صفحه اصلی

مشروح خطبه های آخرین‌نمازجمعه سال۱۴۰۱اشکذر

بسمه تعالی

السلام علیک یا اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

خطبه های نمازجمعه بیست و ششم اسفند ماه ۱۴۰۱ شهرستان اشکذر

حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر

موضوع اصلی خطبه اول: نوزده (۱۹ ) دقیقه

سه نعمت اللهی که خداوند به بندگان عطا کرده است : (وجدان اخلاقی) (عقل) (شریعت)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده والدین و همین طور معلمان و مربیان است این است که به نوجوانان تفهیم کنند که دوران نوجوانی و بعد از آن یعنی دوران جوانی

از یک طرف:دوران تضاد و درگیری بین غرایز و تمایلات نفسانی

از طرف دیگر:دوران درگیری این غرایز باعقل وجدان اخلاقی شریعت است

یعنی نوجوان در موقعیتی قرار می ‌گیرد که چون غرایز او شکوفا می ‌شود یا باید آنچه را که این تمایلات نفسانی و غرایز می ‌خواهد ارضا کند و انجام دهد یا باید با حرف ‌شنوی از وجدان خود با حرف شنوی از عقل خود با حرف شنوی از شریعت الهی خود به بعضی از این غرایز نفسانی جواب منفی بدهد

از مجموعه آثاری که از دین در اختیار ماست یعنی از کتاب سنت استفاده می ‌شود:

خدای متعال سه نعمت بزرگ و بی ‌مانند به انسان می ‌دهد:

نعمت اول: وجدان اخلاقی

وجدان اخلاقی به این معنا که انسان بدون اینکه احتیاج داشته باشد یک امر پسندیده و ارزشی یا ضد ارزشی را کسی به او تعلیم دهد از درون جان خودش بسیاری از خوبی ‌ها بدی ‌ها را می ‌شناسد بدون اینکه حتی احتیاج باشد خدا و پیغمبر به او بگویند

خدای متعال جان انسان را به این حقیقت سرشته است بر همین حقیقت هم سوگند یاد کرده است

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا

قسم به جان انسان که خدای متعال جان انسان را موزون آفریده است و به او الهام کرده ‌است خوبی ‌های آن را و بدی ‌های آن را این یعنی وجدان اخلاقی

یعنی هر انسانی وجودش مجهز است به قدرتی که می ‌تواند بسیاری از خوبی ‌ها و بدی ‌ها را از هم تشخیص دهد و بر اساس آن عمل کند

نعمت دوم: عقل

دومین نعمتی که خداوند به انسان عنایت کرده و آن را ملاک بازجویی و بازخوانی انسان قرار داده است عقل است

عقل به عنوان بزرگترین نعمت خدا حقیقتی است که انسان از طریق آن می‌تواند بسیاری از کارهای خوب را از کارهای بد تشخیص دهد و حقایقی را از طریق عقل به دست آورد هم در علم و دانش هم در عمل و رفتار

این عقل به قدری جایگاهش در شریعت بالاست که خدای متعال بر اساس آن بندگان را مواخذه می ‌کند و اگر کسی حرف عقل را و

سخن عقل را بشنود و طبق آن عمل کند چنین انسانی گرفتار عذاب الهی نخواهد شد

این جمله را قرآن کریم از زبان جهنمی ها نقل می ‌کند که می ‌گویند

وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ

ما اگر عقل خودمان را به کار گرفتیم یا گوش شنوایی داشتیم گرفتار آتش جهنم و عذاب خدا نمی ‌شدیم

بدبختی بشر از آن وقتی آغاز می شود که به عقل و خردی که خدا به او داده است پشت پا بزند به دنبال غرایز و ارضا غرایز به راه بیفتد

در بعضی از روایات ما از عقل به عنوان حجت ظاهر نام برده شده است

در روایت آمده است که امام علیه السلام فرمودند:

خداوند دو حجت برای مردم قرار داده است

اول: حجت بیرونی : پیامبران و پیشوایان دینی هستند

دوم: نعمت درونی: عقل و خرد در بین مردم جهان

نعمت سوم: دین و شریعت اللهی

سومین نعمتی که از بزرگترین نعمت ‌های الهی است به عنوان منت الهی از یاد می‌شود نعمت دین و شریعت است

یعنی خدای متعال در کنار وجدان اخلاقی در کنار عقل

دین و شریعت هم به او داده است که می ‌تواند از طریق پیروی از احکام نورانی که انبیاء علیهم ‌السلام آورده ‌اند مسیر سعادت را طی کند

خصوصیت های عقل

اول: در بسیاری از جاها می ‌فهمد که نمی فهمد

یعنی این حقیقت را عقل انسان به آن می ‌رسد که بسیاری از حقایق و واقعیت ‌ها مربوط به این عالم دنیا و عالم بعد از آن هست که انسان با عقل خودش نمی ‌تواند بفهمد

یعنی عقل می ‌فهمد که نمی فهمد

و از این طریق که می ‌فهمد که نمی فهمد

ضرورت فرستادن کسانی از ناحیه خدا که جبران کنند کمبود عقل بشر را احساس می کند و لذا اگر انبیای الهی نبودند خدای متعال نمی ‌توانست بندگانش را مواخذه کند

وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا

ما عذاب نمی کنیم مگر بعد از فرستادن پیامبر

یعنی درست است که عقل به کسی دادیم وجدان اخلاقی هم به کسی دادیم اما اونی که بالاتر از این همه و هم تر از همه این ‌ها است این رسالتی است که به بندگان برگزیده خدا داده شده است که اگر این نبود انسان در محکمه اللهی می‌توانست علیه خدا احتجاج کند

احتجاج، در لغت به معناى اقامه حجّت بر مدّعی است

خدا می ‌فرماید:

رسلا مبشرین و منذرین لئلایکون للناس علی الله حجه بعدالرسل

ما پیامبر فرستادیم که حجت ما تمام باشد و مردم نتوانند علیه خدا احتجاج کنند یا دلیل بیاورند

بگویند خدایا اگر تو برای ما پیامبر فرستاده بودی گمراه نمی‌شدیم ما به وظایف مان عمل می ‌کردیم

بنابراین انسان مجهز است به سه نعمت بزرگ:

یکی نعمت وجدان اخلاقی

یکی نعمت عقل

یکی هم نعمت شریعت

چند تا فرق بین وجدان اخلاقی و عقل وجود دارد:

یکی از آنها این است (اول)

که اصولا بعد از مقدماتی و صغرا و کبرایی و قضایایی به یک مطلبی علم پیدا می ‌ککند و آن مطلب معقول او می شود

اما آنچه را که وجدان اخلاقی درک می ‌کند و می ‌فهمد هیچ احتیاج به اقامه برهان و دلیل و مدرک ندارد

انسان از درون ذات خودش بسیاری از چیزها را خوب می بیند به بسیاری از چیزها را بد می بیند

پس یکی از تفاوت ‌هایی که بین عقل و وجدان اخلاقی این است که عقل با مقدماتی به یک حقیقتی از این حقایق عالم یا خوبی و بدی پی می ‌برد

اما وجدان اخلاقی بدون اینکه از هیچ مقدمه ‌ای و صغرا و کبرایی چیدن و گزاره هایی چیدن در خارج از ذهن خودش بهره ‌ای ببرد حقایقی را می ‌داند عالم است و بسیاری از خوبی ‌ها بدی ‌ها را خودش تشخیص می ‌دهد

(دوم) :

عقل گاهی اشتباه می کند یعنی گاهی در مقدماتی که می چیند گاهی در صغرا و کبری چیدن یا به اصطلاح امروزی قضایایی که تشکیل می ‌دهد و یا شاید گاهی در نتیجه گرفتن اشتباه می کند

ولی وجدان اخلاقی اشتباه کردن درباره او معنا ندارد چون اصلا او احتیاج به اقامه برهان و دلیل ندارد

ببینید این که همه انسان ‌ها زیبایی را دوست می ‌دارند این نه احتیاج به این است که ما فکر بکنیم و دلیل اقامه کنیم که زیبایی مورد تبع و پسند است نه احتیاج دارد که شریعت به ما بگوید زیبایی زیباست

این هر انسانی از درون خودش این را دارد احتیاج به اقامه برهان و دلیل هم ندارد

یا مثلا فرض بفرمایید تصرف در مال دیگران یا دزدی کردن یا غصب مال دیگران کردن انسان پیش خود احساس می کند که هیچ انسانی از آن جهت که انسان کامل است نباید بی ‌جهت در مال دیگران تصرف کند آیا احتیاج دارد که این را دین به ما بگوید آیا احتیاج دارد که بنشینیم در این امر اقامه دلیل بکنیم خیر

در درون جان شما خدا یک حقیقتی قرار داده است به نام وجدان اخلاقی که خدای متعال به این وجدان اخلاقی در قرآن هم قسم یاد کرده است

خداوند متعال در اول سوره القیامه فرموده است:

لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَهِ ﴿۱﴾

سوگند به روز قیامت (۱)

وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ ﴿۲﴾

و سوگند به نفس لوامه و وجدان بیدار و ملامتگر که رستاخیز حق است (۲)

انسان وقتی خطایی انجام بدهد قبل از اینکه دیگران او را سرزنش کنند خودش خودش را سرزنش می نماید

خدایی نکرده اگر انسان به دور از چشم مردم خطایی مرتکب شد خون انسانی را به ناحق ریخت قبل از اینکه هر کسی او را مذمت کند این خود اوست که خود را مذمت می نماید و می گوید این کار خیلی بد بود

کسی که به مردم ظلم می کند قبل از اینکه مردم او را نکوهش کنند این از درون ذات خودش خود را مزمت می نماید

مگر اینکه در گناه و معصیت و افعال زشت به قدری پیش رفته باشد که این چراغ نورانی و مشعل فروزان وجدان اخلاقی او خاموش شده باشد

خب در این صورت دیگر آن وجدان اخلاقی وجود ندارد و در حقیقت کم سو و کم نور یا کاملا خاموش شده است

(سوم):

وجدان اخلاقی درباره بایدها و نبایدها آن اصول کلی را می ‌فهمد و درک می کند قانون‌گذاری نمی ‌کند نه در مسائل اقتصادی و نه در مسائل سیاسی نه غیر این ها

مثلا می ‌فهمد که دزدی کردن بد است انسان از درون جان خودش می فهمد اما اینکه اگر کسی دزدی کرد یا اگر من دزدی کردم چگونه باید جبران بکنم این را دیگه به من یاد نمی دهد

این دیگر کار شریعت است و کار عقل است که حقایقی این عالم را کشف کند و به ما بفهماند

به هر حال وجدان اخلاقی اولین و بزرگترین سرمایه انسان است این آیه که تلاوت شد

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿۷﴾

سوگند به نفس و آن کس که آن را درست کرد (۷)

فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾

سپس پلیدکارى و پرهیزگارى‏ اش را به آن الهام کرد (۸)

در جای دیگر قرآن کریم فرمود:

إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا ﴿۳﴾

ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد و پذیرا گردد یا ناسپاس (۳)

ما هر دو تا راه را به انسان نشان دادیم راه خوب و خوبی ‌ها و راه بد و بدی ‌ها هر دو را به انسان نشان دادیم

وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ ﴿۱۰﴾

و هر دو راه [خیر و شر] را بدو نمودیم (۱۰)

با کمک با کمک انبیا به او یاد دادیم با کمک عقل به او یاد دادیم نه درست است که انبیاء و عقل دو حجت اللهی هستند اما قبل از اینکه نوبت عقل برسد قبل از اینکه نوبت هدایت انسان ‌ها توسط انبیای اللهی برسد خدای متعال وجود انسان را آراسته کرده است و یک وجدانی که از او تعبیر می‌شود به وجدان اخلاقی که بسیاری از حقایق اللهی را می ‌فهمد لذا در ذیل این آیه

وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ ﴿۱۰﴾

و هر دو راه [خیر و شر] را بدو نمودیم (۱۰)

از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند:

الخَیرُ کُلُّهُ أمامَکَ ، و إنّ الشَّرَّ کُلَّهَ أمامَکَ ، و لَن تَرى الخَیرَ و الشَّرَّ إلاّ بعدَ الآخِرَهِ ؛ لأنّ اللّه َ عزّ و جلّ جَعَلَ الخَیرَ کُلَّهُ فی الجَنّهِ ، و الشَّرَّ کُلَّهُ فی النّارِ

همه خوبى و تمام بدى فرا روى توست، و خیر و شر کلّى را جز در آخرت نبینى ؛ زیرا خداوند عزّ و جلّ همه خوبى را در بهشت، و تمام بدى را در دوزخ قرار داده است

انسان از طریق این هدایت اللهی همراه خوب را می ‌شناسد هم راه شر را می ‌شناسد

در حدیث دیگری در ذیل همین آیه نفس باز هم امام صادق علیه السلام فرمودند:

الإمامُ الباقرُ و الإمامُ الصّادقُ علیهما السلام ـ فی قوله فألْهَمَها فُجُورَها و تَقْواها

بَیَّنَ لَها ما تأتی و ما تَترُکُ

آنچه را که نفْس باید انجام دهد یا ترک گوید براى او (انسان) روشن ساخت

برای انسان تبیین شده است روشن شده است که چه کاری را باید انجام بدهد چه کاری را باید ترک نماید

انشاالله در هفته آینده در جایگاه وجدان اخلاقی در درون انسان عرایض بیشتری را خدمتتون عرض خواهم کرد

پروردگارا به حق محمد و آل محمد دل ‌های ما را به نور معارف قران و آثار اهل بیت منور بفرما توفیق عبادت و بندگی و ترک گناه را بیش از پیش به همه ما مرحمت بفرما اموات و درگذشتگان از اهل ایمان را مشمول رحمت خودت قرار بده روح بلند امام و شهدای عالی مقام را شاد فرما در امر دین و دنیا و آخرت لحظه ‌ای ما و مسلمان ‌ها را به خودمون واگذار مکن خدایا شر کفار و اشرار و منافقین و دشمنان را به خودشون برگردان رهبر معظم انقلاب و همه علمای اعلام مراجع عظام خدمتگزاران به اسلام و مسلمین در هر کجا که هستند تاییدشان بفرما

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر/ان الانسان لفی خسر/الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر

(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم: بیست و یک (۲۱) دقیقه

اشاره به مناسبت های هفته پیش رو :

تبریک حلول سال نو و ماه مبارک رمضان الکریم و تذکرات به مسئولین محترم در خصوص روزه خواری و واژه ربیع در چند معنی به کار می رود

بسم الله الرحمن الرحیم

نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

برادران و خواهران ایمانی باز هم خودم و همه را به تقوا سفارش توصیه می‌کنم به امید اینکه انشالله خداوند به برکت این روزهای عزیز حلول سال نو و سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی و حلول ماه ضیافت الله ماه مبارک رمضان الکریم به همه ما توفیق کسب آن تقوایی را عنایت کند که ائمه معصومین علیهم السلام ما را جزو شیعیان واقعی خودشان بدانند انشاالله

این جمله را از امام رضا علیه السلام این دعا را قطعا شنیده ‌اید که به اباسلط سفارش کرد و فرمود این دعا را در روزهای پایانی و در دهه آخر ماه شعبان زیاد داشته باش

اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ

خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان

خب آخرین جمعه ماه شعبان است و کم ‌کم داریم نزدیک می شویم به ماه مبارک رمضان الکریم که امسال این ماه شریف و ماه ضیافت الله که مقارن شده است با ایام نوروز و حلول سال نو

آنچه که وجه اشتراک است این که در ادبیات ما از هر دوی این ‌ها به عنوان بهار یاد شده است و رستاخیز

در ایام نوروز رستاخیز صورت می ‌گیرد به این معنا که بعد از مدتی که زمستان بوده است و زمین مرده بود به تعبیر قرآن کریم خدای متعال دوباره این زمین مرده را زنده می ‌کند و از طریق حیاتی که به زمین می ‌بخشد یا حیاتی که تقویت می ‌شود درختان هم از خواب بیدار می ‌شوند و شروع به رشد و فعالیت می ‌کنند و سرسبزی و طراوت را و میوه خوب را برای بندگان خدا به ارمغانمی آورند

به نکته ‌ای که باید توجه کرد این است که در هر دو تا رستاخیز که رستاخیزی که در طبیعت صورت می ‌گیرد و چه رستاخیزی که در مثل ماه مبارک رمضان پیدا می شود باید همه‌ی ما عزیزان این دعا را زیر لب زمزمه داشته باشیم: ‌‌‌‌‌‌‌

یا مقلّب الْقلوب و الْأبْصار یا مدبّر اللّیْل و النّهار یا محوّل الْحوْل و الْأحْوال حوّلْ حالنا إلی أحْسن الْحال

این دعا را که به عنوان دعای لحظات تحویل سال نو نقل شده است به خداوند متعال عرض می ‌کنیم خدایا حقیقت وجود ما را به بهترین حال تبدیل کنو بچرخان

در یکی از دعا های مبارک رمضان هم می خوانیم

اَللّهُمَ‏ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ

خدایا حال ما را از بدی ‌ها به خوبی ‌ها تغییر بده

پس ما یک ربیع رویش و رستاخیزی داریم که در طبیعت صورت می ‌گیرد که با فرا رسیدن فصل بهار و حلول سال نو آغاز می شود

یک رستاخیزی هم برای جان ‌های ما و دل‌های ما پیدا می ‌شود که یکی از آن‌ها توسط ماه مبارک رمضان است

اینکه عرض می ‌کنم یکی از آن‌ها به واسطه ماه رمضان است به خاطر این که کلمه ربیع برای حقایق دیگری هم به کار برده شده است

اول:

این حدیث را توجه کنید که فرمودند:

لکل شی ربیع

برای هر چیزی فصل بهار و رویش و رستاخیزی است

کلمه شی همه چیز را در برمی گیرد

هر چیزی یک بهاری دارد یک فصل رویشی دارد

لذا بر همین اساس شما می ‌بینید که در روایاتی که از اهل بیت علیهم السلام نقل شده است از بسیاری حقایق به عنوان ربیع و بهار و روح بخش و طراوت آور یاد شده است

دوم:

مثلا از بعضی از روایات استفاده می ‌شود که قرآن کریم موجب بهاری شدن دل‌هاست موجب رویش و طراوت جان هاست

در نهج ‌البلاغه امیرالمومنین می بینید:

وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ‏ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ‏

و قرآن را بیاموزید، که بهترین گفتار است، و آن را نیک بفهمید که بهار دل‏هاست

ببینید در اینجا از قرآن کریم به عنوان ربیع شده است

سوم:

در حدیث دیگری خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله سلم  به عنوان ربیع یاد شده است مثل این حدیث که:

و جعله الله ربیع لاهل الزمانه

خداوند متعال پیامبر را ربیع اهل زمان خودش قرار داد

یعنی پیامبر موجب رویش فکری و اعتقادی و بالندگی و رشد انسان ‌هاست

همانطور که در طبیعت در فصل بهار درخت ‌ها به سمت طراوت و شادابی و میوه دهی می ‌روند پیامبر اکرم هم یک همچین و حقیقتی است که موجب رشد و تعالی مردم است که هم‌ه را ارتقا می ‌بخشد انقلاب در افکار ایجاد می کند

وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ

پیامبران می توانند خردهاشان را که در پرده غفلت، مستور گشته، برانگیزند

چهارم:

امیر المومنین در نهج البلاغه فرمودند:

یکی از اهداف بعثت انبیا انقلاب ایجاد کردن و تغییر و تحول ایجاد کردن در عقل انسان ‌هاست بالا بردن سطح معرفت و عقل آن‌هاست

در حدیث دیگری باز دارد که خدای متعال پیامبر اکرم را

ابْتَعَثَهُ رَحْمَهً لِلْعِبَادِ وَ رَبِیعاً لِلْبِلَاد

خداوند پیامبری را که در ربیع به دنیا آمد او را بهار بشریت قرار داده است

او برای بندگان خدا رحمت است و برای بلاد ربیع است

پنجم:

در حدیث دیگری از صحب الامر که یکی از زیارزت های آن بزرگوار هم هست از آن بزرگوار باز به عنوان ربیع الانام یاد شده است

السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَهِ الْأَیَّام

یعنی سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران

این تعبیر معنایی ژرف را در خود نهفته دارد

یعنی قرار است امام عصر عج با خود بهار انسانیت را به ارمغان بیاورند

سلام بر کسی که ربیع انسان ‌هاست یعنی موجب رشد و تعالی و طراوت بخشیدن به انسان ‌هاست

امام زمان از خصوصیات ایشان این است که روح بخش و طراوت و شادی ‌آفرین است

ششم:

در حدیث دیگری سَهر به عنوان بهار اولیای خدا و وقت شب ‌زنده ‌داری بهار اولیای خداو از آن به عنوان ربیع یاد شده است

سَهَرُ اللیلِ فی طاعَهِ اللّه ِ رَبیعُ الأولیاءِ و رَوضَهُ السُّعَداءِ

شب بیدار ماندن در طاعت خدا ، بهار اولیاء است و بوستان نیکبختان

هفتم:

در حدیث دیگری زمستان که فصل سرما و یخبندان است برای اولیای خدا به عنوان بهار از آن یاد شده است چرا برای اینکه در زمستان که شب ‌ها طولانی است و روزها کوتاه است هم بهترین فرصت هست برای شب زنده داری و احیا و همچون روزها کوتاه است بهترین فرصت هست برای روزه گرفتن در ایام زمستان

خب ملاحظه می ‌کنید که از مجموعه احادیث که خدمتتون عرض کردم ما دو تا ربیع دو تا رستاخیز دوتا رویش داریم :

اول:

آنچه که مربوط به طبیعت است که در آغاز فصل بهار صورت می ‌گیرد که ما اولین روز آن را نوروز و سال نو می ‌دانیم

دوم:

آنچه که مربوط به طراوت بخشی به جان انسان‌ها و حقیقت انسان ‌هاست که این توسط قرآن و روایات و آثار اهل بیت و نشستن در کنار این معادن بزرگ اللهی صورت می ‌گیرد

حالا امسال بحمدلله ماه مبارک رمضان مقارن شده است با ایام نوروز و حلول سال نو که امیدوارم انشاالله خدا به برکت مبارک رمضان این سالی که در پیش داریم سال سرشار از سربلندی و سرفرازی امت اسلام و سال شکست و نکبت و خواری دشمنان اسلام قرار بدهد و ما را در آن اهداف بلندی که داریم که اجرای احکام الهی و اجرای دستورات اللهی است انشاالله ما را یاری بفرماید

چند نکته به مسئولین شهرستان اشکذر راجع به ماه مبارک رمضان و تقارن آن با نوروز و سفرهای نوروزی مسافرین :

اول:

در ماه مبارک رمضان یک تکلیف و مسیولیتی متوجه مسئولان هست که باید نهایت تلاش خود را نمایند و در قالب ‌های مختلف این درخواست را از مردم شهرشون داشته باشند که حرمت ماه مبارک رمضان را نگه دارند

به هر حال بعضی از مغازه دار ‌ها هستند که با خورد و خوراک و این ارتباط دارند این عزیزان را باید توصیه کرد و نصیحت کرد حتی برای آن ‌ها بخشنامه کرد که حرمت این ما را نگه دارند اگر احیانا می ‌خواهند به مسافران نوروزی هم خدمتی داشته باشند خدماتی داشته باشند باید دور از دید مردم در معابر عمومی انجام گیرد

یعنی فرض کنید مغازه ‌داری که حالا اغذیه ‌فروشی دارد باید پرده ‌ای بکشه که غیر مسافر صحنه خوردن و آشامیدن را نبیند اینگونه باید داخل مغازه برای مسافرین نوروزی خدمت بدهند و مشکلی هم ندارد

اما به هر حال باید این تذکر را به این بزرگواران و کسانی که این مسولیت را دارند انجام بگیرد

دوم:

مسئولیتی هم به هر حال متوجه همه ما به عنوان یک مسلمان یک مومن که باید حرمت ماه مبارک رمضان را نگه داریم است

قطعا هستند در حتی محیط خانواده که بعضی هاشون نباید روزه بگیرند حالا به خاطر مریضی یا هر دلیل دیگهروزه بر آنها واجب نیست اما باید در محیط خانه هم باید حرمت ماه رمضان نگه داشته شود حالا اگر یک مادری به دلایلی لازم نیست روزه بگیرد مبادا جلوی چشم بقیه اعضای خانواده شروع نماید به خوردن و آشامیدن برود در آشپزخانه چایی بخورد غذایی بخورد بدون اینکه سفره بیندازند

حتی کودکانی هم هستند که شما وقتی ماه رمضان در کنار آنها غذا می ‌خورید حرمت و قداست ماه مبارک رمضان برای آن ‌ها شکسته می شود این کار نباید انجام بگیرد

حرمت ماه رمضان را همه باید حفظ کنیم هم در محیط خانواده هم در بیرون از محیط خانواده

سوم:

ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای ارتباط قوی ‌تر برگزار کردن با مراکز دینی برنامه ‌های دینی شرکت در نماز جماعت شرکت در نمازهای جمعه و برنامه ‌های دیگه ‌ای که در سطح شهر هست

جلسات  جزء خوانی قرآن کریم که الحمدالله در سطح شهر فراوان به صورت جمعی و یا صورت خانوادگی انجام می شود از این ها غفلت نشود

به هر حال شرکت کنیم برویم در این مجالس از نورانیت قرآن استفاده کنیم

قطعا خطبای گرامی بعد از نماز که اقامه می ‌کنند در یکی از اوقات نماز برای مردم تفسیر قرآن دارند تفسیر حدیث دارند احکام می گویند به هر حال این فرصت ها را مغتنم بشماریم هم خودمون استفاده کنیم هم اگر توفیقی هست عزیزانمون و فرزندان مان را هم همراه کنیم به مسجد بیاوریم آنها هم با معارف دین آشنا بشوند

چهارم:

مستحضر هستید که چقدر ثواب و خیر و برکت هست برای ارتباط بیشتر برقرار کردن با قرآن کریم در ماه مبارک رمضان چقدر پاداش و ثواب هست برای کسانی که در مبارک رمضان در مجالس دینی شرکت می کنند و پای مجالس دینی می نشینند

۱) امام باقر علیه السلام فرمودند:

خواندن احادیث ما و نشر دادن آن‌ها موجب تقویت دل‌های شیعیان ما می ‌شود و این انسانی که قلبش به علوم اهل بیت محکم شد این از هر عابدی ارزش کارش بیشتر هست

۲)لَحَدیثٌ واحِدٌ تأخُذُهُ عن صادِقٍ خَیرٌ لَکَ من الدُّنیا و ما فِیها

یک حدیث از خاندان پیغمبر که اهل صداقت هستند یاد بگیرید بهتر است از دنیا و همه آنچه را که در دنیا هست به شما بدهند

معرفت به حقایق عالم پیدا کردن و آشنا شدن به وظایف و آشنا شدن با کارهایی که سرنوشت انسان با آن رقم می ‌خورد از همه دنیا و آن چرا که در دنیا هست بهتر است و ارزشش بالاتر می باشد

دقایق پایانی خطبه و تشکر و قدردانی از مردم شهرستان اشکذر و در آخر دعای پایانی خطبه دوم در آخرین خطبه سال ۱۴۰۱

مساجد مختلفی ما در شهر داریم بحمدالله در اکثر آنها حداقل در ماه مبارک رمضان هر سه وقت اقامه نماز جماعت انجام می شود قبل از این باید تشکر کنیم از همه روحانیون بزرگواری که قبول زحمت می کنند و همچنین خادمان مساجد و خدمتگزاران در مساجد و انشالله خدا به همه شما توفیق بدهد و بتوانیم وظیفه دینی مان را در این عصر و در این زمان به نحو احسن و شایسته انجام بدهیم

در پایان خطبه دوم تبریک عرض می ‌کنم هم حلول ماه مبارک رمضان هم فرارسیدن حلول سال نو و نوروز ۱۴۰۲ را و انشاالله که به برکت ماه مبارک رمضان که امسال با حلول سال ۱۴۰۲ همزمان شده است انشالله لطف و رحمت الهی بیش از پیش شامل حال همه مردم ایران اسلامیقرار بگیرد

پروردگار را به حق محمد و آل محمد ما را ببخش و بیامرز امر و عاقبتمون را ختم به خیر بفرما روح بلند امام و شهدا را شاد فرما درگذشتگان از اهل ایمان پدران و مادران و همه اهل ایمان شیعیان محبان امیر مومنان در سراسر دنیا که از دنیا رفتند خدایا به عظمت این آخرین جمعه ماه شعبان مشمول رحمت و عفو و مغفرت قرار بده ما را فرزندانمان را ذریه ما را تا روز قیامت از بهترین محبان شیعیان آل پیغمبر قرار بده شیطان و وسوسه ‌های او را از ما دور فرما دشمنان اسلام را بیش از پیش ذلیل و خوار و منکوب ریشه کن بفرما

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد

صدق الله العلی العظیم

و آخرین خطبه نمازجمعه را تمام می کنیم با جمله همیشگی:

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

 

با تشکر از زحمات آقای فرزان احمدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا