صفحه اصلی

قبل و بعد از واکسیناسیون چه مواد غذایی مصرف کنیم تا اثر بخشی واکسن را افزایش دهیم؟

 

مطالعات متعدد نشان می دهد که تغذیه تاثیر مقرون به صرفه و در عین حال قابل توجهی بر نتایج واکسیناسیون دارد و بنابراین می تواند کارایی واکسن را بهبود بخشد.

مطالعات متعدد نشان می دهد که تغذیه تاثیر مقرون به صرفه و در عین حال قابل توجهی بر نتایج واکسیناسیون دارد و می تواند کارایی واکسن را بهبود بخشد.

مطالعه‌ای که در مورد اثربخشی واکسن‌ها بر روی افراد چاق انجام شده، نشان می‌دهد که پاسخ ضعیف به واکسن‌ها در افراد چاق، آن‌ها را در معرض خطر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، تضعیف ایمنی  ناشی از سوء تغذیه به کاهش پاسخ موثر به واکسن‌ها  منجر می شود . هم سوءتغذیه و هم چاقی باعث افزایش مرگ و میر در طول همه گیری کووید-۱۹ می شوند و در دراز مدت، هر دو به طور بالقوه کارایی واکسن ها را تضعیف می کنند.

بنابراین مصرف گروه های مختلف غذایی در طول روز نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی و  افزایش اثربخشی واکسن دارد.با توجه به نقش تغذیه در حفظ سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن ، لازم است در هنگام واکسیناسیون موارد زیر رعایت شود:

۱– زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید. لازم است صبحانه یا میان وعده ساده ای میل کنید.

۲- با رعایت تغذیه صحیح به عملکرد بهتر بدن در واکسیناسیون کمک کنید.

۲-آب و مایعات فراوان بنوشید چون کم آبی بدن موجب اختلال در سیستم ایمنی و عدم پاسخ مناسب  بدن به واکسن می شود.

۳-  قبل و پس از واکسیناسیون مصرف روزانه مقادیر کافی از انواع سبزی ها و میوه ها، شیر و لبنیات، تخم مرغ ، حبوبات، گوشت ها، و نان و غلات سبوس دار به سیستم ایمنی بدن و پاسخ مناسب به واکسن کمک می کنند.

۴- مصرف حداقل ۵ وعده در روز ( ۳ وعده  از انواع سبزی ها ) و ۲ عدد متوسط از انواع میوه ها در میان وعده ها برای تقویت سیستم ایمنی و پاسخ مناسب بدن به واکسن لازم است.

منبع: ttps://www.nature.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا