برنامه ومراسم بیت الشهداصفحه اصلیگنجینه بیت الشهدا

خان های حاج علی در باغ خان

مدتی بود درباره اردوی نوروزی بیت الشهدا ومکان آن در حسینیه دو شهید بحث ها می شد بالاخره هفت خوان انتخاب مکان تمام شد و باغ خان انتخاب شد، روز عید فطر تعدادی با مینی بوس و بقیه با وسیله شخصی، خود را به بوستان ولایت (باغ خان) رساندند وقت ناهار ۹۳نفر شدیم.

گویا خان یکی از سربازان نادر شاه بوده است که شاه به پاس شجاعتش و زحماتش قسمتی از اراضی یزد به او می بخشد که این باغ بخشی از آن است.در تواریخ آمده است : باغ خان یزد به دستور محمد خان والی در سال 1232 تا 1242 هجری شمسی بین راه قدیم یزد به تفت در دوره قاجار ساخته شد که در گذشته استراحتگاه ییلاقی خان بوده است. این باغ تاریخی که به باغ ناصریه نیز شهرت دارد، حدودا 15 هزار متر مربع مساحت دارد و مثل سایر باغ های ایرانی دارای یک عمارت اصلی است که به خان نشین معروف است.

باغ خان چندبار بازسازی شده و مانند ساختمان این بنا نام این باغ هم چندین بار تغییر یافته. ابتدا باغ خان بود زمان جنگ به آن پادگان شهید بهشتی می گفتند و امروزه به آن بوستان ولایت می گویند. تصاویری از اردوی تفریحی خانوادگی ما را ببینید

 

خان های حاج علی جمع باشند و وقت اذان باشد و نماز جماعت نخوانند! از محالات است.

خان های خش در حال بازی

خان های گل، عکس یادگاری انداختند

خان های حاج علیرضا مثل همیشه فعال در برنامه های بیت الشهدا

فلاکس ها هم مانند ما منتظر آب جوش بودند!

چای در باغ خان متاعی گرانبها بود در ساعاتی که همه در حسرت  چای بودند، یک استکان چای نبات با آداب خاص آوردند و جلوی حاج علیرضا بزرگ فامیل گذاشتند و مشخص شد خان در باغ خان کیه؟!

چای دوم را با تشریفات جلوی علی اکبر گذاشتند آخه شاه دوماد هر جا باشه خان او هه!

وقتی دکتر ما هست نمیشه حرفی از خان زد،خیلی از خان ها مثل خان خش  جلویش نشستند او چشم تو چشم اونها انداخته و ازشون پرسیده می بینید و اونها گفتند نه!

دکتر ما گفته من کاری می کنم که خوب ببینید ؟! و او کاری کرده که من نمی توانم اونو شرح بدم! دوباره پرسیده حالا می بینید و اونها جواب دادند حالا می بینم!

آخه دکتر ما متخصص چشمه!

خان اصلی حاج حسن بود چون برای انتخاب مکان و غذا با همه مشورت کرد ولی حرف اول آخر را او زد

در آوردن دو لنگه کفش دو تا بچه های خان خش فامیل  داستانی برای خود داشت

بوستان ولایت یک رستوران شیک هم داشت و درباره غذایش باید گفت «حلوای تن تنانی، تا نخوری ندانی!»

ما بیت الشهدایی ها عجب سعادتی داشتیم آغاز جشنواره نوروزیمان  ماه مبارک رمضان در حسینیه دو شهید بود و پایان آن روز عید فطر و پادگان شهید بهشتی جایی که بسیاری از شهیدان استان یزد که از مخلص ترین بچه های زمان خود بودند در اینجا آموزش دیدند و از اینجا به جبهه اعزام شدند.و بدینگونه هشتمین جشنواره نوروزی پایان یافت.

به پایان آمد این دفتر حكایت همچنان باقیست…

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا