شهداصفحه اصلی

سه حماسه ساز سوم خرداد در یک قاب

قاب عکسی از دوران جنگ تحمیلی به یادگار مانده از سه شهید اشکذری که در آن عملیات حضور داشتند دو نفرشان در همان عملیات به شهادت می رسند و نفر سوم در آن عملیات مجروح می گردد

فتح خرمشهر تنها پیروزی در یک نبرد نبود، در واقع آزادسازی خرمشهر یکی از آن رویدادهای ویژه و یک فتح الفتوح به معنای واقعی و یکی از نقاط عطف تاریخ جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران بود.خرمشهری که پس از مقاومت دلیرانه ۳۵ روزه مردم ورزمندگان در چهارم آبانماه ۱۳۵۹ بدست رژیم بعث عراق سقوط کرده بود، در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ پس از حدود ۱۹ ماه با ایثار رزمندگان به آغوش میهن بازگشت.
قاب عکسی از دوران جنگ تحمیلی به یادگار مانده از سه شهید اشکذری که در آن عملیات حضور داشتند دو نفرشان در همان عملیات به شهادت می رسند و نفر سوم در آن عملیات مجروح می گردد و در اواخر جنگ به شهادت می رسد ،هر سه متاهل بودند، هر سه فرزند داشتند و هرسه بنا و گچکار بودند!

نفر چپ این تصویر شهید محمد دهقانی اشکذری است وی اول خرداد ۱۳۴۳ در اشکذر یزد چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۶۱درعملیات بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر به شهادت رسید و در روضه الشهدا اشکذر به خاک سپرده شد.
از اقوامش نقل است بی بی زهرا مادر شهد محمد دهقانی تا روزی که زنده بود در سوم خرداد هر گاه رادیو یا تلویزیون  آهنگ «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته » پخش می کرد، بیاد فرزندش محمد که در همین روز به شهادت رسیده بود می افتاد و چشمانش پر از اشک می شد.

نفر وسط تصویر شهید احمد دهقانی اشکذری است وی ۲۵ دی ماه ۱۳۳۰ در تهران چشم به جهان گشود در سال ۱۳۶۱درعملیات بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر به شهادت رسید ودر روضه الشهدا اشکذر به خاک سپرده شد.

نفرسمت راست این تصویر شهید علی محمد دهقانی اشکذری است وی ۳۰ آبان ماه سال ۱۳۳۸ در اشکذر یزد چشم به جهان گشود. و در عملیات بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر مجروح شد و در تاریخ ۲۵ دیماه سال ۶۶ به شهادت رسید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام-حضرت امام خمینی(ره)همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود ما هم یاد شهدای فتح خرمشهر را و تمام شهدای اشکذر را تا ابد گرامی میداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا