صفحه اصلی

شهادت باهنر و رجایی و آغاز دوره ای نوین ـ فرضیه پروفسور دیویدسون

هشتم شهریور سالروز شهادت محمدجواد باهنر سومین نخست وزیر جمهوری اسلامی در انفجار عمدی دفتر نخست وزیری است که در سال ۱۳۶۰ اتفاق افتاد. باهنر نخستین کرمانی بوده است که در طول تاریخ ایران تا مقام ریاست دولت بالا رفته بود. در این رویداد، علاوه بر باهنر، چند تن دیگر از جمله محمدعلی رجایی رئیس جمهور وقت به شهادت رسیدند. انفجار، اندکی پس از آغاز جلسه شورای امنیت کشور روی داده بود. طبق گزارش های منتشره، رجایی در آغاز جلسه گفته بود که از آن پس ریاست جلسات شورای امنیت کشور را به جای او، محمدجواد باهنر نخست وزیر برعهده خواهد داشت. گزارش ها حکایت داشتتند که مواد منفجره در یک کیف قرار داده شده بود که به صورت بمب ساعتی عمل کرد. ازآنجاکه مسئول حراست نخست وزیری (مسئول ضبط مذاکرات جلسه و گزارش های مطرح شده در آن) اندکی پیش از انفجار، به طور غیر منتظره از جلسه و ساختمان نخست وزیری خارج شده بود و دیگر اثری از او به دست نیامده است، انگشت اتهام به سوی وی اشاره شده است. گفته شده است که کیف حاوی مواد منفحره نیز متعلق به او بود. وی با آن کیف و یک دستگاه ضبط صوت بزرگ به اطاق جلسه رفته بود.
محمدجواد باهنر که از فعالان انقلاب سال ۱۳۵۷ بود هنگام شهادت ۴۴ ساله بود. وی پیش از انقلاب از مدرّسان و مولّفان فقه و شرعیات اسلامی در وزارت فرهنگ (بعدا آموزش و پرورش) کشور بود.
قبل از انفجار نخست وزیری، چند اقدام از این دست در تهران برضد مقامات جمهوری اسلامی صورت گرفته بود از جمله انفجار در جلسه سران حزب جمهوری اسلامی و نیز انفجاری که منجر به مجروح شدن آیت الله خامنه ای شده بود. مقامات جمهوری اسلامی این سه انفجار را کار عوامل یک گروه دانسته اند.


دونالد دیویدسون (۱۹۱۷ ـ ۲۰۰۳) فیلسوف آمریکایی و استاد وقت دانشگاه کالیفرنیا (شاخه بِرکلی) همان زمان، وقوع رویدادهای وقت تهران را آغاز دوره ای نوین در نظام اسلامی ایران خوانده و گفته بود که با این رویدادها، گروههای سیاسی فعّال در انقلابِ ۱۳۵۷ ایران و عمدتا چپگرا حذف می شوند که طرد آنها از نوامبر ۱۹۷۹ (ماه تصرّف سفارت آمریکا) و با رفتن مهدی بازرگان از صحنه آغاز شده است.
وی پیش بینی کرده بود که انقلاب ایران در همان چارچوبِ حکومتِ [رهبری] فائقهِ ولیِ فقیه مراحل خود را طی خواهد کرد، انتقال تدریجی اختیارات اجرایی به روحانیون شیعه ادامه خواهد دشت هرگاه که تداوم ضعف اجرایی از یک و یا چند مقام دولتی مشاهده شود جای آنان به ژنرال های انقلاب پیرو ولایت فقیه و مورد تایید این مرجع شیعه داده خواهد شد دیویدسون سپس نظرات خودرا درباره حرکتی که تاریخ نگاران عنوان «فرمول ناپلئون» بر آن گذارده اند که فرانسه پس از انقلاب را نجات داد شرح داده و گفته است که خروج انقلاب فرانسه از مسیر خود و به بیراهه افتادن آن، ورود ناپلئون را که یک ژنرال انقلاب بود ایجاب کرده بود و طبق این فرمول، هر نظام ایدئولوژیک باید یک سیستم پاسداری و ناظر داشته باشد و در مورد نظام های ایدئولوژیک برآمده از یک انقلاب، ناظر بر اجرای شعارها و خواست های آن انقلاب.

منبع http://www.iranianshistoryonthisday.com نوشیروان کیهانی زاده ( با اندکی ویرایش )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا