صفحه اصلیکتاب و کتابخوانی

معرفی کتاب قصه‌های من‌ و ننه‌آغا

کتاب قصه های من و ننه آغا

نوشته مظفر سالاری

این کتاب شامل ۲۳ داستان جذاب است و به موضوع خانواده و فرهنگ اصیل یزد می پردازد.

به مادربزرگ پدرم می گفتیم ننه آغا. پدرم تک فرزند بود و ننه آغا با ما زندگی می کرد. شوهرش وقتی پدرم هفت ساله بود، از دنیا رفت و ننه آغا با اینکه زیبا بود دیگر ازدواج نکرده بود.
ما هفت خواهر و برادر بودیم و با پدر و مادر و ننه آغا می شدیم ده نفر. ننه آغا بزرگتر خانواده بود و حرف آخر را او می زد. پدر و ماردم از او حرف شنوی داشتند و می دانستند حرف ها و تصمیم هایش درست و عاقلانه است.
ننه آغا چاق و قد بلند و خوش قیافه بود. در فامیل احترام داشت. آشپزی اش عالی بود. مادرم قالی می بافت و به بچه های قد و نیم قدش می رسید و ننه آغا فکری برای ناهار می کرد. غداهای سنتی را بلد بود و با ساندویچ و ماکارونی و سوسیس کالباس میانه ای نداشت. چای را توی پیاله کوچک چینی می خورد. خواهرزاده های تهرانی اش که به یزد می آمدند دوست داشتند خانه ما بمانند و از دست پخت او بخورند. توی حیاط تنوری هیزمی داشتیم. خودش خمیر درست می کرد و نان می پخت. برای ورآمدن خمیر، به جای مخمرهای بازاری، از خمیر ترش استفاده می کرد… .

«آغا» به معنای بزرگ است که در یزد و برخی مناطق به مادرِ پدر «ننه آغا» گفته می شود.

معرفی کتاب قصه‌های من‌ و ننه‌آغا

«قصه های من وننه‌آغا» مجموعه داستان‌های کوتاهی به قلم مظفر سالاری است. او داستان‌نویس، پژوهشگر و منتقد توانای اهل یزد است که در این مجموعه جذاب، ماجراهایی خاطره‌انگیز از دوران نوجوانی و کودکی‌اش را روایت می‌کند. این داستان‌ها آن قدر لطیفند که خواننده خود را در فضای اصیل و صمیمی آن‌ها احساس می‌کند. پیش از این از سالاری رمانی به نام «رویای نیمه‌شب» منتشر شده‌‌است که در طول دو سال به چاپ هفتادم رسید. او ۲۵ سال برای کودکان و نوجوانان کار مطبوعاتی کرده و ده‌ها داستان و نمایشنامه و فیلم‌نامه کوتاه‌و بلند، چند رمان و کتاب آموزشی و پژوهشی نگاشته که تا کنون جوایز بسیاری کسب کرده‌اند. بخشی از داستان «کلوخ‌انداز»: نزدیک ساعت مارکار یزد -که میدانی قدیمی بود و برج ساعتِ چهارگوش و نوکِ هرم مانند داشت- زمین بزرگی بود که بچه‌ها آن‌جا فوتبال‌بازی می‌کردیم. یک روز که رفتیم دیدیم دور تا دور زمین را کانال کنده‌اند. شست‌مان خبردار شد که می‌خواهند آن‌جا را هم بسازند. تاکتیک را عوض کردیم و به جای فوتبال، توی کانال پریدیم و پشت خاک‌هایی که بیرون ریخته بودند و شبیه خاکریز بود، سنگر گرفتیم و شروع کردیم به پرتاب نارنجک به سوی هم. دو دسته شده بودیم و کلوخ‌های ریگی را به سمت هم می‌انداختیم. این کلوخ‌ها اگر به کسی هم می‌خورد، خطری نداشت و به یک اشاره، وا می‌رفت. حمید که همسایه و هم‌شاگردی‌ام بود کلوخی انداخت که از قضا به پشت گردنم خورد و وا رفت و ریگ‌هایش رفت توی یقه و بدنم. همه خندیدند. من خیلی ناراحت شدم. بدون آن‌که نگاه کنم کلوخی را برداشتم و به طرف حمید انداختم. این کلوخ، ریگی نبود. تکه‌ای بود از یک خشت. از قضا کلوخ خشتی رفت و خورد پایین چشم حمید. فریاد بیچاره به هوا رفت و خودش افتاد توی کانال. من از نارنجکی که به هدف زده بودم، خوش‌حال شدم. انتقام خودم را گرفته بودم. وقتی دیدم صدای ناله‌ی حمید هم‌چنان بلند است و بچه‌ها به طرفش می‌دوند، نگران شدم. دو- سه دقیقه‌ای طول کشید تا بچه‌ها زیر دست و بالش را بگیرند و از کانال بیرونش بیاورند. از چیزی که دیدم وحشت کردم…

معرفی کتاب قصه های من و ننه آغا اثر مظفر سالاری

کتابی خواندنی که خاطرات نویسنده از مادربزرگ پدری اش را در خود جای داده است و آداب و رسوم و حال و هوای یزد را به تصویر می کشد. سالاری پسری نوجوان و پرجنب و جوش را مقابل زنی عاقل، با تجربه، سنتی و پرحوصله قرار داده است و ماجراهایی دل انگیز را روایت می کند، او که سابقه ای درخشان در کار برای کودکان و نوجوانان دارد، زیبا و دلپذیر می نویسد و مخاطب خود را به سادگی جذب می کند.

این کتاب داستانی است برای نوجوانان، کتابی خواندنی که خاطرات نویسنده از مادربزرگ پدری اش را در خود جای داده است و آداب و رسوم و حال و هوای یزد را به تصویر می کشد. سالاری پسری نوجوان و پرجنب و جوش را مقابل زنی عاقل، با تجربه، سنتی و پرحوصله قرار داده است و ماجراهایی دل انگیز را روایت می کند، او که سابقه ای درخشان در کار برای کودکان و نوجوانان دارد، زیبا و دلپذیر می نویسد و مخاطب خود را به سادگی جذب می کند.

کتاب قصه های من و ننه آغا

مظفر سالاری
مظفر سالاری متولد سال ۱۳۴۱ در یزد است، شهر بادگیرها، شهری که در شب­‌های پرستاره‌اش هر ستاره قصه‌ای می‌شود قصه‌ای به شیرینی شیرینی‌های معروف یزد. خودش می‌­گوید از دوم دبستان که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شد عشق به ادبیات هم دروجودش روشن شد و باعث شد دوست داشته باشد روزی بنویسد اما بعد از این‌که دیپلم گرفت و وارد حوزه­‌ی علمیه شد همکاریش با نشریات کودک و نوجوان جدی‌تر شد. وقتی به قم رفت به کتاب‌خانه‌­ی ب

مظفر سالاری نویسنده از در دست انتشار بودن مجموعه داستان تازه خود با عنوان «قصه‌های ننه آغا» خبر داد و گفت: همیشه دلم می‌خواست خاطرات کودکی و نوجوانی‌ام را ثبت کنم ولی خب این دوران حدود ۴۰ سال پیش بوده ولی امروز زمانه تغییر کرده و بسیاری از ارزش‌هایی که بوده امروز کمرنگ شده و نوعی گسست میان نسل قبل و نسل جدید ایجاد شده است.

وی افزود: برای پاسداشت ارزش‌هایی که روزگاری در جامعه حاکم بوده و گاهی هنوز حاکم هست این مجموعه داستان را نوشتم. این داستان دو شخصیت اصلی مانند «قصه‌های مجید» دارد که یکی من و دیگری «ننه آغا» است. آغا به معنای بزرگ است که در یزد و برخی نقاط به مادر پدر «ننه آغا» گفته می‌‌شود.

نویسنده کتاب پرفروش «رویای نیمه شب» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به داستان‌های این کتاب گفت: بیست و سه داستان در این کتاب آمده که آنها را برای ماهنامه «دوست نوجوان» به سردبیری فرهاد حسن‌زاده به مرور نوشته بودم و ابتدا در آن چاپ شده است.

سالاری گفت: در این داستان‌ها «ننه آغا» مانند یک پیر راهنما و مرشد در کنار راوی داستان که نوه‌اش باشد حضور دارد. حرفم این است، زمانی که در خانواده‌های سنتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها وقتی در کنار خانواده بودند وجود معنوی آنها چه نعمتی بوده است. «ننه آغا» در این داستان فرد فرهیخته‌ای است که از طب سنتی، داستان‌ها و افسانه‌ها و … با خبر است و به عبارتی یک فرد دنیا دیده است که در نقاط عطف نوه‌اش را راهنمایی می‌کند.

«قصه‌های من و ننه آغا» تلنگری بر سبک زندگی امروز است

نویسنده یزدی کتاب «قصه‌های من و ننه آغا» هدف از نگارش این اثر را احیای سبک زندگی اصیل دارالعباده و ارزش‌های بومی در حال فراموشی عنوان کرد .

به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«قصه‌های من و ننه آغا» عنوان مجموعه داستان‌هایی با محوریت خانواده و سبک زندگی است که به قلم توانای حجت الاسلام والمسلمین مظفر سالاری ـ‌نویسنده برجسته استان یزد و کشور‌ـ تدوین شده است. این محصول حوزه هنری یزد، دی‌ماه ۹۶ توسط انتشارات کتابستان معرفت چاپ و در دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد رونمایی شد. مسابقه کتابخوانی نمایشگاه دهم نیز ویژه این کتاب برگزار شد. در خصوص این اثر با نویسنده کتاب گفت وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید .

«قصه‌های من و ننه آغا» به چه موضوعی می‌پردازد؟

در این داستان‌ها که در فضای سنتی شهر یزد می‌گذرد، به نقش سالخوردگان خانواده تأکید شده است. «ننه آغا» همان کهن الگوی پیر داناست که در بسیاری از افسانه‌ها و اسطوره‌ها حضور دارد. اگرچه راوی، خاطراتی را از دوران کودکی و نوجوانی‌اش نقل می‌کند، اما آن را با رهنمودهای ننه آغا محک می‌زند. ننه آغا نقش تعدیل کننده درون مایه را دارد و ما را به درک بهتر دیگران و موقعیت‌ها فرا می‌خواند. زمانی که خانواده‌ها بزرگ‌تر بود و بچه‌ها کنار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها رشد می‌کردند، از تجربه‌ها و پند و اندرزشان بیشتر بهره می‌بردند. در واقع ننه آغا در این مجموعه داستان، یک فرد دنیا دیده و فرهیخته‌ است که از طب سنتی، داستان‌ها و افسانه‌ها و … با خبر است و براساس تجارب خود در نقاط عطف، نوه‌اش را راهنمایی می‌کند .

«آغا» به چه معناست؟

« آغا» به معنی بزرگ است که در یزد و برخی مناطق به مادر پدر «ننه آغا» گفته می‌‌شود .

هدف و انگیزه شما از نگارش این اثر چه بود؟

تحول جامعه امروز به گونه‌ای است که کم‌کم داریم از ارزش‌های بومی، سنتی و محلی خود فاصله می‌گیریم. در واقع گرفتار تحولی سطحی و شتاب‌زده شده‌ایم و بسیاری از ارزش‌های بومی کمرنگ شده است. متولیان فرهنگی هم نه تنها نتوانسته‌اند چنین گسستی را مدیریت کنند، بلکه گاهی سبب شتاب آن شده‌اند. من در این مجموعه، مقایسه‌ای دارم بین نوع زندگی در نیم قرن پیش و زندگی امروزی و گوشزد کردن ارزش‌هایی که در شرف انقراض و فراموشی است. همچنین ایجاد پیوند بیشتر میان نسل قدیم و جدید یکی دیگر از اهداف من از نوشتن این کتاب بود .

در این اثر از چه سبکی استفاده شده است؟

در این کتاب بیشتر روی جذاب بودن ماجراها تأکید شده و سبک کار، رئال است. برای مراعات مخاطب، از فرم‌های ویژه و جست و خیزهای تکنیکال پرهیز شده، به عبارت دیگر، داستان‌ها سر راست روایت شده‌اند .

مخاطبان این اثر کدام گروه سنی هستند؟

مخاطب این مجموعه داستان، نوجوانان‌ هستند.چون خاطرات دوره کودکی و نوجوانی نویسنده بیان می‌شود، مخاطب آن هم کودکان و نوجوانان هستند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند .

این مجموعه شامل چند داستان است؟

این کتاب دارای ۲۳ داستان است ولی در چاپ‌های بعدی شاید به ۳۰ داستان نیز افزایش پیدا کند. اگر تعداد بیشتری نوشته شد، شاید در دو جلد هم به چاپ برسد .

این کتاب در چند صفحه و در چه قطعی منتشر شده است؟

«قصه‌های من و ننه آغا» در ۱۷۵صفحه و قطع رقعی منتشر شده است. این اثر با کاغذ بالک چاپ شده

تا حال و هوای قدیم را بهتر منتقل کند .

برای نگارش این اثر چقدر وقت صرف کرده‌اید؟

این مجموعه برای مجله «دوست نوجوان» نوشته شد؛ یعنی هر ماه یک داستان. بازخوردها نشان داد که مخاطبان، آن را پسندیده‌اند و دوست دارند بدانند ده‌ها سال پیش، پدران و پدر بزرگ‌هایشان چطور زندگی می‌کردند. استقبال مخاطبان سبب شد نگارش این داستان‌ها را ادامه دهم. بنابراین تقریبا دو سال طول کشید تا این ۲۳ داستان نوشته شود .

تاکنون چند اثر از شما منتشر شده است؟

هم کتاب‌های مستقل دارم و هم کتاب‌هایی که داستان‌هایش را چند نفر نوشته‌ایم. کتاب‌های کوچولو هم دارم. «دانشنامه قرآنی نوجوانان» من ۱۴جلد خواهد بود یا مجموعه داستان‌های «رو به رو» ۱۰ جلد خواهد شد. کتاب‌هایی هم نوشته‌ام که هنوز چاپ نشده‌اند. در مجموع شاید کتاب‌هایم ۲۰ عنوان باشد که از مهم‌تر‌ین آن‌ها می‌توان به رمان‌هایی چون «رویای نیمه شب»، «قایق راندن به اقیانوس» ،«دعبل و زلفا»، «گشایش داستان» و «درونمایه‌ها و دستمایه‌های نمایشی در قرآن» (اثر برگزیده سومین کتاب سال اوقاف) و همچنین آثار پژوهشی اشاره کرد .

فکر می‌کنید این کتاب هم مانند سایر آثارتان مورد توجه قرار بگیرد؟

استقبال از یک کتاب به چند شرط محقق می‌شود. اول این که محتوای کتاب، خوب باشد و مخاطب بپسندد. دوم؛ شکل و ظاهرش زیبا و دل‌نشین باشد. سوم؛ به خوبی معرفی و تبلیغ شود تا مخاطب با آن آشنا شود. چهارم؛ خوب توزیع شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد و پنجم؛ قیمتش مناسب باشد .

این مجموعه از حیث محتوا برای مخاطب جذاب است. آن نوع شیرینی و جذابیتی که در داستان‌های من هست، در این مجموعه نیز وجود دارد. چیزی که این مجموعه را به هم پیوند می‌دهد، راوی مشترک است و شخصیت ننه آغا. نوجوانان دوست دارند مجموعه داستان‌هایی بخوانند که چند شخصیت اصلی مشترک دارد؛ مثل «قصه‌های مجید». امیدوارم «قصه‌های من و ننه آغا» به دست علاقه‌مندان برسد و مورد استقبال مخاطبان به ویژه جوانان و نوجوانان قرار گیرد .

در حال حاضر مشغول نگارش چه اثری هستید؟ هم‌اکنون در حال نگارش جلد هفتم «دانشنامه قرآنی نوجوانان» هستم. این دانشنامه‌ی مرجع که بزرگترین «دانشنامه قرآنی نوجوانان» در جهان اسلام است در ۱۴جلد و ۱۴۰۰ مدخل به صورت الفبایی توسط پژوهشکده علوم و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر خواهد شد. علاوه بر آن در حال نگارش مجموعه داستان‌های «رو به رو» نیز هستم .

توصیه شما به نویسندگان یزدی چیست؟

نویسندگان یزدی باید از فضای یزد بیشتر در داستان‌هایشان استفاده کنند. معماری و بافت قدیم یزد پتانسیل خوبی برای داستان‌های عمیق و ماندگار دارد. یزدی بودن و یزدی نوشتن، ظرفیت و فرصتی است که باید غنیمت شمرد .

گفتنی است؛ مظفر سالاری متولد ۱۳۴۱ در یزد، از دوران دبستان با عضویت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نوشتن علاقه‌مند شد، انس و الفت او با کتاب و کتابخوانی باعث شد از سال ۱۳۶۸ به طور حرفه‌ای فعالیت در عرصه نویسندگی و مطبوعات را آغاز کند.

وی برای بچه‏ها داستان، نمایشنامه، فیلمنامه، نقد و مقاله‏های آموزشی فراوانی نوشته و در جشنواره‌های مختلف ادبی حائز رتبه‌های برتر شده و شاگردان زیادی هم تربیت کرده است .

ایسنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا