صفحه اصلی

مصرف لبنیات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد

طبق گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریکا شواهد قوی وجود دارد که مصرف محصولات لبنی ممکن است به محافظت در برابر سرطان کولورکتال کمک کند.

سرطان کولورکتال( سرطان روده) سومین سرطان شایع در مردان و دومین سرطان شایع زنان در سراسر جهان و سومین سرطان شایع در ایران   است و و بیش از 1.8 میلیون مورد جدید سرطان کولورکتال در سال 2018 رخ داده است که انتظار می‌رود طی 15 سال آینده، بار جهانی سرطان کولورکتال 60 درصد افزایش یابد و باعث مرگ 1.1 میلیون نفر شود.
عواملی مانند وزن/چاقی بدن، فعالیت بدنی و رژیم غذایی از عوامل خطر اصلی برای این سرطان هستند.
طبق گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریکا شواهد قوی وجود دارد که مصرف محصولات لبنی ممکن است به محافظت در برابر سرطان کولورکتال  کمک کند. با این حال، خطر ابتلا به این سرطان  با مصرف انواع مختلف محصولات لبنی (مانند ماست، شیر فرآوری شده یا پنیر سفت) و همچنین مصرف زیرگروه های لبنیات و ترکیب چربی آنها (یعنی کم چرب یا زیاد) مرتبط است.
اگرچه اکثر دستورالعمل های رژیم غذایی فعلی از مصرف لبنیات بدون چربی یا کم چرب در چارچوب یک رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از بیماری های مزمن حمایت می کنند ، شواهد نشان داده است که هیچ ارتباطی بین مصرف لبنیات پرچرب و خطر ابتلا  یا کاهش خطر ابتلا به این سرطان وجود ندارد.
دلیل کاهش ابتلا به این سرطان با مصرف لبنیات این است که محصولات لبنی شامل کلسیم، ویتامین D، لیپیدهای شیر و پروبیوتیک هایی هستند که می توانند از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند که البته این کاهش خطر ابتلا به مصرف شیر و پنیر بیشتر ارتباط دارد.
خوردن و نوشیدن شیر و لبنیات می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که خطر ابتلا به هر نوع سرطان دیگری را افزایش یا کاهش دهد.
بنابراین سعی کنید هر روز لبنیات به خصوص ماست  در رژیم غذایی خود مصرف کنید.
منبع: دفتر بهبود تغذیه جامعه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا