تاریخ شفاهی اشکذردانشنامه اشکذرصفحه اصلی

۱۲ اشکذری انقلابی که ۴۰سالگی انقلاب را ندیدند

۴۰ سال گذشت از روزی که انقلاب اسلامی مردم ایران به ثمر نشست در این نوشته سعی شده یادی بشود از۱۲ اشکذری انقلابی  که دل در گروه انقلاب داشتند ،مصداق آیه فاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ … بودند  ولی مشیت الهی در این بود که در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی حضور نداشته باشند .

۱- حاج علی جعفری نسب ،ابوشهیدین

حاج علی در راهپیمایهای ضد رژیم شاهنشای در یزد و اشکذر حضور فعالی داشت هشت پسر داشت که در زمان جنگ تحمیلی تقریبا همگی در جبهه های حق علیه باطل حضور پیدا می کردند آن مرحوم با تقدیم دو شهید یک آزاده و یکی دو نفر جانباز دین خود را انقلاب اسلامی ادا کرد وی سال ۶۴ به رحمت خدا پیوست.

۲-حاج رجبعلی دهقانی، همیشه حضور

قبل از پیروزی انقلاب ساکن تهران بود به همراه فرزندان شهیدش محمد حسین و عباسعلی در راهپیمایهای انقلاب شرکت می کرد سالهای اواخر عمر خود به زادگاهش اشکذر برگشت اهتمام آن مرحوم  به حضوردر راهپیمایها ،نماز جمعه و مراسمات مذهبی  چه در تهران چه در اشکذرمثال زدنی بود.

 

 

۳-حاج غلامعباس دهقانی اشکذری،خادم المهدی (عج)

مرحوم حاج غلامعباس در راهپیمایهای و مراسمات انقلاب حضوری فعال داشت  در برنامه های بسیجی شرکت می کرد  عضو  تدارکات گردان۱۰۸ عاشورا اشکذر بود از موسسان مهدیه اشکذربود یک شهید و یک جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

 

 

 

۴-حاج عباس صابری ،یاور رهبر و رزمندگان

یکی از پسرانش نقل می کند  زمانی که رهبر انقلاب _آیت الله خامنه ای _ در جیرفت تبعید بودند حاج عباس در جیرفت مغازه ای داشت و با ایشان معاشرات داشتند و یک صمیمیتی بین ایشان بود.

با آنکه سن و سالی از او گذشته بود با بسیجیان و رزمندگان اشکذری همدم بود تصویری که از اودر ذهن ها باقی مانده است پیرمردی دوست داشتنی است  با لباس خاکی بسیجی برتن و درحال دود کردن اسپند به هنگام اعزام رزمندگان اشکذری به جبهه های حق علیه باطل است.

 

۵-محمدعلی حسن‌پور اشکذری، شهید ترور

۲خرداد۱۳۱۷ در شهرستان اشکذرمتولد شد. او در خانواده‌ای مذهبی و زحمت‌کش رشد یافت. وی در فعالیت‌های انقلابی همیشه همراه با شهید آیت‌الله صدوقی بود و به دلیل همین ارتباط نزدیک توسط منافقین شناسایی شد. ظهر روز ۱۳مهر۱۳۶۰ در حالیکه محمدعلی حسن‌پور اشکذری در مغازه بود، با اثابت چند گلوله توسط عوامل گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسید.

 

۶- شهیدحاج محمد حسین جعفری نسب، معلم دلسوز و انقلابی

نقل شده حاج حمد حسین  برای معلم شدن  در رژیم شاهنشاهی دچار شک و تردید شده بود از شهید محراب آیت الله صدوقی کسب تکلیف می کند صدوقی او را به این کار تشویق می کند و سفارش می کند  تعلیم دین به دانش آموزان  را سرلوحه خود قرار دهد والحق که این شهید معظم به نحو احسنت این کار را انجام داد

بنابه اسناد ساواک سوابق مبارزاتی داشت مکبر نماز جمعه اشکذر بود سال ۶۳ با داشتن شش فرزند جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب کرد

۷-شهید علی اکبر عسکری،عضوشورای اسلامی مردم اشکذر

در سال  ۱۳۲۶ در اشکذر یزد به دنیا آمد در روزهای پیروزی انقلاب با گذراندن دوره تخصصی مسئول مرکز تلفن خودکار شهرستان میبد شد شهید عسکری به مسائل دینی و مذهبی علاقه شدیدی داشت  با شرکت در جلسات سخورانی ها و راهپیمائیها ابتدا به عضویت انجمن اسلامی مخابرات و در سال ۱۳۶۴ به عضویت شورای اسلامی مردم اشکذر در آمد و از هیچ کوششی در جهت خدمت رسانی به مردم دریغ نورزید  با شروع جنگ تحمیلی  و فرمان امام به عضویت بسیج در آمده بود در دو اغزام به یاری رزمندگان شتافت (ستارگان حریم وصال)در ۲۵ فروردین سال ۶۵ درحالی که چهار فرزند داشت جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب کرد.

۸-شهیدعلی محمد دهقانی ، محافظ امام جمعه

در راهپیمایهای علیه رژیم طاغوت و همچنین در مراسمات و راهپیمایهای بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران حضور فعال داشت اوایل انقلاب به همراه تعداد از جوانان انقلابی اشکذر برای دفاع از انقلاب نوپایی ایران به کردستان اعزام شد.به بسیج عشق می ورزید و محافظ امام جمعه فقید اشکذر – حاج آقا کاظم رضوی – بود

۲۵ دیماه سال ۶۶ در حالی که ۲۸ سال سن بیشتر نداشت و با وجود سه فرزند به آرزوی دیرینه خود که شهادت بود نائل شد.

 

 

۹-شیخ حسن ذاکری، روحانی انقلابی

ذاکری  درسال ۱۳۳۵ اشکذر یزد متولد شد بنابه به اسناد منتشر شده ساواک مبازات انقلابی داشته است اعلامیه های امام خمینی (ره) که از قم می آورد در یزد پخش می کرد.

آن مرحوم از تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۹ تا ۲۴ آبان ۱۳۷۰ امامت جمعه آبدانان را بعهده داشت وی همچنین مدتی امام جمعه موقت بندر امام خمینی هم بود. سال ۱۳۸۴ در حالی که هنوز پنجاه ساله نشده بود دعوت حق را لبیک گفت.

۱۰-سید علی رضا ( سیدعباس )میردهقان ، بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت

برادر شهید بود و دلباخته اسلام و انقلاب ،بازنشسته سپاه وتیپ الغدیر بود  در مراسمات حضور فعالی داشت  چند سال قبل به دست تکفیری سنگدل و از خدا بی خبر  وبه جرم عشق و محبت به اهل بیت رسول الله در روستای چرخاب اشکذر به شهادت رسید و همنشین مولایش علی بن ابی طالب(ع) شد.

 

۱۱- حاج غلامرضا دهقانی،پاسدار مخلص و ساده زیست

حاج غلامرضا متولد ۱۴دی ماه سال ۱۳۳۹ و عضو ستاد نماز جمعه اشکذر بود پاسدار ساده زیستی که  اطلاعات و تدارکات حوزه بسیج اشکذر و عضویت در هیئت امنا انصار الحسین (ع) شهدای اشکذر از جمله مسئولیت های او بود ۲۰خرداد۷۸ در حین ماموریت به مشهد میهمان برادر شهیدش شد.

 

۱۲-احمدعلی جعفری پور ، همرزم و همنفس شهیدان

احمد علی جعفری پور متولددوم فروردین ۴۳بعد از تشکیل تیپ پیروزمند الغدیر در سال ۱۳۶۲ به عنوان فرمانده گردان ضد زره منصوب شد ودر عملیات بدر این مسئولیت را به عهده داشت و بعد از شهادت اشرف بعنوان فرمانده گردان ادوات ( سلاح نیمه سنگین ) انتخاب شد مسئول هیئت انصار الحسین (ع) شهدای اشکذربود همچنین عضو ستاد نماز جمعه اشکذر بود.۲۰خرداد۷۸در حال اعزام به ماموریت به منطقه تایباد خراسان ( بعلت تعرض طالبان به مرز ایران) و همزمان مهیا کردن اعزام هئیت انصارالحسین (ع) اشکذر به مشهد مقدس بود که دراثرحادثه تصادف بین جاده یزد به طبس به همرزمان شهیدش پیوست.

 

در پایان و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب گرامی می داریم یاد وخاطره  حدود  ۱۲۰ شهید شهر اشکذر که جان شیرین خود را تقدیم اسلام و انقلاب کردند.

ح.د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا