صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه ۱۰شهریور ماه اشکذر

آیین عبادی سیاسی نمازجمعه شهرستان اشکذر
بیست و چهارمین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر
دهم (۱۰) شهریور ماه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی
حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر
موضوع اصلی خطبه اول:
حقوق حیوانات چیست
امام حسین علیه السلام درباره حقوق حیوانات چه گفته است
اگر کسی حقوق حیوانی را پایمال کند و مسئولیت خود را در قبال آن حیوان انجام ندهد چه می شود؟

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا و حُسن عاقبت را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِم ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَآخِرَ تابِع لَهُ عَلى ذلِکَ، اَللّـهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَهَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ، وَشایَعَتْ وَبایَعَتْ وَتابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ، اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، وَعَلَى الاْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِکَ، عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ، وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
بنای ما بر این شد که برای مدتی در خطبه اول نماز جمعه مهمان امام حسین علیه السلام باشیم و در هر هفته حدیث یا احادیثی را از امام حسین علیه السلام در خطبه اول ترجمه کنیم و در اطراف آن عرائضی را عرض کنیم
برای این هفته هم چند حدیث انتخاب کردم از امام حسین علیه السلام
خدمت شما ترجمه می‌کنم و تفسیرش هم عرایضی را عرض می‌کنم
حدیث اول:
امام حسین علیه السلام فرمودند:
مَنْ طَلَبَ رِضَى اَللَّهِ بِسَخَطِ اَلنَّاسِ کَفَاهُ اَللَّهُ أُمُورَ اَلنَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَا اَلنَّاسِ بِسَخَطِ اَللَّهِ وَکَلَهُ اَللَّهُ إِلَى اَلنَّاسِ
هر کس رضایت خدا را به ناخشنودى مردم بخواهد،خداوند او را از مردم بى نیاز مى کند، و هر کس رضایت مردم را به ناخشنودى خدا بخواهد،خداوند او را به مردم وامى گذارد
اگر کسی بخواهد برای جلب رضایت و خشنودی مردم ، خدا را به سخط و خشم آورد خدای متعال او را به مردم واگذار می کند
شاید این برای همه ماها اتفاق بیافتد باید مواظب باشیم که از حد و حدود الهی و شرعی بیرون نرویم
گاهی پیش میاد برای اینکه کسی را از خودمون خوشحال و او را شاد کنیم حرف اغراق ‌آمیزی می ‌زنیم
خدای نکرده دروغ می ‌گوییم
گناهی انجام می دهیم
که این گناه موجب خشم و غضب خدا می شود ولی ما هدف مان این است که این بنده خدا را از خودمان خشنود کنیم خوشحال کنیم
این یک کار خلاف شرع است که انسان برای اینکه کسی را خوشحال کند حرفی را بزند و یا کاری را انجام بدهد که خدای متعال آن کار را ممنوع و حرام کرده و موجب خشم خدا شود
اگر کسی چنین کاری کرد
امام حسین علیه السلام فرمودند:
سنت خدا بر این است که چنین انسان خطاکاری که برای جلب رضایت مردم خدا را به خشم می ‌آورد او را به مردم واگذار می کند
و معلوم است که هیچ انسانی هیچ کاری نمی ‌تواند برای چنین فردی انجام بدهد
چون زمام عالم در دست خدای متعال است
وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ
فرمانروایی مطلق از آن خدای متعال هست و کسی بدون اراده خدا و اذن خدا نمی ‌تواند برای فردی کاری را انجام بدهد

حدیث دوم:
امام حسین علیه السلام در همین راستا فرمودند:
لا اَفْلَحَ قَوْمِ اشْتَرَوْا مَرْضاهَ الْمَخْلُوقِ بِسَـخَطِ الْخـالِقِ.
ملّتى که خشنودى مردم را با خشم خدا معامله کند هرگز رستگار نخواهد شد
خدای متعال قومی را که دنبال کسب خشنودی و رضایت مردم باشند ولی از این طریق خدا را به خشم بیاورند
آن‌ها را رستگار نخواهد کرد
حدیث اول مربوط به تک تک ماها است یعنی گاهی فردی میرود کسی را خوشحال کند ولی خدا را به غضب می آورد
اما حدیث دوم مال ملت ‌هاست مال اقوام و گروه ‌هاست
هرگروهی هر قومی هر ملتی که بخواهد برای جلب رضایت مخلوق ، خدا را به خشم آورد
امام علیه السلام فرمودند چنین قومی هم به فلاح و رستگاری نخواهد رسید
در حقیقت فلاح و رستگاری هر فردی هر امتی این است که همیشه دنبال جلب رضایت و خشنودی خدا باشد
واجباتش را انجام دهد که خدا خوشحال می شود
کارهای حرام را ترک کند که خدا از او خوشحال شود
و هدفش جلب رضایت مردم نباشد
متاسفانه بوده ‌اند و هستند افرادی احزاب و گروه ‌هایی که به دلایل دنیوی و به خاطر منافع فردی و حزبی و گروهی خود گاهی سخنان ناروا می ‌گویند سخنان خلاف شرع می ‌گویند و به گمان خودشان از این طریق می خواهند رضایت مردم و خشنودی مردم را برای خودشان به همراه داشته باشند
آن کسانی که برای اینکه عده قلیلی را خوشحال کنند حرمت شکنی می ‌کنند نسبت به احکام دین
قبح رذایل اخلاقی را از بین می ‌برند
با رفتار و گفتار خود گناه و معصیت را نزد مردم کوچک جلوه می ‌دهند
در حقیقت بستر گناه کردن را برای مردم فراهم می ‌کنند
برای اینکه جلب رضایت عده ‌ای حتی قلیلی از مردم و عده کمی از مردم را با خود داشته باشند این ‌ها در حقیقت همان مطرودین و رانده ‌شده ‌های از رحمت الهی و خوشنودی الهی هستند و خدای متعال کارشان را به مردم واگذار می ‌کند
همین افراد و همین احزاب وگروه ‌ها گاهی با سفسطه بازی و مغلطه گریو مکر و حیله ، سخنان حق را با سخنان باطل در هم آمیختن و امثال این ‌ها و با نیرنگ و فریب و عوام فریبی
می خواهند که مردم را به همراه خودشون داشته باشند
این روش هم یک روش بسیار مذموم و ناپسندی است که انسان ذهن عده ای از انسان ‌هایی که قدرت تجزیه و تحلیل عمیق مسائل دینی و احکام الهی را ندارند
یا در مسایل سیاسی قدرت تحلیل دقیق مسایل سیاسی را ندارند

از ساده لوحی آنها
از بی ‌اطلاعی آنها
از در صحنه نبودن آنها
آشنا نبودن آنها با حقایق استفاده کند و از این طریق عده ‌ای را گول بزند و عده ‌ای را به هر حال همراه خودش بکند
همیشه بوده اند همچین افرادی و این احزاب و چنین گروه ‌هایی که الان هم متاسفانه جامعه ما و کشور ما از این آلودگی پاک نیست
یعنی هستند افراد احزابی که با همین سفسطه بازی و مغلطه گری و حیله ‌گری و حق را با باطل ممزوج کردن و باطل را خوب جلوه دادن و…
دنبال جذب افکار عمومی و جذب خشنودی مردم هستند
البته تاریخ نشان داده است که این ‌ها به هدف خود نمی ‌رسند چون این عده ‌ای که ما دنبال رضایت آنها هستیم زمام حمل عالم را در دست ندارند
عالم را خدای متعال اداره می ‌کند
لذا هیچ دروغگویی نیست مگر اینکه رسوا می شود
هیچ خائنی نیست مگر اینکه رسوا می شود
ولی به هر حال این چنین هستند بعضی از افراد و یکی از تاسف ‌بارترین و غصه هایی که انسان باید افراد و احزابی که به حسب ظاهر هم
در سلک مسلمانان و در میان شیعیان هستند بخورد این است که:
از نگاه اهل بیت علیهم السلام این ‌ها شیعیان به حساب نمی آیند
شیعه اهل بیت علیه السلام از دغل ‌کاری و فریب کاری و مکر بیزار است از آن فاصله می گیرد
یک روایتی امام حسین علیه السلام نقل شده است فرمودند :
إنَّ شیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلوبُهُمْ مِنْ کُلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ
بى گمان شیعیان ما، دل هایشان از هر خیانت، کینه، و فریبکارى پاک است
شیعیان ما کسانی هستند که دل ‌های آنها از خیانت و مکر و نیرنگ و فریب پاک است
و دل ‌های آنها آلوده‌ای به این صفت های ناپسند و زشت نیست
امیدواریم انشالله خدای متعال به همه ما توفیق شناختن راه حق و توفیق ادای تکالیف دینی را بهتر از گذشته به همه ما عنایت مرحمت بفرمایید و در امر دین و دنیا و آخرت ما اهل ایمان را به خودمان وابگذار
پروردگارا به حق محمد و آل محمد ما را به وظایف دینی بیش از پیش آشنا بفرما و توفیق عبادت و بندگی و ترک گناه به همه ما عنایت فرما و اموات و درگذشتگان از اهل ایمان و شهدای عزیز و امام بزرگوار در این ماه عزیز محرم الحرام و روز جمعه مورد الطاف و رحمتی خاص خودت قرار بده و ما را هم ببخش و بیامرز

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لَفی خسر
الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم:
اشاره به مناسبت های هفته پیش رو
مهم ترین مناسبت اربعین حسینی
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه و الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
بخش اول خطبه دوم:
درایام اربعین و در آستانه اربعین سیدالشهدا قرار داریم
تعداد زیادی از دلباختگان و شیعیان امام حسین علیه ‌السلام این روزها توفیق تشرف به کربلا را پیدا کردند و پیدا می ‌کنند
و در حال خلق حماسه بی ‌نظیر تاریخ بشریت هستند
حضور چند ده میلیونی شیعیان و حتی غیر شیعیان و حتی غیر مسلمان ‌ها در کربلای معلا و اظهار عشق و محبت به سالار شهیدان ابی عبدالله حسین علیه السلام به این شکل باشکوه و با عظمت در تاریخ بی‌نظیر بوده و هست
بلهدر دهه های قبل و در سال های قبل عده قلیلی این توفیق را پیدا می ‌کردند که به صورت گروهی از نجف به کربلا یا از بعضی از نقاط دیگه عراق به کربلا مشرف شوند و زیارت سیدالشهدا را با پیاده ‌روی انجام دهند
ولی به این شکلی که چندین سال است هر سال باشکوه ‌تر از سال قبل برگزار می شود در تاریخ بی نظیر است
من در این خطبه دوم نماز جمعه یک حدیث معروفی که مکرر از خطباو اهل منبر شنیده ‌اید را خدمتتون ترجمه می‌کنم و یک مطلبی که در ذیل این حدیث به نظرم آمده خدمتتون عرض می ‌کنم
روایت معروفی است از امام حسن عسگری علیه السلام که حضرت فرمود:
شیعه پنج تا خصوصیت و ویژگی دارد

خصوصیت اول:
شیعه روزی پنجاه و یک رکعت نماز می ‌خواند:
هفده رکعت نماز واجب
سی و چهار رکعت نماز مستحب یا نافله شب و نوافل نمازهای یومیه

خصوصیت دوم:
زیارت اربعین سیدالشهدا رفتن هم از نشانه ‌های اهل ایمان و از نشانه ‌های شیعیان است
خصوصیت سوم:
از علایم دیگر شیعیان ما این است که انگشتر را به دست راست می ‌کنند
این نکته را توجه داشته باشید که ظاهرا بنی امیه مقید بودند که نشانه ‌ای از بنی ‌امیه بودن خودشون همراه شون باشد و آن اینکه انگشتر خود را به دست چپ می ‌کردند
لذا برای اینکه صف شیعیان از معاندان و دشمنان شان مشخص شود توصیه شده که شیعیان انگشتر را به دست راست کنند
خصوصیت چهارم:
در هنگام سجده رفتن سر خود را روی خاک می ‌گذارند
به خلاف اهل سنت که خاک بودن را شرط برای صحت سجده نمی ‌دانند و هر فرشی رو هر چیزی سر می گذارند و سجده می کنند
شیعه آن کسی است که در هنگام نماز بر خاک سجده می ‌کند
پنجمین خصوصیت:
بسم الله الرحمن الرحیم را شیعیان ما بلند می ‌گویند
این هم یک اختلافی بین شیعه و اهل سنت که اهل سنت حتی درنماز های واجب هم مقید هستند که بسم الله اول سوره را آهسته بگویند
در کتب حدیثی ما بر اساس هدایت ‌های اهل ‌بیت گفتند:
لازم است آنجایی که حمد و سوره باید بلند خوانده بشه بسم الله بلند خوانده شود و در نماز ظهر و عصر که باید حمد و سوره آهسته خونده شود مستحب است بسم الله الرحمن الرحیم را بلند بگویند
ملاحظه می ‌کنید که این علایمی که در این حدیث برای شیعیان و مومنان واقعی مشخص شده به معنای این است که
شیعه باید این علایم را از خودش ظاهر کند
به نظر می رسد که در زمان امام عسکری علیه ‌السلام گرچه تعداد شیعیان نسبت به بقیه مسلمان ‌ها علی الظاهر کمتر بود
اما در یک موقعیتی قرار داشتند از نظرموقعیت سیاسی که شاید دشمنانی که قبلا سخت ‌گیری ‌هایی می کردند که شیعیان جرات نکنند آن شعایر مذهبی خودشان را به نمایش بگذارند و نشان بدهند مثل سجده کردن بر روی خاک یا بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن
امام می ‌فرماید که در این زمان چنین نیست
یعنی شیعیان اظهار کنند شیعه بودن خودشان را و علایم شیعیان را به معرض دید و نمایش بگذارند
حالا گرچه در احادیث دیگه ‌ای هم این مطلب استفاده می شود ولی چون اینجا ما حدیث امام حسن عسکری (ع) را مطرح کردیم
مستحضر هستید که یکی از فرق های بین احکامی که در کتب فقهی شیعه آمده با کتاب ‌های فقهی اهل سنت این است که
اهل سنت اعتقادی به تقیه ندارد
می گویند که سنی مذهب است در هر شرایطی باید وظایفش را نمازخواندن خود و انجام واجبات دیگر را طبق فتوای فقهای اهل سنت انجام بدهد و هیچ وقت هم تقیه نکند
یعنی این کاری که انجام می دهد را پنهان از چشم دیگران نکند
بر خلاف فتوای فقهای شیعه که می گویند در بعضی از جاها شیعیان باید اعمال دینی که انجام می ‌دهند از چشم مخالفان خودشون مثل اهل سنت یا وهابیت که شدیدا مخالف هستند این را پنهان کنند
تقیه یعنی
پنهان کردن آن دین و اعتقادی که انسان دارد از نگاه معاندان و دشمنان حالا چه اهل سنت باشند چه در بعضی از جاها که با ما مخالف اند یا مظاهر دیگر
آنجایی که جان انسان به خطر بیافتد آنجایی که آبروی انسان به خطر بیافتد
یا خطر مالی متنابعی برای مال انسان دارد
آنجا باید انسان اعمال دینی خود را به دور از چشم مخالفان انجام بدهد
و اگر در شرایطی هست که نمی ‌تواند به دور از چشم آن‌ها باشد حتی اعمال شان مثل آنها انجام بدهد و اگر این عمل انجام داد مثلا نمازش مثل آنها خواند نمازش درست است
و در بعضی از روایت ثوابش ممکن است چند برابر باشد
ما دو جور تقیه داریم:
یعنی دو قسم تقیه داریم
تقیه خوفی
آنجایی که انسان می ‌ترسد جانش مالش یا آبرویش در خطر باشد اعمال دینی خود را پنهان انجام بدهد یا حتی مثل آنها انجام بدهد
تقیه مدارایی
یعنی انسان بعضی از اعمالش را به مانند اعمال مخالفان مذهب خودش انجام بدهد
برای اینکه یه الفتی بین او و بقیه مسلمون‌ها برگزار و برقرار شود
همدلی که باید با مسلمونا باشد
رفاقتی که باید باسایر فرق اسلامی باشد این رفاقت باید تقویت شود
این دو جزو مسلمات فقه شیعه است
منتها اگر شیعیان دارای موقعیتی شده ‌اند که اگر بخواهند اعمالشون را بر اساس فقه مذهبی خودشون انجام بدهند و گرفتاری براشون پیدا نمی شود در اینجا دیگه باید وظایف خود را و احکام دینی خودشون انجام بدهند و حق تقیه کردن ندارند
به نظر می ‌رسد که در زمان امام عسکری (ع) شاید یه همچین موقعیت پیش آمده بود که حضرت علامه شیعیان را این پنج چیز بیان کردند
البته مستحضر هستید که علایم و نشانه شیعیان واقعی بیش از آنهاست
این که حضرت گفتند در رابطه با مخالفان مذهب شیعه است
فلسفه زیارت اربعین:
یکی از این ‌هایی که در این حدیث مطرح شده زیارت اربعین امام حسین علیه السلام است
که هر کس میتواند و توفیق دارد در چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام به کربلا مشرف شود و زیارت کند
شاید در آن زمان ‌ها تاریخ نشان می ‌دهد که خلفای عباسی اصلا برای زیارت امام حسین خیلی سخت گیری می ‌کردند
برای هرکس که هر زمان می خواست به زیارت برود سخت گیری ‌هایی داشتند و مشکلاتی به وجود می ‌آوردند یا اذیت می ‌کردند یا اموالشون را سرقت می ‌کردند
شاید در زمان امام عسکری علیه ‌السلام یک فرجه ای پیدا شده بود برای اظهار عشق و محبت به خاندان اهل بیت (ع) از طریق زیارت اربعین
از این حدیث نورانی استفاده جالبی می ‌توان کرد و آن این است که :
در هر زمانی در هر مکانی که فرصتی برای شیعیان ایجاد بشود که اظهار کنند اعتقادات خودشان را و باورهای دینی خودشان را
شایسته است که آن را اظهار کنند
برای اینکه پایه و اساس اعتقادات ما محکم است که به ضرس قاطع و طور محکم می ‌توان گفت
هیچ دین و مذهبی به اندازه دین اسلام و مذهب تشیع پایه ‌های محکم ندارد هیچ کجای آن قابل نقد کردن نیست آن کلیاتش به قدری محکم است که هیچ ‌کس در سراسر عالم از فرق و ادیان و مذاهب مختلف و از برادران اهل سنت گرفته تا مسیحی یا یهودی کمونیست ها
هیچ‌کس نمی ‌تواند یک نقد جدی بر اعتقادات و باورهای شیعه داشته باشد
این از افتخارات شیعه است
به هر حال ما می ‌بینیم که اندیشمند ترین انسان ‌ها بعد از ده ‌ها سال تبحر پیدا کردن در علوم عقلی و فلسفی و حکمی در مقابل معارف اهل بیت و معارف قرآن کریم
زانوی ادب به زمین زدند
علما و دانشمندان بزرگی که ده ‌ها سال در فلسفه و حکمت کار کردند اما آخرش می گویند
ما از همه آن چرا که کسب کرده ‌ایم به این نتیجه رسیدیم که :
آنچه را که حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم آورده است حق محض است
بوعلی سینا در کتاب شفا که بحث معاد را مطرح می کند و معاد را به عنوان معاد جسمانی و معاد روحانی معرفی می کند
در ادامه ایشان می گوید:
من توفیق پیدا نکردم که بتوانم از طریق برهان و ادله عقلی خودم
معاد جسمانی را ثابت کنم اما ادله و روش های حضرت محمد صلی الله علیه و آل حق است
و من آن را اعتقاد دارم
بعد از ایشان حکمای بزرگی مثل صدرالمتالهین (ملاصدرا) و دیگران اثبات کردند با برهان های عقلی معاد جسمانی را
بحمدالله اربعین در این سال ‌های اخیر هر سال باشکوه ‌تر از سال ‌های قبل برگزار می شود
و این علاوه بر اینکه ثواب زیادی برای زایران دارد و همدلی و الفت و هماهنگی و دوستی و انسجام را در بین امت ‌های مسلمان بیشتر می کند
یک مانور سیاسی هم هست
قدرت شیعه را به دنیا نشان دادن
شیعه امروز دارای عظمت و یک جایگاه رفیعی در عالم هست
یک مکتبی که می ‌تواند به عشق یک فرد این همه انسان شاید بیش از بیست میلیون نفر را در یک زمان خاص شاید بین ده یا پانزده روزه ای اینجوری کنار هم جمع کند
و این قدرت و صولت خودش را به نمایش بگذارد این خیلی امر عجیبی است
اینکه همه توصیه می ‌کنند که زیارت اربعین همه توصیه می کنند بروید یکی از درخواست ها بخاطر همین مانور بزرگ است
نشانه اهمیت آن همین است که:
تمام رسانه ‌هایی که حتی کوچک ترین و جزیی ‌ترین اخبار کشور ما یا کشور عراق را می ببینید منعکس می ‌کنند
به هیچ وجه انعکاس نمی دهند
این حضور چند ده میلیونی را اصلا مطرح نمی کنند
به عنوان یک خبر هم گزارش نمی کنند
به این دلیل که این قدرت عظیمی که شیعه امروز در دنیا پیدا کرده در معرض دید مردم دنیا قرار نگیرد
ولی این کار بزرگ با نیت خالصی که زوار امام حسین (ع) خواهند داشت اثر خودش را خواهد گذاشت
امروز بحمدالله به برکت نظام جمهوری اسلامی شعائر مذهب ما بسیار پررنگ اسشت و پررنگ مطرح می شود
که یکی از آنها همین مساله پیاده ‌روی اربعین است
امیدواریم انشالله خدای متعال همه بزرگوارانی که توفیق به تشرف زیارت امام حسین در این ایام را داشتند انشالله خداوند زیارت شان را قبول و دعاهایی که در آن سرزمین مقدس دارند در حق خودشون در حق همه برادران و خواهران ایمانی شان انشالله مستجاب بفرماید
و به حق شهدا انشاالله مشکلات امت اسلام و مشکلات کشور ما هم حل و فصل شود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
آخرین بخش خطبه (هفته دولت)
در آخرین روز هفته دولت و در ایام سالروز شهادت شهید رجایی و باهنر هستیم
هیات دولت یک دیداری با مقام معظم رهبری داشتند
که معظم ‌له در پرتو آموزه ‌های دینی و معارف اهل بیت آنچه را که وظیفه دولت‌مردان ما در این مقطع حساس از تاریخ است را تذکر دادند و توصیه کردند و سفارش نمودند
که انشالله دولتمردان ما توفیق عمل به اسن نکات و فرمایشات را پیش از پیش پیدا کنند
یک نکته مهمی که به نظر می ‌رسد جزو دغدغه ‌های رهبری است همانطور که قبلا هم فرموده ‌اند:
این وضعیت نابسامانی معیشتی مردم است
بالاخره بعضی از اقشار جامعه ما از نظر درآمدی در وضعیت مناسب نیستند دولت باید برای این ‌ها فکر اساسی  و جدی داشته باشد
کارهایی انجام می ‌گیرد و خدماتی انجام می ‌گیرد اما نه در آن اندازه ‌ای که مشکلات برطرف شود
که انشالله خداوند متعال دولتمردان ما را هم در این امر یاری بفرماید
پروردگارا کاستی ‌ها نواقص آن را بر ما ببخش عیوب نفسانی ما را برطرف فرما و عزاداری سیدالشهدا و اصحاب مظلومش را از همه محبان و عاشقانش قبول فرما و در نامه اعمال ما ثبت و ضبط بفرما
پروردگار را به ما توفیق بده هر کار نیکی که انجام می ‌دهیم آن را حفظ کنیم و آن را نابود نکنیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تایید بفرما
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد
صدق الله العلی العظیم
والسَلام علیکُم و الرحمه الله و برکاتُه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا