کتاب و کتابخوانی

کتاب‌درمانی و کاهش استرس بیماری همه‌گیر در کودکان

مطالعه کتاب‌ در دوران کرونا می‌تواند محرک باشد زیرا برخی متون به ما انعطاف‌پذیری را می‌آموزند و اکنون بیش از هر زمان دیگری به ابزارهایی برای خواندن نیاز داریم تا از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنیم و البته برخی از کتاب‌ها جادوی جهانی و امیدبخش قلب کودکان هستند.

بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ دنیای کودکان را زیرو رو کرد، مدارس تعطیل شد و والدین مجبور به دورکاری شدند. کودکان نمی‌توانستند در فضای باز با دوستان بازی کنند و یا با اعضای فامیل ملاقات داشته باشند و ناشران کتاب کودک نیاز عمیق کودکان به کمک در این دوران سخت را تشخیص دادند و با ارائه کتاب‌های آموزشی و اطمینان‌بخش درباره بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ وارد عمل شدند.

میلیون‌ها کودک با گذشت تقریبا دو سال پس از همه‌گیری همچنان شاهد اختلال در زندگی و کارهای روزمره‌شان هستند. کووید-۱۹ میلیون‌ها کودک را از دوستان، معلمان و مدارس جدا کرده و پیامدهای اجتماعی و عاطفی ویران‌کننده‌ای به همراه داشته است و برخی از کتاب‌ها نقش مهمی برای کمک به کودکان طی بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ و ایجاد حس امیدواری در آنان دارند.

توانمندسازی کودکان، مهم‌ترین موضوع این روزهاست تا افراد و به ویژه کودکان تفاوت را احساس کنند حتی اگر به سادگی شست‌وشوی دست و یا پوشیدن ماسک باشد. البته بسیاری از کتاب‌های منتشرشده درباره بیماری همه‌گیر کووید، افراد خط مقدم (پرستاران و پزشکان) را در اولویت قرار داده‌اند و سعی دارند تا حس امید و قدردانی را در میان ترس و ابهام ایجاد کنند. رعایت فاصله‌ فیزیکی از سخت‌ترین موارد این بیماری است که ناشران در کتاب‌های خود آن را توضیح داده‌اند و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موثر است همچنین ایده‌های خلاقانه برای کودکان و اجتماعی‌ شدن آنان مطرح کرده‌اند. در واقع ناشران کتاب کودک مسئولیت جدی دارند تا برای رفع نیازهای کودکان طی این بیماری همه‌گیر (برای مقابله با سردرگمی آنان یا کاهش اضطراب) هر کاری که می‌توانند را انجام دهند.

تغییر عادات مطالعه طی همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹

در سال ۲۰۲۰ تغییراتی در الگوی زندگی ما ایجاد شد و با متفاوت فکر کردن، متفاوت غذا خوردن، متفاوت زندگی‌ کردن و حتی خواندن متفاوت آشنا شدیم. بر اساس گزارش نشریه نیلسن در مورد تاثیر بیماری کووید- ۱۹ بر میزان خواندن کتاب در هند مشخص شد که زمان مطالعه از ۹ ساعت در هفته به ۱۶ ساعت در هفته افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، فروش ادبیات داستانی نوجوانان ۲۱.۴ درصد و فروش کتاب‌های غیر داستانی ۳۸.۳ درصد افزایش یافت. لازم‌به ذکر است، کشور هند جوان‌ترین بازار خوانندگان را دارد که جمعیتی کنجکاو هستند.

بیماری همه‌گیر باعث انتشار خاطرات این روزها در دنیای کتاب شد زیرا به اعتقاد آرتی دیوید، مدیر انتشارات SAGE هند، قرنطینه به مردم زمان می‌دهد تا روی پروژه‌های کتاب‌نویسی خود تمرکز کنند زیرا بسیاری از موارد و جلسه‌های حضوری متوقف شدند. همه‌گیری باعث افزایش فروش کتاب‌هایی با موضوعات مهم مانند غذا، سلامت و سفر شده است و از زمانی که رستوران‌ها تعطیل شدند، دستورالعمل های مادربزرگ‌ها و اسرار غذای خانواده نیز ارائه شد.

کتاب‌درمانی و کاهش استرس بیماری همه‌گیر در کودکان

فواید مطالعه قبل از خواب

خواب کافی برای همه ضروری است. با این حال، بنیاد خواب کشف کرد که ۳۵ درصد از آمریکایی‌ها کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند و ۵۰ درصد نیز سه تا هفت روز در هفته احساس خواب‌آلودگی می‌کنند. یکی از راه‌های مهم برای به خواب‌رفتن، خواندن کتاب قبل از خواب است.

با توجه به استفاده بیشتر از ابزارهای فناوری در روزهای کرونایی، کتاب‌ها می‌توانند راه فراری برای استفاده از فناوری باشند زیرا تماشای مواردی که نوری ساطع نمی‌کند به بدن اجازه می‌دهد تا به‌طور طبیعی تنش‌ها را رها کند و به خواب برود. مهمترین فواید خواندن کتاب قبل از خواب شامل موارد ذیل است:

کاهش استرس

مطالعه نه تنها باعث می‌شود از تماشای صفحه‌ نمایش خلاص شوید بلکه مشخص شده است که استرس را تا ۶۸ درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مشخص شده است که حتی موثرتر از سایر داروهای ضد استرس مانند نوشیدن چای یا گوش‌دادن به موسیقی است. البته سعی کنید از کتاب‌هایی با موضوعات مورد علاقه و آرام‌بخش ازجمله سلامتی یا سرگرمی استفاده کنید.

بهبود کیفیت خواب

خواندن، فعالیتی است که مغز شما را بدون تحریک فیزیکی فعال می‌کند زیرا می‌توانید در حالت استراحت نیز مطالعه کنید. این کار کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد و اغلب باعث می‌شود وقتی از خواب بیدار می‌شوید احساس آرامش بیشتری داشته باشید. ‌

اثرات بلندمدت بر شناخت

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ در مورد تاثیر خواندن بر مغز نشان داد که خواندن ارتباط مغز یا توانایی مغز برای درک داستان‌ها و تفکر انتقادی درباره آنها را بهبود می‌بخشد.

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

توصیه این است که بزرگسالان حداقل ۲۰ دقیقه در شب مطالعه کنند تا از فواید مطالعه بهره‌مند شوند. با این حال، به‌طور نسبی این مدت، زمان مختصری برای استراحت است و نیازی به انجام کار زیادی ندارید. ‌هر چند ممکن است عجیب به نظر برسد، مطالعه سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به سایر اشکال دیگر برای آرامش بدن و ذهن شماست و هیچ آموزش، تجهیزات یا حتی آمادگی خاصی لازم نیست که انجام دهید و فقط باید یک کتاب داشته باشید.

 

تاثیر همه‌گیری بر سوادآموزی اولیه

خواندن به نوعی دروازه‌ای برای توسعه مهارت‌های آکادمیک در همه رشته‌هاست و  کلیدی است که همه درها را باز می‌کند. اگر کودکی تا کلاس سوم نتواند به‌طور موثر بخواند، بعید است که بتواند در دروس دیگر موفق باشد. کودکانی که تا ورود به کلاس سوم و چهارم مشکلات کلمه‌ای زیادی دارند و  به خواندن تسلط کامل پیدا نکردند، ممکن است شکست بخورند. نتایجی تحقیقی نشان داد، کودکانی که از رشد مهارت‌های خواندن عقب مانده‌اند به سرعت متوجه خواهند شد که در سرتاسر دوره‌های آموزشی خود با مشکل روبرو هستند بنابراین این نگرانی وجود دارد که ناکافی بودن آموزش خواندن در همه‌گیری ممکن است در سال‌های آینده اثرات بسیاری به دنبال داشته باشد.

با این حال، برخی از مربیان به این نکته اشاره می‌کنند که شکاف‌های مطالعه مدت‌ها قبل از همه‌گیری وجود داشته است و از تعطیلی مدارس می‌توان برای بازنگری عملکرد برای سوادآموزی اولیه استفاده کرد. طی همه‌گیری، برخی از کودکان ممکن است در خانه نسبت به مدرسه پیشرفت بیشتری داشته باشند و همه‌گیری نابرابری در نرخ باسوادی را عمیق‌تر کرده است.

کاهش استرس همه‌گیری به کمک خواندن

خواندن یک کتاب در روز می‌تواند استرس‌های بیماری همه‌گیر را دور کند، به این روش کتاب‌درمانی می‌گویند و برای سلامت روان افراد و به خصوص کودکان مفید است. مطالعه به ما این فرصت را می‌دهد که روز را با یک نکته مثبت به پایان برسانیم و مهم نیست که چگونه پیش می‌رود.

نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۰ در مورد ارتباط بین خواندن ادبیات کودکان و بهزیستی همچنین نتایج تحقیق اخیر دانشگاه استنفورد نشان داد که تسلط خواندن طی بیمار همه‌گیر برای دانش‌آموزان کلاس دوم و سوم در حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است و بازگشت کودکان به کتاب مهم‌تر از همیشه است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که دنیای ساختگی می‌تواند به کودکان کمک کند تا با مشکلات زندگی واقعی کنار بیایند. این نوع نوشداروی ادبی که رسما کتاب‌درمانی نامیده می‌شود، برای تقویت سلامت‌ روان بر ادبیات تکیه می‌کند که قدمت آن به هزاران سال قبل از فراعنه مصر و فیلسوفان یونان می‌رسد.

این روزها کتاب‌های جدیدی با هدف کمک به کودکان در طول همه‌گیری کووید-۱۹ و ایجاد حس امیدواری و مثبت‌ اندیش‌ بودن منتشر شده است. پرداختن به پیامدهای بیماری همه‌گیر بر سلامت روان جوانان برای کمک به بهبود سریع‌تر آنان از بحران کووید-۱۹ بسیار مهم است و برخی از کتاب‌ها به‌عنوان ابزارهایی هستند که می‌توانند این خدمات را ارائه کنند.

منابع

ایسنا

slj.com

webmd.com

newindianexpress.com

theconversation.com

edsource.org

nationalgeographic.com

who.int

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا