سلامتعمومی

۸ راهکار ساده برای کاهش اضطراب

بسیاری از افراد مضطرب، کمتر پیش می‌آید که به موقع نزد روانشناس رفته و مشکل خود را حل کنند. از طرفی بررسی‌های محققان نشان داده است که ساده‌ترین فعالیت‌های لذت‌بخش می‌تواند از اضطراب افراد بکاهد و آرامش را به آنها برگرداند.

 

 

به گزارش خبرگزاری سلامت از دیلی‌میل، انجام دادن برخی از فعالیت‌های لذت‌بخش می‌تواند یک سری عصب‌های جدید در هیپوکامپوس تولید کند. هیپوکامپوس، ناحیه‌ای در مغز است که احساسات افراد را کنترل می‌کند. از این فعالیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش و رقابت

محققان دانشگاه کالج لندن می‌گویند انجام دادن حرکات ورزشی، یکی از فعالیت‌هایی است که اضطراب را از فرد دور می‌کند و به او آرامش می‌دهد. از طرفی بنا به گفته محققان، وقتی فرد وارد رقابت‌های ورزشی مانند فوتبال می‌شود، اعتماد به نفس و احساس شادی در او افزایش می‌یابد. در واقع حس رقابت، اعتماد به نفس را بالا می‌برد.

بافتنی

بنابر بررسی ۱۵ هزار نفر، انجام دادن بافتنی، حداقل دو بار در هفته، حال بد و اضطراب را درمان می‌کند. این فعالیت، توجه فرد را از درد ذهنی یا جسمی، منحرف کرده و موجب آرامش او می‌شود و در عین حال از فشار خون می‌کاهد.

باغبانی

تحقیقات نشان داده است که باغبانی و رسیدن به گل و باغچه، افکار خودکشی افراد افسرده را تا ۲۰ درصد می‌کاهد.

جنگل‌درمانی

وقت گذراندن در جنگل که به «حمام جنگل» هم معروف است، موجب آرامش فرد مضطرب می‌شود. محققان تایوانی در تحقیقی متوجه شدند که فقط ۴۸ ساعت گردش در جنگل، توانست اضطراب، خستگی و احساس نفرت را از ۱۶ زن میانسال، دور کند.

طراحی بدن

بررسی محققان دانشگاه آنگلیا راسکین بریتانیا، با بررسی ۱۳۸ دانشجو متوجه شدند، اعتماد به نفس آن دانشجویانی که در کلاس‌های طراحی بدن شرکت داشته‌اند، نسبت به بدن خود افزایش یافته و دیگر به آن تصویر بی‌عیب و نقص از بدن که در رسانه‌ها نشان داده می‌شد، اهمیتی نمی‌دادند. این اعتماد به نفس تازه، اضطراب را از آنها دور کرده بود.

پیاده‌روی تا محل کار

بنابه گفته محققان استنفورد در صورت امکان، پیاده‌روی تا محل کار جلوی افکار منفی و فکر کردن بیش از حد به موضوعات ناراحت‌کننده را می‌گیرد.

پخت‌وپز

بنابر تحقیقی در استرالیا بر روی ۶۵۰ نفر، مشخص شد که غذا درست کردن برای کسی که دوستش دارید، آرامش‌بخش است. از آنجایی‌که فرد هنگام غذا درست کردن، مراقب است تا آن را خوش‌طعم درست کند، فرصت پیدا نمی‌کند به موضوعات ناراحت‌کننده فکر کند.

موسیقی

محققان استرالیایی در بررسی‌های خود متوجه شدند، شنیدن موسیقی یا شرکت در گروه کر، احساس رضایت را افزایش داده و با ترشح هورمون «پاداش» در مغز به نام دوپامین، موجب آرامش فرد می‌شود.

با کارهای ساده فوق می‌توانید اضطراب خود را تاجایی‌که می‌توانید کنترل کنید و از زندگی لذت ببرید.

سایت الف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا