سلامت

چگونه یک کارشناس تغذیه می تواند به افراد با بیماری کلیوی کمک کند

 

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، یک متخصص تغذیه می تواند به شما آموزش دهد که چگونه غذاهایی را انتخاب کنید که بار کار کلیه های شما را کاهش دهد.

کلیه ها وظایف مهم بسیاری از جمله حذف مواد زائد و مایعات اضافی و تنظیم سطح حیاتی پروتئین، سدیم و پتاسیم بدن را انجام می دهند. اگر کلیه ها خوب کار نکنند، خون را به درستی فیلتر نمی کنند، به این معنی که مواد مضر می توانند در خون جمع شوند. عملکرد طبیعی کلیه برای حفظ تعادل پایدار مواد شیمیایی بدن ضروری است. اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، یک متخصص تغذیه می تواند به شما آموزش دهد که چگونه غذاهایی را انتخاب کنید که بار کار کلیه های شما را کاهش دهد.

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیه معمولاً یک بیماری برگشت ناپذیر و پیشرونده است که در صورت عدم درمان می تواند در طول زمان منجر به نارسایی کلیه شود. بیشتر به دلیل دیابت کنترل نشده و فشار خون بالا ایجاد می شود. یک کارشناس تغذیه می تواند تغذیه درمانی را برای کمک به مدیریت بیماری کلیوی و حفظ مصرف بهینه مواد مغذی ارائه دهد.

تغذیه درمانی چیست؟

تغذیه درمانی شامل ارزیابی سبک زندگی، بررسی کامل عادات غذایی فعلی و نوشتن یک برنامه تغذیه شخصی است. بسیاری از کارشناسان تغذیه آموزش های گسترده ای در این زمینه دریافت کرده اند و می توانند این خدمات از جمله ارزیابی تغذیه، آموزش و مشاوره تغذیه را برای رفع نیازهای غذایی خاص و ترجیحات فردی ارائه دهند.

چگونه کارشناس تغذیه کمک می کند؟

افراد مبتلا به بیماری کلیوی اغلب نیاز به تنظیم رژیم غذایی با مقادیر مشخصی از پروتئین، سدیم و پتاسیم و اصلاح سبک زندگی دارند تا به زندگی طولانی تر و سالم تری کمک کنند. کنترل سطوح مواد مغذی می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند. از آن جایی که افراد مبتلا به بیماری کلیوی اغلب دیابت یا فشار خون بالا نیز دارند، ایجاد این تغییرات برای سلامت کلی مفید است. کارشناسان تغذیه می توانند اطلاعات دقیق تری در مورد نحوه غذا خوردن و نکات عملی برای مقابله با چالش های روزانه ارائه دهند. یک کارشناس تغذیه می‌تواند با نوشتن یک برنامه غذایی که اولویت‌های غذایی، سطح فعالیت بدنی، سبک زندگی و نیازهای خاص را در نظر بگیرد به اهداف مدیریت بیماری کمک کند. کارشناس تغذیه می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری کلیوی کمک کند تا دستورالعمل‌های اساسی رژیم غذایی برای نارسایی کلیوی را بهتر درک کنند و ضمن حفظ عملکرد کلیه، نگرانی‌های تغذیه‌ای را برطرف کنند.

یک مشاوره تغذیه باید چگونه باشد؟

مدت زمان مشاوره کارشناس تغذیه ممکن است متفاوت باشد. اولین ویزیت معمولاً شامل یک ارزیابی کامل شامل عادات غذایی و نوع تغذیه بیمار، بررسی اطلاعات آزمایشگاهی، تاریخچه پزشکی، روانی- اجتماعی و… خواهد بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول این ارزیابی به کارشناس تغذیه بینشی برای کمک به تنظیم یک برنامه غذایی جامع‌ ارائه می‌دهد.

کارشناس تغذیه یک برنامه پیگیری مناسب برای نظارت بر پیشرفت تعیین خواهد کرد. جلسه بعدی با مروری بر اهداف قبلی و ارزیابی این که چه چیزی موثر بوده و چه چیزی کارساز نبوده آغاز می شود. تغییراتی که ممکن است از زمان آخرین مشاوره رخ داده باشد بررسی می شود و در صورت لزوم برنامه غذایی جدیدی تنظیم می شود. هدف نهایی کارشناس تغذیه از درمان برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی، افزایش کیفیت زندگی آن ها و در عین حال محافظت از عملکرد کلیه آن ها است.

ترجمه و تنظیم: علی رضا زارعی نسب- کارشناس معاونت بهداشت کاشان

منبع:https://www.eatright.org/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا