صفحه اصلی

حقوق دیگران را پاس بداریم…

thumb_00bd050zloi
رعایت حقوق دیگر افراد به نفع همه می‌باشد و اگر رعایت نمی‌شود یا به دلیل جهل و بی خبری افراد است یا به خاطر خودخواهی و توجه به منافع شخصی و اگر افراد نسبت به وظایفی که به هم دارند آگاه و به آن پایبند باشند اختلاف و دعواها پیش نمی‌آید و اگر هم پیش آید، به راحتی قابل حل است. همه ما می‌دانیم که افراد نسبت به یکدیگر حقوقی دارند و در نتیجه نسبت به هم وظایفی دارند. این حقوق به صورت دو جانبه است نه یکطرفه. اگر افراد این حقوق را بشناسند و به آن عمل کنند و متقابلا هم باشد مسلما بسیاری از نزاع‌ها برچیده می‌شود و جامعه ای با روابط سالم و خوب و دوری از حق کشی و ظلم و محرومیت به وجود می‌آید.قشرهایی که نسبت به هم حقوق متقابل دارند فراوان هستند مانند والدین و فرزندان، همسایگان، شریکان، حکومت و مردم، زن و شوهرها، فرمانده و سربازان، رئیس اداره و کارمندان، معلم و شاگرد، موجر و مستاجر، کارگر و صاحب کار، خویشاوندان نسبت به هم، برادران دینی نسبت به یکدیگر.رعایت حقوق یکدیگر به نفع همه افراد در خانواده و جامعه می‌باشد و اگر رعایت نمی‌شود یا به دلیل جهل و بی خبری افراد است یا به خاطر خودخواهی و توجه به منافع شخصی، مثلاً اگر در زندگی خانوادگی، زن و شوهر به وظایفی که نسبت به هم دارند آگاه و به آن پایبند باشند اختلاف خانوادگی پیش نمی‌آید و اگر هم پیش آید، به راحتی قابل حل است.با توجه به مشکلاتی که افراد جامعه ما از لحاظ رعایت حقوق یکدیگر دارند بد نیست به برخی از حقوق افراد در قبال هم اشاره کنیم که می‌تواند در رفتار اجتماعی ما و شرایط فرهنگی جامعه موثر باشد.

اول اینکه افراد جامعه ما به عنوان یک مسلمان باید در برابر برادر دینی خود متواضع باشند و از تکبر بپرهیزند، چرا که خیلی از دعواها و کدورت‌ها به دلیل خودپسندی و تکبر افراد در قبال یکدیگر بوجود می‌آید.

افراد باید با چهره باز و گشاده با هم برخورد کنند که اگر این امر اتفاق بیفتد انرژی مثبتی در روابط افراد بوجود می‌آید.

افراد باید به عهد خود وفا کنند و به قول و قرارها پایبند باشند؛ خیلی از مشکلات به خاطر بدقولی‌ها و وفادار نبودن به تعهدات به ویژه در امور مالی به‌خصوص چک رخ می‌دهد.

ما به عنوان یک مسلمان باید در برخورد با یکدیگر منصف باشیم و از حد و حدود عادلانه خارج نشویم.

افراد باید آبروی یکدیگر را در غیاب هم حفظ کنند، چرا که برخی از غیبت‌ها حتی ممکن است به فتنه و قتل ختم می‌شود.

افراد باید اگر کسی نیازمند بود در حد توان به او کمک کنند و اگر قرض خواست بدهند و اگر یاری طلبید به یاریش بشتابد.

افراد باید رعایت حریم خصوصی یکدیگر را بکنند و بی اجازه و سرزده وارد خانه دیگری نشوند یا به وسایل او دست نزند، نامه اش را نخوانند و به حریم شخصی او وارد نشوند.

افراد باید در برخورد‌ها با هم سلام و مصافحه و معانقه و محبت و مهروزی داشته باشند و بر محور محبت حرکت کنند.

افراد باید آنچه برای خود می‌خواهند برای دیگری هم بخواهند و آنچه بر خود نمی‌پسندند، بر دیگری هم نپسندند. اصل حقوق این است که آنچه برای خودت دوست داری برای دیگری هم دوست بداری و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگری هم نپسندی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا