صفحه اصلی

تاثیر توجه مثبت در سلامت روان

همه به توجه نیاز دارند

سلامت یکی از حقوق اساسی افراد جامعه است و از پیش شرط های مهم دستیابی جوامع به رفاه می باشد. سازمان جهانی بهداست ، سلامتی را تنها فقدان بیماری و نقص عضو تعریف نمی کند، بلکه تعریف آن رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی را نیز شامل می شود یکی از اجزای ارتباط سالم نیز میل و نیاز انسان به توجه دادن و توجه گرفتن از دیگران است و در نتیجه فقدان توجه مثبت ، تهدیدی جدی برای رفاه و سلامتی افراد به وجود می آورد. افرادی که روابط استوار و معنادار با سایرین را حفظ نکرده و کسی را ندارند که به هنگام ضرورت به او مراجعه کنند ، تا حد زیادی در خودشان غوطه ور می شوند. این مسئله اغلب به مشکلات خطرناکی از قبیل اختلالات روانی ، افسردگی، عزت نفس پایین ، مشکلات اجتماعی و علائم بیماری جسمانی منجر می گردد.
جلب توجه مثبت دیگران، فرآیند نوعی نیاز طبیعی انسان جهت برآورده ساختن نیازهای اجتماعی و احتیاجات روحی و روانی است. منتها چگونگی برآوردن این نیازها مهم است که از چه طریقی و چگونه باید تامین شود تا از چارچوب هنجارها و ارزش های رایج جامعه خارج نشود. اصولا ابعاد شخصیتی وجود انسان در تعامل و معاشرت و ایجاد ارتباط با دیگران شکل می گیرد و پیشرفت می کندو موفقیت در جلب نظر اطرافیان به صورت صحیح و کارآمد، نقش بسزایی در شکل گیری این شخصیت و رفتارهای فرد دارد. توجه مثبت به شکلی غیر مستقیم با شادی و رضایت که ازعوامل تاثیرگذار بر سلامت روان می باشد، در ارتباط است. تحقیقات نشان می دهند که افرادی توجه مثبت دریافت می کنند. مهربان تر از افراد دیگر هستند. توجه مثبت حس قدردانی را در شما تقویت می کند. شما به فردی نیازمند کمک کرده اید. همین آگاهی باعث افزایش حس شادی در شما می شود.
اما چه لزومی داردکه به فرد مقابل توجه مثبت و یاهمدلی داشته باشیم؟
در واقع هر گاه با افراد بویژه کودکانمام توجه یا همدلی می کنیم:
استرس آنها کاهش پیدا می کند.
محبوبیت اجتماعی و احترام زیادی کسب می کنند.
نیاز به مفید بودن و کارآمدی آنها ارضا می شود.
باعث ایجاد امنیت در آنها می شود و روابطشان بهبود پیدا می کند.
هوش هیجانی آنها ارتقا پیدا می کند و خودآگاهی شان بالا می رود و در زندگی شان تبدیل به فردی جذاب تر ، موفق تر و سالم تر می شوند.

اهمیت توجه مثبت در زندگی
توجه کردن و مورد توجه واقع شدن نیازی است که از بدو تولد همراه انسان می باشد و دارای اهمیتی خاص است . این احساس نیاز محدود به گروه سنی خاصی نمی شود . اما در برخی مقاطع زندگی اهمیت آن بیش از پیش خود ش را نشان می دهد. براساس پژوهش مختلف که در حیطه توجه مثبت انجام شده است نرخ ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در میان انسان هایی که به دیگران احساس ارتباط و تعلق می کنند. بسیار کمتر است و پیش از دیگران می توانند از حمله قلبی جان سالم به در ببرند. کارمندانی که مورد تحسین و توجه مافوقشان قرار گیرند. نسبت به دیگران سازنده تر و سالم تر هستند.
نقش پذیرش دیگران و توجه مثبت به آنها در سلامت روان
توجه وتمرکز بر روی نقاط قوت و مثبت افراد و بیان این موارد منجر به افزایش رفتارهای مثبت و کاهش ضعف های آنان می شود. اکثر انسان ها، خصوصا وقتی که ناراحت و دلگیرند،می خواهند گوش شنوایی باشد که مورد پذیرش قرار گیرند. پذیرش نیز بدین معنا نیست که با احساسات، دیدگاه ها ، علائق و خواست های آنها موافق باشید. بلکه کافی است فرد و موقعیت وی را درک کنید. همین درک موقعیت است که منجر به ایجاد رابطه و توجه مثبت و صمیمت می شود.
توجه مثبت افراد مهم
ازجمله عوامل مهم ارتقا سلامت روان افراد،دریافت توجه مثبت از جانب اطرافیان به خصوص افراد مهم زندگی از جمله خانواده ، همکاران و دوستان و… است.دریافت توجه مثبت از دیگران و یا توجه کردن به سایرین ، به زندگی معنا می دهد همچنین عامل مهمی برای پیشرفت و رشد شخصیتی افراد است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا