صفحه اصلی

مشروح خطبه های اولین نمازجمعه سال ۱۴۰۲اشکذر

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان

السلام علیک یا اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

اولین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر

حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر

موضوع اصلی خطبه اول:

سه نعمت اللهی که خداوند به بندگان عطا کرده است : (وجدان اخلاقی) (عقل) (شریعت)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید

در هفته قبل عرض کردیم که خدای متعال وجود هر انسانی را مجهز به سه چیز مهم و ارزشمند کرده است :

اول: عقل

دوم: شریعت و دین

سوم: وجدان اخلاقی

در هفته قبل مختصری درباره وجدان اخلاقی مطالبی گفته شد

عرض کردیم که خدای متعال انسان را به نیرویی مشخص کرده است که وقتی به سن بلوغ یا حتی قبل از آن دوران نوجوانی رسید از درون ذات خود بسیاری از خوبی ‌ها و بدی ‌ها را از هم تشخیص می‌دهد

چرا که این حقایق از ناحیه خداوند به او الهام شده است که فرمود:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿۷﴾

سوگند به نفس و آن کس که آن را درست کرد (۷)

فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾

سپس پلیدکارى و پرهیزگارى‏ اش را به آن الهام کرد (۸)

و این وجدان اخلاقی از خصوصیاتش اینه که زودتر از غرایز شکوفا میشود

این یک مطلبی است که دانشمندان روانشناس هم به آن اذعان دارند که می گویند انسان قبل از اینکه به سنی برسد که غرایز جنسی و غیرجنسی او شکوفا شود این وجدان اخلاقی است که شکوفا می‌شود به خوبی خوبی را از بدی تشخیص می‌دهد رَوا را از ناروا تشخیص می‌دهد

بر همین اساس است گفته ‌اند در دوران جوانی نه تنها قدرت تشخیص پیدا می کند بلکه با عشق و علاقه به سوی پیاده کردن ارزش ‌ها و خوبی ‌ها و دور کردن خود و دیگران از بدی ‌ها به زشتی ‌ها می ‌رود

در دوران نوجوانی که وجدان اخلاقی شکوفا شد اصولا این نوجوان دنبال این است که خوبی ‌هایی را برای خودش محقق کند و حتی از بدی ‌ها و زشتی ‌هایی که دیگران انجام می‌دهند نیز متنفر باشد و می خواهد تلاش کنه که آن بدی ‌ها صورت نگیرد

بر همین اساس یک نگاه مثبتی به دیگر انسان‌ها و یا همه انسان ‌ها دارد و آنها را با عینک خوب نگاه می ‌کند و می ‌بیند و شیفته خوبی ‌ها و انسان ‌های خوب می شود

این یک حقیقت است که همه معلمان و مربیان و قبل از آنها پدر مادران این نوجوانان باید به آن توجه پیدا کنند و بدانند که این خصوصیت در دل نوجوان هست که بیشتر از بقیه مردم عاشق حقیقت است عاشق واقعیت هست دوست دار عدالت و انصاف است و لذا اگر مسیر درستی برای او باز بشود زودتر از دیگران به آن مسیر گام می ‌گذارد و وارد می‌شود

در قرآن کریم در جاهای مختلفی از این کتاب آسمانی از زندگی حضرت موسی علیه السلام و قوم بنی ‌اسراییل سخن به میان آمده است

در یک آیه ای که خدای متعال بازگو می ‌کند که عده زیادی به حضرت موسی ایمان نیاوردند با اینکه این همه تبلیغ کرد و زحمت کشید اما یک عده ‌ای را استثنا می نماید

فَمَا آمَنَ لِمُوسَى إِلَّا ذُرِّیَّهٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَنْ یَفْتِنَهُمْ ۚ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِی الْأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ

پس کسی به موسی ایمان نیاورد جز قبیله او آن هم با حال خوف و تقیه از فرعون و مهتران اتباعش که مبادا فرعون در صدد فتنه و قتلشان برآید که فرعون در سرزمین مصر بسیار علوّ و سرکشی داشت و سخت متعدّی و ستمکار بود.

در مرحله اول فقط یک عده به تعبیر بعضی ‌ها نوجوانان نو بالغان بودند که ایمان آوردند چون دل انسان نوجوان پاک و صاف و پاکیزه است و لذا آمادگی برای پذیرش حق را بیشتر از دیگران دارد

لذا در جوامع روایی ما اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تاکید کردند که این فرصتی که برای جوانان پیش می آید این را مغتنم بشماریم از این فرصت استفاده کنید و برای جوانان سرمایه ‌گذاری کنید در این جهت تا اینکه این ‌ها انشالله خوشبخت و سعادتمند شوند

از فرمایشی از پیامبر اکرم (ص) هم استفاده میشود که وقتی پیامبر اکرم به رسالت مبعوث شدند جوانان بیشتر از دیگران به پیروی از حضرت درآمدند

این حدیث از خاتم انبیا محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) هست که خطاب به اصحاب در حقیقت به همه اهل ایمان فرمودند:

اُوصیکُم بِالشَّبابِ خَیراً فَاِنَّهُم اَرَقُّ اَفئِدَهً.

شما را درباره جوانان به خیر و خوبی سفارش می ‌کنم آنها دلی رقیق ‌تر و فضیلت ‌پذیرتر از دیگران دارند

شما را سفارش می‌کنم توصیه می‌کنم نسبت به جوانان که حق آنها را ادا کنید این ها از آن انسان های شریف هستند زیرا که قلب جوان رقیق و مهربان است این مهربانی که در قلب جوان است در انسان ‌های بزرگسال نیست

بعد حضرت شاهد آوردند که چرا دل جوانان صاف است و حق پذیر و حق طلب ؟ ایشان فرمودند:

اِنَّ اللّه َبَعَثَنى بَشیرا وَ نَذیرافَحالَـفَنِى الشُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشُّیوخُ، ثُمَّ قَرَاَ فَطالَ عَلَیْهِمُ الاَمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُم

به راستى که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من هم پیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. آن گاه این آیه را خواندند و عمر آنان به درازا کشید و دل هایشان سخت گشت

خدای متعال من را بشیر و نذیر فرستاده است تا به مردم بشارت دهد به مردم هشدار دهم و من به عنوان پیامبر آمدم آن کسانی که با من هم پیمان شدند و همراه من شدم جوانان بودند اما آن کسانی که مخالفت کردند شیوخ و پیرمردان بودند

یعنی اول جوان ‌ها به من گرایش پیدا کردند ایمان آوردند و این که شیوخ و بزرگان و کهنسالان دیرتر ایمان آوردند یا ایمان نیاوردند دلیلش این است:

که این ‌ها به خاطر عمر طولانی که داشتند و این عمر طولانی شان در گناه و معصیت سپری شده بود گرفتار قساوت قلب شدند

از اینجا این مطلب روشن می شود که از نگاه پیامبر اکرم راز اینکه قلب جوان آمادگی بیشتر برای حق و حقیقت را دارد تا اینکه مدافع حق باشد اینست که:

این قلب هنوز آلوده به گناه نشده است و هر چه انسان قلبش بیشتر به گناه و پلشتی و ضد اخلاقی آلوده شود آمادگی اش برای پذیرش حقیقت کمتر می شود

این قدر گرایش جوانان به پیامبر اکرم (ص) در زمان بعثت بروز و ظهور و نمود داشت که یکی از مشرکان اهل مکه به نام اطبه به یکی دیگر از کسانی که او هم از مشرکین است می گوید:

در میان مردم ما کسی بلند شد مردی بلند شد ادعای پیامبری کرد با افکار ما مخالفت کرد به بت های ما دشنام ‌داد و جماعت ما را متفرق کرد بعد گفت جوانان ما را فاسد کرد جوانان ما را در مسیر بت ‌پرستی بودند از راه بت ‌پرستی که راه پدرانش آبا و اجدادشان بود جدا کرد

هم پیامبر اکرم اذعان فرمودند که جوان ‌ها آمادگی بیشتری برای پذیرش حق دارند هم تاریخ نشان می ‌دهد

در خود انقلاب ما هم اول کسانی که به جریان انقلاب پیوستند جوان ‌های عزیزی بودند که به هر حال وارد صحنه شود

البته اینجا باید تذکر داد دوران جوانی چون دارای هیجان هست بسیار باید اولیا و مربیان و معلمان و والدین مواظب باشند که مسیر انحرافی هم جلو راه یک جوان باز نشود

اگر آن مسیر انحرافی هم باز شود همان مسیر انحرافی موجب تهدید او خواهد بود

حکمت بالغه اللهی در وجود هر انسانی وجدانی قرار داده شده که انسان با داشتن آن وجدان خوب و بد را از هم تشخیص می ‌دهد و در حقیقت این وجدان یک واعظ درونی است که اگر انسان به او پاسخ مثبت بدهد و آنچه را که وجدانش بر او حکم می کند در مقابل آن تسلیم باشد هم سعادتمند می ‌شود هم می ‌تواند با گفتار درست و صحیح زمینه سعادت دیگران را فراهم کند

اما اگر حرف این وجدان را نشنود و مسیری غیر از مسیر آن را در پیش بگیرد برای خودش و دیگران دردسر ساز خواهد شد

لذا در روایات اهل بیت علیه السلام به ما این توصیه را کرده ‌اند که خودتان را آراسته کنید به صفات پسندیده

این حدیث از امیر مومنان است که فرمودند:

وجود خودتان را آراسته کنید و زیور دهید آن را به فضایل اخلاقی و بازداشتن خود از بقی و تجاوز و عمل به حق و انصاف در نفس

یعنی آن انصافی که نفس شما به آن حکم می کند

هر چه برای خودتون دوست می دارید برای دیگران هم دوست بدارید هر چه از آن متنفرید بدانید که دیگران هم از آن متنفر هستند

همه‌ی انسان ‌ها یک سرشت مشترکی دارند و سرشت مشترک آنها در تشخیص خوب از بد یکی است انصاف از نفس این است که:

انسان آن چه را که برای خود دوست می ‌دارد بداند دیگران هم همان را دوست می ‌دارند

مثلا اگر شما دوست نداری مردم به شما اهانت کنند خب بدان که همه مردم دیگه هم همین طور هستند اگر دوست ندارید مالت را ببرند و دزدی کنند بدان همه مردم همین طور هستند

هیچ‌کس نیست که دوست بدارد آبروش جلوی مردم برود هیچکس نیست که دوست داشته باشد مردم او را بی دین بخوانند و….

چرا چون انسان ‌ها یک سرشت مشترکی دارد این سرشت مشترک را باید به آن توجه کرد که لازمه اش همان داشتن وجدان اخلاقی همگانی است که همان:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿۷﴾

سوگند به نفس و آن کس که آن را درست کرد (۷)

فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾

سپس پلیدکارى و پرهیزگارى‏ اش را به آن الهام کرد (۸)

بر همین اساس که به ما گفته اند وقتی که جنگی یا نزاعی در درون شما بین وجدان اخلاقی شما و بین غرایز شما درمی ‌گیرد شما سعی کنید و تلاش کنید آن شهوت را یا امیال را مغلوب کنید

ندای وجدان تان را بشنوید ندای عقل تان را بشنوید ندای دین تان را بشنوید

آن چیزی که باید مغلوب شما بشود شهوت ‌های شما است آن امیال نفسانی و حیوانی شما است

مبادا در هنگام درگیری و نزاع بین وجدان و شهوت ما انسان ها جانب شهوت را بگیریم دنبال او راه بیفتیم

امام علی (ع) فرمودند:

غلبه الشهوه تبطل العصمه

اگر شهوت غالب شود آن عصمت و آن پاکی و آن حالت درونی و پاک انسان را از بین می ‌برد

امام جوادالائمه (ع) فرمودند:

رَاکِبُ اَلشَّهَوَاتِ لاَ تُسْتَقَالُ عَثْرَتُهُ

بر مرکب شهوت ‌ها و امیال و هواهای نفسانی سوار شود هیچ وقت دیگه نجات از لغزش پیدا نمی کند

پس باید حرف عقل را حرف دین را حرف وجدان اخلاقی را باید گوش کرد و در هنگام برخورد بین :

عقل

وجدان اخلاقی

دین و شریعت از یک طرف

و غرایز و شهوات نفسانی از طرف دیگر

آنچه باید مغلوب بشود هواهای نفسانی و باید به او پشت کرد و ندای وجدان و اخلاق و دین را لبیک گفت تا انسان در مسیر سعادت قرار بگیرد و گمراه نشود

پس وجدان اخلاقی یک نعمتی است که خدا به انسان داده است و قبل از دیگر نعمت ‌های الهی شکوفا می ‌شود و عمده آن این است که باید وجدان اخلاقی را زنده نگه داشت و کسانی که در باب تربیت فرزند در باب تربیت دانش آموز در باب تربیت قشر جوان مسئولیتی دارند این ‌ها هم باید در این زمینه متوجه خطرهایی که از این ناحیه متوجه نسل جوان است حتما باشند

پروردگارا به حق محمد و آل محمد همه ما را به راه راست هدایت بفرما عبادت و بندگی و ترک گناه را به همه ما عنایت بفرما اموات و گذشتگان را ببخش و بیامرز

پروردگار به حق محمد و آل محمد این ماه شریف رمضان را برای ما ماه سرشار از خیر و برکت و رحمت و آمرزش قرار بده

اموات گذشتگان از اهل ایمان را ببخش و بیامرز

بر علو درجات شهدا و امام بزرگوار بیفزا

امام زمان (عج) را از ما راضی و دعا هایی که آن بزرگوار در حق اهل ایمان دارند شامل حال ما هم قرار بده

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر/ان الانسان لفی خسر/الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر

(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم: دوازده (۱۲ ) دقیقه

اشاره به مناسبت های هفته پیش رو :

تبریک آغاز سال نو و ماه مبارک رمضان الکریم و دعاهای حضرت سجاد (ع) در ورود به ماه رمضان و رشد تولید و مهار تورم به چه چیزهایی بستگی دارد ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

برادران و خواهران ایمانی باز هم خودم و همه را به تقوا سفارش توصیه می‌کنم به امید اینکه انشالله خداوند به برکت این روزهای عزیز آغاز سال نو و سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی و آغاز ماه ضیافت الله ماه مبارک رمضان الکریم به همه ما توفیق کسب آن تقوایی را عنایت کند که ائمه معصومین علیهم السلام ما را جزو شیعیان واقعی خودشان بدانند انشاالله

خدا را شاکریم که خدای متعال به ما عمر داد و به ما فرصت داد تا این ماه مبارک رمضان را درک کنیم

انشالله از برکات ویژه این ماه همه اهل ایمان برخوردار شوند

یکی از مطالبی که در روایات به ما تذکر داده شده درباره مبارک رمضان و کسانی که در این ماه روزه دار هستند این است ‌که :

باید تلاش کنید تا روزه ‌ای که می ‌گیرید ابتر نماند

یعنی آن آثار و برکاتی که برای روزه هست در اختیار شما باشد و از شما گرفته نشود چون گاهی وقت ها انسان روزه می ‌گیرد اما روزه اش جز گرسنگی کشیدن و تشنگی کشیدن چیز دیگری نیست

یعنی آن آثار و برکات که باید برای روزه باشد به او داده نمی شود

چرا که انسان در هنگام روز دست به کاری می ‌زند که آثار آن را از بین می ‌برد مثلا گناهی مرتکب می شود کار ناپسندی را مرتکب می شود که اثر آن روزه ماه مبارک رمضان را از بین می ‌برد

لذا در روایات متعددی به ما توصیه شده است که در هنگام روزه گرفتن مواظب باشید که گناه و لغزش از شما سر نزند

این حقیقت در دعایی که از امام سجاد (علیه السلام) نقل شده و دعایی که حضرت هنگام وارد شدن به ماه مبارک رمضان داشتند در آنجا هم آمده ‌است که حضرت از خدا طلب کمک می نماید و از خدا می ‌خواهد که خدا به او کمک کند تا در هنگام روزه و در ماه مبارک رمضان گرفتار انحراف نشود

بنده بعضی از فقرات این دعا را خدمتتون ترجمه می ‌کنم :

خدایا اگر در بندگی و اطاعت تو در ماه مبارک رمضان منحرف شدم خدایا من را به دایره بندگی و اطاعت برگردان

یعنی انسان روزه ‌دار ممکن است لغزشی از او سر بزند یا خطائی مرتکب شود که ارزش روزه اش را پایین بیاورد

در ادامه حضرت سجاد (ع) میفرمایند:

خدایا در این ماه مبارک رمضان این لطف در حق من داشته باش که اگر انحرافی برای من پیش آمد و انحراف را به راه درست برگردان

در ادامه حضرت سجاد (ع) میفرمایند:

خدایا اگر در این ماه مبارک رمضان شیطان بر ما چیره شد خدایا ما را از دست او نجات بده گناهانی که ما می ‌کنیم بر اثر وسوسه ‌های شیطان است

اگر انسانی به لطف خدا از شر شیطان نجات پیدا کرد دیگه گناه نمی کند و همه گناهان ریشه ‌اش از شیطان و البته تبعیت هوای نفس از او

لذا حضرت امام سجاد (ع) از خدا درخواست می نماید :

خدایا در این مبارک ما را بر شیطان چیره و پیروز کن و ما را از دست او نجات بده

حضرت در ادامه می فرمایند:

خدایا عبادت ما را همیشه به طاعت خود برگردان

یعنی خدایا از طریق عبارتی که انجام می ‌دهیم وجود ما را مزین کن به این عبادت باز درخواست دیگر حضرت سجاد (ع) این است که:

خدایا توفیق بده روز های این ماه مبارک را به روزه و شب ‌های آن را به نماز و تضرع و خشوع و احساس خواری نسبت به نفس خود بپردازیم

در ادامه امام سجاد (ع) فرمودند:

خدایا غفلت را از ما دور کن تا روزهای آن در غفلت نگذرانیم و شب ‌های آن را در عبادت کوتاهی نکنیم

در انتهای دعای حضرت سجاد (ع) می فرمایند:

خدایا ما را تا زنده هستیم در ماه ‌ها و ایام دیگر همچنین زنده قرار بده

این دعا خیلی مهم است که انسان از خدا بخواهد و بگوید :

خدایا ماه رمضان است ماه خیر و برکت و آمرزش و ماه همه خوبی ‌ها

خدایا آن خوبی ‌هایی توفیق عمل بر آن‌ها پیدا می ‌کنیم یا آن برکاتی که بنا است در این ماه شامل حال ما نمایی برای بقیه ماه ‌های سال و ایام دیگر هم برای ما مقدر بفرما

انشالله خدا همه ما را از شر شیطان و وسوسه ‌های نفسانی حفظ کند و انشالله توفیق ادای تکلیف به همه ما مرحمت بفرماید

در ادامه خطبه دوم نمازجمعه خواهیم دید:

اولین جمعه ماه مبارک رمضان است

و اولین جمعه سال هزار و چهارصد و دو شمسی (۱۴۰۲)

که انشالله خدا به ما توفیق بدهد که در این سال و بقیه عمر انشالله بندگی او را داشته باشیم و بتوانیم ادای تکلیف کنیم

سالی که وارد آن شدیم از سوی مقام معظم رهبری سال مهار تورم و رشد تولیدنامگذاری شد که باز این سال هم سال ‌های قبل و نامگذاری آن مربوط به مسائل اقتصادی کشور هست که نشان ‌دهنده اهمیت این موضوع است

مقام معظم رهبری در حقیقت از دولت مردان و کسانی که در عرصه اقتصاد زحمت می کشند این توقع را دارند که روشی را در پیش بگیرند که موجب مهار تورم و رشد تولید شود

مهار تورم

اول: مبارزه کردن با عوامل تورم  آن چیزهایی که باعث تورم می شود را جلو آن را بگیرند

دوم: مبارزه با آثار تورم

سوم: مبارزه با خود تورم از طریق نرخ ‌گذاری بر کالاها و خدمات

امروزه آشفتگی که در بازار قیمت کالاها وجود دارد و هر کسی از مغازه ‌دار تا تولید کننده هر قیمتی را برای جنس خود می گذارد آزاد است

این روش درستی نیست

دولت باید در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشد و با اعمال قانون جلوی تخلفات این عده را انشالله بگیرد

رشد تولید

رشد تولید و بالا رفتن سطح تولید کشور به چند چیز وابسته است:

اول: دولت بایداولویت های اصلی تولید را مشخص نماید

دوم: بالا بردن انگیزه تولید کنندگان

سوم: تامین مالی تولید کنندگان

چهارم: دولت قاطعانه و مستمر با قاچاق کالا که موجب ضعف تولید هست موجب کم شدن انگیزه تولید هست به شدت با قاچاق و قاچاقچیان برخورد نمایند

که ما امیدواریم دولت در همه عرصه ‌ها و زمینه ‌ها انشالله موفق باشد و بتواند هدایت ‌های رهبری را در مسایل اقتصادی و مسایل دیگری که بعضی از آنها را در همین سخنرانی که مقام معظم رهبری در جوار حضرت علی بن موسی الرضا ایراد کردند انشالله آن‌ها را محقق سازند

پروردگار به حق محمد و آل محمد ما را به راه راست هدایت فرما و ما را در راه راست ثابت قدم بدار و توفیق عبادت و بندگی به همه ما مرحمت بفرما و اموات گذشتگان را رحمت فرما و بر علو درجات شهدا و امام شهدا بیفزا و رهبر معظم انقلاب علمای اعلام و مراجعین تقلید و خدمتگزاران اسلام و مسلمین را تایید فرما مشکلات گره ‌های اقتصادی و فرهنگی کشور ما را به لطف و کرم خودت باز بفرما و ما را در مسیر حق ثابت قدم دار و در آخر توفیق پاسداری از خون ‌های مطهر شهیدان به همه ما مرحمت بفرما

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد

صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

باتشکر از آقای فرزان احمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا