رسم زندگی

چطور از کودک خود یک عکاس حرفه ای بسازیم

چه چیزی برای کودکان، جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر از بازی در طبیعت هست؟ آن‌ها، عکاسی از طبیعت را نیز بسیار دوست دارند. در واقع، آن‌ها، به بازی کردن با ابزارها و فن‌آوری‌های جدید علاقه دارند و حالا که دوربین‌های دیجیتال، عکاسی را راحت‌تر کرده‌اند، دلیلی وجود ندارد که به کودکان، از همین سنین پایین، عکاسی را نیاموزید. در ادامه، راه‌کارهایی را برای آموزش عکاسی از طبیعت، به کودکان، خواهید خواند.

اولین گام، انتخاب دوربین مناسبی است که بادوام باشد و هنگام استفاده کودکان و ضربات احتمالی، مقاومت کند. هم‌چنین به‌راحتی قابل استفاده باشد و برای کودکان، خیلی پیچیده نباشد؛ البته فراموش نکنید که دوربین خوب و باکیفیت بخرید تا فرزندتان، با دیدن عکس‌ها، بیش‌تر به عکاسی علاقه‌مند شود.

دومین گام، آموختن چند روش ساده استفاده از دوربین به فرزندتان است؛ البته نباید از او، انتظار عکاسی مانند یک حرفه‌ای را داشته باشید. به او بیاموزید که چگونه روی سوژه‌های مختلف تمرکز کند و یادآوری کنید که مثلا نزدیک کردن بیش از حد دوربین به سوژه باعث می‌شود عکس، تار شود. بیش‌تر دوربین‌ها، چند ثانیه تاخیر شاتر دارند. بنابراین به او یاد دهید که انگشتش را روی دکمه شاتر نگه دارد تا عکس گرفته شود.

سومین گام، یاد دادن انتخاب سوژه‌های مختلف و جالب برای عکاسی، به کودک‌تان است؛ درختان، گل‌ها، پروانه‌ها و هر چیزی که در طبیعت، زیبایی را به یاد می‌آورد. او را تشویق کنید که به سوژه نزدیک شود. این کار، نه‌تنها به او کمک می‌کند تا عکس بهتری بگیرد، بلکه او را درگیر موضوع و سوژه‌های مختلف هم می‌کند. پس از این‌که به‌تنهایی، چند عکس گرفت، با مشاهده دوباره آن‌ها، تنظیم کردن فریم و عکس گرفتن در یک کادر مشخص را به او بیاموزید.

گام بعدی، آموزش نور و تاریکی، به اوست. برای او توضیح دهید که برای گرفتن یک عکس خوب باید به نور و جهت تابش آن دقت کند. اگر نور، کم یا زیاد باشد، عکس خوب نمی‌شود. هم‌چنین اصطلاحاتی مانند ضدنور بودن را نیز برای او توضیح دهید.

برای این‌که عکاسی، برای او، جذاب‌تر شود، می‌توانید آن را به‌صورت یک بازی درآورید. لیستی را از اسم سوژه‌هایی که می‌توانید برای عکاسی در طبیعت انتخاب کنید، تهیه کرده و به فرزندتان بگویید که دنبال آن‌ها برود و عکس بگیرد. به او یادآوری کنید که اگر قصد عکس گرفتن از سوژه متحرکی را دارد، باید ابتدا صبر کند تا سوژه او، ثابت شود و سپس عکس بگیرد. حتی می‌توانید این کار را با دوستانش، به شکل یک مسابقه انجام دهید!

منبع:http://farspage.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا