صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه دوم دی ماه ۱۴۰۱ اشکذر

بسمه تعالی

السلام علیک یا اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

خطبه های نمازجمعه دوم دی ماه ۱۴۰۱ شهرستان اشکذر

حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر

موضوع اصلی خطبه اول :

آداب و رسوم قابل تغییر اند اما سنت های حسنه اللهی تغییر پذیر نیستند و راه های مورد تاکید ائمه معصومین برای بدست آوردن سنت واحده و حسنه چیست ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید

در یکی از هفته ‌های قبل عرض کردیم که از عوامل تاثیرگذار در تربیت نوجوانان محیط و جامعه ‌ای است که آنها در آن زندگی می‌کنند نمی‌شود نقش محیط را نادیده گرفت

بر این اساس است که در یک حکومت دینی دولتمردان موظف اند جامعه را از هرگونه آلودگی فکری و رفتاری که زمینه انحراف را برای نوجوانان فراهم می کند از بین ببرند و همینطور والدین پدر و مادران همین تکلیف و مسئولیت را دارند همینطور معلمان و مربیان باید هشدار بدهند به شاگردان شان به نوجوانان و جوانان که مراقب باشند سنت ‌های حاکم بر جامعه و آن سنت هایی که صحیح و درست است را بپذیرند و آنچه را که مخل (برهم زننده)آسایش و آرامش آنها در زندگی اش از جامعه دور کنند

آداب و رسوم و سُننی که بر جامعه است بعضی ‌هایش در هر صورت باید حفظ شود نباید دنبال تغییر و دگرگونی آن باشیم

در هر کشوری بر مبنای اعتقادی مذهبی و ملی خود مثلا روزهایی دارد که آن روزها را احترام می کذارند و در آن کشور به عنوان یک سنت که باید حفظ شود از آن نام برده می شود

هر کشوری برای خودش پرچمی دارد که با آن شناخته می شود هر کشوری برای خودش بر اساس اعتقادات و مذهب یا بر اساس اعتقادات ملی یک روزهای مشخصی را برای انجام کارهای مشخص یا بعضی از چیزهایی که مدنظر خودشان است انتخاب می کند

این سنت ‌ها سنت ‌هایی است وآداب و رسومی است که تغییر پذیر نیست تغییر پذیر نیست به این معنا که نباید دنبال بر انداختنآن‌ها و حذف آن‌ها باشیم

بعضی از آنها جنبه مذهبی دارد مثلا فرض بفرمایید :

ما شیعیان روز غدیر را که روز نصب امیرالمومنین (ع) به جانشینی پیامبر (ص) هست احترام می‌گذاریم

ایام عاشورا که ایام شهادت سیدالشهداست احترام می‌گذاریم برایش برنامه داریم برای نیمه شعبان که روز ولادت با سعادت حضرت صاحب الامر ارواحنافداه برای آن برنامه داریم

این ‌ها یک سری آداب مذهبی است که همه باید تلاش کنیم همآن را حفظ کنیم و هم حفظ آن را به فرزندان مان در محیط خانواده به دانش ‌آموزان مان در محیط مدرسه و دانشگاه و به همه مردم ایران از سوی حاکمان و دولت‌مردان که مورد تاکید شان هست بیاموزیم

اما بعضی از آداب و رسوم هست که به مقتضی شرایط زمان تغییر می کند و ما به عنوان پدر و مادر نباید برای تغییر نکردن آن اصرار بورزیم

یعنی باید بپذیریم که بعضی از سُنن و آداب و رسوم هست که این ها به خاطر اینکه شرایط زمان و شرایط زندگی فرق می کند ناچار باید آنها صورت بگیرد

گاهی مثلا انتخاب لباس یا انتخاب شکل ساختمانی که انسان میخواهد در آن زندگی کند یا امور این چِنینی

بعضی از پدرها و مادرها هستند که به فرزندان شان اصرار دارند که مانند خود آنها زندگی کنند لباسی که می ‌پوشند تغییر نکند کفشی کهمی پوشند تغییر نکند این ‌ها کار درستی نیست و هر زمانی برای خودش شرایط خاص خودش را دارد

پس بعضی از تغییر و تحولات را که جزو آداب و رسوم هست نباید گذاشت تغییر نماید مثل مناسبت ‌های مذهبی و ملی و بعضی از آداب و رسوم هست که جزء آداب و رسوم هست که ما نه تنها نباید اصرار بر حفظ آنها داشته باشیم بلکه باید تغییر و جابجایی آنها را بپذیریم

امیرالمومنین علی (ع) فرمودند:

أعرَفُ الناسِ بالزّمانِ ، مَن لَم یَتَعَجَّبْ مِن أحداثِهِ

آگاهترین مردمان به روزگار ، کسى است که از حوادث آن تعجب نکند

ببینید به هرحال پیشرفت علم در عرصه ‌های مختلف در نحوه زندگی و آداب و رسوم اجتماعی مردم اثر بسیار دارد نباید دنبال حفظ بعضی از آداب و رسوم باشیم که زمان آن گذشته است

مثلا در صد سال پیش لباس ‌هایی که پدران آبا و اجداد ما تهیه می ‌کردند از یک مواد خاصی بوده اما حالا زمان تغییر کرده است و صنعت پیش آمده لباس ‌های ظریف ‌تر و بهتر از مواد دیگر تهیه می شود

مثلا همیشه یک زمانی همه مردم کفشی که می پوشیدند کفش ‌هایی بود که از پارچه درست می شد همان گیوه هایی که بود حالا کسی اصرار داشته باشد که ماگیوه پا بکنیم یا باید همان لباسی را بپوشیم که آبا اجداد مان پوشیدند نه اینطور نیست

زمان تغییر کرده است و صنعت و تکنولوژی آمده و پیشرفت علمی برای بشریت حاصل شده است لباس از مواد دیگه تهیه می شود و کفش و کلاه از مواد دیگر تهیه می شود

پدر و مادرا نباید اصرار داشته باشند که فرزندان شان مثل آنها زندگی کنند با همان لباس با همان وضعیت و همان مسکن

انسان عارف به زمان آن کسی است از تحولاتی که در جامعه اتفاق می افتدو یا در سطح زندگی مردم اتفاق می افتد اصلا تعجب نکند

امیرالمومنین علی (ع) فرمودند:

یَنْبَغِی لِمَنْ عَرَفَ اَلزَّمَانَ أَنْ لاَ یَأْمَنَ اَلصُّرُوفَ وَ اَلْغِیَر

سزاوار است کسى که روزگار را مى شناسد، خود را از تغییرات و حوادث آن ایمن نداند

کسی که عارف به زمان باشد هیچ وقت نباید از تغییر و تحولاتی که روی می ‌دهد رو بگرداند یعنی باید بپذیرد اولا در مقام فکر و اندیشه تعجب نکند و شگفت زده نشود و بعد از آن بپذیرد

نمی شود ما اصرار داشته باشیم که فرزندان ما مثل آب و اجدادا مثل خود ما زندگی کنند لذا به ما توصیه کردند که مبادا فرزندان تان را مجبور نماید

لا تَقْسِروا اَوْلادَکُمْ عَلى آدابِکُم ، فَاِنَّهُمْ مَخْلوقونَ لِزَمانٍ غَیْرِ زَمانِکُم؛

آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحمیل نکنید، زیرا آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده اند

هیچ وقت فرزندان تان را مجبور نکنید که در آداب رسوم مثل خود شما باشند این ‌ها برای زمانی غیر از زمان شما خلق شدند آنها در دوران جوانی شما نیستند که بخواهندآن‌ها هم مثل دوران جوانی شما باشند باید یه سری تحولات را پذیرفت و نه تنها مزمت نکرد بلکه با آنها باید کنارآمد

مثلا اصلاح سر و صورت شما می ‌بینید که به هر حال در میان جوان ‌ها چند سال یکبار تغییر می کند گاهی زمانی موهای بلند می ‌گذارند گاهی زمانی سرشان را از ته می تراشند گاهی بخشی را کوتاه می کنند و بخشی را جا می ‌گذارند این جوان است دیگر

حالا ما اگر کسی اصلاح سر و صورتی مثل ما ونسل قبل از ما نیست بیایم کافرش کنیم مشترکش کنیم بد او را بگوییم احساس بکنیم که این از دین برگشته از ملیت خودش دست برداشته نه اینطور نیست

به هر حال آداب و رسومی است که تغییر آنها را ما باید بپذیریم و قبول بکنیم نه تنها باید بپذیریم و قبول کنیم بلکه باید نقش ایفا کنیم که بعضی ‌هایش تغییر کند

مثلا چادرهایی که خانم ‌های ما سر می ‌کنند که به اصطلاح به خاطر حفظ چادر و کنار نرفتن حجاب شان مجبورند همیشه با یک دست شان این چادر را بگیرند خب برای زنی که می خواهد در این جامعه باشد و سر کار رود و بازار رود و خرید کند و رفت و آمد داشته باشد یعنی همیشه یکی دستش چادرش را گرفته است

حال اگر این چادر تغییر کند تغییر کند به این معنا که ما بریم به سمت ترویج چادرهایی که عربی است یعنی آستین دارد مثل اینکه ما روحانیون دست خود را از آستین در می آوریم این خانم بتواند با آستینی که چادر دارد دست خود را بیرون بیاورد و از آن استفاده کند نباید همیشه با یک دستش زیر گلو چادر خود را بگیرد

ببینید چه اشکال دارد که این تغییر صورت بگیرد البته حالا در این زمینه کارهای خوبی انجام گرفته چادرهای خوبی به بازار آمده است کهدارای حجاب کامل هست و هم آن محدودیت ها را ایجاد نمی کند

ما به عنوان پدران و مادران نباید اصرار داشته باشیم برای پوشیدن همان چادری که خود همسران ما مادران ما مادربزرگ ‌های ما داشتند نه این چه اصراری است

واقعا امروز که زن می‌خواهد تا مدرسه برود تا سر کلاس برود تا دانشگاه برود در اداره برود در مغازه خرید نماید خب این چادری که در عین حال که می ‌پوشد بتواند حجاب خود را حفظ کند و بتواند از دستش استفاده کند خیلی بهتر از آن چادر هایی است که همیشه باید با یک دست آن را بگیرد که از سرش نیافتد

این ها نه تنها می تواند تغییر کند بلکه در خیلی از جاها باید تغییرکند به مقتضای شرایط زمانی که هست

ما باید برویم به فکر اینکه سنت ‌هایی را در جامعه ترویج کنیم که باورهای دینی مردم بر اثر رفتن به سوی آن سنت ‌ها تقویت شود باورهای ملی آنها تقویت شود و یک سری کارها در این زمینه باید صورت بگیرد

یکی از توصیه ‌ها هایی که از سوی پیشوایان دینی به ما شده است این که شما در مرحله اول برای خودتان یه سنت حسنه ‌ای قرار بدهید یعنی بر خود لازم کن که یک کاری را در شبانه روز یا در هفته یا در ماه یا درسال به عنوان یک سنت قرار بده مثلا بنا بر این باشد که روزی یک صفحه قرآن بخوانی بنا بر این باشد که از این به بعد نماز اول وقت بخوانی  پس در قدم اول برای خودت سنت قرار بده

در روایت دارد که اگر کسی سنت حسنه ‌ای را برای خودش پایه ‌گذاری کرد اگر در یک روز موفق به انجامآن سنت نشد خدای متعال اجر و پاداش آن روزی که موفق نشده به او می دهد

این سنت ‌ها مخالف دین نیست بعضی ها فکر می کنند که هر چه در دین نیامده ما انجام دهیم این خلاف دین است

خود انسان می تواند برای خودش یک تعداد رسم و رسومات قرار دهد که که به آن پایبند باشد

مثلا برای خانواده فرق نمی کند شما برای خانواده تان یا برای فامیل تان جلسه قرآن بگذارید

خب ما در روایت جایی به ما توصیه نشده است که هفته یک جلسه قرآن خانوادگی داشته باشید اما این کار یک سنت حسنه است

به ما توصیه کردند که هر مومنی خوبست که یک سنتی برای خودش به جا بگذارد

حدیث اول و توصیه اول در باب سنت های اللهی:

امام جعفر صادق (ع) فرمودند:

ما مِن مُؤمِنٍ سَنَّ على نفسِهِ سُنَّهً حَسَنهً أو شیئا مِنَ الخَیرِ ، ثُمّ حالَ بَینَهُ و بینَ ذلکَ حائلٌ ، إلاّ کَتَبَ اللّه ُ لَهُ ما أجرى على نفسِهِ أیّامَ الدنیا

هیچ مؤمنى نیست که براى خود سنّتى نیکو یا چیزى از خیر و خوبى وضع کند ، امّا بعد میان او و آن سنّت و کار خیر، مانعى پدید آید ، مگر این که آنچه را در ایّام دنیا درباره خویش به کار بسته است، خداوند برایش بنویسد

مثلا شما گفتید من برا خودم واجب می ‌کنم تا زنده هستم روزهای پنجشنبه در خونه با اهل خانواده زیارت عاشورا بخوانم یا هر پنجشنبه شب جلسه تلاوت قرآن داشته باشم حال شما یک شب موفق نشدی انجام دهی خدای متعال در تمام عمر دنیا برای او پاداش می نویسد چون بنای او بر این بوده که تا زنده هست این برنامه را داشته باشد که زیارت عاشورا روز پنجشنبه اش ترک نشود

حدیث دوم و توصیه دوم در باب سنت های اللهی:

أیُّما عَبدٍ مِن عِبادِ اللّه ِ سَنَّ سُنَّهَ هُدىً کانَ لَهُ أجرٌ مِثلُ أجرِ مَن عَمِلَ بذلکَ مِن غَیرِ أن یُنقَصَ مِن اُجُورِهم شَیءٌ ، و أیُّما عَبدٍ مِن عِبادِ اللّه ِ سَنَّ سُنَّهَ ضَلالَهٍ کانَ علَیهِ مِثلُ وِزرِ مَن فَعَلَ ذلکَ مِن غَیرِ أن یُنقَصَ مِن أوزارِهِم شَیءٌ

هر بنده اى از بندگان خدا سنّت و روشى هدایتگر بگذارد ، اجرش به اندازه اجر کسانى باشد که بدان عمل مى کنند ؛ بى آن که از اجر آنان چیزى کاسته شود . و هر بنده اى از بندگانِ خدا ، سنّت و روشى گمراه کننده بگذارد ، گناهش به اندازه گناه کسانى است که به آن رفتار مى کنند ؛ بى آن که از گناهان ایشان چیزى کاسته گردد

اگر کسی یک سنت حسنه ‌ای را پایه ‌گذاری کند هر کس دیگری که به آن عمل کند اجرش را به پایه گذار سنت می دهند

شما یک سنتی پایه ‌گذاری می ‌کنید بعد هم از دنیا میروی حالا نمونش را خوایته باشم بگویم خدا رحمت کند مرحوم آقای کافی را آن خطیب توانا و بسیارخوش لحن و خوش ‌بیان که دعای ندبه را در کشور ما ایشان زنده کرد

ایشان با ساختن مهدیه در تهران و تبلیغ دعای ندبه صبح جمعه دعای ندبه را به گونه ‌ای کرد که امروز در اکثر شهرهای کشور مهدیه داریم هم چند تا دعای ندبه برگزار می شود

این سنت حسنه است تا زمانی که این سنتمسلمانان و مومنین اجرا می ‌کنند و این دعای ندبه خوانده می شود و ثواب آن در نامه عمل مرحوم آقای کافی که بنیان گذار دعای ندبه کشور بودند ثبت و ضبط می شود

توصیه سوم در باب سنت های اللهی:

اهل ایمان نباید به خودشان اجازه بدهند که سنت ‌های صحیح شکسته شود و مورد بی ‌توجهی قرار بگیرد یعنی باید مدافع سنت ‌های حسنه باشند

در آن نامه ‌ای که امام امیر مومنان علیه السلام به مالک اشتر فرمودند : هیچ سنت حسنه ای که انسان ‌ها پایه ‌گذاری کرده ‌اند را از بین مبر

ولاتَنْقُضْ سُنّهً صالِحَهً عَمِلَ بها صدورُ هذِهِ الاُمَهِ وَاجْتَمَعَتْ بِها الاُلْفَه وَصَلُحَتْ علیها الرعِیَّهُ وَلاتَحْدُثَنَّ سنّهً تَضُرُّ بشىء مِنْ ماضى تلکَ السُّنَنِ فیکونُ الأجْرُ لِمَنْ سَنَّها وَالوِزْرُ علیکَ بِما نَقَضْتَ مِنها

آیین پسندیده اى را بر هم مریز که بزرگان این امتْ بِدان رفتار نموده اند و به وسیله آن مردم به هم پیوسته اند و رعیّت با یکدیگر سازش کرده اند و آیینى مگذار که چیزى از سنّت هاى نیک گذشته را زیان رسانَد تا پاداش از آنِ نهنده سنّت باشد و گناه شکستن آن بر تو مانَد

آن سنت ‌هایی که بزرگان امت پایه ‌گذاری کردند از بین نبر آن سنت ‌هایی که الفت برای مردم ایجاد می کند و برای مردم سود و فایده دارد

و مبادا یک سنتی را تو پایه ‌گذاری بکنی که آن سنت خوب دیگران را زیر سوال ببرد و این کار درستی نیست یعنی اگر کسی سنت حسنه ای پایه ‌گذاری کرد آن را باید حفظ کرد و کار جدیدی را انجام نداد که این کار را از بین ببرد و ارزشش بکاهد بیاییم در مقابل کار خیری که کسی انجام بده یک کار دیگه ‌ای را راه بیندازیم که فرد ضعیف شود

امیدوارم انشاالله خدای متعال دل های همه ما را به نور معارف قرآن و آثار اهل بیت علیهم السلام منور بفرماید و توفیق عبادت و بندگی و ترک گناه را به هم ما عنایت نماید پروردگارا به حق محمد و آل محمد همه ما و همه مومنین خطاکار را ببخش و بیامرز اموات گذشتگان را رحمت فرما آنی و کمتر از آن در امر دین و دنیا و آخرت ما را به خودمان وامگذار و روح  بلند امام و شهدا را شاد فرما و در فرج امام عصر علیه السلام تعجیل بفرما رهبر عزیز و معظم انقلاب اسلامی دیگر مراجع و علمای اعلام و خدمتگزاران به اسلام و مسلمین در هر کجا که هستند تاییدشان بفرما دعایی که امام عصر علیه السلام در حق صالحان و خوبان دارند شامل حال ما هم قرار بده (اللهی آمین)

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر/اِن الانسان لفی خسر/الا الذین آمنو و عملوالصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر

(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم:

اشاره به مناسبت های هفته پیش رو ( ایام فاطمیه و میلاد حضرت عیسی مسیح)

بسم الله الرحمن الرحیم

نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

بندگان خدا باز هم خودم و همه شما را به تقوا سفارش می‌کنم به این که همه از خدا بخواهیم که پروردگار عالم به همه ‌ی ما توفیق دهد عمر خود و زمانی که در این دنیا در اختیارمون هست را قدر بدانیم و از لحظه لحظه ‌ی آن استفاده کنیم و بهره ببریم

مناسبت اول :

به حسب تاریخ شمسی آن طور که نقل شده است روز چهارم دی روز میلاد باسعادت حضرت مسیح بن مریم آن پیامبر اولوالعزم علیه السلام است به همین مناسبت من یک حدیثی را از آن بزرگوار نقل می ‌کنم

حضرت مسیح علیه السلام فرمودند :

بِحَقٍّ أقولُ لَکُم : مَن لا یُنَقِّی مِن زَرعِه الحَشیشَ یَکثُرْ فیهِ حَتّى یَغمُرَهُ فیُفسِدَهُ، و کذلِکَ مَن لا یُخرِجُ مِن قَلبِهِ حُبَّ الدّنیا یَغمُرُهُ حَتّى لا یَجِدَ لِحُبِّ الآخِرَهِ طَعما

حقیقتى را به شما بگویم که اگر کسى که علفهاى هرز زراعت خود را وجین نکند، آن علفها زیاد مى شود ، تا جایى که تمام مزرعه را فرا مى گیرد و زراعت را از بین مى برد؛ همچنین کسى که دوستى دنیا را از دلش بیرون نکند، دنیا دوستى دلش را فرا گیرد ، تا جایى که طعم آخرتْ دوستى را نچشد

اگر کسی مزرعه ‌ای دارد یا باغی دارد این باغ و مزرعه خودش را از علف ‌های هرزه پاکش نکند علف ‌های ‌هرزش را از بین نبرد آن علف ‌های هرز کل باغ را می گیرد و دیگه برای شما آن زمین قابل استفاده نیست

اگر کسی همه صحنه دلش را حب به دنیا گرفت به همه وجودش را عشق و علاقه ‌ای به دنیا پرکرد این انسان هیچ وقت نمیتواند آخرتی آباد داشته باشد و حب و علاقه ای به آخرت داشته باشد اینکه بعضی ‌ها به اعتقاد می ‌گویند یا در عمل این چنین هستند که می گویند ما نقد را به نسیه نمی دهیم دنیا را نقد می دانند و آخرت را نسیه برای اینست که دل شان پر از حب دنیاست و دیگر جایی برای حب آخرت و دوستان آخرت جا گذاشته نشده است و باید دلتون را از علف ‌های هرز آلودگی ‌ها پاک کنید تا محبت شما به آخرت بیشتر شود و وقتی محبت بیشتر شد در این راستا عمل می کنید

مناسبت دوم:

سالروز شهادت بی ‌بی دو عالم حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) است که به نقل نود و پنج روز و در روز سوم ماه جمادی الثانی روز شهادت آن حضرت است میباشد

کلمات بسیار گوهر باری از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نقل شده که البته بعضی از آنها مثل خطبه فدکیه باید واقعا برای همه مردم مخصوصا برای نسل جوان مورد درس قرار بگیرد و از متن ‌هایی است که باید تدریس بشود

یعنی از زبان علمای دین شرح و تفسیر شود

خطبه فدکیه حضرت زهرا:

در این خطبه معروف فدکیه در بخشی از این خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره می کنند به آن سقوطی که مسلمانان بعد از وفات پیغمبر کردند

حضرت زهرا در این خطبه نورانی اولا از جایگاه رفیع اصحاب پیغمبر در زمان حضرتش تعریف می کند می گوید شما بزرگان بودید شما امنای وحی خدا بودید شما کسانی بودید دین خدا را ابلاغ بکنید اما شما در فتنه سقوط کردید

بعد حضرت عوامل سقوط در فتنه را بیان می کنند و چیزهایی که باعث سقوط مسلمانان بعد از وفات پیغمبر اکرم شد و مردود شدن آنها در امتحان اللهی که واقعا مسیر اسلام واقعی واقعا تحریف شد

اول:(تردید در راه دین) یعنی اینکه شما با آن جایگاهی که داشتید در فتنه گیر افتادید و در فتنه افتادن شما یکی از عواملش به خاطر تردید و شکی بود که در شما پیدا شد

دوم:(مخفی ساختن حقایق توسط خواص) که یک عده ‌ای که حقیقت را می ‌دانستند و کم نبودندآن را مخفی و پنهان کردند

سوم: (عقب ‌نشینی از اعتقادات و آرمان ‌ها) در زمان پیغمبر اعتقاداتی داشتید باورهایی داشتید آرمان ‌هایی داشتید که دنبال این بودید به آن آرمان برسید به آن اهداف برسید اما منحرف شدید و عقب ‌نشینی کردید چهارم: (روآوری به شرک) شما مسلمان بودید اما گرفتار شرک در عمل شدید پنجم: (بی ‌تفاوتی در مقابل دشمن) در زمان پیغمبر اکرم نسبت مسلمانان حساس بودید و نسبت به کفار حساس بودید ولی بعد از فوت پیغمبر (ص) دیگر آن ‌حالت بی ‌تفاوتی برای شما پیش آمد

ششم: ( ترس از دشمن) در زمان پیغمبر وقتی در رکاب پیغمبر بودید ترسی در دل شما نبود بی ‌محابا به دشمن حمله می ‌بردید اما امروزگرفتار ترس شدید که حاضر نیستید از حق و حقیقت دفاع بکنید

هفتم: (رو آوری به دنیا) شما را به این وضعیت کشانده ‌است

هشتم: ( فاصله گرفتن از رهبر دینی)

این ها تمام جزو عوامل سقوط یک ملت هست آن هم ملتی مثل اصحاب پیغمبر دیگه که دیگه ما از خواب به بزرگی و عظمت اصحاب پیغمبر به یک معنا نداریم با همه وجودشان این ها در خدمت پیغمبر اکرم بودند اما گرفتاری به این امور چندگانه سبب سقوط آنها شد تا جایی که حیات مادی خودشان را بر همه چیز حتی بر رسالت پیغمبر برتری دادند

نهم:( راحت طلبی )

برداشت از این فرمایش حضرت که هر ملتی مردمی که گرفتار این خصوصیت ‌ها شدند به از آرمان ‌ها و اهداف بلندی که پیگیری می ‌کردند باز می ‌مانند بر همین اساس همه من و شما باید توجه داشته باشیم این فرمایشات حضرت مخصوص افراد خاص و زبان خاصی نیست و در هر زمانی ما می ‌توانیم این فرمایشات را نصب العین خود قرار بدهیم و چراغ راه خودمان قرار بدهیم و در مسیر حق بمانیم و ثابت قدم باشیم انشالله

خدا به حق محمد و آل محمد همه ما را به راه راست هدایت و در راه راست ثابت قدم بدارد پروردگار آن به کمتر از آنی ما را به خودمان واگذار مفرما اموات و درگذشتگان از اهل ایمان را مشمول رحمت خودت قرار بده و روح بلند امام و شهدا را شاد بفرما و رهبر عزیز انقلاب حفظ فرما و در فرج امام عصر (ع) تعجیل بفرما فتنه دشمنان را و توطئه آنان را به خودشان برگردان

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد

صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

 

منبع :کانال منادیان نماز جمعه شهرستان اشکذر و باتشکر از آقای فرزان احمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا