تاریخ شفاهی اشکذر

شب ۲۷ ماه مبارک رمضان،شب، دوستداران علی بن ابی طالب (ع)

در اشکذر هم مانند اکثر مناطق استان یزد به یاد آن واقعه شب ۲۷ ماه مبارک رمضان و در شب قصاص قاتل علی بن ابی طالب (ع) مراسم سنتی «دوست، دوست» برگزار می‌شود.

آداب، ‌رسوم و عقایدی مردم هر منطقه از کشور ریشه در عقاید دینی و ملی آنان دارد که بخشی از فرهنگ بومی یک منطقه را شامل می‌شود. آداب و رسوم ماه مبارک رمضان نیز یکی از مباحث فرهنگی است که ریشه در اعتقادات دینی مردم داشته و گاهی خاص یک منطقه است. مراسم سنتی «دوست، دوست»یکی از آدابی است که در ماه رمضان ودراستان یزد انجام می‌شود.

نقل به این مضمون است ، امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) شبانه بصورت ناشناس برای یتیمان و  فقیران کوفه  آذوقه می برد بعد از شهادت آن حضرت چند شب یتیمان و  فقیران کوفه  چشم انتظار بودند که آن شخص ناشناس برایشان آذوقه بیاورد ولی از او خبری نشد ، کم کم آنان متوجه شدند آن شخص ناشناس امام علی(ع) بوده است که چند شب قبل در محراب به شهادت رسیده است ،شب ۲۷ رمضان یتیمان و  فقیران کوفه به درب خانه دوستداران علی بن ابی طالب (ع) رفتند و درخواست کمک کردند.

در اشکذر هم مانند اکثر مناطق استان یزد به یاد آن واقعه  شب ۲۷ ماه مبارک رمضان و در شب قصاص قاتل علی بن ابی طالب (ع) مراسم سنتی «دوست، دوست»  برگزار می‌شود.

شب ۲۷ ماه مبارک رمضان بچه ها دور هم جمع  می شوند گروه ، گروه می شوند گروههای سه تا ده نفره و محله را بین خود تقسیم می کنند سپس بچه ها کیسه به دست ، به درب منازل محل محدوده خودمی روند و با خواندن اشعاری از ساکنان خانه، طلب شیرینی وشکلات و خوراکیهای دیگر می کنند. و ساکنان  خانه شیرینی وشکلات و خوراکیهای دیگر که از قبل آماده کرده اند ،بین بچه ها تقسیم می کنند وبچه ها با اشعاری از ساکنان آن خانه تشکر کرده وبه درب خانه دیگر می روند.

اشعاری که بچه ها در این شب می خوانند عبارتست از: «دوست دوست، دوست علی دوست»«این خونه شربت و قنده، امام علی درش نبنده» وبعضی محله ها «این خونه شربت و قنده، امام حسین درش نبنده»  « یا ارده به طاسم کن یا بکش و خلاصم کن» « میدی یا بریم »

(این مقاله در سایت اشکذرخبر هم منتشر نمودم )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا