا خطرات احتمالی برای آمریکاییان ویا کدر شدن روابط دو کشور در دست بازرگان و دولت اوست.چون این سؤال به طرز حادی در واشنگتن مطرح می باشد٬ متشکر خواهم شد اگر این مسئله را با هیچکدام از کارمندان خود در میان نگذارید.

باتشکر فراوان

سایروس ونس

ح.د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا