صفحه اصلی

۲۳ مهر روز جهانی عصای سفید

۲۳  مهر روز جهانی عصای سفید بهانه ای شد تا به گوشه هایی از زندگی آنها که خود را در قفس نابینایی گرفتار نکردند و نیکویی هایی زندگی را در آغوش گرفتند، بپردازیم.
رودکی:
برخی از نویسندگان همانند محمد عوفی، رودکی را نابینای مادرزاد دانسته اند، همچنین قدیمی ترین منبع، رودکی را اکمه (نابینای مادرزاد) خوانده است. ولی برخی معتقدند رودکی در اواخر عمر نابینا شده است.
او زاده نیمه دوم سده سوم هجری بود. می گویند رودکی در حدود ۱۰۰ هزار بیت شعر سروده و درموسیقی، ترجمه و آواز نیز دستی داشته است. رودکی در بسیاری از موارد از اولین ها در ادبیات پارسی است.
ابوزراعه گرگانی درباره رودکی می گوید:
اگر به کوری چشم او بیافت گیتی را                ز بهر گیتی من کور بود نتوانم
علی صابری:
علی صابری سیاستمدار، عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو روشندل چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است.
وی فعالیت های پیگیری نیز در زمینه حقوق معلولان دارد که عضویت در کمیته علمی مؤسسه استثنایی عصای سفید، عضویت در کمیته ۵ نفره تدوین پیش نویس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، عضویت در کمیته پیگیری و بهینه سازی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سازمان بهزیستی، ریاست هیئت مدیره شبکه تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور از آن جمله است.
او در سال ۱۳۷۵ در زمانی که بسیار جوان بود توانست پرونده هموفیلی ها را به عنوان بزرگترین پرونده تاریخ قضایی ایران به سرانجام برساند؛ پرونده ای که صابری در آن وکالت ۹۷۴ نفر از بیماران هموفیلی را بر عهده داشت و با ۱٫۵ میلیارد تومان بالاترین رقم حق الوکاله تاریخ  ایران را به خود اختصاص داد.
هومر:
هومر شاعر و داستان سرای نابینای قرن هفتم قبل از میلاد است. او کهن ترین و نامدارترین حماسه سرای یونانی است. وی را از افتخارات سرزمین یونان قدیم می دانند.
بررسی اشعار و دلبستگی به آثار هومر از ۶ قرن پیش از میلاد آغاز شد و بیشتر دلبستگان، ترانه های او را از بر می کردند و برخی از هوادارانش دور هم جمع می شدند و با خواندن سرودهایش لذت می بردند.
از سخنان اوست: «شرف و فضیلت را طلب کنید و از مذمت و رذیلت بگریزید، انسان قادرترین حیوانات است بر حیله.»
هلن کلر:
هلن کلر، در ۲۷ ژوئن ۱۸۸۰ در تاسکامبیا در ایالت آلاباما، متولد شد. او هنگامی که ۱۸ ماه بیشتر از زندگی اش نمی گذشت، در اثر ابتلا به بیماری مننژیت، بینایی و شنوایی خود را از دست داد و ارتباطش با دنیای بیرون قطع شد.
وی در سن ۱۴ سالگی، در یک مدرسه ناشنوایان در نیویورک ثبت نام کرد. در ۱۶ سالگی به «مدرسه کمبریج بانوان جوان» در ماساچوست راه یافت. کلر در سال ۱۹۰۰ توسط کالج رادکلیف پذیرفته شد و ۴ سال پس از آن، به کمک آنی سالیوان معلم خود، که سخنرانی ها را در کف دست او می نوشت، از آنجا فارغ التحصیل شد. در این مدت او توانست با فشار دادن انگشت بر گلوی آنی و تقلید ارتعاشات صوتی صحبت کردن را به او بیاموزد. بنابراین او اولین فرد نابینا – ناشنوایی بود که از دانشگاه فارغ التحصیل شد.
هلن کلر ۵۰ سال به امر نگارش پرداخت. او علاوه بر «زندگی من»، ۱۱ کتاب و مقالات بی شماری در زمینه نابینایی، ناشنوایی، مسائل اجتماعی و حقوق زنان به رشته تحریر در آورده است.
کلر می‌گوید: «من فقط یکی هستم، ولی هنوز هم یکی هستم. هر کاری نمی توانم بکنم، ولی هنوز می توانم کاری بکنم. از انجام آنچه می توانم، سر باز نخواهم زد.»
ری چارلز:
ری چارلز رابینسون با نام هنری ری چارلز (۲۳ سپتامبر ۱۹۳۰ – ۱۰ ژوئن ۲۰۰۴) نوازنده مشهور آمریکایی پیانو و کیبورد الکترونیک و خواننده سبک های جاز و ریتم اند بلوز بود.
وی در ۷ سالگی بینایی خود را از دست داد. او از پیشگامان موسیقی سول و پیانو بود که به شکل دهی به صدای ریتم اند بلوز پرداخت و به همه سبک ها صوتی از موزیک کانتری گرفته تا استانداردهای پاپ، روح و جان بخشید. فرانک سیناترا او را «تنها نابغه واقعی در حرفه ما» نامید.( منبع سایت جماران)
گزیده ای ازمصاحبه خواندنی با آقای روح الله رنجبر کتابدار روشن دل  کتابخانه امام علی (ع) یزد،منتشر شده در وبلاگ این کتابخانه:

 دلیل این همه تلاش وفعالیتی که داری چیه ؟

 از اینکه دست روی دست بزارم  تا کارا خود به خود یا به مرور زمان  روبراه بشه  راضیم نمی کنه ، این ضرورت احساس میکنم که برای پر کردن خلاء های فرهنگی موجود در جامعه نابینان وکم بینایان هر فعالیتی که انجام بدهم بازهم کم است و میخواهم   کاری کنم که باعث  خوشحالی و رضایت خاطر آن عزیزان بشه، این من را راضی میکنه نه چیز دیگر

 بهترین دارایی که داری چیه ؟

بهترین دارایی مالی که دارم همسر ،پدر ومادرم   و بهترین دارایی معنویم هم ایمان و امید به خداوند متعال و البته باید این را اضافه کنم که مادر همسرم را نیز بسیار دوست دارم .

 دنیا رو چه شکلی  می بینی ؟

 زندگی زیباست ای زیبا پسند   زنده اندیشان به زیبایی رسند

 کلام آخرت آقای رنجبر ؟

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق          ثبت است برجریده عالم دوام ما

از همسرم خانم فتاحی و تک تک همکاران کتابخانه عمومی امام علی (ع) برای اینکه به یادم بودن صمیمانه سپاسگذاری می نمایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا