سلامت

۱۷مهر ماه، روز جهانی تخم مرغ

شعار امسال روز جهانی تخم مرغ: هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز

تخم مرغ یکی از کاملترین، ارزانترین و فراوان ترین غذاهای پروتئینی است که بعد از شیر جایگاه دوم را در تغذیه اقشار جامعه می تواند داشته باشد. ولی به دلیل غیر علمی و باورهای اشتباه از مصرف مناسب این فرآورده مغذی خودداری می شود.

تخم مرغ نه تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل است، بلکه یک عنصر لاینفک برای تولید بسیاری از غذاها است. سالهاست که تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح می‌باشد. این ویژگی به علت مواد مغذی استثنایی تخم مرغ است:

– تخم مرغ دارای پروتئین با کیفیت بالا( حاوی۵/۵ گرم پروتئین یا ۱/۱۱ درصد ارزش روزانه DV%  پروتئین مورد نیاز روزانه) و نیز حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری و مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد.

– کولین تخم مرغ صرف نظر از تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک و همچنین تقویت حافظه، برروی  سلامت قلب و عروق نیز موثر است.

– از آنجا که تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه ب بویژه B۱۲ نیز هست، اهمیت عمده‌ای در روند تبدیل هموسیستئین به مولکول‌های بی خطر دارد.

– لوتئین و زاگزانتین زرده تخم مرغ با حداکثر تأثیرگذاری در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این مواد یا مکمل‌ها، از استحاله و دژنراسیون لایه ماکولای شبکیه و نابینائی ناشی از آن در سالخوردگی جلوگیری می‌کند.

علیرغم تمامی این شگفتی‌ها اما متاسفانه جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی بدلیل اینکه حاوی مقادیری از کلسترول می‌باشد، کاهش یافته است. بیشترین تحقیقات علمی اخیر نه فقط تخم مرغ را به گذشته درخشان آنها بر می‌گرداند، بلکه جایگاه آنها را به عنوان یک غذای کاربردی بالا برده و دلایلی را برای مصرف همیشگی تخم مرغ ارائه می‌کند.

 

دکتر جزایری به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ گفت: بر مبنای تحقیقات وسیع در جهان مصرف تخم‌مرغ برای تامین سلامت افراد توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد سالم باید حداقل روزی یکبار مصرف تخم‌مرغ را در وعده غذایی خود لحاظ کنند، افزود: تخم مرغ دارای فواید غذایی مانند ویتامین D‌، A و پروتئین‌‌ با کیفیت بالا است.

جزایری با اشاره به اینکه تخم‌مرغ سرخ شده سبب به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود گفت: تخم مرغ بهتر است به صورت پخته شده یا آب پز استفاده شود.

وی تاکید کرد: بیماران قلبی و عروقی که میزان کلسترول خونشان بالاست، از مصرف این ماده غذایی خودداری کنند.

جزایری ضمن توصیه به افراد سالم برای دریافت حداقل ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول در روز، افزود: برای استفاده از این ماده پروتئینی مناسب می‌توان مقدار مصرف گوشت قرمز را کاهش داد و این ماده غذایی را در وعده‌های غذایی گنجاند.

روز جهانی تخم‌مرغ به منظور ترویج تخم‌مرغ سالم بهداشتی در کشور با همکاری وزارتخانه های بهداشت، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و سازمان دامپزشکی ۱۷ مهرماه برگزار می‌شود.

بیشتر بدانید:tokhm_morgh_s_148750 (2)

 

باتشکر از واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا