صفحه اصلی

 مشروح خطبه های۱۱ فروردین ۱۴۰۲ رستاق

 

خطیب: حجه الاسلام دلاوری

میعادگاه نمازجمعه همت آباد رستاق.

خطبه اول

به مناسبت دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات جانسوز ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها:

آیاتی در قرآن وجود دارد که به نحوی با حضرت خدیجه مرتبط است و ما به چهار آیه از آن ها اشاره می کنیم.

۱- «وَ أْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیها»

سوره طه از سوره های دسته اولیه سوره های قرآنی است که اوائل بعثت بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده است. نظر به این که اهل و اعضاء خانواده رسول اکرم در آن تاریخ عبارت از خدیجه کبری سلام الله علیها، که همسر رسول الله است و از نظر این که علی بن ابی طالب نیز تحت ولایت و سرپرستی رسول الله زندگی می نمود؛ او نیز مشمول عنوان اهل می باشد. بر این اساس آیه خطاب به رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله نموده که «به اهل و اعضاء خانواده خود در باره بپا داشتن فریضه صلاه سفارش اکید بنما و بر آن پیوسته استوار باش».

۲- «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ»

اولین دعوت رسمی پیامبر به توحید، از طریق اقوام و خویشان بوده است و نزدیک ترین اقرباء به رسول گرامی صلی اللّه علیه و آله و سلّم بر حسب نسب، علی بن أبی طالب علیه السّلام و بر حسب رابطه سببی خدیجه کبری علیها السّلام است و این دستور دعوت، در درجه اول در باره علی و خدیجه شاهد فضیلتی است برای آن ها، هم چنان که در مرتبه دیگر برای طبقات خویشان، شاهد فضیلت است».

۳_« وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»

مطابق با احادیثی که از پیامبر صلی اللّه علیه و آله نقل شده منظور از ازواجنا درآیۀ شریفه حضرت خدیجه سلام الله علیها است.

محمد بن عباس از ابی سعید خدری روایت کرده که پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله فرمود: از جبرئیل پرسیدم؛ مراد از أَزْواجِنا وَ ذُرِّیاتِنا کیست؟ گفت خدیجه و فاطمه علیهما السلام. «و قُرَّهَ أَعْینٍ» حسن و حسین علیهما السلام و منظور از «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً» علی بن أبی طالب علیه السّلام است.

۴- «وَ وَجَدَک عائِلًا فَأَغْنی»

یکی از تفاسیری که برای آیۀ شریفه بیان شده این است که خدا به پیامبر می فرماید: پروردگارت تو را با مال خدیجه علیها السلام بی نیاز نمود و توانگرت نمود با مال خدیجه سلام الله علیها.

خطبه دوم:

حدیث اخلاقی از امام حسن مجتبی سلام الله علیه به مناسبت میلاد آن حضرت در نیمه ماه مبارک رمضان:

امام حسن سلام الله علیه :

اُوصیکُم بتَقوَى اللّه وإدامَهِ التَّفَکُّرِ ؛ فإنَّ التَّفَکُّرَ أبو کُلِّ خَیرٍ واُمُّهُ .

شما را به تقواى الهى و تداوم اندیشه سفارش مى کنم ؛ زیرا که اندیشیدن پدر و مادر همه خوبیهاست.

شعار سال و توجه مسئولان به آن:

مسئولان‌ محترم باید جلوی عوامل تورم زا را بگیرند، یکی از عوامل تورم زا بالا بودن هزینه تولید است دولت باید هزینه تولید را کمتر کند هزینه تولید با مواردی بالا میرود مثل واگذاری زمین به تولید کننده به قیمت های کذایی و یا انشعاب برق و گاز و یا مالیات ها و عوارض سنگین؛ یکی دیگر از عوامل تورم زا همین مافیا های تولید هستند مثل مافیای تولید خودرو در کشور ما از عوامل گرانی هستند از طرفی اجازه واردات خودرو نمیدهند و از طرفی تولید خود را پایین می آورند و آنچه هم تولید می کنند

پرسوخت و پرخطر است؛فولاد و امثال آن ، خوراک دام و… در اختیار عده ای خاص است که باید قاطعانه این مافیا ها در هم شکست و از انحصار خارج کرد.

امام جمعه رستاق در پایان با اشاره به بیانیه اخیر وزارت کشور در مورد مسأله عفاف و حجاب و بیان بندهای مهم آن برای نمازگزاران جمعه تصریح کرد:

اولا: از موضع دولت محترم در صیانت از ارزش‌های دینی به‌ ویژه واجب شرعی عفاف و حجاب تقدیر و تشکر کرده و حمایت خود را اعلام می داریم.

ثانیا: تاکید بر مواجهه فعال و هوشمندانه با تلاش سازماندهی شده دشمن در هجمه به نهاد نورانی خانواده و سلامت و امنیت اجتماعی مردم داریم.

منبع: کانال ایتائی اخبار رستاق

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا