سلامت

چگونه کودکی با وزن مناسب داشته باشیم؟

برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان با رعایت یک سری از توصیه ها می توانید از این معضل جلوگیری کنید.

امروزه چاقی در دوران کودکی و نوجوانی به صورت یک مشکل همگانی درآمده و به سرعت در حال افزایش است. چاقی در سنین کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود به طوری که ۴۰-۹۰ درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد. همچنین از جمله عوارض وزن زیاد می توان به دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، بلوغ زودرس در دختران و تاخیر در بلوغ در پسران، ابتلا به برخی از سرطان ها ( سرطان روده، معده و …)، مشکلات تنفسی و مشکلات روحی مثل افسردگی و کاهش اعتماد به نفس اشاره نمود.

برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

  1. برای غذا خوردن قانون بگذارید. بهتر است وعده های اصلی و میان وعده ها هر روز در ساعت مشخصی مصرف شوند.
  2. کودک را شب به موقع بخوابانید تا صبح زود بیدار شده و فرصت کافی برای صرف صبحانه داشته باشد. حتما صبحانه بخورید تا کودک این کار را از شما یاد بگیرد.
  3. چیبس و سیب زمینی سرخ کرده حاوی مقدار زیاد چربی هستند. سعی کنید به جای آنها از سیب زمینی پخته یا تنوری استفاده کنید.
  4. میان وعده های سالم مانند میوه و سبزی برای مصرف فرزندتان در خانه و مدرسه تهیه نمایید.
  5. با تزئین متنوع میوه ها و سبزیجات کودکان را به خوردن آنها ترغیب کنید.
  6. به جای سس های کم چرب مثل مایونز می توانید در منزل با استفاده از ماست و سبزی های خشک شده معطر، روغن زیتون، آب لیموی تازه یک سس خوشمزه برای کودکان تهیه نمایید.
  7. مصرف نوشابه ها، آبمیوه های صنعتی را کم کنید و به جای آن آب، دوغ کم نمک، یا عرقیات سنتی به کودک بدهید.
  8. بستنی سرشار از مواد قندی است و کالری بالایی دارد. پس بهتر است کمتر مصرف شود. می توانید با آبمیوه های طبیعی در منزل بستنی یخی درست کنید و به کودک بدهید.
  9. به هیچ عنوان از شیرینی ، شکلات، پیتزا و سایر فست فود ها به عنوان پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوانان استفاده نکنید زیرا کودکان گمان می کنند این خوراکی ها بهتر از سایر غذاها هستند.
  10. حتی الامکان کیک و شیرینی را خودتان به صورت خانگی تهیه کنید. در غیر اینصورت کیکها و بیسکویت های ساده را برای خرید انتخاب نمایید، زیرا انواع خامه ای و کرمدار و یا با روکش شکلاتی، چربی زیادی دارند.
  11. به کودکان خود یاد دهید چگونه می تواننداز مقدار قند موجود در محصولات غذایی آگاه شوند. آنها را به رقابت وادارید که از بین محصولاتی که دوست دارند نوعی که میزان قند کمتری دارد را انتخاب کنند.
  12. سعی کنید مقدار روغن و شکر موجود در غذاهای مصرفی خانواده را کاهش دهید.
  13. انواع سوسیس و کالباس دارای چربی بالا هستند، مصرف آنها را محدود نمایید.
  14. برای تماشای تلوزیون و بازیهای یارانه ای قانون بگذارید. کودکان نباید بیشتر از ۲ ساعت در روز را صرف سرگرمی و فعالیت های نشسته مثل تماشای تلوزیون، کار با کامپیوتر ، تبلت و…. کنند.
  15. میزان مطلوب فعالیت بدنی برای کودکان حداقل یک ساعت در روز است.، به تدریج مدت زمان فعالیت بدنی روزانه کودک را به یک ساعت برسانید.

تهیه و تدوین: گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شیراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا