صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه نوزدهم خرداد ماه ۱۴۰۲ اشکذر

السلام علیک یا اباصالح الهمدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
دوازدهمین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر
نوزدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی
حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر
موضوع اصلی خطبه اول:
لذات حرام و حلال چه منافعی برایمان دارند
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید
بخش اول سخنان:
در هفته قبل عرض کردیم یکی از تمایلات غریزی بشر میل به تفریح و انجام کارهایی است که رفع خستگی از کارهای علمی و جسمی و فکری او را کند
و این مسئله در اسلام عزیز هم مورد عنایت و توجه قرار گرفته است اینقدر مسئله داشتن برنامه های تفریحی و لذات حلال از دیدگاه پیشوایان دین هم است که از بعضی از روایات استفاده می شود که:
شرط لازم برای موفقیت در بندگی و عبادت خداوند متعال و برای موفقیت در کسب و کار و برای موفقیت در کسب دانش و علم حتی علوم دینی و آنچه را که مربوط به سعادت ابدی انسان می شود در گرو داشتن برنامه های تفریحی سالم است
اما در کنار اهمیتی که در اسلام به این موضوع داده شده است این هشدار را هم داده اند که اهل ایمان هم خودشان و هم فرزندانشان مواظب باشند و حفظ کنند تا به سوی لذت ها و تفریحات حرام نروند
چون بعضی از کارهایی که لذت بخش هست بر حسب ظاهر ولی تبعات سو و ناخوشایندی دارد و از نظر اسلام حرام شمرده شده است و هیچ انسان مومنی حق ندارد به سمت تفریحات غیر سالم برود
مثلا فرض بفرمایید
کسی بخواهد با قمار بازی کردن رفع خستگی کند یا کسی بخواهد با استعمال مواد مخدر در وجود خود رفع خستگی کند یا کسی از راه شرب خمر رفع خستگی کند
این ها از نظر اسلام حرام است
پس رفع خستگی کردن از کار علمی و کار بدنی یا هر نوع کاری یک ضرورت است ولی باید مواظب بود دنبال لذات حرام نرود
در روایات اهل بیت (ع) هشدار داده شده است که گاهی ساعات فراغت و بیکاری انسان را به خطر می اندازد یا انسان را به دردسر دچار می کند
روایت اول:
حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند:
خَلَّتانِ کثیرٌ مِن الناسِ فیهِما مَفتونٌ : الصِّحَّهُ و الفَراغُ
دو چیز است که مایه فتنه و آزمایش یا فساد بسیارى از مردم است
تندرستى و فراغت یا همان بیکارى
گاه انسان جوان است احساس می کند که هر نوع بهره برداری از این بدن کند برای او مناسب است و غفلت می کند که ممکن است کاری انجام بدهد که سلامتی او را به خطر بیاندازد
سلامتی یک نعمت است اگر انسان غفلت کند از اینکه باید از این سلامتی محافظت کرد ممکن است با دست خودش سلامتی خود را به خطر بیاندازد
همین طور ساعات فراغت و بیکاری بسیار مناسب است برای بهره بردن از لذت های حلال و بهره مند شدن از تفریحات سالم اما ممکن است همین ساعات فراغت برای جوان غافل و یا دختر و پسر غافل یا برای انسان دردسرساز باشد آن وقتی که ساعات فراغت خود را به کارهای حرام بگذراند
پس ساعت فراغت و سلامتی یک نعمت است اما انسان نباید مفتون آنها شود یعنی نباید در فتنه آنها قرار بگیرد
این سلامیت موجب نشود که به سوی انجام هر کار خطرناکی برود این ساعت بیکاری موجب نشود که دنبال هر کاری برود و یا لذتی ببرد
روایت دوم:
امام علی (ع) فرمودند درباره ثمره خودخواهی فرمودند:
مَنْ فَعَلَ ما شاءَ لَقِىَ ما ساءَ
آن که هر کارى را که بخواهد انجام دهد هر آنچه را که ناخوش دارد به عنوان پاداش مى بیند
یعنی انسانی که خود را کنترل نمی کند و قبل از اینکه که فکر کند و آنچه را که عقلش بگوید عمل کند پیرو هواهای نفسانی می شود این انسان به سمت بدبختی میرود
اصولا در اسلام تاکید شده است:
بر استفاده تفریخات سالم
استفاده از لذت های حلال در ساعات فراغت
و هشدار به اینکه اصلا دنبال تفریحات حرام نرویم
اینکه انسان گاهی انسان به سمت کارهای غیرمشروع و لذت های حرام می رود به خاطر چیست؟
به خاطر تهدید کورکورانه از دیگران یعنی نگاه می کند می بیند پدر و مادر و اقوام قبل از او دنیال این لذت های حرام و می گساری ها و فحشا و منکرات بوده اند میگوید پس من هم می روم
قرآن کریم این را از قول عده ای از تبهکاران نقل می کند میفرماید:
وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَهً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَیْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا ۗ قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ ۖ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
(سوره اعراف آیه بیست و هشتم)
وقتی عده ای کار زشتی انجام می دهند و فساد و فحشایی که مرتکب می شوند اگر آنها سوال شود چرا دنبال فحشا و منکر و زشتی می روید می گویند پدران ما هم این کار را انجام می دادند
پس این یک تقلید کورکورانه به همراه با غفلت از مقام انسانیت و نشاختن شخصیت خود و دنبال دیگران بودن
گم کردن ارزش انسان توسط خودش
یعنی نمی تواند در مقابل پلشتی ها یا ضد ارزش ها و حرام و گناه ها خودش را نگه بدارد و اگر انسانی این اندازه قدرت ندارد که خودش را در چنین مواقع خطرناکی این انسان در حقیقت هیچ مالکیتی بر جان و نفس خود ندارد و برده ای بیش در برابر دیگران نیست
روایت سوم:
امام علی (ع) در رابطه با پرهیز از بندگی شهوت فرمودند:
عَبْدُ اَلشَّهْوَهِ أَذَلُّ مِنْ عَبْدِ اَلرِّقِّ
بنده شهوت خوارتر از بنده زر خرید است
لذا اگر انسان خودش را در برابر ضد ارزش ها و فواحش حفظ کند این انسان مالک خودش است
انسانی که خود را رها کرد و بنده شهوتش شد درحقیقت برده دیگران شده است
روایت چهارم:
امام علی (ع) در رابطه با کسی که چیره بر شهوت شود اختیار دارد نفس خود است فرمودند:
ضابِطُ نَفسِهِ عَن دَواعِی اللَّذّاتِ مالِکٌ ، و مُهمِلُها هالِکٌ
نگاهدارنده نفْس خود از فراخوانى هاى لذایذ، مالک نفس است
و رها کننده آن به حال خود، هلاک شونده است
تمایل به تفریح سالم یک امر غریزه ای است و اسلام بدان توجه دارد اما توصیه اسلام و تاکید او به انجام تفریحات سالم است و ما را به شدت از انجام تفریحات حرام ما را منع کرده است تا جایی که برای بعضی از آنها حد و شلاق مشخص نموده است
از لذت های حرام:
شرب خمر و شرب خواری و می گُساری
اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات
که انشالله در هفته های بعدی توضیخ خواهم داد
بخش دوم سخنان:
یکی از معضلات و مشکلاتی که همیشه مسلمانان بدان گرفتار بوده اند این است که گاهی در تبعیت از شیطان و اغفال شدن از سوی دشمنان اسلام مسیر فساد و فحشا و منکرات را پیش گرفتند
چه بسا بعضی از تمدن های بسیار شگفت انگیزی که مسلمانان داشتند اما بخاطر غوطه ور شدن در مفاسد اخلاقی آن تمدن و شکوه و عظمت از آنها گرفته شد و تاریخ اسلام پر است از یان مواردی که حاکمان به سمت فساد رفتند و دنبال سگ بازی و .. رفتند و مردم هم به دنبال آنها به پیش رفتند و در اره این دولت های غتصب قرار گرفتند و چه بلا ها و مشکلاتی برای امت اسلام پیش آمد
( فتح اندلس روی نخست)
اندلس سابق که کشور اسپانیا کنونی است یکی از مناطقی بود که در قرن اول یعنی در دوران بنی امیه توسط یکی از فرماندهان لشکر بنام طارق بن زیاد فتح شد
این فرمانده شجاع وقتی از طریق دریا وارد اندلس شد به لشکرش گفت کشتی ها را آتش بزنید و یا باید پیروز می شوید یا کشته می شوید و پیروزمندانه جنگیدند و در همان قرن اول اسلام مسلمانان توانستند اسپانیای امروز را ( اندلس) فتح کنند و ۷۰۰ سال این منطقه در اختیار مسلمانان بود و در طول این سال ها مسلمانان عظمت هایی را آفریدند
چه ساختمان های باشکوهی که در آن زمان ساخته شدکه الان هم یکی از منابع درآمد کشور اسپانیای کنونی از طریق همین معماری ها و کاخ های مجلل و ساختمان های باشکوهی است که توسط توریست های کشورهای مختلف بازدید می شود
بسیاری از علمای سرشناس اسلام از آن منطقه رشد کردند معروف ترین آنها:
۱) ابن عربی است که پایه گذار مکتب عرفان نظری است و امام راحل (ره) او را به عنوان شیخ اکبر یاد می کردند یعنی در آن ۷۰۰ سال یک شخصیتی در آنجا بوجود آمد
۲) ابن حزم اندلسی یکی از حکمای سرشناس اسلام است
۳) محمد ابن احمد قرطبی یکی از مفسرین بزرگ از آنجاست و این ها امروز هم جزو مفاخر و علمای جهان اسلام هستند
( فتح اندلس روی دیگر آن)
اما پس از ۷۰۰ سال این منطقه را از دست مسلمانان دار آوردند که به چند جهت خواندنی و شنیدنی است:
آن قدرتی که حکومت آنجا بدان دست یافت کم کم تبدیل شد به حکومت ملوک الطوائفی و نزاع میان حکومت های استقلال یافته یعنی در هر منطقه یک نفر برخاست و ادعای حکومت داری مستقل کرد و مردم هم با آنها همراه شدند و ده ها حکومت ملوک الطوائفی ایجاد شد و باعت اختلاف بین آنها شد و گاهی مسلمانان از مسیحی هایی که در آنجا بودند کمک می گرفتند برای سرکوب کردن حاکم دیگر و این سبب بدبین شدن بین یکدیگر و نفرت انگیزی و اختلاف گردید و این اختلافات سبب شد مسیحیت به این فکر برود که مسلمانان را از سرزمین اندلس (اسپانیا) خارج نماید
دلایل فرهنگی و تلاش هدفمند اروپاییان برای گسترش فساد مانند شرب خمر و زنا که نتیجه اش بی غیرتی است در میان مسلمانان اندلس با هدف تضعیف روحیه جهاد و مبارزه در میان جوانان اندلس انجام گرفت
تا جایی که کشیشان دستور دادند درختان انگور بکارند و آنها کاشتند و گفتند همه این ها را وقف کنید که مردم از این ها شراب بسازند و این شراب ها را در بین مسلمانان پخش کنند
دلایل دیگر را می توانید در ذیل ببینید:
گسترش اباحی گری در میان مردم این سرزمین و دور شدن تدریجی آنان از آموزه‌های اسلامی
کاهش قدرت نظامی مسلمانان
ضعف دریایی مسلمانان و افزایش توان نظامی اروپاییان و طمع چشمگیرشان برای اشغال اندلس و اخراج مسلمانان
جنگ داخلی در مغرب و آفریقا
دور بودن اندلس از مرکز جهان اسلام یا همان خاورمیانه امروز
حکومت ‌های ملوک الطوائفی در برهه ‌هایی از تاریخ این سرزمین و کاهش قدرت و یکپارچگی ملی و افزایش نزاع و تفرقه
انحراف حاکمان اندلس از فرهنگ اصیل اسلامی
تلاش گسترده مسیحیان برای اسلام زدایی و دور کردن مردم اندلس از آموزه ‌های اسلامی
این ها عوامل سقوط اندلس است
در تاریخ ثبت گردیده است که سه میلیون انسان مسلمان در همین اسپانیای امروزی (اندلس) قتل عام شدند و کشور اسپانیای به این عظمت و دارای آن مهد تمدن اسلامی که در طول ۷۰۰ سال بدست مسلمانان ساخته شده بود به دست مسیحیان فتح شد
امروز یکی از راه های درآمد هنگفت و زیاد حکومت اسپانیا از راه توریست می باشد و از راه نشان دادن مراکز علمی و دینی و ساختمان های باشکوهی که در آن ۷۰۰ سال ساخته شده است
لذا مقام معظم رهبری چندی پیش به ما هشدار داده اند که دشمن می خواهد ایران را همانند اندلس نماید و این امر را با ایجاد فساد و فحشا و منکرات و بد حجابی و بی حجابی و بی غیرتی مردم را نسبت به دین و مذهب و مملکت بدبین و بی تفاوت کنند و بدانید اگر چنین شد
دشمن بر آنها حتما چیره و غالب خواهد شد
* اگر در اسلام تاکید بر حیا و عفت شده است
* اگر در اسلام تاکید بر دوری از لذات حرام شده
برای این است که گناه دردسر ساز است و نه تنها دنیا بلکه آخرت انسان و جامعه اسلامی را بر باد می برد

پروردگارا به حق محمد و آل محمد ما را در راه راست ثابت قدم بدار ما را توفیق عبادت و بندگی و ترک گناه مرحمت بفرما اموات و درگذشتگان از اهل ایمان پدران و مادران و ذوالحقوق را در این روز رحمت مشمول الطاف خاص خودت قرار بده روح بلند امام و شهدای عالی مقام را شاد فرما در امر دین و دنیا و آخرت مسلمان ‌ها را یاری فرما همه را از شر وسوسه ‌های شیطان و هوای نفس محفوظ بدان رهبر معظم انقلاب علمای اعلام و مراجع دین خدمتگزاران به اسلام و مسلمین در هر کجا که هستند تایید فرما و امام زمان را از ما راضی و دعاهایی را که این بزرگوار در حق اهل ایمان دارند شامل حال ما هم قرار بده
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لفی خسر/الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم:
اشاره به مناسبت مهم و اصلی هفته پیش روی :
راه های رسیدن به قرب الهی چیست/ روز زیارتی امام رضا (ع) و بنا به نقلی سالروز شهادت ایشان/ تحلیل سخنان رهبری در مراسم ارتحال امام
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

برادران و خواهران ایمانی باز هم خودم و همه را به تقوا سفارش توصیه می ‌کنم به امید اینکه انشالله خداوند به برکت این روزهای عزیز به همه ما توفیق کسب آن تقوایی را عنایت کند که ائمه معصومین علیهم السلام ما را جزو شیعیان واقعی خودشان بدانند

بخش اول خطبه دوم:
مستحضر هستید که معنای قرب و نزدیکی به خدا قرب مکانی و زمانی نیست و خدای متعال از مکان و زمان منزه است و به ذات احدیت و صفات ذاتی او نمی توان دست پیدا کرد و نزدیک شد
معنای قرب به خدا این است که انسان در مسیری حرکت کند که آن اسماء فعلیه خداوند در فرد متجلی شود
قرب به خدا یعنی نزدیک شدن به اسماء فعلیه خداوند
اگر خدای متعال رزاق و محسن و مجمل و منعم است انسان هم به این صفات فعلیه خدا نزدیک و آراسته کند
اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و قرآن کریم که ما را به قرب به خداوند متعال فراخوانده اند و فرمودند:
الصَّلاهُ قُربانُ کُلِّ تَقِیٍّ
نماز وسیله تقرب هر پرهیزکاری به خداوند است
راه رسیدن به قرب به خداوند چیست؟
آسان ترین و سهل ترین راه این است که انسان هر لحظه و ثانیه و هر آنی و هر ساعتی در حال دعا کردن است از خداوند بخواهد که خدایا من را به اسماء فعلیه خودت نزدیک نما
امام علی (ع) فرمودند:
اَلتَّقَرُّبُ إلَى اللّه ِ تَعالى بِمَسأَلَتِهِ وَ اِءلَى النّاسِ بِتَرکِها
تقرّب به خداوند، به خواهش از اوست
و تقرّب به مردم، به ترک خواهش
انسان وقتی از خدا چیزی را بخواهد مخصوصا اگر با زبان حال باشد در کنار زبان قال قطعا خدای متعال به او درخواستش را عطا می کند
یَسئله مَن فِی السَّمَوَاتِ وَلاَرضِ کُلَّ یَومٍ هُوَ فِی شَأن
پس اگر انسان بخواهد به مردم نزدیک شود و مورد علاقه و توجه مردم قرار بگیرد راهش این است که از مردم درخواست نکند و دست نیاز به سوی هیچ بنده ای از بندگان خدا دراز نکند و بدانیم اگر ما حرکت کردیم و اراده داشتیم به نزدیک شدن به خدا خود خداوند با سرعت بیشتری به سمت ما می آید
وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ ﴿۶۹﴾
و کسانى که در راه ما جهاد کرده‏ اند به یقین راه ‏هاى خود را بر آنان مى ‏نماییم و در حقیقت ‏خدا با نیکوکاران است

یک قدم برداریم اگر یک قدم برداشتیم بدانیم خدا با شتاب بیشتری به سمت ما خواهد آمد

رسول اکرم خاتم الانبیا (ص) فرمودند:
قالَ اللّه ُ تعالى : یا بنَ آدَمَ ، قُمْ إلَیَّ أمشِ إلَیکَ ، و امشِ إلَیَّ اُهَروِلْ إلَیکَ
خداوند متعال فرمود
اى فرزند آدم براى آمدن نزد من از جا برخیز سوى تو مى آیم به سوى من قدم زنان بیا من (خدا) دوان دوان سویت مى آیم
ما اگر اراده کنیم به خدا نزدیک شویم خدا راه را برای ما باز می نماید و اگر شروع کنیم برای رفتن به راهی که ما را به خدا نزدیک می کند خدای متعال با شتاب به سوی ما و دوان دوان خواهد آمد
انشالله خدای متعال قرار گرفتن در این مسیر قرب الهی را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید
بخش دوم خطبه دوم:
روز بیست و سوم ذی القعده روز زیارتی امام رضا (ع) می باشد و مرحوم سید بن طاووس در اقبال می فرمایند:
زیارت امام رضا (ع) چه از دور چه از نردیک مسحب است و شایسته است در آنجا مساجدی که نماز ظهر و عصر به جماعت خوانده می شود زیارت امام رضا خوانده شود و یا در خانه بخواند
زیارت در حقیقت تجدید عهد و پیمان با آن امام است
امام رضا (ع) فرمودند:
إنّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَهَ قُبُورِهِم ، فَمَن زارَهُم رَغبَهً فی زیارَتِهِم و تَصدِیقا بما رَغِبُوا فیهِ کانَ أئمَّتُهُم شُفَعاءَهُم یَومَ القِیامَهِ
هر امامى به گردن دوستان و شیعیان خود عهدى دارد
که وفاى کامل به این عهد ، و بجاى آوردن نیکوى آن
با زیارت قبور آنان است
پس ، کسانى که با رغبت و علاقه به زیارت ایشان و باور داشتن آنچه آنان ترغیب کرده اند، زیارتشان کنند امامانِ آنها در روز قیامت شفیع شان باشند
لذا این فرصت مناسبی است که از راه دور این ارتباط قلبی را با امام رضا (ع) برقرار نماییم
بخش سوم خطبه دوم:
در میان فرمایشاتی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مخراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام راحل (ره) داشتند و مطالب حکیمانه ای را ایراد کردند و. چندین جمله کلیدی را بیان فرمودند که بنده بعضی از موارد را خدمت تان یادآوری می نمایم:
رمز های موفقیت امام:
ایمان به خدا و امید
( دوعامل پیشران تحول آفرینی)
ایمان به مردم
ایمان به پیروزی
انسان وقتی امید د اشته باشد بر شدائد و سختی ها هم صبر می کند و این فرمایش رهبری یک ریشه قرآنی دارد
بنده بارها عرض کردم :
من ندیدم حضرت آقا یک فرمایش یا توصیه ای را به مردم و دولتمردان داشتنه باشند که برگرفته از قرآن نباشد
در سوره مبارکه اعراف آنجا که خدا اشاره به داستان حضرت موسی (ع) و قوم بنی اسرائیل می کند
اینگونه خدا میفرماید:
قالَ موسى لِقَومِهِ استَعینوا بِاللَّهِ وَاصبِروا ۖ إِنَّ الأَرضَ لِلَّهِ یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِهِ ۖ وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقین
موسی به قوم خود گفت از خدا یاری بجویید، و استقامت پیشه کنید که زمین از آن خداست، و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد واگذار می ‌کند؛ و سرانجام نیک برای پرهیزکاران است
قوم موسی به او گفتند که موسی م قبل از تو و بعد از تو در رنج و سختی بودیم و هستیم مثل کسانی که می گویند آن زمان شاه چجوری بود حالا جمهوری اسلامی چی شده است پس آیا راه نجاتی برای ان گرفتاری ها نیست؟
قَالُوا أُوذِینَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِیَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَیَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ ﴿۱۲۹﴾
قوم موسى گفتند پیش از آنکه تو نزد ما بیایى و حتى بعد از آنکه به سوى ما آمدى مورد آزار قرار گرفتیم گفت امید است که پروردگارتان دشمن شما را هلاک کند و شما را روى زمین جانشین آنان سازد آنگاه خداوند بنگرد تا چگونه عمل مى ‏کنید
اگر ایمان و امید داشتید و اهل اسقامت و مبارزه بودید خدا شما را یاری می کند
بعضی از اراده های خدا به اراده مردم گره خورده است
فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ
تا ببینیم بندگان ما چه می کنند؟
در ادامه فرمایشات رهبری ایشان اشاره داشتند به :
امنیت
اعتماد اجتماعی
کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران
یا به تعبیری دیگر
اگر بخواهیم امیدوار باشیم باید در سه ضلع قوی باشیم و بمانیم:
امنیت کشور بالا برود و این مقوله با مجاهدت هایی که لشکر اسلام و ارتش و سپاه قدرتمند و عظیم ما انجام داده است امروز ما از این جهت احساس امنیت می کنیم و این روحیه امنیت در همه جا حاکم است یعنی امروز هیچ کس از تهدیدات دشمن نمی ترسد و. این امنیت را مرهون فدا شدن مردان رشید اسلام و شهید شدن آنها و مجاهدت شان در راه تثبیت پایه های نظام جمهوری اسلامی ایران است و هیچ کشوری به خود جرعت نمی دهد که ایران در ا تهدید کند
کارآمدی نظام و آنچه را که امید آفرین است برای مردم این است که دولتمردان ما کارآمد باشند یعنی اینکه توصیه های رهبری را گوش کنند و خصوصیاتی که اسلام در رابطه با مدیران یک نظام گفته را دارا باشند
رهبری خود فرمودند:
ما در هر جا ضرر و آسیب دیدیم آنجایی بوده است که به اسلام عمل نکرده ایم
هیچ ناموفقیتی در این چهل و پنج سال انقلاب اسلامی نمی بینیم مگر آنجایی که دستور خدا و پیامبر را عمل نکردیم
مگر می شود به احکام دین عمل نکنیم و بخواهیم موفق شویم این اصلا امکان ندارد

راه اصلاح و برطرف کردن:
مبارزه با فساد
اصلاح نظام اقتصادی
برون رفت از مشکلات فرهنگی
سیاست خارجی و داخلی
را خدای متعال و پیامبر گفته اند و تذکر داده اند
پس هیچ ناموفقیتی در این چهل و پنج سال انقلاب اسلامی نمی بینیم مگر آنجایی که دستور خدا و پیامبر را عمل نکردیم و گاهی عقل ناقص خود را بر وحی ترجیح دادیم
اعتماد اجتماعی و عمومی را جلب کنیم البته دشمن سعی دارد این اعتماد را از بین ببرد از راه های:
دروغ پراکنی
شایع پراکنی
منعکس نکردن موفقیت ها
اعتماد عمومی را باید حفظ نمود با:
کارهای صورت گرفته را برای ملت بازگو کنیم
مشکلاتی که اعتماد را ضعیف یا سلب می کند از بین ببریم
عقل خود را در عقل مردم شریک کنیم
دولتمردان از گفته های متفکرین و دانشمندان و صاحبان خرد استفاده کنند
انشالله خداوند متعال توفیق برون رفت از مشکلات را به دولت و ملت ما عنایت و مرحمت بفرماید
پروردگارا به حق محمد و آل محمد همه ما را به راه راست هدایت فرما همه ما را راه راست ثابت قدم بدار و
امر دین و دنیا و آخرت ما را به لطف و کرمت اصلاح بفرما و از سر تقصیرات و کوتاهی ما بگذر و رحمت و مغفرت خودت را شامل حال احیا و اموات از اهل ایمان قرار بده ودر فرج امام عصر (عج) تعجیل بفرما دعاهایی که دارند شامل حال ما هم بفرما و رهبر عزیزمون علمای دین مون و خدمتگزاران به اسلام در هر کجای این کره خاکی که هستند تاییدشان فرما
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد
صدق الله العلی العظیم
والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا