صفحه اصلی

برترین نوآوری ها سال ۲۰۲۱ در زمینه پزشکی

تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت و تغییر زندگی بشر است. روش های درمانی و تشخیصی قدیمی به سرعت در حال جایگزین شدن با روش های جدید هستند. در اینجا برترین نوآوری های سال 2021 در زمینه پزشکی که می توانند آینده بشر را متحول کنند، بخوانید.

هرگز در تاریخ اخیر، جهان تا این حد درگیر دنیوی ترین مراحل فرآیند علمی نبوده است. اما در دو سال گذشته، هر مرحله افزایشی در علم از تحقیقات آزمایشگاهی تا درک تکامل کووید-۱۹ و ساخت واکسنی برای مبارزه با آن، آزمایش‌های بالینی، تا تایید دارویی به معنای یک چیز بود: امید. و این همان چیزی است که این لیست از بهترین نوآوری های سلامت سال ۲۰۲۱ را برجسته می کند. علاوه بر دو واکسن جدید که برای مبارزه با کشنده ترین بیماری همه گیر زمان ما منتشر شد، جهان همچنین شاهد اولین دارویی بود که برای درمان پروگریا (پیری زوردس) نادر تایید شده بود، یک فرمول انسولین جدید که ممکن است در نهایت این درمان نجات بخش را برای همه مقرون به صرفه کند نیز تولید شد. همچنین، یک واکسن مالاریا که دهه‌ها در حال ساخت است نیز به دنیا معرفی گردید.

دو واکسن با تکنولوژی جدید برای COVID-19

یک جفت واکسن کووید-۱۹، که در پیشگیری از کووید-۱۹ بسیار مؤثر هستند، برای استفاده اضطراری در سال ۲۰۲۱ مجاز شدند. پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی برای نجات بشر از همه‌گیری کووید-۱۹ می‌دانستند که ما به یک واکسن ایمن و مؤثر نیاز داریم. واکسن شرکت‌های داروسازی در سرتاسر جهان برای شناسایی ویروس SARS-CoV-2، درک نحوه حمله به سیستم ایمنی بدن و توسعه تزریق هدفمند برای جلوگیری از آن، رقابت کرده‌اند. از نوامبر ۲۰۲۱، حداقل ۲۸ واکسن امیدوارکننده روی انسان آزمایش شده است و ۱۵ واکسن برای استفاده اضطراری در سراسر جهان مجاز شده است. اما دو مورد برای برنده شدن جایزه برتر تکنولوژی جدید به اندازه کافی برجسته شدند: Pfizer’s Comirnaty (فایزر) که با مشارکت شرکت بیوتکنولوژی آلمانی BioNTech توسعه یافته است، و SpikeVax مدرنا، که شرکت کمبریج، ماساچوست با کمک مؤسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی توسعه داده است. این تلقیح ها شبیه هیچ تلقیح دیگری در بازار امروز نیستند. آنها اولین واکسن‌های به اصطلاح mRNA هستند (فناوری که دهه‌ها در حال توسعه بوده است). آنها با استفاده از RNA پیام رسان (کدهای ژنتیکی که به سلول های ما می گویند چگونه پروتئین بسازند)، کار می کنند. واکسن ها حاوی mRNA با دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی هستند که در قسمت بیرونی SARS-CoV-2، ویروس جدیدی که باعث COVID-19 می شود، یافت می شود. بدن ما به سرعت دستورالعمل های اشتباه mRNA را از بین می برد، اما نه قبل از اینکه سلول های ما پروتئین های مربوطه را بسازند. سپس این پروتئین‌ها به سلول‌های ایمنی اختصاصی متصل می‌شوند و سیستم را تحریک می‌کنند تا آنها را به‌عنوان مهاجم شناسایی کند و آنتی‌بادی‌هایی را علیه مشابه خود تولید کند. اگر یک فرد واکسینه شده با SARS-CoV-2 تماس پیدا کند، آن آنتی‌بادی‌ها می‌توانند وارد عمل شوند، تولید مثل کنند و ویروس را قبل از اینکه خارج از کنترل تکثیر کنند، نابود کنند و بیماری را خنثی کنند. در کارآزمایی‌های بالینی، هر دو رژیم دو دوز حداقل ۹۴ درصد در پیشگیری از موارد علامت‌دار کووید-۱۹ مؤثر بودند. این واکسن ها همچنین تقریباً ۱۰۰ درصد مواقع از بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کردند. در حالیکه بسیاری از گزینه‌های تلقیح برای مهار گسترش ویروس بسیار مهم بودند، این دو روش درمانی mRNA به ویژه برای تغییر مسیر همه‌گیری و آینده پزشکی پیشگیرانه آماده هستند.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی

درمانی جدید برای یک بیماری نادر و کشنده

Zokinvy توسط Eiger Pharmaceuticals به عنوان اولین درمان تایید شده توسط FDA برای سندرم پروگریا هاچینسون-گیلفورد تولید شده است. پروگریا بیماری نادری است که باعث پیری زودرس می شود. افراد مبتلا به سندرم پروگریا هاچینسون-گیلفورد به ندرت بیش از ۱۵ سال عمر می کنند و تاکنون درمان ها فقط علائم و عوارض آن را هدف قرار می دادند. این بیماری زمانی رخ می دهد که یک جهش ژنتیکی شکل پروتئین را در هسته سلول های حامل تغییر می دهد. پروتئین معیوب به نام پروگرین باعث مرگ زودرس سلول ها می شود. Zokinvy از تجمع پروگرین معیوب جلوگیری می کند و در نتیجه آسیبی که می تواند وارد کند را به حداقل می رساند. این داروی جدید علاوه بر افزایش طول عمر تا چندین سال، علائم مشکلات قلبی و استخوانی مرتبط با این بیماری نادر را که تقریباً ۴۰۰ کودک را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، کاهش می دهد.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی

یک گام بزرگ رو به جلو برای ژن درمانی

در ابتدا، محققان با تزریق ابزار ویرایش ژن CRISPR به طور مستقیم به بدن فرد، یک بیماری ژنتیکی کبد را با موفقیت درمان کردند. از سال ۲۰۱۲، محققان CRISPR، ابزار ویرایش ژنی را که به راحتی ژنوم انسان را ویرایش می‌کند، برای درمان بیماری‌های ناشی از جهش‌های DNA تغییر داده‌اند. اما تا سال جاری، این روش که شامل تزریق سلول‌های بنیادی اصلاح‌شده به بیمار می‌شود، تنها برای درمان بیماری‌هایی که جهش‌های آن در جریان خون وجود دارد، مانند کم‌خونی داسی شکل استفاده شده است. در آگوست ۲۰۲۱، محققان نتایج یک کارآزمایی بالینی شش نفره را منتشر کردند که در آن پزشکان تلاش کردند یک نقص ژنتیکی را که باعث یک بیماری نادر کبدی به نام آمیلوئیدوز ترانس تیرتین می‌شود، برطرف کنند. این فناوری ویرایش ژن که درون یک حباب کوچک به نام نانوذره لیپیدی بسته بندی شده بود، به کبد راه پیدا کرد و در آنجا برای اصلاح سلول های معیوب کار نمود. NTLA-2001 توسط Intellia Therapeutics و Regeneron Pharmaceuticals تولید شده است. هنوز راه زیادی در پیش است تا این درمان که هنوز در مرحله اول آزمایشات بالینی است راه خود را به بازار پیدا کند. اما، در صورت موفقیت آمیز بودن، می تواند راه را برای درمان طیف گسترده ای از شرایط ژنتیکی هموار کند.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی

پیشرفت در مقابله با ابولا

هنگامی که افراد مبتلا به ابولا آلوده می شوند، ممکن است تب بالا، خونریزی شدید و نارسایی اندام را تجربه کنند که در نیمی از موارد کشنده است. FDA تعدادی از درمان های آنتی بادی مونوکلونال را در سال جاری تایید کرد، از جمله Regeneron’s Inmazeb. محققان شرکت بیوتکنولوژی Regeneron اکنون آنتی‌بادی‌های مونوکلونال ایجاد کرده‌اند (مولکول‌های ساخته‌شده در آزمایشگاه که از عملکرد دفاع طبیعی سیستم ایمنی برای کمک به از بین بردن مهاجمان تقلید می‌کنند) تا این بیماری را هدف قرار دهند. Inmazeb ترکیبی از سه آنتی بادی است که پروتئینی را روی سطح ویروس ابولا هدف قرار می دهد. در یک کارآزمایی بالینی، ۶۶/۲ درصد از ۱۵۴ نفری که اینمازب دریافت کردند، زنده ماندند، در حالیکه تنها ۴۹ درصد از ۱۵۳ نفری که اینمازب را دریافت نکردند، زنده ماندند.  باوجود اینکه آنتی بادی های مونوکلونال درمان قطعی نیستند، در درمان بسیاری از بیماری های ویروسی بسیار مهم بوده اند. FDA در سال ۲۰۲۱ مجوز استفاده اضطراری را به دو درمان آنتی بادی مونوکلونال برای کووید-۱۹ داد و دیگری را برای درمان ابولا نیز تأیید نمود.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی

اولین آزمایش خانگی برای COVID-19

کیت Ellume نتیجه را در کمتر از ۲۰ دقیقه ارائه می‌کند. واکسن‌ها خطر ابتلا و انتشار COVID-19 را تا حد زیادی کاهش می‌دهند، اما کامل نیستند. موارد پیشرفت حتی در میان جوامع بسیار واکسینه شده همچنان ظاهر خواهد شد. آزمایش کووید-۱۹ در خانه Ellume اولین بار در نوع خود بود که مجوز FDA را دریافت کرد و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌داد تا وضعیت COVID-19 خود را بدون مراجعه به پزشک بررسی کنند. این آزمایش شامل یک سواب بینی، یک قطره چکان، مایع پردازش و یک آنالایزر است. یک دستورالعمل چاپ شده شما را گام به گام راهنمایی می کند: آنالایزر را از طریق بلوتوث وصل کنید، مایع پردازش را در قطره چکان خالی کنید، هر دو سوراخ بینی را سواب بزنید، سواب را به قطره چکان وصل کنید، پنج قطره را روی آنالایزر بریزید و ۱۵ دقیقه منتظر بمانید. نتایج. Ellume گزارش می دهد که این آزمایش در ۹۵ درصد مواقع موارد مثبت و ۹۷ درصد موارد منفی را شناسایی می کند.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی

یک راه بهتر برای رفع پارگی ACL

ایمپلنت ترمیم ACL (رباط صلیبی قدامی) توسط Miach Orthopedics روشی کمتر تهاجمی برای ترمیم ACL فرد ارائه می دهد. ACL یا رباط صلیبی قدامی به صورت مورب در وسط زانو کشیده می شود و برای ایستادن و پایدار نگه داشتن بدن ما حیاتی است. همچنین مستعد شکست است؛ طبق گزارشی در سال ۲۰۱۶ در مجله ارتوپدی و تروما بالینی، این شایع ترین منبع آسیب قابل توجه زانو است. ترمیم ACL پارگی نیاز به جراحی و گاهی اوقات بازسازی دارد. جراحی رباط صلیبی قدامی یک روش تهاجمی است که در آن یک قطعه تاندون و استخوان از قسمت دیگری از بدن یا از یک اهدا کننده گرفته می شود تا رباط پاره شده بازسازی شود. ایمپلنت BEAR که به تازگی توسط FDA تایید شده است، جای آن ماده را گرفته است. ایمپلنت BEAR ساخته شده از کلاژن گاوی است که بین دو انتهای پاره شده ACL محکم می شود تا آنها را به هم متصل کند. بدن بیمار ظرف چند ماه دستگاه را جذب می کند و تا آن زمان، بافت جدید و سالم به جای آن رشد کرده است.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی

سی تی اسکن دقیق تر

سی تی اسکن تصاویر دقیقی از داخل بدن انسان ارائه می دهد که به تشخیص و ردیابی بیماری و آسیب کمک می کند. اسکنرهای معمولی با ترکیب کل انرژی حاصل از چندین اشعه ایکس، تصاویر را ایجاد می کنند. در طی این فرآیند، مقداری انرژی از اشعه ایکس از دست می‌رود که منجر به وضوح کمتر می‌شود. اسکنر جدید زیمنس که Naeotom Alpha نام دارد، از آشکارسازهایی استفاده می کند که فوتون ها را برای اندازه گیری ذرات نوری که وارد بدن می شود، می شمارند و منجر به تصاویر واضح تر و کنتراست بالاتری از عملکرد درونی بدن شما می شود.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی

مقرون به صرفه ترین انسولین تا کنون

حدود ۳۴ میلیون نفر تنها در ایالات متحده با دیابت زندگی می کنند. برای بسیاری از آنها، انسولین (هورمونی که معمولاً در لوزالمعده تولید می شود و به پردازش گلوکز کمک می کند) برای بقا ضروری است. با وجود این، انسولین یک محصول بسیار گران است، حتی برای کسانی که به طور کامل بیمه شده اند. دارویSemglee  می تواند آن را تغییر دهد. این یک محصول انسولین زیستی مشابه و قابل تعویض است که برای اولین بار FDA این مدل محصول را به رسمیت شناخته شده است. سمگلی یک “داروی بیوسیمار” است. Biosimilar یک محصول پزشکی بیولوژیکی است که تقریباً یک کپی مشابه از یک محصول اصلی است که توسط شرکت دیگری تولید شده است. Semglee که در ویال های ۱۰ میلی لیتری و قلم های از پیش پر شده ۳ میلی لیتری عرضه می شود و به صورت زیر جلدی یک بار در روز تجویز می شود، از نظر پزشکی مشابه Lantus، نام تجاری انسولین است.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی

اولین واکسن مالاریا

Mosquirix تولید شده توسط گلکسو اسمیت کلاین که برای جلوگیری از مالاریا ساخته شده است، همچنین اولین واکسنی است که از یک بیماری انگلی جلوگیری می کند. بر اساس برخی تخمین ها، مالاریا سالانه حدود نیم میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد. گلاکسو اسمیت کلاین Mosquirix (واکسنی که دهه‌ها در حال ساخت بود) یک پاسخ ایمنی علیه Plasmoduim falciparum ایجاد می‌کند که یکی از کشنده‌ترین انگل‌هایی است که باعث مالاریا می‌شوند و شایع‌ترین گونه در سراسر آفریقا است. این واکسن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرد. وجه تمایزی که به آن چراغ سبز برای توزیع و استفاده گسترده‌تر می‌دهد. در حالیکه تلقیح تنها حدود ۵۰ درصد در برابر مالاریا شدید موثر است، با کاهش قابل توجه اثربخشی پس از یک سال، هنوز یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این بیماری کشنده است.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی

روشی جدید برای از بین بردن عفونت های قارچی

اولین ضد قارچ جدید در دهه‌ه،ا عفونت‌های قارچی واژن را درمان می‌کند. بر اساس CDC، سالانه حدود ۱/۴  میلیون نفر در ایالات متحده برای عفونت‌های قارچی واژن به پزشک مراجعه می‌کنند. در حالی که درمان های بدون نسخه اغلب به خوبی جواب می دهند، موارد سرسخت تر می توانند مقاومت کنند. Brexafemme اولین ضد قارچ جدید در بیش از دو دهه است که یک طبقه کاملاً جدید به نام تری ترپنوئیدها را نشان می دهد. این دارو با مسدود کردن آنزیمی که به ایجاد یک پوشش محافظ در اطراف قارچ‌های Candida  که باعث عفونت‌های مخمری واژن می‌شوند، عمل می‌کند. بدون این پوشش، میکروب به سرعت از بین می رود. فرمول دو قرص ظرف چند روز شروع به کار می کند و برای جلوگیری از تجدید حیات تا دو هفته در سیستم فرد باقی می ماند.

برترین نوآوری ها سال 2021در زمینه پزشکی
منبعPopular Science

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا