سلامت

(روز سوم ) شیوه زندگی سالم  مردان در بحران کرونا با تأکید بر چاقی

" همه گیری کرونا؛ توجه بیشتر به سلامت مردان"

 

روز سوم : شیوه زندگی سالم  مردان در بحران کرونا با تأکید بر چاقی

پایبندی به شیوه زندگی سالم از مهمترین اصول پیشگیری  و کاهش بار بیماری در جوامع به حساب می آید. نداشتن فعالیت بندی مناسب، سیگار کشیدن، مصرف غذاهای پر کالری ناسالم و عدم  کنترل وزن از مهمترین عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر می باشند. طبق آخرین مطالعه مروری در حدود ۱۸% مردان ایرانی چاق و ۴۶% اضافه وزن دارند. مطالعات نشان داده است که انتخاب غذای ناسالم تا بیش از ۷ برابر شانس ابتلا به چاقی را افزایش می دهد همچنین نداشتن فعالیت فیزیکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده آن بوده که طبق آخرین پیمایش ملی بیش از یک سوم مردان ایرانی از این فاکتور شیوه زندگی سالم پیروی نمی کنند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که چاقی و اضافه وزن می توانند زمینه ساز انواع بیماریها بوده و خطر بیماریهای قلبی عروقی، سندرم متابولیک، دیس لیپیدمی، آپنه، فشارخون و … را افزایش دهد. هم چنین پدران چاق      می توانند در ۱۹% موارد الگوی چاق فرزندان خود بودهو اگر همسرشان نیز چاق باشد در ۴۰% موارد فرزندان نیز چاق می شوند.

پاندمی کووید – ۱۹ از زمان پیدایش چالش های متعددی را پیش روی افراد و جوامع قرار داده است. تعطیلی مراکز ورزشی، تفریحی و فاصله گذاری اجتماعی بر سبک زندگی ما تأثیر گذاشته است. سالم نبودن سبک زندگی، زمینه بیماری های متعددی مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماریهای ریوی و بیماریهای دیگری  را فراهم می‌کند. این بیماری ها نه تنها به خودی خود به فرد آسیب می‌زنند، بلکه عوامل خطر و عوارض ابتلا به کووید ۱۹ را نیز افزایش داده پیش آگهی بدتری برای مبتلایان رقم می‌زند.

چاقی و دیابت از مهمترین عوامل خطر ساز برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند،  بر طبق یک مطالعه از بانک جهانی چاقی (شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰) احتمال بستری شدن بعلت کووید ۱۹ را دو برابر می کند.  برای مقابله با چاقی لازم است برنامه تغذیه و ورزشی مناسب داشته باشیم.

تغذیه سالم در واقع عادات غذایی را شامل می‌شود که بتوانند در مجموع املاحّ ویتامین، پروتئین و سایر نیازهای بدن را تامین کند مواد غذایی مختلف هر یک برای اندام های خاصی مفید هستند و مصرف جامع از این مواد باعث می شود تا نیاز روزانه مواد و املاح مختلف تامین شود.  یک برنامه غذایی سالم برنامه روزانه ای است که مواد غذایی از هر یک از دسته های غذایی زیر  با رعایت نسبت لازم در آن گنجانده شده باشد.

  • نان و غلات
  • میوه ها و سبزیجات
  • شیر و لبنیات
  • گوشت و تخم مرغ و حبوبات
  • چربیها

بدیهی است که میزان نیاز به همه این گروه ها یکسان نیست و از بالا  وی پایین میزان نیاز روزانه به هر یک از این مواد می شود.

نوشیدن آب کافی (روزانه ۸ لیوان در روز) استفاده از شیر و لبنیات کم چرب (حداقل روزانه ۲ لیوان شیر) مصرف ماهی (حداقل دو بار در هفته) پرهیز از مواد غذایی سرخ شده، فست فودها و نوشابه های گازدار، استفاده از  روغن مایع گیاهی و گنجاندن انواع آجیل مغزهای بی نمک مواردی است که برای داشتن تغذیه سالم باید در نظر گرفته شود. روغن مایع گیاهی، گنجاندن انواع آجیل و مغزهای بی نمک مواردی است که برای داشتن تغذیه سالم باید در نظر گرفته شود.

هرچند مکمل ها نیز می توانند موارد مواد مورد نیاز بدن را تامین کنند اما مصرف غذای سالم از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و باید سعی شود با مصرف میوه ها، سبزیجات و غذاهای سالم این مواد برای بدن تامین گردد.  در حال حاضر مطالعه مستندی که نشان دهد انواع مکمل ها نقشی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید کوئید ۱۹ داشته باشند وجود ندارد ولی به طور مشخص کمبود پروتئین، ویتامین D، ویتامین C ، ویتامین A و سلنیوم در ناتوان کردن سیستم ایمنی برای مقابله با هر نوع عفونتی دخیل هستند. پس توصیه مصرف این مکمل ها تنها در افراد با کمبود ریز مغذی ها توصیه می شود همواره باید مراقب اثرات سوء مصرف بیش از اندازه این مکمل ها بود اغلب  افراد با تغذیه سالم نیاز به مکمل ندارند. در ایران با توجه به شیوع کمبود ویتامین D، این ویتامین پس از بررسی در صورت نیاز پزشک تجویز می‌شود.

در زمان فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است و به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است،  اثرات ناگوار و مخرب بی‌حرکتی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی،       می توانند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی و …. گردد. از سوی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط،  ایمنی بدن را  در مقابل کووید ۱۹ بالا می‌برد.  همچنین در کاهش استرس های ناشی از پاندمی موثرتر است. این واقعیت تلخ است که در دوران مبارزه با ویروس کووید ۱۹ مجبوریم در خانه بمانیم تا خود را از تهاجم ویروس در امان نگه داریم در این حالت بسیاری از فعالیت‌های که تاکنون انجام می داده ایم مانند فعالیت های ورزشی و  تفریحی دسته جمعی، گردش در طبیعت سفر به پیاده‌روی همراه دوستان و آشنایان محروم می شویم و به برنامه‌هایی روی می‌آوریم که کمترین فعالیت جسمانی را همراه ندارد مانند تماشای تلویزیون، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، کتابخوانی و… که اگر به همه ابعاد سلامت خود نیندیشیم، ممکن است در دوران خانه نشینی مبتلا به اختلال مهم کم تحرکی شویم که می تواند سرمنشأ بسیاری از مشکلات سلامتی باشد.  به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است بی تحرکی و نشستن طولانی مدت سم  مهلکی است که به اندازه استفاده از یک پاکت سیگار در روز می تواند ضربه های جبران ناپذیری به سلامتی وارد آورد. مهم است  بدانیم که انجام فعالیت‌ بدنی هر چند ناچیز بسیار بهتر از بی تحرکی است. افرادی که فقط کمی تحرک دارند به وضوح نسبت به سایرین وضعیت سلامتی بهتری دارند حتی تنها ۵ دقیقه فعالیت در ساعت می‌تواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند این موضوع نیز اهمیت دارد که انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش لازم نیست حتماً در زمینه بازی یا کوچه و خیابان یا در دل صحرا و دامن طبیعت باشد. در خانه و در دوران قرنطینه خانگی نیز می‌توان فعال بود.

فعالیت ورزشی مناسب برای بهبود ظرفیت های قلبی و تنفسی و تقویت عضلات نیازمند برنامه کامل تری است که شامل موارد زیر  می باشد و لازم است ابعاد مختلف ورزشی هوازی، تمرینات کششی و تمرینات قدرتی مد نظر قرار گیرد در صورتی که زندگی افراد در دوره‌ خانه‌نشینی بیماری کرونا، بی تحرک نیست و آمادگی و امکان انجام برنامه ورزشی کامل‌تری را دارند همه موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

فعالیت هوازی :

فعالیت هوازی با شدت متوسط را که عموماً معادل با راه رفتن سریع است و به نحو چشمگیری ضربان قلب را تسریع می کند. در شرایط خانه نشینی ناشی از شیوع کرونا می توان راه رفتن در حیاط یا پارکینگ منزل یا تردمیل را در نظر گرفت. می توان بت جمع دوره هایی که حداقل ۱۰ دقیقه یا بیشتر طول می کشند، تا حداقل ۳۰ دقیقه روزانه انجام گردد.

  • تمرینات کششی و انعطاف پذیری

این تمرینات سبب افزایش دامنه حرکتی، افزایش گردش خون و گرم کردن عضلات می گردد.

  • تمرینات قدرتی

این نوع تمرینات با کمک وزن خود فرد یا انواع وزنه ها یا کش های ورزشی جهت تقویت قدرت و استقامت عضلات انجام می شود.

توصیه می شود در این روزها که در خانه به سر می بریم، حرکت و فعالیت را به عنوان قسمتی از برنامه روزمره خود در نظر بگیریم، انجام بسیاری از فعالیتهای ورزشی بخصوص حرکات کششی یا قدرتی در منزل امکان پذیر است. از نشستن طولانی مدت و بی تحرکی پرهیز کنید. از سبزیجات  و میوه جات با رنگهای متنوع در برنامه غذایی روزانه استفاده کنیم. از مصرف مواد قندی، نشاسته ای، چربی، شیرینی جات در حجم زیاد پرهیز کنیم. به میزان کافی از مواد غذایی پروتئینی مثل حبوبات، تخم مرغ، ماهی و انواع گوشت استفاده کنیم.

باتشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا