صفحه اصلی

اسرار سازه‌های دست بشر در دوران کهن!

برخی سازه‌ها هستند که شاید امروزه با وجود رشد تکنولوژی ساختنشان راحت باشد، اما در گذشته چندان ساده نبودند. نگاهی داریم به برخی از این سازه‌ها که همچنان رموز مخفی در خودشان دارند.

 احتمالا شما برخی از سازه‌های باستانی که انسان‌های پیش از ما روی زمین ساخته‌اند، آشنا هستید. محققان با بررسی آن‌ها به برخی از شرایط زندگی گذشتگان پی می‌برند. اما نکته‌ای که درباره این سازه‌ها وجود دارد، به این برمی‌گردد که برخی از کسانی‌که ساخت این ساختمان‌های بزرگ را برعهده داشته‌اند، به واسطه اینکه ریاضیدان و متفکر بوده‌اند و حتی آدم‌های مرموزی به حساب می‌آمده‌اند، معمولا رموزی را در میان طراحی‌های‌شان پنهان کرده‌اند که متاثر از مذهب یا قومیت بوده است.

گاهی پیدا کردن این نقطه‌های مرموز به سختی پیدا کردن سوزن در انبار کاه است و گاهی هم خیلی آشکار است. دراین گزارش نگاهی داریم به برخی از این رازهای پنهان شده در ساخته‌های دست بشر.

سنگ‌های گرجستان

این سنگ‌های گرجستان اسرار مختلفی را در خود مخفی کرده‌اند، این سنگ‌ها در سال ۱۹۸۰ ساخته شده‌اند و روی آن‌ها ۱۰ دستورالعمل برای «نظم نوین جهانی» نوشته است. این قوانین به هشت زبان مختلف از جمله بابلی و مصری باستانی نوشته شده است. با اینکه دستورالعمل‌های این کتیبه‌ها معمولی به نظر می‌رسند، اما یکی از آن‌ها می‌گوید جمعیت کره زمین نباید بیشتر از ۵۰۰ میلیون نفر باشد که در غیر این‌صورت نظم جهانی بهم می‌ریزد! برخی این جمله را به عنوان هشداری برای افزایش جمعیت جهانی تفسیر کرده‌اند و می‌گویند با استناد به این جمله‌ها برخی به به نسل‌کشی‌ها در دین اعتقاد دارند.

معبد انسان

گاهی جالب‌ترین نشانه‌ها در سازه‌های مهم را می‌توان در ابعاد آن‌ها پیدا کرد. «معبد انسان» یک ساختار شگفت‌انگیز و متفاوت دارد، این مجسمه که در ۱۴۰۰ قبل از میلاد ساخته شده نسبت‌هایی دقیق از یک انسان را دارد. این معبد با استفاده از نسبت‌های طلایی عدد پی ساخته شده و برای بسیاری این معبد نمونه‌ای از هندسه مقدس است. راز این معبد استفاده دقیق از ریاضیات در تمامی زوایای آن است.

تپه گوبلکی

تپه‌های گوبلکی از دیرینه‌ترین مکان‌های پرستش و رسوم دینی است که تاریخی در حدود ۱۲ هزار ساله دارد. این منطقه از نخستین محل‌هایی است که نشان می‌دهد انسان‌ها به صورت جمعی زندگی می‌کرده‌اند و به کشاورزی می‌پرداختند.

هرم بزرگ جیزه

بدون شک یکی از بزرگترین اسرار جهان هرم بزرگ جیزه است، سازه‌ای چشمگیر که انسان آن را ساخته و حتی می‌گویند با تکنولوژی مدرن هم دست‌یابی به آن کار ساده‌ای نیست. هنوز هم کسی دقیقا نمی‌داند این هرم را چگونه ساخته‌اند و حتی صاحب آن چه کسی است. بحثی که درباره این هرم وجود دارد به صاحب اصلی آن برمی‌گردد، هرودت مورخ باستانی یونانی در کتیبه‌های خود نوشته که «خوفو» صاحب هرم بزرگ جیزه است و گفته که روی دیوار داخلی آن طرح‌هایی وجود دارد که به زبان هیروگلیف کلمه «خوفو» را نوشته است. واقعیت این است که در اطراف این هرم نشانه‌هایی از فرسایش توسط آب نمک وجود دارد و به نظر می‌رسد بخشی از این هرم در مجاورت آب بوده است. خیلی ها معتقدند شاید کسانی که آن را ساخته‌اند پیش از طغیان رودخانه نیل زنده بودند!

کلیسای سیستین

کلیسای بزرگ و معروفی در شهر واتیکان است که اقامتگاه رسمی پاپ محسوب می‌شود. این کلیسا محل گزینش پاپ جدید است و تمام کاردینال‌های کلیساهای کاتولیک پس از مرگ یا برکناری پاپ قبلی در آن جمع می‌شوند تا پاپ جدید را انتخاب کنند. این کلیسا به دلیل معماری و تزئیناتی که هنرمندان عصر رنسانس آن‌ها را ساخته‌اند نیز بسیار معروف است. اما شاید مهم‌ترین و معروف‌ترین اثر هنری این کلیسا ۱۱۰۰ متر مربع نقاشی روی سقف میکل آنژ باشد که مضامین داستان‌ها را از انجیل گرفته است. تابلوهای آفرینش آدم و قضاوت نهایی در این سالن وجود دارند.

مقبره توت‌عنخ‌آمون

مقبره این پادشاه ۱۹ ساله فرعونی از آن جهت اهمیت زیادی دارد که وقتی در سال ۱۹۲۲ کشف شد، واقعا کسی از وجود آن خبر نداشت و دزدی به آن نفوذ نکرده بود، به این دلیل که در ورودی آن در جایی کمتر مورد توجه مخفی شده بود. او را که با نام «پادشاه توت» نیز می‌شناسند، در ۹ سالگی به حکومت می‌رسد و ۱۰ سال بعد بدون اینکه شکوه خاصی در دوران حکومتش رخ دهد، از دنیا می‌رود، توتان‌خامون با اینکه دوران زندگی پر شکوهی نداشته اما در زندگی پس از مرگ و در دهه‌های بعد زندگی و مرگش بسیار معروف می‌شود. مقبره او با اینکه خیلی هم بزرگ نبوده اما از آن جهت که اثاث مقبره‌اش دست نخورده بودند، برای باستان شناس‌هایی که او را کشف کرده بودند، شرایط مطالعه بیشتری را به وجود آورد. اما یکی از اشیایی که در مقبره این فرعون جوان پیدا شد، شیشه‌ای سبز و عجیب بود که محققان در ابتدا فکر می‌کردند نوعی سنگ قیمتی است، اما مشخص شد که نوعی شیشه منحصربه فرد است که در لایه‌های زیرین زمین وجود دارد و در اثر انفجار عظیم روی سطح زمین می‌آیند. آن‌ها در ابتدا تصور کردند که برخورد ستاره دنباله‌دار با زمین این شیشه‌ها را ایجاد کرده، اما با بررسی نمونه‌های مشابه دریافتند که این‌طور نیست و این شیشه بسیار خاص تر است.

مجسمه ابوالهول

قطعا مجسمه بزرگ ابوالهول یکی از پر رمز و رازترین سازه‌های بشر و معمای قرن اخیر محسوب می‌شود. این بنای تاریخی هم مانند خیلی از ساخته‌های دیگر مصری، منشا ناپیدایی ندارد. این مجسمه که قدمت بسیار زیادی دارد و می‌گویند در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد ساخته شده، بدن شیری غول‌پیکر است که سری شبیه به انسان دارد. البته به دلیل تفاوت در ابعاد و اندازه‌های سر و بدن یکی از نظریهها این است که سر را بعدا به شکل انسان ساخته و به آن وصل کرده‌اند. البته نشانه‌های فرسایش آب روی این مجسمه هم وجود دارد و به نظر می‌رسد طغیان رودخانه نیل او را هم دربرگرفته بوده است.

دره پادشاهان

دره پادشاهان در مصر یکی دیگر از مکان‌های پر رمز و رازی است که در حهان وجود دارد و مورخان هنوز برای برخی از حوادث آن نتوانسته‌اند دلیل پیدا کنند. این منطقه گور دسته جمعی از پادشاهان مصری به حساب می‌آمده که در میان برخی از مومیایی‌های آن‌ها کوکائین و دیگر دخانیاتی که امروزه می‌شناسیم، یافت شده است. اما گیاهانی که این مواد را از آن‌ها می‌گیرند در منطقه امریکای جنوبی یافت می‌شود و مشخص نیست در آن روزگار واقعا مصر و امریکای جنوبی با هم در ارتباط بوده‌اند یا نه. با اینکه برخی مورخان این استدلال را اصلا قبول ندارند، با این‌حال نباید این موضوع را فراموش کنیم که سازه‌های به جا مانده از عهد قدیم در این دو منطقه شباهت‌هایی با یکدیگر دارند!

تئوتیئوکان

تئوتیئوکان یک شهر باستانی و کهن در مکزیک است. این منطقه پر از ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه است که نقاشی‌های دیواری زیادی روی آن‌ها وجود دارد.این محل هم دقیقا مانند اهرام مصری که مشخص نیست چه کسی و چه زمانی آن‌ها را ساخته، ناشناخته است. آزتک‌ها که در این‌جا زندگی می‌کرده‌اند، هم خودشان محل را نساخته‌ بودند. به نظر می‌رسد ۱۰۰سال قبل از میلاد این سازه‌ها ساخته شده‌اند و این مکان در زمان خودش بزرگترین شهر در آن منطقه بوده و ششمین شهر بزرگ در جهان به حساب می‌آمده است. «تئوتیئوکان» در زبان آزتک به معنی «محل خدایان» است، این شهر با آتش‌سوزی از بین رفته و باز جزئیات این ماجرا هم کاملا مشخص نیست.

هاراپا

یکی از تمدن‌های باستانی که به نظر می‌رسد دیگر از بین رفته‌اند، تمدن هاراپا در دره سند است. ویرانه‌های باستانی به جا مانده از این تمدن یکی از مکان‌های دیدنی در دره سند به حساب می‌آید. این منطقه که پنج هزار سال پیش ساخته شده و در آن زندگی می‌کردند، از هند و پاکستان امروزی پیشرفته‌تر بوده است! آن‌ها استخر عمومی با آجرهای ضد آب، سیستم فاضلاب پیشرفته با دست‌شویی‌های ویژه هر خانه داشتند. در این منطقه همه خانه‌ها در برابری زندگی می‌کردند و هیچ خانه‌ای بالاتر از دیگری نبوده است. اما همه این تمدن و فرهنگ به یک باره نابود می‌شود، مورخان خشکسالی یا جنگ را از دلایل این نابودی می‌دانند، اما هنوز هم چیزی ثابت نشده و کسی دقیقا نمی‌داند چطور آن‌ها از بین رفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا