صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اشکذر

السلام علیک یا اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
هفتمین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر
حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر

موضوع اصلی خطبه اول: 
رفیق خوب بهترین هدیه الهی است آن را قدر بدانیم

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید
دلیل اول :
یکی از سختی های دوران جوانی و نوجوانی انتخاب دوست و رفیق است
انتخاب دوست رفیق در دوران نوجوانی و جوانی و انتخاب رفیق و دوست در دوران کودکی و در دوران میانسالی و بزرگسالی از اهمیت بیشتری برخوردار است
چرا که هر کودکی در دوران کودکی خود گاهی برای خود دوست و رفیق انتخاب می ‌کند اما برای کارهای بسیار ساده و زودگذر مثل انتخاب کردن رفیق در دوران کودکی برای بازی یا برای نشست برخاست و…
و در دوران میانسالی و بزرگسالی هم انسان ‌های بزرگسال منافع و مضرات انتخاب دوست و رفیق را توجه دارند
و چون توجه به منافع دارند معمولا برای انتخاب رفیق و دوست که حالا همکار و شریک و امثال ذالک هم شامل می ‌شود باید دقت بیشتری این کار را انجام می ‌دهند
دلیل دوم:
دومین دلیلی که هست برای امنیت انتخاب دوست و رفیق در دوران جوانی این است که:
انسان ‌هایی که سنی از آنها گذشته است برای انتخاب رفیق اهل فکر هستند اهل عاقبت اندیشی هستند
یعنی در حقیقت به آن توصیه ‌ای که در اسلام عزیز شده است که برای انتخاب رفیق او را آزمایش و امتحان کنید بیشتر توجه دارند
ولی دوران جوانی که دوران شور و احساس و عاطفه است کمتر این حقیقت مورد توجه قرار می ‌گیرد
یک روایتی از امیرالمومنین علی (ع) که فرمودند :
مَنِ اتّخَذَ أخا بعدَ حُسْنِ الاختِبارِ دامَتْ صُحْبَتُهُ و تأکّدَتْ مَودّتُهُ
هر کس پس از آزمایش درست ، برادرى را انتخاب کند، رفاقتش مى پاید و دوستى اش استوار مى گردد
کسی که بعد از امتحان کردن و آزمایش کردن فردی وقتی او را شایسته دید و او را به عنوان رفیق انتخاب کرد این رفاقت پایدار است و این مودت و دوستی ماندگار
ولی همونطور که عرض کردم در دوران جوانی آن چیزی که جوان را بیشتر سوق می ‌دهد و حرکت می ‌دهد برای هر کاری که یکی هم پیدا کردن رفیق و دوست است
بُعد احساس و عاطفه او است
و کمتر برای انتخاب دوست و رفیق اهل فکر و دقت و اندیشه است لذا ممکن است برای او انتخاب رفیق دردسر ساز باشد چون کمتر می ‌آزماید
با دیدن کسی که از قیافه ‌اش خوشش میاد یا به هر دلیل دیگری او را به عنوان رفیق انتخاب می ‌کند و بر انداز نمی کند امتحان نمی کند و انتخاب دوست می کند
یعنی در همون حقیقتی که در روایات اهل بیت علیهم السلام نسبت به چنین رفیقی هشدار داده ‌اند و ما را از انتخاب رفیق بدون آزمودن و امتحان کردن منع کرده ‌اند
این روایت را ملاحظه بفرمایید از امیرمومنان علیه السلام فرمودند :
مَنِ اتّخَذَ أخاَ مِن غیرِ اختِبارٍ ألْجَأهُ الاضْطِـرارُ إلى مُرافَقَـهِ الأشرار
هر که بدون آزمایش، برادرى را انتخاب کند به ناچار به همنشینى با بدان دچار خواهد شد
کسی که بدون آزمودن کسی را به عنوان دوست و رفیق انتخاب کند او ناچار می ‌شود کم ‌کم به سراغ انسان ‌های شریر و بَد به بعد برود
یعنی به واسطه این دوست نابابی که انتخاب کرده است می ‌رود به سمت این که افراد دیگری هم که جزو بدان و اشرار هستند با او ارتباط دوستی پیدا کنند و در حقیقت از آن معیاری که برای انتخاب دوست در اسلام هست فاصله بگیرد

دلیل سوم:
سالمندان و بزرگسالان اگر کسی را به عنوان رفیق انتخاب کردند ولی در واقع رفیق ناشایستی بود
اگر افراد خیرخواهی به او تذکر دهند و به او یادآوری کنند
که این فردی که به عنوان رفیق انتخاب کرده ‌اید شایستگی رفاقت و دوستی با تو را ندارد
به هر حال توجه می ‌کند به امر نصیحت خیرخواهان گوش می دهد موعظه و خیرخواهی آنها را می ‌پذیرد
اما باز از آنجایی که دوران جوانی دوران سرشار از احساس و عاطفه است و کمتر جنبه تعقل مورد عنایت نوجوان و جوان قرار می ‌گیرد او سر به لجاجت برمی ‌دارد و اصرار می ‌کند با دوست داشتن و دوستی کردن با افرادی که شایسته نیستند
یعنی روحیه لجاجت حتی در مقابل کسانی که برای او خیرخواهی و نصیحت می ‌کند و حتی آن فردی را که می ‌خواهد به عنوان رفیق انتخاب کند عیب ‌های او را متذکر می ‌شوند او اعتنایی نمی ‌کند
از باب لجاجت اصرار بر ادامه رفاقت با رفیق ناباب دارد
و اصولا توجه نمی کند که لجاجت کردن با یک امر واقعی و حقیقی هم دنیای انسان را خراب می کند هم آخرت انسان را ویران و نابود می ‌کند
این عبارت باز از امیر مومنان هست که فرمودند:
للَّجاجُ أکثَرُ الأشیاءِ مَضَرّهً فی العاجِلِ و الآجِلِ
لجاجت، زیانبارترین چیزها در دنیا و آخرت است
عرض کردم دوران جوانی دوران شکوفایی احساس است و کمتر نوجوان و جوان اهل تعقل و تفکر هست
از باب لجاجت گاهی بر رفاقت با انسان ‌های ناباب اصرار می ‌ورزد و نصیحت خیرخواهان را گوش نمی کند
دلیل چهارم :
چهارمین دلیلی که هست بر این که جوانان باید برای انتخاب دوست رفیق بیشتر توجه کنند این است که
انسان ‌های بزرگسال و میانسال وقتی رفیقی را انتخاب کردند ولی به هر دلیلی با رفیق خودشون اختلاف پیدا کردند و ناچار شدند یا منافعشون اقتضا می ‌کرد که از او فاصله بگیرند جوری فاصله می ‌گیرند که اگر خواستند یک زمانی دوباره برگردند راه آشتی را باز می ‌گذارند
یعنی حاضر نمی ‌شوند هر ناراحتی که از ناحیه‌ دوست نامناسب دیدند و یا به خاطر اختلافاتی که پیش آمده است این را اظهار کنند بیان کنند به مردم بگویند این نشانه خردمندی و رشد عقلی آن‌هاست
اما در جوانان این طور نیست
اگر نوجوانی رفیقی را انتخاب کرد و بعد از اینکه مشخص شد این رفیق باب طبع او نیست و ناچار شد قطع ارتباط کند از باب غلبه احساسات بر او حاضر می ‌شود آن چرا که نباید بگوید هم می ‌گوید
یعنی راه بازگشت و دوستی را باز نمی ‌گذارد
یکی از توصیه های مهم دین ما که در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده است و مورد تاکید قرار گرفته است اینست که:
اگر با کسی دوست شدید مبادا که همه اسرار زندگی شخصی خود را با او بگویید چرا که ممکن است یک زمانی این دوستی و رفاقت شما به هم بخورد و آن فردی که به عنوان رفیق انتخاب کرده ‌اید برای انتقام گرفتن از شما بعضی از اسرار زندگی شخصی شما را برای دیگران بازگو کند و افشا نماید
همین طور به ما توصیه کردند که اگر با کسی ارتباط داشتید و به هر دلیلی قطع ارتباط کردید باز آنجا هم مواظب باشید
این این روایت را ببینید که امام صادق علیه السلام در توصیه ‌ای به اصحاب خود فرمودند :
لاَ تُطْلِعْ صَدِیقَکَ مِنْ سِرِّکَ
نزدیک‌ترین دوست خود را به اسرار زندگی خود آگاه نکن
شما در خانه فرض بفرمایید با خانوم تون یا هرکس دیگه ‌ای اختلاف شخصی داشته باشید بدگویی از زن خود نکن پیش رفیق بدگویی از خانواده زن نکن بدگویی از خانواده شوهر نکن
که حالا فکر کنیدکه این رفیق اسرار تو را حفظ می کند
نه
همین فردی که رفیق شما است ممکن است در زمانی با شما قطع رابطعه کند و از باب دشمنی که با شما پیدا کرده اسراری که باید از زندگی شما مخفی می ماند را برای دیگران بازگو کند و مایه آبرو ریزی شما شود
پس هیچ وقت اسرار زندگی خود را به دوستت نگو
مگر آن اسراری که اگر دشمن تو هم بر آن‌ها آگاه شود برای تو ضرر نداشته باشد
و اگر اسراری در زندگی هست که اگر دشمن بفهمد آبروت را می ‌برد این اسرار را به دوست صمیمی خود نگو
چرا برای اینکه ممکن است یک روز این دوست صمیمی تو دشمن تو بشود آن وقت آبروی تو را ببرد
دلیل پنجم:
توصیه دیگری که باز شده است و اهمیت انتخاب در دوران انتخاب دوست در دوران جوانی را نشان می ‌دهد این که :
در دوران جوانی که دوران غلبه احساسات است اگر شما جوان نامناسبی را به عنوان رفیق برگزینی و انتخاب کنید ممکن است که اگر این ارتباط و صمیمیت برطرف شد و از هم گسسته شد ضرر و زیان جانی و مالی و عرض و آبروی به دنبال داشته باشد
یعنی اگر رفیق نامناسبی را انتخاب کردید بعد از مدتی متوجه شدید که این رفیق مناسب شخصیت و جایگاه شما نیست
بدان که این رفیق بد ممکن است که به تو و آبروی تو ضربه بزند ممکن است جان تو را تهدید کند لذا از اول آدم باید متوجه باشد که آدم بد و نامناسب را به عنوان رفیق انتخاب نکند
روایت دیگر از امیر مومنان است که در میان وصایایی که به امام مجتبی علیه ‌السلام در حقیقت به همه ما دارند فرمودند:
لا تُضِیعَنَّ حقَّ أخیکَ اتّکالاً على ما بینَک و بینَه؛ فإنّه لَیسَ لکَ بأخٍ مَن أضَعْتَ حقَّهُ
هیچ گاه حقّ برادرت را، به اعتماد روابط دوستانه اى که با او دارى ضایع مگردان؛ چه، آن کس که حقّ او را ضایع مى کنى
دیگر برادرت نیست
هیچ وقت حق برادر ایمانی خودت را ضایع نکنی به خاطر ارتباط صمیمی که بین تو و او هست
یعنی اگر با یک کسی رفیق و دوست شدیم این معنایش این نیست که حالا با او رفیق هستیم حقی را از او ضایع بکنیم
چرا ؟ چونرفاقتی که یکی از طرفین حق دیگری را ضایع کنند این رفاقت ادامه پیدا نمی کند
انسان با کسی رفیق شد باید مواظب باشد که حق او را ادا بکنه حق رفاقت او ادا کند مبادا درحق او گناه و معصیتی انجام بدهد که اگر چنین کرد به هر حال این موجب شرمندگی و سرافکندگی انسان خواهد بود
همان‌طور که به ما توصیه کرده ‌اند که نسبت به رفیق خود عیب پوش باشید حتی بعد از آن که این ارتباط قطع شد
لذا امام صادق (ع) فرمودند :
لاَ تُتْبِعْ أَخَاکَ بَعْدَ اَلْقَطِیعَهِ وَقِیعَهً فِیهِ، فَتَسُدَّ عَلَیْهِ طَرِیقَ اَلرُّجُوعِ إِلَیْکَ، وَ لَعَلَّ اَلتَّجَارِبَ أَنْ تَرُدَّهُ إِلَیْکَ
پس از قطع رابطه با برادرت، از او بدگویى مکن؛ که این راه بازگشت او را به سوى تو مى بندد؛ چون ممکن است تجربه ها روزى او را به تو بازگرداند
چرا که اگر از حد تجاوز کردی و شخصیت دوستت را مورد تعرض قرار داده ‌ای دیگر راه بازگشت به طور کلی بسته می ‌شود
امام صادق علیه السلام در جایی دیگر فرمودند:
آیا ما راهی داریم برای اینکه ما می ‌خواهیم فردی را به عنوان رفیق انتخاب کنیم قبل از اینکه با او رفاقت برقرار کنیم او را بیازماییم و ببینیم که آیا این به درد رفاقت ما می خورد یا نه
یکی از راه هایی که امام صادق پیشنهاد می کنند این است :
سه مرتبه این رفیقت را به خشم و غضب بیار اگر دیدی که با این که ناراحتش کردی از حد بیرون نرفت و حاضر نشد نسبت به تو بدگویی کند و یا حاضر نشد به تو دشنام دهد و یاآبروی تو را نمی برد با اینکه او را اذیت کرده ای معلوم می شود که او رفیق خوبی است
مَن غَضِبَ علَیکَ مِن إخوانِکَ ثلاثَ مَرّاتٍ فلَم یَقُلْ فیکَ مَکروها فَأعِدَّهُ لِنَفسِکَ
هر یک از برادرانت که سه بار بر تو خشم گرفت
و از تو بدى نگفت، او را براى خودت نگه دار
طرف مثلا فردی است که وقتی به غضب درمیاد حد و حدود رعایت می کند اهل حلم و اهل بردباری خودش نگه می ‌دارد
اما اگر که نه به مجرد اینکه یک کار ناشایست را از تو دید شروع می ‌کنه به گلاسه کردن و بدگویی کردن و این به درد رفاقت نمی ‌خورد
کسانی که به درد رفاقت نمی ‌خورند کسانی هستند که برای رسیدن خودشون به درجه و مقام از شما درخواست می کنند عرض و آبروی خود را پای آن‌ها ذبح کنید و از بین ببرید
یعنی بعضی افراد هستند که مثلا تا ییک مشکلی پیدا میشه برای شون از دوستشون انتظار دارند که برای اینکه آن فرد از مشکل نجات پیدا کنه خودش را به آب و آتش بزند یا گناهی را مرتکب شود یا گناه کسی را به گردن بگیرد این نشان دهنده آن است که این رفاقت رفاقت درستی نیست و پایه و اساس درستی ندارد
امام علیه السلام
مَنْ لَمْ یَرْضَ مِنْ صَدِیقِهِ إِلاَّ بِالْإِیثَارِ عَلَى نَفْسِهِ دَامَ سَخَطُهُ وَ مَنْ عَاتَبَ عَلَى ذَنْبٍ کَثُرَ مَعْتَبَتُهُ
هر که از یارش خشنود نباشد جز که قربان او شود خشمش همیشه باشد
و هر کس بر گناه دوست گله دارد بسیار باشد گله او
آن کسی که از رفیقش راضی نمی ‌شود مگر اینکه او خودش را فدای آن رفیق کند این فرد به سمتی می ‌رود که بین خودشان دشمنی ادامه پیدا خواهد کرد
حالا در این زمینه عرض کردم روایات بسیار و توصیه علمای دین و مراجع عظام زیاد است اگر توفیق شود ادامه بحث را در خطبه های هفته بعدی عرض خواهیم کرد

امیدوارم انشاالله خدای متعال روز به روز بر توفیقات ما بر فهم درست و عارف دین به عمل به احکام دین انشالله بیفزاید پروردگارا به حق محمد آل محمد در امر دین و دنیا و آخرت ما را یاری بفرما و ما را به خودمون وامگذار ما را از هواهای نفسانی و شَّر شیطان محفوظ بدار و اموات و درگذشتگان از اهل ایمان از شیعیان و محبان امیر مومنان در سراسر عالم مشمول عفو و رحمت قرار بده و بر علو درجات شهدا و امام شهیدان بیفزا و فرج امام عصر علیه السلام

تعجیل فرما

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر/ان الانسان لفی خسر/الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر

(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم: 

اشاره به مناسبت های هفته پیش روی :

قرآن بهترین گنجینه هدایت / پیرامون آلودگی هوای شهرستان / سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) / مسئله محیط زیست و هوای پاک

بسم الله الرحمن الرحیم

نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

برادران و خواهران ایمانی باز هم خودم و همه را به تقوا سفارش توصیه می ‌کنم به امید اینکه انشالله خداوند به برکت این روزهای عزیز

به همه ما توفیق کسب آن تقوایی را عنایت کند که ائمه معصومین علیهم السلام ما را جزو شیعیان واقعی خودشان بدانند انشاالله

 

در نماز جمعه این هفته ما جمعی از عزیزان از صدا و سیما تشریف بیاورند

و در مدت دو روز کارهای قرآنی که در سطح شهرستان در حال اجراست یا قبلا اجرا شده است به تصویر بکشند و بُعد قرآنی جامعه ما و شهرستان ما را در معرض مخاطبان و بینندگان عزیز در سراسر کشور قرار بدهند

لذا من درباره قرآن کریم چند تا مطلب یادداشت کردم خدمتتون عرض کنم که بدین شرح است :

به هر حال من وظیفه خودم را نسبت به این عزیزان ادا کرده باشم و همچنین خیرمقدم عرض می‌کنم خدمت دوستان تشریف آوردند و مهمان شهرستان ما هستند و امیدواریم انشالله با همکاری که مجموعه ‌های قرآنی شهرستان خواهند داشت یک برنامه باکیفیتی تهیه شود و از طریق رسانه ملی انشالله پخششود

بخش اول خطبه دوم: (قرآن کریم)

نسبت به قرآن کریم ما چند تا وظیفه داریم که همه این وظایف چندگانه هم از خود قرآن کریم استفاده می شود

و ما حداقل ده تا وظیفه در مقابل قرآن داریم:

اول:یاد گرفتن قرآن

دوم: یاد دادن قرآن

سوم: تلاوت قرآن با ترتیل

چهارم: یاد گرفتن تجوید

پنجم:گوش ‌دادن به قرآن کریم

ششم: احترام گذاشتن به قرآن کریم

هفتم: آشنایی با علوم قرآن کریم

هشتم: آشنایی با تفسیر قرآن کریم

نهم: آشنایی با مفاهیم قرآن کریم

و از همه این ها که در حقیقت این ‌ها مقدمه هستند برای آن دهمین وظیفه آن اینست

دهم: عمل به قرآن کریم

قرآن یک کتاب آسمانی است که باید به آن عمل کرد تا هدایت شد

بهترین راه و محکم ‌ترین راه برای سعادتمند شدن همان راهی است که قرآن کریم معرفی می ‌کند

إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا

لذا هم در خود قرآن کریم هم در آثار ائمه اطهار علیه ‌السلام که مبین آیات قرآن کریم هستند نسبت به قرآن ‌کریم  سفارش های زیادی شده حالا شاید یک زمانی خداوند توفیق داد که ما در ده ‌ها جلسه انشاالله بعضی از آیات و روایاتی که اهمیت قرآن را گوشزد می کند و وظایف ما را بیان می کند انشاالله متعرض شویم

در قرآن کریم دو تا آیه هست که خیلی اهمیت قرآن را نشان می دهد

اول:

وَ لقد یسرنا القرآنَ لِلذِّکرِ فَهَل مِن مدکر

این قرآن را آسان کردیم روانش کردیم و به تعبیرخود ما همه کس فهم کردیم هر کس که سواد خواندن و نوشتن داشته باشد و با این قرآن ارتباط برقرار کند

و ترجمه قرآن اگر عرب هم نیست ترجمه قرآن را ببیند به هر حال از قرآن کریم استفاده خواهد کرد

پس قرآن یک کتاب آسانی است ما قرآن را آثار قرار دادیم روان قرار دادیم همه کس قرار دادیم و آیا کسی هست که این نکته مهم قرآنی را متذکر باشد توجه به آن داشته باشد و در هر سن و سالی که هست در هر موقعیت علمی که هست ارتباطش را با قرآن قطع نکند

دوم:

از طرف دیگه خدای متعال در قرآن کریم آن را قول و سخن سنگین معرفی می کند به قدری سنگین است که وقتی این قرآن می ‌خواهد بر پیغمبر اکرم نازل شود وجود پیغمبر خدا هم باید یک سری آمادگی هایی پیدا کند

إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا

ای رسول ما ما به زودی سخنسنگینی و گرانمایه را به تو القا خواهیم کرد

پس قرآن هم سهل و آسان است

هم صغیر و سنگین

این ما هستیم که با اطلاعات و معلوماتی که داریم می توانیم در هر یک از حدود قرآن کریم وارد شویم و اندازه مقدماتی که برای آموزش در ذهن در فکرمون هست در محضر قرآن ‌کریم  باشیم

لذا قرآن یک کتابی ا‌ست که برای همه مفید است

منتها هر چه سطح معرفت انسان علم انسان دانش انسان در هر رشته ‌ای از علوم بالاتر باشد استفاده آن فرد از قرآن بیشتر است این مخصوص علوم حوزوی هم نیست

مثلا فرض بفرمایید اگر در قرآن کریم توصیه شده است به تدبر و تفکر درباره خلقت و آفرینش

اگر کسی رشته علمی اش درباره آفرینش و خلقت بود زمین ‌شناس بود خاک گیاه ‌شناس بود نسبت به کرات دیگه اطلاعاتی داشت اگر با آن علم و اطلاعات برود سراغ قرآن کریم یه برداشت ‌های بسیار ظریف و عالمانه ‌ای از آن آیات خواهد داشت

اگر حکیم و فیلسوف بود بسیاری از آیات قرآن کریم هست که واقعا برای وقتی که آنها باهاش ارتباط برقرار می ‌کنند لذت می ‌برند

پس این سطح دانش و علم ما است که سبب می شود که قابل اندازه ‌گیری ما برای فهم آیات قرآن کریم باشد

لذا می بینید در بعضی از روایاتی که درباره قرآن آمده است ببینید این قرآن برای همه اقشار مفید است :

این روایت از امیرمومنان علیه السلام فرمودند:

جَعَلَهُ اللّه ُ ریّا لِعَطَشِ العُلَماءِ ، و رَبیعا لِقُلوبِ الفُقَهاءِ ، و مَحاجَّ لِطُرُقِ الصُّلَحاءِ، و دَواءً لیسَ بَعدَهُ داءٌ ، و نورا لیسَ مَعهُ ظُلمَهٌ

خداوند، قرآن را مایه فرو نشاندن عطش دانشمندان

و بهار دلهاى فهمیدگان و شاهراه درستکاران قرار داد و دارویى که با وجود آن دیگر دردى باقى نمى ماند و نورى که با آن ظلمتى همراه نیست

خدای متعال قرآن را برای برطرف شدن عطش علما قرار داد یعنی هر عالمی به هر اندازه ‌ای که عطش علم داشته باشد و خواهان علم باشد درهر رشته ای از علوم انسانی و زیست ‌شناسی و غیره و ذلک

اگر سراغ قرآن بیاید و راهنمایی ‌های قرآن کریم را توجه نماید عطش برطرف می شود

پس برای همه علمایی که عطش علم و دانش دارند

عطش شکن هست و آن ها را سیراب می کند

قرآن یک کتابی ا‌ست که برای فقیهان و دین پژوهان مثل بهار برای انسان می ماند و یک شاه راه بسیار وسیعی است برای انسان ‌های صالح و کسانی که در مسیر درستکاری قدم برمی ‌دارند و داروست برای هر دردیکه بی درمان است و دارویی است که اگر کسی از او استفاده کرد دیگه بعد از آن مریض نمی شود و آن نوری است که اگر کسی در آن آمد دیگر در تاریکی و ظلمت قرار نمی ‌گیرد

امام علی (ع) در جایی دیگر فرمودند:

لَمْ یَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ، فَإِنَّهُ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ وَ سَبَبُهُ الْأَمِینُ، وَ فِیهِ رَبِیعُ الْقَلْبِ وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ وَ مَا لِلْقَلْبِ جِلَاءٌ غَیْرُهُ

خداى تعالى، هیچکس را پندى نداده همانند این قرآن. قرآن ریسمان محکم خداست و وسیله اى است از سوى او عارى از هر خطا، بهار دلهاست و چشمه دانش است و دلها را جز آن صیقلى نخواهد بود

خدای متعال هیچ موعظه کننده ‌ای برای هیچکس بهتر از قرآن قرار نداده است هیچ کتاب موعظه ‌ای چه آسمانی چه غیر آسمانی در میان گفته انبیا و ائمه اطهار هیچ چیز اندازه قرآن موعظه ‌گر انسان نیست

و بالاترین موعظه ‌ای که قرآن دارد این است که آن را به عنوان ریسمانی که یک سرش به دست بنده است و سر دیگر آن به دست خداست

و انسان باید این ریسمان و این طناب را بگیرد و به عالی ‌ترین درجات مقام و مقامات انسانی برسد

قرآن ریسمان محکم و دستاویز مطمئن است

بهاری شدن قلب از این قرآن است

سرچشمه ‌های علم از این قرآن است

و جز با این قرآن دل نورانی و صیقلی نمی ‌شود

در حدیث دیگری از امام سجاد (ع) که فرمودند:

اگر انسان قرآنی بود و بر حول محور قرآن اندیشید و عملکرد دیگه در عالم از هیچ چیز وحشت نمی کند وحشت انسان ‌ها و اهل ایمان وقتی شروع می شود که از :

قرآن

راهنمایی ‌های قرآن

و از عمل کردن به دستورات قرآن فاصله بگیرند

امام سجاد (ع) فرمودند:

لو ماتَ مَن بَینَ المَشرِقِ و المَغرِبِ لَما استَوحَشتُ بعدَ أن یکونَ القرآنُ مَعی

اگر همه مردم از شرق تا غرب عالم بمیرند، با وجود قرآن در کنار من، هرگز احساس وحشت و تنهایى نکنم

اگر یه روزی همه مردم شرق و غرب عالم بمیرند و من امام سجاد تنها انسان روی این کره زمین باشم گرفتار وحشت نمیشم چه موقع ؟

آن وقتی که قرآن همراه من باشد

این قرآن همراه من بودن به چه معنی است؟

به معنا این نیست که تو جیب من باشد یا…

یعنی قرآنی باشیم یعنی

اندیشه و عمل و فکر و اعتقادات

بر اساس قرآن باشد

انسانی که قرآنی شد از هیچ چیز وحشت ندارد

این انسان این قدر تنها بشود مثل روزی که هیچ کس دیگه در روی زمین نباشد وحشت او را فرا نمی ‌گیرد

یکی از عجایب قرآن کریم این است که اگر کسی پایبند به قرآن بود در فتنه ‌ها هرگز قرار نمی ‌گیرد

امام صادق (ع) فرمودند:

مَن لم یَعرِف الحَقَّ مِن القرآنِ لم یَتَنَکَّبِ الفِتَنَ

کسى که حقیقت را از طریق قرآن نشناسد، از [گزند] فتنه ها بر کنار نماند

اگر اسنان درس معرفت و حق شناسی از قرآن نگیرد از فتنه ها برکنار نیست یعنی

راه برون رفت از مشکلات و فتنه ‌ها و حتی نیفتادن در مشکلات و فتنه ‌ها اینکه انسان با قرآن ارتباط برقرار کند

به هر حال اگر ارتباط اسنان با قرآن قوی بود انسان در مشکلات قرار نمی‌گیرد

یک روایت دیگر عظمت قرآن کریم این است که راوی از امام سوال کرد که آقا چطور که ما هر چی قرآن می ‌خوانیم از خواندن و تکرار آن خسته نمی شویم شما هر کتاب را یک بار دوبار بخونی دیگه انگیزه ‌ای برای خوندن نداری ولی آدم هایی هستند ازاهل ایمان که روزی چند جزء قرآن می خوانند و ارتباط مستمر با قرآن و با تفسیر و با روایاتی که در تفسیر قرآن هست دارند و قرآن برای آدم خسته کننده نیست هر کتاب دیگه ‌ای وقتی دوبار انسان استفاده بکنه خسته می شود امام صادق (ع) فرمودند:

خدای متعال این قرآن را برای زمانی غیر از زمان دیگر قرار نداده است و قرآن برای مردم تا همه دوران ‌هاست تا روز قیامت این قرآن باید هدایتگر باشد و خدا این قرآن را برای مردم یک عصر غیر از مردم عصر دیگر قرار داده و قرآن برای زمان خاصی نیست و برای مردم خاصی نیست و قرآن در همه دوران ‌ها تازه است و امروز هم در مشکلاتی که امروز در سطح کشور در دنیا و در راه حل از قرآنیون پیدا کنید

راه حل برون مشکلات در هر زمانی در قرآن کریم است این قرآن تا فردای قیامت با طراوت خواهد بود

و طراوت خواهد بخشید و آن کسانی که با آن ارتباط برقرار می ‌کنند

بخش دوم خطبه دوم:

(سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا و حضرت عبدالعظیم حسنی و شهادت پاسدار امنیت کشور شهید الداغی و شهادت آیت الله سلیمانی)

فردا که روز پانزدهم ماه شوال است هم سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا که در سال سوم هجری در جنگ احد به شهادت رسید عموی بزرگوار پیامبر اکرم

و هم سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی آن بزرگواری که زیارت کردن قبر او را به مانند زیارت کردن قبر امام حسین دانستند

آن بزرگواری که وقتی آمد ایران و در شهر ری که حالا امروز جزو تهران است مستقر شد توانست دل ‌های مردم را به اسلام واقعی که مکتب اهل بیت است سوق بدهد و بین مردم و اهل بیت قرآن انس برقرار کند زحمات علمی فراوانی کشید

دانشمند بسیار بزرگی بود که وقتی از امام سوال کردند آقا ما ساکت ری هستیم احکام دین ر از کی بگیریم امام فرمودند: از عبدالعظیم حسنی احکام دین خود را یاد بگیریدمرد بسیار بزرگی است و با شرافت است

یاد اولین شهید و سیدالشهدای اسلام یعنی حضرت حمزه سیدالشهدا و حضرت عبدالعظیم و همه شهدای راه حق و فضیلت تا به امروز و مخصوصا سه شهیدی که ما در دو هفته گذشته داشتیم

آن جوانی که فدا شد تا ناموس مسلمان مورد تعرض قرار نگیردآن فداکاری که در سیستان و بلوچستان جان خودش از دست داد در حالی که مشغول پاسداری از امنیت کشورمان بود

آن مرد عالم و فرزانه آیت الله سلیمانی که ناجوانمردانه به شهادت رسید

یاد همه این شهدا و در راس همه آنها سردار شهید بزرگ اسلام قاسم سلیمانی و همرزمانش را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد گرامی می ‌داریم

بخش پایانی خطبه دوم:

در پایان خطبه دوم

برای چندمین بار یک مطلبی را یادآوری می کنم راجع به صنایع آلایندگی شهرستان خب به هر حال تلاشی صورت گرفت آن صنایعی که مستقر هستند با رعایت استانداردها سطح آلودگی ‌شون کم بشود توصیه ‌های فراوانی شد که

اول:

کسانی که درخواست سرمایه ‌گذاری در صنایع و در این خطه از استان یزد را دارند حتما هدایت شوند به سمت ایجاد مراکز صنعتی که آلایندگی ندارد

دوم:

اگر صنایعی هستند که میخواهند احداث شوند ولی از نظر متخصصین آلایندگی فراوان دارد و مشکل ساز هست و برای محیط ‌زیست ضرر دارد از راه ‌اندازی آن‌ها جلوگیری شود

این درخواست مردم و درخواست بزرگان به هر حال کسانی که مسیولیت دارند مجموعه دولتی در شهرستان بسیاری از مسولین استان تاکید بر این امر داشتند که حتی اگر کارخانه ‌ای در حال احداث است ولی مجوز محیط زیست ندارد باید تعطیل شود و صنعت در جایی مستقر کنند که برای محیط زیست مشکل ‌ساز نباشد

اخیرا حالا مطلع شدیم حالا شاید انشالله این خبر دروغ باشد که نه تنها برای توقف این کارخانه شیشه مظروف کاری انجالم نگرفته بلکه بعضی از اربابان صنایع دیگر اصرار دارند که یک کارخانه دیگری احداث شود من همین جا مخالفت مردم شهرمان را و مردم شهرستان مان را نسبت به این کار اعلام می ‌کنم اظهار می ‌کنم

و بدانند که به هرحال نباید در مسیری قدم بردارند که موجب نارضایتی و گله ‌مندی مردم شود آن چه که لازم بود از ناحیه ما و دوستان عزیزمون ائمه جمعه شهرستان تذکری به مسئولین داده شود داده شده است امیدواریم انشالله که این تذکرات مفید واقع شود و آن کاری که به صلاح مردم و منطقه ما نیست صورت نگیرد امیدواریم که انشالله صدای ما هم تو این نماز جمعه نماندانشالله صدای ما از این مسجد بیرون برود به گوش مسیولین برسد و اگر به هر حال جایی هست که مردم باید مطالبه جدی تری باشند داشته انجام گیرداگر از مقامات بالاتر از رییس ‌جمهور و معاون رییس جمهور باید در این زمینه کاری انجام شود انشالله انجام بدهند که مردم ما را رنجیده و آزرده نکنند

به هر حال طبق مستنداتی که در دسترس است بعضی از کارخانه ‌هایی که آلایندگی دارند برای محیط زیست صلاح نیست در مرکزی که مردم زندگی می ‌کنند تاسیس شوند و این امر مهم و حیاتی که سعادت مردم در آن است به آن توجه انشالله شود

 

یه روایتی از امام صادق علیه السلام خواندیم که حضرت فرمودند:

سه چیز مردم جامعه را به سعادت می رساند و سعادتمند می کند:

۱) هوای پاکیزه

این هوای پاکیزه وظیفه دولت هست که برای مردم تامین نماید وآنچه که آلودگی برای محیط زیست و هوا ایجاد می کند باید با آن مخالفت شود

انشاالله این تذکرات مکرر را مسئولین استان بشنوند و اگر مقامات بالاتر در پایتخت باید توجه کنندو شخص رییس ‌جمهور انشالله در این زمینه که عرض شد عنایتی ویژه داشته باشند

خدای به حق محمد و آل محمد همه ما را در راه را ثابت قدم دار توفیق کسب تقوا و عمل صالح به همه ما عنایت فرما ایمانمان را روز به روز تقویت فرما و امر آخرت ما را اصلاح بفرما روح بلند امام و شهدا ر شاد فرما مواد گذشتگان از اهل ایمان را ببخش و بیامرز و رهبر عزیزمان علمای دین مان را تایید بفرما

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد

صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

با تشکر از آقای فرزان احمدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا