کتاب و کتابخوانی

یادداشت‌برداری گامی برای «مطالعه مفید»

رضا اسماعیلی شاعر و پژوهشگر ادبی معتقد است برای داشتن یک «مطالعه مفید» بهترین کار، اقدام به یادداشت‌برداری در حین خواندن کتاب است.

وی در این باره می‌گوید: یادداشت‌برداری سبب می‌شود مطالعه عمیق‌تری داشته باشیم و اطلاعات استخراج‌شده از کتاب به شکل کاربردی‌تری در ذهن ما حک شود و مرور گاه به گاه یادداشت‌ها نیز خود قدمی در عمیق شدن داشته‌هاست.

این استاد دانشگاه، راه دیگر داشتن یک «مطالعه مفید» را تعیین زمانی برای خواندن عنوان کرد و گفت: معمولا برای خواندن کتاب، اوقات فراغت و ایام بی‌کاری را درنظر می‌گیریم؛ این خوب است اما بهتر از این روش، تعیین زمان مشخصی برای مطالعه و خواندن است تا یاد بگیریم برای همان وقتِ مطالعه تمام برنامه‌های روزانه را کنار بگذاریم و روی خواندن متمرکز شویم.

شاعر «این مریم همیشه» ادامه داد: از سویی وقتی مخاطب به قصد خواندن و به منظور افزایش آگاهی و اطلاعات در زمینه خاص، کتابی را به دست می‌گیرد، مطالعه‌ای تاثیرگذار، هدفمند و مفید را برگزیده است.

اسماعیلی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: معمولا مخاطب وقتی تمایل به داشتن اطلاعات نشان می‌دهد قصد دارد بر موضوعی خاص اشراف و احاطه پیدا کند و گام اول برای مطالعه مناسب و مفید، همین تمایل و میل به آگاهی است.  

کتابدار ۰۲

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا