سلامت

(روز پنجم ) کنترل عوامل خطرکرونا در محیط کار

" همه گیری کرونا؛ توجه بیشتر به سلامت مردان"

تماس های شغلی از عواملی است که میزان خطر ابتلا به کووید ۱۹ را تحت تأثیر قرار می دهد. مشاغل کم مهارت و کم درآمدی مانند حمل و نقل، تهیه مواد غذایی، انبارداری، ساخت و ساز، کار در کارخانه ها در بین مردان بیشتر دیده می شود و با مرگ و میر بیشتر نیز همراه است. مطابق با آخرین آمار و اطلاعات موجود در سال ۱۳۹۸ سطح اشتغال به ۲۳ میلیون و ۴۱۳ هزار نفر در کشور رسیده است که جمعیت شاغل ۱۵ سال به بالای کشور برای مردان ۱۹٫۵ میلیون نفر ( معادل ۶۳ درصد) و جمعیت شاغل زنان ۳٫۹ میلیون نفر ( معادل ۱۲٫۷ درصد) است که در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، معدنی و خدماتی مشغول به فعالیت می باشند.

طبق پیش بینی سازمان بین المللی کار ( ILQ ) در اثراپیدمی کووید ۱۹، در جهان میلیون ها نفر به جمعیت بیکار افزوده شده اند. همچنین پیش بینی می شود که در اثر کاهش ساعات کاری و دستمزدها، اشتغال ناقص به شدت افزایش پیدا کرده و سطح درآمد شاغلین کاهش یافته است.

سازمان بین المللی کار در گزارش خود همچنین اشاره می کند که جوانان، زنان، مهاجران و پناهندگان و افراد بالای ۵۵ سال برای بازیابی شغل و حفظ درآمدشان با دشواری بیشتری روبه رو خواهند بود. در این بین مردان سهم بالاتری از مشکلات پیش آمده در اثر بیماری نوظهور خواهند داشت.

با توجه به بررسی عوامل بروز بیماری کووید ۱۹ که طیف گسترده ای از عوامل از قبیل وجود بیماریهای زمینه ای، اختلالات ژنتیکی، نقص ایمنی، سن و … را شامل می شود، توجه ویژه به مردان با توجه به مسئولیت شغلی آنان و نقششان در کسب درآمد و اشتغال خانواده حائز اهمیت خواهد بود.

از آنجا که در بسیاری از موارد اشتغال و کسب درآمد مستلزم فعالیت در محیط بیرون از خانه و شرکت در فعالیتهای گروهی و اجتماعی می باشد این امر به خودی خود خطر مواجهه با ریسک فاکتورهای موجود در محیط های شغلی و پیدایش بیماری را در شاغلین مضاعف خواهد کرد.

بنابراین اهمیت بهداشت حرفه ای که با هدف تأمین، حفظ و ارتقاء عالی ترین درجه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی شاغلین در جهت پیشگیری و کنترل ریسک فاکتورهای موجود در محیط های شغلی از جمله مقابله با ویروس کووید ۱۹ در محیط های کاری می باشد را نمایان می سازد. مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش بسیار موفق و چشمگیر در تهیه رهنمودها و پروتکلهای بهداشتی برای محیط های شغلی مختلف، اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و سایر صنوف از ابتدای شیوع بیماری داشته و هم اکنون نیز با مشارکت و فداکاری بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای در اجرای بسیج ملی پیشگیری و کنترل کووید -۱۹ با تدوین بیش از ۱۷۰ پروتکل  در زمینه پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در صنوف و مشاغل مختلف و حساس و نیز نظارت بر اجرای دقیق آن در قالب طرح های مختلف در ایام اداری و غیر اداری و تعطیل از صنایع، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و سایر محیط های اداری و آموزشی داشته است.

امید است با رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، به کارگیری وسایل حفاظت فردی، گندزدایی اصولی محیط های شغلی، انجام کنترل های فنی مهندسی و مدیریتی و توجه به تهویه فضاهای سربسته و اماکن پر ازدحام گام های موثری در جهت مقابله و کنترل این بیماری در بین جامعه شاغلین و نیز رسیدن به سلامت مردان تداوم حرکت چرخ های اقتصادی در سراسر کشور برداشته شود.

    تاثیر عوامل محیطی بر روی باروری مردان

ناباروری در مردان بیماری پیچیده ای بوده که عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند. یکی از این عوامل تأثیر محیط زندگی فرد در طول زندگی بوده که بر روی قدرت باروری وی تأثیر گذار می باشد.

بسیاری از تماس های روزمره ما در محیط خانه، در محل کار و حتی در فضای آزاد و غذایی که مصرف        می کنیم می توانند در سلامت باروری مردان تأثیر گذار باشند.

تعدادی از این عوامل محیطی عبارتند از:

  1. گرما : مشاغلی که در معرض گرما می باشند مانند نانواها، رانندگان وفعالیت های فیزیکی شدید مثل ورزشکاران حرفه‌ای و یا بیش از حد لباس پوشیدن همگی منجر به افزایش دمای بیضه اختلال در تولید اسپرم خواهند شد.

۲.  تاثیر امواج رادیویی و مغناطیسی : در مطالعات دیده شده بسیاری از شبکه های بیسیم مانند اینترنت های روزمره، تلفن های همراه،  بیسیم ها و رادارهای نظامی و اداری مؤثر بر باروری مردان می باشند.

۳.  آلودگی هوا : بسیاری از مواد توکسیک از جمله فلزات سنگین نظیر سرب موجود در هوا بر روی کیفیت اسپرم و پارامترهای آن تأثیر گذار می باشند.

۴.  تغذیه : استروژن های گیاهی (فیتو استروژن) موجود در میوه جات، سبزیجات و گوشت گاو در مطالعات دیده شده بر روی باروری مردان تاثیر گذار می باشند.

همچنین BPA ( بیسفنول A) موجود در پلاستیک ها و قوطی های مواد غذایی امکان نشت در داخل محتویات و در نتیجه تأثیر بر باروری خواهند داشت.

۵.  سموم آفت کش ها و حشره کش ها : در معرض تماس قرار گرفتن با این سهام به ویژه در کشاورزان به دلیل تاثیرات استراتژیک منجر به اختلال پارامترهای اسپرم خواهد بود.

۶. مصرف سیگار الکل و قلیان و مواد مخدر : تمامی این عادات اجتماعی بر روی پارامترهای اسپرم و کیفیت DNA اسپرم تأثیر گذار خواهند بود.

باتشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا