دانشنامه اشکذرگنجینه اشکذرمنبری ها

نیم نگاهی به منبریهای اشکذر (۱۲) – آیت الله سید احمد اشکذری

منبر سنتی ترین و قدیمی ترین روش تبلیغ است امروزه این شیوه را تبلیغ چهره به چهره می نامند شیوه ای که از موثرترین روشهای های تبلیغ می باشد هرچند در حال حاضر به واسطه فراگیر شدن رسانه های ارتباط جمعی تنها روش تبلیغ  و تبین دین و احکام نیست و لی هنوز که هنوز است کارکرد خود را دارد.

قصد داریم در سلسله نوشته های بنام “نیم نگاهی به منبریهای اشکذر” هرچند مختصر و کوتاه مروری کنیم منبر و روش تبلیغی اهالی منبر شهرمان و درضمن بدینوسیله یادی کنیم از منبریهایی که حالا دیگر در بین ما نیستند .لازم بذکر است به دلیل نبود منابع و اطلاعات کم حقیر  مطالب خالی از اشکال نیست همچنین اقتضای موجز نویسی فضای مجازی  و حوصله کم خوانندگان مزید علت شده مطالب کوتاه باشد.

آیت الله سید احمد اشکذری

سید احمد اشکذری  فرزند سید حسن از فقها و علما گرانقدر نیمه اول قرن چهادهم هجری است . وی دانشمندی محقق و عالمی متقی و از بزرگان عرصه  فقاهت بوده است . تولدش ظاهرا در اشکذر یزد روی داده است . وی برای تکمیل تحصیلات دینی خود به عتبات عالیات عزیمت نموده و در نجف اشرف به حضور علماء گرانقدر حوزه علمیه این شهر مقدس رسیده و بویژه از درس آیات عظام سید محمد کاظم طباطبائی یزدی و آخوند ملا محمد کاظم خراسانی استفاده فراوان نموده و به مقام شامخ اجتهاد نائل آمده است . سید احمد ، پس از وفات این دو اختر تابناک آسمان فقاهت ، مجاورت مرقد مطهر حضرت سید الشهداء (ع) را اختیار نموده و به کربلا مهاجرت نموده است و تا آخر عمر در جوار حرم مطهرش ، به عبادت و تذهیب نفس و تحقیق و تصنیف پرداخته است . « اشکذری » در تحقیق مباحث فقهی و اصولی دستی توانا داشته و از وی آثار چندی بر جاه مانده است که عبارتند از : ۱ – اعمال الجمعه  ۲ – ربائیه  ۳ – رضائیه  ۴ – لسان المصتف  ۵ – الدر الساطع  ۶ – منتخب الوسایل  ۷ – تعلیقه و جیزه فی مباحث الا لفاظ علی کفایه الاصول  ۸ – هدایه النمله . سرانجام این عالم بلند مرتبه در سال ۱۳۵۹ هـ . ق در حائر شریف حسینی بدرود حیات گفته و پیکرش در جوار مرقد مطهر به خاک آرمیده است .

پیک نصر اشکذر ، ویژه نوروز ۷۷ ، صفحه ۱۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا