سلامت

پرفشار خون؛ قاتل خاموش

26 مهر مصادف با 17 اكتبر 2020 روز جهاني فشارخون با شعار: "فشار خونتان را اندازهگیری و آن را کنترل کنید تا عمر طولانیتری داشته باشید"

پرفشار خون؛ قاتل خاموش

مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون می گردد. فشار خون بالا منجر به افزایش احتمال بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود، که یکی از علل عمده مرگ در این افراد می باشد.

دیابت، وراثت، سن، چاقی و سبک زندگی افراد از جمله عوامل پرخطر فشار خون بالا هستند. برخی از این عوامل مانند وراثت قابل کنترل نیستند، اما با تغییر سبک زندگی می توان این بیماری را کنترل و پیشگیری کرد.

یکی از راه های پیشگیری بیماری پرفشاری خون، محدود کردن مقدار روزانه نمک مصرفی می باشد، براساس مطالعات انجام شده مقدار مجاز مصرف نمک در روز، ۵ گرم می باشد؛ درضمن باید به این نکته توجه داشت در صورتی که کمتر از ۵ گرم نمک در روز مصرف شود؛ در بهبود سلامتی نقش بسزایی خواهد داشت.

هم چنین در هنگام خرید مواد غذایی ، برچسب نشانگرهای رنگی تغذیه ای را که برروی آنها قراردارد را به دقت مطالعه کرده و آن دسته از مواد غذایی را انتخاب کنید که حاوی نمک کم یا بدون نمک افزوده باشد.

مواد غذایی سالم (حاوی نمک بسیار پایین) باعث بهبود سلامتی و کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شود که در زیر به ۶ مورد از این مواد غذایی اشاره می کنیم:

  1. سبزیجات: مصرف روزانه سبزیجات تازه و منجمد بخصوص سبزیجات برگ سبز برای سلامت قلب شما مفید می باشند زیرا حاوی مقادیر زیادی فیبر می باشند و همچنین نمک بسیار کمی دارند.(معمولا در هر وعده کم تر از ۰٫۰۵ گرم).

باید توجه داشت که مصرف سبزیجات کنسرو شده و انواع سس ها  به دلیل نمک افزوده ی زیاد توصیه نمی شود. می توانید سالاد را با سس خانگی(آبلیمو ، ماست ، سبزیجات معطر و روغن زیتون ) طعم دار کرده و میل نمایید.

  1. سیب زمینی و پتاسیم: مصرف سیب زمینی پخته شده و سیب زمینی شیرین به علت نمک کم و پتاسیم بالا به افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه می شود. برای خوش طعم کردن سیب زمینی می توان بجای استفاده از نمک، آن را با ادویه جات، یا سس سالسا کم نمک(گوجه فرنگی، پیازچه، سیر، گشنیز، فلفل سبز) طعم دار کرده و میل نمایید.
  2. آجیل: ذرت بو داده و آجیل های خام و بی نمک می توانند انتخاب های مناسبی برای میان وعده باشند. از خرید ذرت های بو داده بسته بندی شده پرهیز نمایید زیرا به آنها مقادیر زیادی نمک و مواد نگهدارنده افزوده می شود (می توانید در خانه، با مقداری روغن زیتون، ذرت بو داده ی سالم و بدون نمک و مواد نگهدارنده تهیه نمایید.)
  3. میوه جات: میوه ها مانند سبزیجات نمک کمی دارند. سیب، زرد آلو، گلابی و موز به علت پتاسیم کافی برای سلامت قلب مفید می باشند. سعی کنید میوه ها را جایگزین انواع شیرینی ها در برنامه خود کرده و عادت کنید که از شیرینی میوه ها لذت ببرید.
  4. ماست: ماست نمک بسیار کمی دارد و توصیه می شود از ماست ساده بجای انواع ماست های طعم دار استفاده کنید. می توانید ماست را با تکه های میوه طعم دار کرده و میل نمایید. این میان وعده از بستنی و شربت و شیرینی بسیار سالم تر می باشد.
  5. لوبیا و دانه ها: تمام دانه ها از جمله لوبیا و عدس نمک کمی دارند. دانه هایی مانند جو می توانند به کاهش کلسترول خون کمک کنند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند. باید توجه داشت که اگر نیاز به مصرف لوبیای کنسروی بود از انواع کم نمک آن استفاده شود.

بهتر است در وعده صبحانه از جودوسر و انواع میوه ها و آجیل بی نمک استفاده کرد. اگر به خاطر نمک کم، نگران بی مزه شدن غذا هستید توصیه می شود آن را با پیاز، آبلیمو، فلفل، زردچوبه، سیر، آویشن و سایر ادویه جات سالم طعم دار نمایید.

مواد غذایی که باید از خوردن آن ها پرهیز کنیم:

از مصرف بعضی مواد غذایی مانند سوپ های آماده، غذاهای کنسروی و فست فودها به دلیل نمک زیادی که دارند اجتناب کنید تا از میزان نمک دریافتی روزانه کاسته شود؛ زیرا در طبخ غذاهای آماده از مقادیر زیادی نمک استفاده می شود که برای سلامتی مضر هستند.

مترجم و تلخیص :مائده شاهنظری، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

باتشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا