صفحه اصلی

آبگوشت، قهرمان لیگ غذای ایتالیا

مطلبی درباره یکی از اصیل‌ترین غذا‌های ایرانی به بهانه قهرمانی اش در مسابقات بین المللی ایتالیا

روزنامه خراسان: سه روز پیش، حساب توئیتر سفارت ایتالیا در ایران خبر داد که یک سرآشپز ایرانی به نام هومن سلطانی در مسابقات قهرمانی آشپزی جهان، تحت عنوان cuochi d’Italia به معنی سرآشپزان ایتالیا، نفر اول شده است. سلطانی، آشپز ساکن ایتالیا، پنج مرحله این مسابقه را با قدرت بالای دستپخت اش و بدون مساوی کردن هیچ رقابتی، پشت سر می گذارد و در نهایت در مرحله فینال با تصمیم جسورانه اش یعنی پختن آبگوشت، مقام اول را به خودش اختصاص می دهد.

این اتفاق جالب، باعث شد به ترکیب همیشه برنده آبگوشت، فکر کنیم؛ غذایی که همیشه پای ثابت سفره ایرانی بوده گرچه حالا مدتی است به دلایل مختلفی کم پیدا شده و جایش را به غذا های دیگری داده است، اما انگار بیرون از ایران، هنوز هم می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و پشت رقبای خوشمزه دیگرش را به خاک بمالد! در پرونده امروز زندگی سلام، درباره مسابقه قهرمانی آشپزی جهان و آقای سرآشپز با شما حرف خواهیم زد و کلی راجع به آبگوشت و آداب میل کردن آن که اصول و قواعد خاص خودش را دارد و بعضی اوقات، حواس مان به آن نیست صحبت می کنیم. با ما باشید.

 

در مسابقه سرآشپزان ایتالیا چه گذشت؟

گزارشی از سومین دوره یک رقابت پرهیجان و خوشمزه که به قهرمانی آبگوشت ختم شد.

مسابقه سرآشپزان ایتالیا یک برنامه تلویزیونی است که از سال ۲۰۱۷ پخش می شود و برای ساعتی، مخاطبان زیادی را پای تلویزیون این کشور می کشاند. در دوره اول این مسابقات که سه سال پیش برگزار شد، آشپزی از سنگال، برنده این رقابت ها شد و جایزه سری دوم را یک ژاپنی از آن خود کرد. امسال این مسابقه با شرکت کنندگانی از آرژانتین، روسیه، تونس، اکوادور، مراکش و … برگزار شد و رقابت هایش بسیار نفس گیرتر نسبت به دو دوره قبلی بود.

در وب‏سایت شبکه تلویزیونی TV۸ که میزبان این مسابقه است، گزارشی از روند آن را می خوانید: سومین دوره Cuochi d’Italia مسابقات قهرمانی جهان با یک فینال واقعا غافلگیر کننده به پایان می رسد که طعم های سرزمین های دور را با هم مقایسه می کند. دو نامزد نهایی، هومن سلطانی به نمایندگی از ایران و آندرس سرانو برای اکوادور، غذا های سنتی کشور خود را روی میز می آورند. در اولین مرحله، ظرفی که شرکت کننده ایرانی ارائه کرده است، دیده می شود؛ مزه سنتی که شامل مجموعه ای از سبزیجات، سس ها و ماست و در سه فنجان مختلف ارائه شده است. رقیب اکوادوری با یک سوپ گوشت و سبزیجات بسیار خوشمزه، سانکوچو حریفش را به چالش می کشد.

به نظر می رسد بشقاب آندرس که در سراسر فرهنگ آشپزی آمریکای جنوبی گسترده شده است، حاوی رنگ های تابستان سرزمین اش باشد. دور دوم نماینده ایران با آبگوشت، یک خورشت غنی از گوشت و حبوبات، حاضر می شود و شرکت کننده اکوادور با یک غذای گرم به نام لانگوستا . پس از یک چالش هیجان انگیز در آشپزخانه، داوران سرانجام برنده را تعیین کردند. این دو رقیب با هدف مشترک نمایندگی کشورشان و کسب عنوان بهترین آشپز، بیشترین تلاش خود را کردند. در پایان و طبق اعلام نظر داوران، هومن سلطانی قهرمان سومین دوره Cuochi d’Italia مسابقات قهرمانی جهان شد. باید به او بابت این افتخار و دستپخت خوشمزه اش تبریک گفت . امیدواریم این گزارش را با لحنی شبیه به گزارشگران فوتبال خوانده باشید؛ به هرحال وقتی پای آبگوشت درمیان باشد، میزان هیجان چیزی از فوتبال کم ندارد.

هومن سلطانی کیست؟

آشنایی با سرآشپز ایرانی که در سومین دوره از مسابقات قهرمانی آشپزی جهان، نفر اول شد.

اما بخوانید درباره سرآشپز برنده. سلطانی که صاحب یک رستوران ایرانی در ایتالیاست در صفحه اینستاگرامش، خودش را این طوری معرفی می کند: من عاشق کارم هستم و آشپزی با روحم بازی می کند. شعارم این است که من با دستانم آشپزی نمی کنم بلکه با قلبم این کار را انجام می دهم. هر غذایی را که برای مهمانانم می برم، بخشی از روحم در آن است. من ۱۵ سال است که به حرفه طراحی غذا food design مشغولم. از حدود هشت سال پیش به همراه همسرم، مشخصا در زمینه فرهنگ خوراکی ها کار می کنیم.

ما در این مدت روی غذا های بومی ایران تحقیقات زیادی انجام دادیم و تلاش کردیم چاشنی های از یادرفته را دوباره به بشقاب های ایرانی برگردانیم. همچنین سعی کردیم درکنار ارائه بشقاب های زیبایی از غذای ایرانی، جلوه ای از فرهنگ مان را هم نمایش بدهیم. در این مسابقه هم تلاشم در همین زمینه بود و به نظر می رسد موفق بودم، چون یکی از داوران که آشپز معروفی در دنیاست، گفت که تو ما را به یک سفر خیلی قشنگ به ایران بردی . راستی برای تهیه این پرونده دوست داشتیم با این آشپز عزیز صحبت کنیم که پیام های ما را سین کرد، اما گویا فرصت پاسخ پیدا نکرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا