سلامتصفحه اصلی

مهمترین مشکل در خصوص فشارخون بالا چیست؟

26 مهر مصادف با 17 اكتبر 2020 روز جهاني فشارخون با شعار: "فشار خونتان را اندازهگیری و آن را کنترل کنید تا عمر طولانیتری داشته باشید"

 

برای اینکه خون در شریان‌های ( آرتریartery) بدن جاری شود و مواد غذایی را به اعضای مختلف بدن برساند نیاز به نیرویی دارد که خون را به گردش درآورد. این نیروفشارخون  نامیده  می‌شودو عامل و مولداین فشار، انقباض و انبساط قلب است. قلب به طور مداوم خون را به داخل شریانی به نام آئورت (aorta) و شاخه‌های آن که مسئول رساندن اکسیژن و مواد غذایی به تمام اعضای بدن هستند، پمپ می‌کند. شریان‌های بزرگ به صورت لوله‌هایی با دیواره قابل اتساع وظیفه انتقال خون را از قلب به شریان‌های کوچک و مویرگ‌ها بر عهده دارند. فشارخون به دو عامل مهم بستگی دارد:یکی بیرون ده قلب یعنی مقدار خونیکه در هر دقیقه به وسیله قلب به درون شریان آئورت پمپ می‌شود (حدود ۶ـ ۵ لیتر) و عامل دیگرمقاومت رک یعنی  مقاومتی که بر سر راه خروج خون از قلب در رگ‌ها وجود دارد. با تغییر برون ده قلب یا مقاومت رگ، مقدار فشارخون تغییرمی‌کند.

از آنجا که پمپ یا تلمبه کردن خون توسط قلب به داخل شریان‌ها، ضربان ‌دار است، فشارخون بین دو سطح حداکثر و حداقل در نوسان است. در زمانیکه قلب منقبض می‌شود، خون وارد شریان‌هامی‌شود و فشارخون به حداکثر مقدار خود می‌رسدکه به آن فشارخون سیستول می‌گویند. در زمان استراحت قلب که خون وارد شریان نمی‌شود، با خروج تدریجی خون از این شریان‌ها و جریان آن به سوی مویرگ‌ها فشارخون کاهش یافته و به حداقل مقدار خود می‌رسد،که به آن فشارخون دیاستول می‌گویند.

علل افزایش فشارخون

-رژیم غذایی پر نمک

-اضافه وزن

-مصرف زیاد الکل

-کم تحرکی

-مصرف ناکافی میوه و سبزی

-سابقه خانوادگی فشارخون بالا

-سن

شیوه زندگی سالم اثر پیشگیرانه دارد. در شیوه زندگی تغییر ایجاد کنید تا خطر را کاهش دهد.

عوارذض فشارخون بالا

-اختلال در تنفس

-ضربان قلب نامنظم

-خون در ادرار

-احساس فشار بر روی قفسه سینه، گردن یا گوش ها

-کاهش دید

اگر میزان فشارخون بیش از ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه یاشد افزایش فشارخون وجود دارد(اندازه گیری شده توسط پزشک). فشارخون بالا زمانی تشخیص داده می شود که هر کدام از مقادیرسیستول و دیاستول بیشتر از این حد آستانه( ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه) باشد.

 

خطرات فشارخون بالای دائمی

حمله قلبی

سکته مغزی

آسیب کلیوی

آترواسکلروز

اگر فشارخون بالا بموقع درمان شود، ۶۰ % حمله های قلبی و سکته های مغزی باید قابل پیشگیری خواهد بود.

داروهای فشارخون بالا باید توسط پزشک تجویز شوند.

 

فشارخون خود را اندازه گیری کنید:

-۵ دقیقه قبل از اندازه گیری استراحت کنید.

– بر روی صندلی بنشینید و بازویی را که میخواهید اندازه گیری کنید روی میز بگذارید.

-مطمئن شوید بازوبند متناسب با دور بازوی شماست.

-سطح بازو باید در سطح قلب باشد.

-بطور منظم اندازه گیری کنید و مقادیر را یادداشت کنید.

 

راهنمای کنترل فشارخون

انتخاب غذاهای سالم

-ترک مصرف دخانیات

-عادات رفتاری خود را تغییر دهید و پول خود را ذخیره کنید.

-داروهای خود را یادآوری کنید

-اطلاعات اندازه گیری فشارخون را ثبت کند و پیشرفت خود را پیگیری کنید.

فعالیت خود را پیگیری کنید

تغییرات شخصی ایجاد کنید و خودتان را با جامعه مقایسه کنید

یک وضعیت آرام تر و سالم تر مغزی ایجاد کنید.

 

فشارخون افزایش یافته عامل مرگ و ناتوانی در جهان است.

طبق گزارش بار جهانی بیماری های سازمان جهانی بهداشت.

فشارخون بالا در سطح جهان

فشارخون بالا یک عامل عمده و برجسته مرگ و ناتوانی در سطح جهان است..تخمین زده شده است که ۱۸ % مرگ ها(۹٫۴ میلیون مرگ) و ۱۶۲ میلیون سال از دست رفته در سال ۲۰۱۰ به فشارخون افزایش یافته مرتبط بوده است. نیمی ازبیمار های مرتبط با فشارخون بالا در افراد با مقادیر بالاتر فشارخون حتی در محدوده طبیعی رخ می دهد. فشارخون بالا بطور نا برابری در کشورهای با درآمد کم و متوسط تاثیر می گذارد.

آیا می دانستید؟

رژیم غذایی غنی از نمک یکی از خطرات مهم سلامتی در سطح دنیا است که سبب بیش از ۳ میلیون مرگ زودرس،۶۱ میلیون سال ناتوانی (YLD) و ۵۷ میلیون سال از دست رفته (YLL)در سال ۲۰۱۰  شده است. تخمین زده می شود بیش از ۳۰۰ میلیون نفر فشارخون بالای ناشی از رژیم غذایی حاوی نمک زیاد داشته باشند.دریافت نمک زیاد در غذاعلاوه بر فشارخون بالا، همراه با سرطان روده، سنگ های کلیه عود کننده ، استئوپروز، چاقی، و آسیب های کلیوی، قلبی و عروق خونی است. افراد بزرگسال باید کمتر از ۵ گرم نمک(۲۰۰۰ میلی گرم سدیم) در روز مصرف کنند. سازمان جهانی بهداشت نشان داده است کاهش نمک رژیم غذایی بهترین راه برای بهبود سلامتی است.

ماه اندازه گیری اردیبهشت

هدف افزایش آگاهی در خصوص فشارخون در سطح جهانی است.

ماه اندازه گیری اردیبهشت یک ابتکار مشترک بین انجمن بین المللی فشارخون بالا و اتحادیه جهانی فشارخون است با هدف افزایش آگاهی در خصوص فشارخون در سطح جهانی است که باری اولین بار در ط ماه اردیبهشت اجرا می شود.

این پروژه در روز جهانی فشارخون ، که سالانه از سال ۲۰۰۵ میلادی در روز ۱۷ می برگزار می شود.

رئیس انجمن بین المللی فشارخون بالا گفت:” فشارخون بالا بزرگترین عامل خطر شرکت کننده در مرگ جهانی و بار بیماری در سطح دنیاست و ما میخواهیم برای افزایش آگاهی ماه اندازه گیری می  بطور جدی پایه گذاری شود.

بنابراین هدف برای اندازه گیری ماه می، غربالگری بسیاری از افرادی که در سال قبل فشارخون خود را اندازه گیری نکرده اند تا حد ممکن در سراسر دنیاست.

در باره اندازه گیری ماه می

ماه اندازه گیری می(اردیبهشت)چبست؟

ماه اندازه گیری اردیبهشت یک ابتکار غربالگری جهانی است با هدف پررنگ کردن نیاز به افزایش آگاهی در خصوص فشارخون است.

این مسئله بسیار مهم است زیرا بسیاری از افراد نمی دانند فشارخون بالا دارند. در صورت افزایش فشارخون، هیچ علامتی وجود ندارد و بعضی از افراد فقط  بعد از اینکه دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شدند یا به علت موارد دیگری مثل بیماری قلبی یا کلیوی تشخیص  داده شده اند، متوجه می شوند فشارخون بالا دارند.

هدف ما اندازه گیری فشارخون هر چه بیشتر افراد و اطلاع افراد از اهمیت و  بزرگی مشکل است. سپس ما قادر خواهیم بود به حکومت های سراسر دنیا نشان دهیم چرا نیاز به افزایش آگاهی عمومی و فراهم کردن شرایط و تسهیلات بهتر و بیشتر برای غربالگری و درمان فشارخون بالا است.

چه کسی آن را سازماندهی می کند؟

انجمن بین المللی فشارخون بالا و اتحادیه جهانی فشارخون با همکاری یکدیگر و کارکنان بهداشتی داوطلب برای غربالگری هرچه بیشتر و ممکن افراد بزرگسال در بیش از ۱۰۰ کشور از ۱ تا ۳۱ می ۲۰۱۷ همکاری دارند.

این پروژه توسط انجمن بین المللی فشارخون بالا و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری تامین مالی می شود و توسط کمیته اخلاق ملی باید تصویب شده و مطابق با راهنماهای اخلاقی ملی و بین المللی اجراء شود.

چه کسی می تواند در این برنامه شرکت کند؟

ما بدنبال افراد داوطلب ۱۸ سال و بالاتر ی هستیم که فشارخون خود را در سال گذشته اندازه گیری و ثیت نکرده اند.

اما اگر هم انجام داده باشند، نگران نباشند –باز هم می توانند شرکت کنند

آِیا نیاز به ثبت نام و نام خانوادگی است؟

خیر، همه داده هایی که جمع آوری می شود بدون نام است. ما اسامی شما و هر مشخصات دیگر که سبب شناسایی فردی در هر پایگاه داده یا هرجایی دیگر شما شود را ثبت نخواهیم کرد.

کجا باید شرکت کنم؟

می توانید نزدیکترین مرکز غربالگری فشارخون را از طریق تماس با راهنماهای کشوری خود در این لیست شناسایی کنید.

در غربالگری چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در ابتدا شما رضایت خود را برای شرکت در غربالگری اعلام می کنید. در ابتدا به تمام سوالات شما پاسخ داده خواهد شد و از اینکه متوجه برنامه شده اید اطمینان حاصل می گردد. سپس ما یعضی از اطلاعات جزئی را در نرم افزار موبایل که برای این برنامه نصب کرده ایم ، وارد می کنیم یا این داده ها را دستی وارد می کنیم و بعد وارد نرم افزار می کنیم.

این داده ها شامل نام کشور، شهر، زمان آخرین اندازه گیری فشارخون، جنسیت، مصرف داروی فشارخون، ابتلاء به دیابت، مصرف دخانیات یا استفاده ازالکلاستو ما هم چنین در مورد سابقه سکته قلبی و مغزی سوال می کنیم.

سپس بازوبند دستگاه فشارسنج را به دور بازوی شما می بندیم و از شما میخواهبم که در حال نشسته به مدت ۵ دقیقه استراحت کنید. سپس سه بار اندازه گیری فشارسیستول و دیاستول و ضریبان قلب انجام می شود. و بعد در نرم افزار ثبت می کنبم. کل زمان این کارها حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد.

آیاخطری هم دارد؟

خیر. فقط می توانید این شانس را داشته باشید که یک داوطلب با ارزش باشید چون می توانید از مقدار فشارخون خود و اینکه نیاز به کارهای دیگری دارید یا خیرT مطلع شوید.

باتشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا